Een klassieke 3-weg met Eton units...

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door markbakk »

Ik ben er vrij zeker van dat veel van die minder slim afgestemde systemen juist veel vervorming vertonen en dat juist die vervorming wordt geïnterpreteerd als droog en 'pace'.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door dre »

Dat de neo3pdr niet in dit ontwerp past ben ik het helemaal mee eens.
De 9700 staat dan ook op 1,maar omdat de mid klein is en vrij ver kan doorlopen lijkt een 3/4 inch tweeter me ook nog een optie.
de Eton 19 sd1 https://www.solen.ca/pdf/eton/19sd1.pdf zou het hele projet eton maken bijvoorbeeld.

Scan-speak d2010-851300 http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2010-851300.pdf
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door MechanicalAnimal »

*volg*

ik wordt al helemaal warm van alleen die Eton in je OP :mrgreen:

fraaie driver :rock:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door dre »

Oké,even wat plaatjes:
DSC00563.JPG
Poort aan de achterzijde?
DSC00564.JPG
Poort aan de voorzijde?
DSC00565.JPG
Golden ratio verhouding,poort voor of achter?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door ds23man »

Doe hem aan de zijkant, is weer eens wat anders....... :lol:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door hsmeets »

Voor de meeste flexibiliteit bij het opstellen van de kasten zou ik er voor kiezen om de poort aan de voorkant te maken. De middentoner komt in een eigen kamer en als je de woofer ook niet al te hoog laat doorlopen zal een poort resonantie op de middentonen vermoedelijk niet gebeuren en niet voor overlast zorgen met de poort aan de voorkant.

Qua opstelling zou ik voor de laatste gaan, golden show......euh golden ratio, ziet er lekker retro uit.

http://www.troelsgravesen.dk/SEAS-3-Way ... c-mkII.htm perhaps?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door dre »

Die had ik ook al gezien. :wink:

Het voordeel van een wat hogere kast is een lagere stand,dat maakt het weer wat netter......
Gebruikersavatar
firsttimer
Berichten: 133
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door firsttimer »

ds23man schreef:
Doe hem aan de zijkant, is weer eens wat anders....... :lol:
Jaah! net als TAD een zogenaamde Bi-Directional Aero-Dynamic Slot-port:

http://tad-labs.com/en/consumer/ce1/technology.html
Bijlagen
technology_img03.jpg
technology_img03.jpg (8.43 KiB) 399 keer bekeken
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door dre »

Gelukkig valt dit buiten klassiek. :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
Dat de neo3pdr niet in dit ontwerp past ben ik het helemaal mee eens.
De 9700 staat dan ook op 1,maar omdat de mid klein is en vrij ver kan doorlopen lijkt een 3/4 inch tweeter me ook nog een optie.
de Eton 19 sd1 https://www.solen.ca/pdf/eton/19sd1.pdf zou het hele projet eton maken bijvoorbeeld.

Scan-speak d2010-851300 http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2010-851300.pdf
Die Eton ken ik niet maar zelf vind ik de 9700 fijner (rustiger) klinken dan deze SC. De 9700 was zonder ferro fluid. Kan dus ook niet verouderen maar de continue belastbaarheid was wel weer lager.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door dre »

Yep,ik heb al wat zoekertjes neergezet.

Het lijkt me echt de match voor dit project.
Al moet de 9500 zeker niet vergeten worden.

Had je nog even naar 'opstellingen' gekeken?
Een slotpoort is ook zeker een optie.
Die heb ik namelijk nog niet gehad. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
Had je nog even naar 'opstellingen' gekeken?
Een slotpoort is ook zeker een optie.
Die heb ik namelijk nog niet gehad. :mrgreen:
Tja, een slotpoort kan ook, heeft iets meer verlies. Zie er geen voordeel in t.o.v. een ronde poort met nette afrondingen binnen en buiten. En als je ze vrijstaand wilt gebruiken, wat met deze afmetingen logisch lijkt, zou mijn voorkeur uitgaan naar de symmetrisch bovenste opstelling met de poort aan de achterzijde. Maar erg veel zal het allemaal niet uitmaken. Een goede afstemming is belangrijker.

Kan het even niet terug vinden maar Jeroen heeft destijds iets vergelijkbaars gemaakt voor zijn vader meen ik.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door hannesie »

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door dre »

Die dingen klonken echt prima,vooral de plaatsing was enorm goed.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door dre »

Ik nog een leuke ontwerpje tegen:
ATC-SCM50SL-Classic.png
De verhoudingen spreken me wel aan.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door hrscharft »

Eton Blue note met iets andere bezetting ;)

Of minuetta.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door dre »

Lomp man! :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door dre »

Hé,niet stiekem dingen er bij zetten! :rofl:
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door hrscharft »

waren de eerste de beste die ik tegen kwam.

Als je even flink googled op Minuetta en Blue-note kom je echt wel mooie dingen tegen. Sommige erg lomp. Anderen super mooi.
tevens zwerven er ook verschillende bouwtekeningen van eton ontwerpen rond met de 8-800.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door dre »

dat klopt.
Maar de 4 inch mid moet in ongeveer 1,5 liter....
Om nou een luciferdoosje op de wooferkast te zetten. :rofl:

Het is lastig om een kast met deze bezetting een beetje fraai uiterlijk te geven in ieder geval......
Maar er broeit wel wat. :sure:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door dre »

De optie voor een passieve radiator kwam ook nog even naar boven trouwens.
Heeft iemand hier er wel eens mee gewerkt?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door MechanicalAnimal »

hrscharft schreef:

Afbeelding

:goeie:


Jesses.......die is echt heel mooi......niet zozeer door de bezetting, maar dat fineer....die tekening.....wauw
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
De optie voor een passieve radiator kwam ook nog even naar boven trouwens.
Heeft iemand hier er wel eens mee gewerkt?
We stoppen er mee, straks wil je ook nog de maat boutjes weten die we allemaal gebruikt hebben :rofl: Hup tekenen ;)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door Henkjan »

dre schreef:
De optie voor een passieve radiator kwam ook nog even naar boven trouwens.
Heeft iemand hier er wel eens mee gewerkt?
dan kan je m toch nog gesloten noemen :rofl:
(ik heb wel eens reclame van een sub gezien waar een PR als gesloten werd aangeprezen)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units.

Bericht door hannesie »

dre schreef:
De optie voor een passieve radiator kwam ook nog even naar boven trouwens.
Heeft iemand hier er wel eens mee gewerkt?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”