Bi buffer maken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

richardkrol
Berichten: 214
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 12:00

Re: Bi buffer maken

Bericht door richardkrol »

yep. nieuwstaat.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Bi buffer maken

Bericht door FR_Aad »

Zweitse schreef:
richardkrol schreef:
Ik heb deze nog liggen....
Zijn dat de originele B1 PCB,s?
Zet je bril eens op. Er staat heel groot clone op. :mrgreen:
richardkrol
Berichten: 214
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 12:00

Re: Bi buffer maken

Bericht door richardkrol »

:rofl: :think:
richardkrol
Berichten: 214
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 12:00

Re: Bi buffer maken

Bericht door richardkrol »

FR_Aad schreef:
Zweitse schreef:
richardkrol schreef:
Ik heb deze nog liggen....
Zijn dat de originele B1 PCB,s?
Zet je bril eens op. Er staat heel groot clone op. :mrgreen:
Mag de pret niet drukken, toch?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bi buffer maken

Bericht door ray5150 »

Ze zien er wel heel netjes uit. ik zou het wel weten...
richardkrol
Berichten: 214
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 12:00

Re: Bi buffer maken

Bericht door richardkrol »

De kwaliteit is inderdaad dik in orde.
Dit zijn ze: http://www.sjostromaudio.com/pages/inde ... preamp-pcb
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Bi buffer maken

Bericht door FR_Aad »

richardkrol schreef:
FR_Aad schreef:
Zweitse schreef:
Zijn dat de originele B1 PCB,s?
Zet je bril eens op. Er staat heel groot clone op. :mrgreen:
Mag de pret niet drukken, toch?
Nee dat natuurlijk niet. Maar ik vond hem wel leuk. :-)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bi buffer maken

Bericht door Barry2001 »

Aparte manier van aansluiten, die elco's :mrgreen: met een dik spoor ernaartoe, plane-tje om de pads met een thermal.. gewoon met het dikke spoor naar de pad gaan was logischer geweest. Maar het zal er verder prima om werken, daar niet van.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Ah!buis schreef:
Maar even de andere fet erin getekend, heeft de aansluitingen anders.
Anne

Ik heb de Jfets even ingetekend. Kun je beoordelen of het zo goed is?
Bijlagen
DSCN9961.jpg
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

richardkrol schreef:
Ik heb deze nog liggen....
Dat is misschien wel wat voor mij. Hoeveel ruimte heeft de C100 en c 101?
Ik heb al Wima condensatoren gekocht en die meten 40 x 20 mm.
De C3 en 203 meten 22 x 11 mm

Wat wil je voor de prints hebben?
richardkrol
Berichten: 214
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 12:00

Re: Bi buffer maken

Bericht door richardkrol »

Tientje per stuk en een postzegel.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

richardkrol schreef:
Tientje per stuk en een postzegel.

Ah, ik zie nu pas dat het twee monoprinten zijn met elk een eigen spanningsstabilisator.
Dat is heel mooi. Wil je nog even opmeten of ik genoeg ruimte heb voor de condensatoren?
Zo ja, dan wil ik ze graag hebben.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

PAD schreef:
Ah!buis schreef:
Maar even de andere fet erin getekend, heeft de aansluitingen anders.
Anne
Ik heb de Jfets even ingetekend. Kun je beoordelen of het zo goed is?
Als dat van boven gezien is, de kant waar je de draden niet uit de fet ziet komen, klopt 't niet, is d-s-g.
DSCN9962.jpg
DSCN9962.jpg (13.63 KiB) 146 keer bekeken
PAD schreef:
Ah, ik zie nu pas dat het twee monoprinten zijn met elk een eigen spanningsstabilisator.
Ook al een bril nodig :lol: er staat toch links EN rechts op de print :o .
Dus niks stabilisator, voeding zelf maken :shock:
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op vr 19 jun 2015, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Ah!buis schreef:
PAD schreef:
Ah!buis schreef:
Maar even de andere fet erin getekend, heeft de aansluitingen anders.
Anne
Ik heb de Jfets even ingetekend. Kun je beoordelen of het zo goed is?
Als dat van boven gezien is, de kant waar je de draden niet uit de fet ziet komen, klopt 't niet, is d-s-g.
PAD schreef:
Ah, ik zie nu pas dat het twee monoprinten zijn met elk een eigen spanningsstabilisator.
Ook al een bril nodig :lol: er staat toch links EN rechts op de print :o .
Dus niks stabilisator, voeding zelf maken :shock:
Anne
Mijn schets is van bovenaf gezien. Wat klopt dan niet? Moet ik ze omdraaien met het buikje de andere kant op?

Wat betreft de prints, beiden hebben die ingangselco's c1 en 2. In het B1 schema worden deze gedeeld over beide. Ik zie dat C3 ontbreekt...?
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Ah, wacht even, toch een bril nodig; C3 is helemaal naar onder verhuisd :proost:

Een schema lezen lukt nog wel, maar een print...? :boos:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

PAD schreef:
Mijn schets is van bovenaf gezien. Wat klopt dan niet? Moet ik ze omdraaien met het buikje de andere kant op?
Maar een toevoeging gedaan bij 't verhaal hogerop.Tekening is hopelijk duidelijker :sure:
Anne
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Ah!buis schreef:
PAD schreef:
Mijn schets is van bovenaf gezien. Wat klopt dan niet? Moet ik ze omdraaien met het buikje de andere kant op?
Maar een toevoeging gedaan bij 't verhaal hogerop.Tekening is hopelijk duidelijker :sure:
Anne
Geweldig, nu is het duidelijk. De onderste zat goed, maar op de bovenste moeten twee aansluitingen verwisseld worden. Dank je :sure:
Kan ik eindelijk gaan solderen 8-[
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

PAD schreef:
Geweldig, nu is het duidelijk. De onderste zat goed, maar op de bovenste moeten twee aansluitingen verwisseld worden. Dank je :sure:
Kan ik eindelijk gaan solderen 8-[
Onderste zat ook niet goed :? ,S en G vewisseld :o ,maar die zitten daar aaneen.Maakt dus niks uit :D .
Anne
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Bi buffer maken

Bericht door satefan »

FR_Aad schreef:
Als je eerst een testversie bouwt kan je ook twee 9volt batterijen als voeding gebruiken.
Yep. Heb ik ook gedaan met mijn B1...ik kon er meestal een paar weken op spelen geloof ik (niet non-stop uiteraard.....
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

satefan schreef:
FR_Aad schreef:
Als je eerst een testversie bouwt kan je ook twee 9volt batterijen als voeding gebruiken.
Yep. Heb ik ook gedaan met mijn B1...ik kon er meestal een paar weken op spelen geloof ik (niet non-stop uiteraard.....
Hangt nogal van de fet's af, zit nogal wat spreiding in.Kan wel enkel naar dubbel verbruik zijn.De LED eraf helpt ook.
Nog iets anders, er wordt nogal zwaar (nutteloos) overdreven met de dikte van de condensators.
C1,C2,C100 en C200 kunnen zonder bezwaar 10x kleiner.En om enige zin te hebben, R1 100x groter.
Anne
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

DSCN9968.jpg
En het was stil...2 minuten en toen...PANG!!!

De C1 elco ontploft.

Alles gecontroleerd, zit gewoon volgens schema aangesloten. Het enige war ik niet zeker van ben is waar de plus zit.
Staat geen plus of min op de elco. Heb aangenomen dat de kant met de witte band met daarin een paar naar beneden wijzende v-vormen de plus is.

Weet iemand dit bij deze elco van eoo-bv type:15000-25V-Ant zie foto:

En is het normaal dat een elco ontploft als je de min en de plus omgedraaid hebt?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bi buffer maken

Bericht door ray5150 »

Ja, dat is normaal bij ompolen. is mij ook wel eens gebeurd...
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Bi buffer maken

Bericht door metabaron »

Als je niet zeker bent google is je grootste vriend!!!!
Die witte band is de min....

Dennis
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bi buffer maken

Bericht door Barry2001 »

Op die witte band staat toch een min teken???? Dan is dat dus niet de plus. Voor de volgende keer, bij twijfel, bij componenten geeft men vaak of de min of de pin 1 aan.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

PAD schreef:
De C1 elco ontploft.
Staat geen plus of min op de elco. Heb aangenomen dat de kant met de witte band met daarin een paar naar beneden wijzende v-vormen de plus is.
Die witte band is meer grijs :?
Zitten dikke -tekens op met de pijl naar de overeeenkomstige aansluiting :o
Anne

Oeps, al 3x O:) ,als je nu nog niet weet :lol:
Laatst gewijzigd door Ah!buis op vr 19 jun 2015, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie