3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Heeft er hier al iemand ervaring met de 'Ring van Koilon'?:

http://www.high-endforum.nl/topic/14714 ... lon/page-5

Wat is het: een rond gebogen koperen buis gevuld met aktieve kool (voor aquarium filter) deze schijnt de ruimtelijkheid enorm te kunnen verbeteren...

Groetjes Walter
dre

Bericht door dre »

Koop gewoon een tegel! :mrgreen:
Walt

Bericht door Walt »

Die heb ik al, kleine tegels van Bybee! :lol:

Maar tweaks kunnen zeker cumulatief zijn dus ik ben wel benieuwd naar ervaringen met deze ringen. Volgens mij zijn ze oorspronkelijk door de heer van der Heide uitgevonden om de akoestiek in grote zalen te verbeteren.

(Dhr. Van der Heide was ook de grondlegger van de theorie achter 'gehakt' modificaties en de 'audiotegels' waar Dre naar verwijst)

Groetjes Walter
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Heeft er hier al iemand ervaring met de 'Ring van Koilon'?:

http://www.high-endforum.nl/topic/14714 ... lon/page-5

Wat is het: een rond gebogen koperen buis gevuld met aktieve kool (voor aquarium filter) deze schijnt de ruimtelijkheid enorm te kunnen verbeteren...

Groetjes Walter
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Walt

Bericht door Walt »

In ieder geval is het relatief goedkoop om te proberen, de buigzame koperbuis haal je gewoon bij de bouwmarkt en aktieve kool kan je bij een tuincentrum of aquariumzaak halen.

Groetjes Walter
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Wat ik me nou afvraag: Wordt de ruimtelijkheid nou slechter als de open zijde niet naar het zuiden wijst, of wordt die ook beter alleen in wat mindete mate?

Dus is het een altijd-win situatie of kan het het beeld ook verslechteren?
Walt

Bericht door Walt »

Goede vraag, daar wordt op de andere fora niet echt iets over geschreven. Maar ik ben eerst wel benieuwd of het ding überhaupt goed werkt.

Groetjes Walter
dre

Bericht door dre »

Er zou eerdaags meer uitleg over komen.
Dus geduld. :mrgreen:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Dat die transcedente interdimensionale poort devices elkaar nooit tegenwerken, zoals vroege de IRQ's van isa devices in een PC.
ray5150

Bericht door ray5150 »

:rofl: :rofl: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Gister deed ik het nog in mijn eigengemaakte soep.....
Walt

Bericht door Walt »

Even een vraagje:

Ik merk dat de spaanplaat schroeven waarmee de hardhouten baffle's vastzitten tegen de aluminium profielen heel langzaam (maar zeker) loslopen door de trillingen van de AT woofers.

Zou het helpen om hier van die gekartelde ringetjes tussen te stoppen? Of een andere type schroeven gebruiken wellicht?

Eventueel kan ik de profielen ook vastlijmen met 2 componenten lijm aan de baffle's maar ik hou het liever demontabel...

Groetjes Walter
dre

Bericht door dre »

Borgmiddel op de schroeven?
Walt

Bericht door Walt »

Heb je een linkje naar wat je bedoelt? Een schroef loopt niet zomaar los natuurlijk dus een borging moet wel enige sterkte hebben...

Groetjes Walter
dre

Bericht door dre »

iets van Loctite?
Ik weet eigenlijk niet of dat voor hout bestaat.

Persoonlijk vermoed ik dat de constructie te weinig trillingen verwerkt.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Houtdraadbouten ? :idea:
richard

Bericht door richard »

ray5150 schreef:
Houtdraadbouten ? :idea:
Misschien niet zo gek, ze hebben wat meer vlees dan spaanplaatschroeven.

Het lijkt me sterk dat de schroeven los trillen, het hout werkt ook met verandering in luchtvochtigheid, dan moet je de schroeven gewoon aandraaien. Met kartelringen of loctite zou ik niet beginnen, dat is voor metaal-op-metaalconstructies.
Shadow

Bericht door Shadow »

Boutjes met borgmoeren?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Als die schroeven losgaan heb je te ruim voorgeboord.
cool

Bericht door cool »

Dikkere maat schroeven erin, grovere draad en grotere kop!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

en hout schroeven, spaanplaatschroeven zijn bedoeld voor.....
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik heb nog wel wat 6 x 100 liggen, is wel met PZ3 kop :lol:
Walt

Bericht door Walt »

Inmiddels heeft de guru wat uitleg over de ring van koilon gegeven op audiofreaks:

http://forum.audiofreaks.nl/index.php?t ... icseen#new

De tekst heb ik hieronder ook even neergezet, nogmaals, dit is een copy-paste van het audiofreaks forum. Voor meer info moet je daar het hele topic maar doorlezen.

----

OK, verhaaltje over het ontstaan en zo.
Toen ik de heer van der Heide leerde kennen was hij net met de ontdekkingsreis door dit onbekende aspect van het leven begonnen en ik heb hem daar heel lang in mogen volgen. Goed, ik zal niet in de details treden die gezorgd hebben voor onze ontmoeting, maar op een gegeven moment was Henry zover dat we ook in het opnamecircuit begonnen te experimenteren. Hij had net daarvoor een ontmoeting gehad met een oude Duitse monnik die al jaren onderzoek deed naar akoestiek in kerken. Die man had goede resultaten met het spannen van
dunne draden, ik meen van koper, diagonaal in de kerken die hij behandelde.De Duitse omroep had daar toendertijd veel interesse in, maar dat terzijde. Henry was toen al volop aan het experimenteren met kool en hoe te behandelen en toe te passen. Hij was, mede door die monnik, op het spoor gekomen van de oorzaak van sommige akoestische problemen in die betreffende oude katholieke kerken,waarvan in de loop van de tijd een behoorlijk aantal in protestantse handen waren overgegaan. Het bleek (en blijkt) dat er op bepaalde plekken in de kerk een soort drempel was(is) waar het geluid niet "overheen komt". Door draden te spannen,zoals de monnik deed, is dit euvel te verhelpen.Dat vond Henry geen goede oplossing en hij was vastbesloten het probleem bij de oorsprong aan te pakken. In eerste instantie deed hij proeven met behandelde koolweerstanden. Dat werkte al heel aardig. Door deze ervaringen te koppelen met allerlei manieren om bijvoorbeeld geopathisch belaste plekken aan te pakken heeft hij toen proeven gedaan met koperen buisjes, zo,n 30 cm lang, voorzien van behandelde koolweerstanden. Die werden dan op de aangewezen plekken in de kerk gesitueerd en de akoestiek knapte daar behoorlijk van op. Daarna heb ik in overleg met Henry een paar ringen gebogen uit 12 mm koperen waterleidingbuis.
Als je die op de aangegeven plekken in de kerk legde was de werking niet echt veel beter, maar de verandering kwam wel veel sneller tot stand.
We hebben in het begin ook wel proeven gedaan met een gewoon potlood. Mits zorgvuldig behandeld, ging dat ook heel goed. Maar ja, als er een potlood op de grond ligt,rapen mensen dat op. Een koperen ring al veel minder,dat ziet er veel abnormaler uit...
Het verschil met een ring voorzien van onbehandelde kool is dat die na een poosje zijn werking verliest. De ordening, aangebracht door de persoon die die ring maakt, blijft niet.En dat is maar goed ook. Ik zal dat nog een keer verklaren, het is elders ook wel terug te lezen.
Op het moment dat je op de manier van Henry,maar er zijn meer manieren, ordening in kool vastlegt, zal die kool in alle omstandigheden trachten die ordening te bewaren. Maar in de natuur kennen we het entropie-beginsel. Alles vervalt tot chaos. En waarom is dat zo? altijd en overal is energie aanwezig, in de vorm van warmte,elektromagnetische velden, noem maar op. Die energie zorgt er onder andere voor dat een ring met kool zonder behandeling op den duur niet meer werkt,maar ook dat de maker ervan er geen energie aan hoeft te leveren. Mooi principe! Een goede manier van de natuur om ons te beschermen. Maar als je op een of andere manier er in slaagt om de ordening in die kool dusdanig te maken dat die als het ware een deel van je persoon wordt,dan is die entropie een regelrechte bedreiging. Dat stukje kool zal alsmaar energie van je nodig hebben om de entropie de baas te blijven. Al die invloeden waaraan die kool blootstaat,worden direct met jou persoon verrekend. DAT IS HET GEVAAR! Die verrekening zuigt je leeg en dat merk je onmiddellijk en onvermijdelijk. Het is een zeer reëel gevaar, ikzelf, maar ook diverse andere personen hebben dat aan den lijve ervaren.
Dat is ook de reden dat ik een andere weg ben ingeslagen, geheel volgens de filosofie van Henry, maar niet met zijn methode.
Met nadruk wil ik zeggen dat Henry voor mij een lichtend voorbeeld is en dat ik ontzettend dankbaar ben voor het feit dat ik aan zijn hand mee mocht lopen.
Ik wil ook niemand ontmoedigen om met die ringen te experimenteren, ga vooral je gang, er is nog zo veel te ontdekken, maar let ook, ALSJEBLIEFT, op de gevaren die hier op de loer liggen.

----

Groetjes Walter
dre

Bericht door dre »

En wat vind je er van?
Walt

Bericht door Walt »

Ik vind vooral het deel intressant waarin beschreven wordt dat de ring energie van de gebruiker/maker kan opnemen, wat dus gevaren kan opleveren. Ik zie niet in hoe dit fysisch zal werken maar het klinkt een beetje als Harry Potter met die gruziel elementen! :lol:
Gesloten