Geschikte woofer voor studio Main speakers
Moderator: Beheerdersteam
Re: Geschikte woofer voor studio Main speakers
Fijn dat de topicstarter ook zo goed meedoet in de discussie. Hij is hier sinds zondagavond 4 januari niet meer geweest...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Eigelijk zou een beginnend account automatisch moeten vervallen als er gedurende drie maand niet 3 x per week gepost wordt! 
Heb je wel een gekeken hoeveel accounts er zijn met nul berichten? 
Artiesten hebben ook publiek nodig. Trouwens Mark, ik wist niet dat jij naar die underground techno party's in Duitsland gaat?
Voor een mainfield monitor is als eerste de afmeting van je afluisterruimte en de luisterafstand het belangrijkste uitgangspunt. Voor dat je dat weet kun je eigenlijk geen stap verder. Daarna moet je kijken naar evt acoustiek aanpassingen om vervolgens te kunnen bepalen waar je je laagafstemming gaat leggen om zo goed mogelijk in de ruimte te integreren. Doe dit op acoustische wijze, DSP lost hier helemaal niks op en maakt het vaak alleen maar erger. Zomaar een willekeurige luidspreker in een ruimte zetten kan misschien best lekker klinken maar heeft niks te maken met referentie afluistering. Met alleen geld kom je er niet helaas. 6000 euro klinkt als een heel aanemelijk en zeker geen overdreven budget voor een stel goede zelfbouw mainfield monitors maar is weggegooid geld als je niet weet waar je mee bezig bent. In dat geval zou ik serieus op zoek gaan naar een kloon van bijv deze, de ATC SMC150 maar dan afgestemd op je eigen ruimte.
- Bijlagen
-
- scm15010.jpg (6.74 KiB) 306 keer bekeken
Heel goed bedoeld van je Sjef, maar dit is een onderwerp van bijna 5 maanden oud.
Waarin de TS amper gereageerd heeft...
Waarin de TS amper gereageerd heeft...
Tja. Maar waarom dan allemaal dezelfde woofers? De positieve eigenschappen sommeren, maar de gebreken ook. In zo'n situatie is het beter verschillende woofers te gebruiken, de gebreken van één woofer wordt ruim gemaskeerd door de rest.Mr Tube schreef:Dat ziet er heftig uit!!markbakk schreef:Haha! Neuh, ik hing even hier rond. Achttien Peerless-subs, Deutsche Gründlichkeit...
Het geheim achter deze opzet is niet zozeer het aantal en de daarbij behorende lucht verplaatsing maar de spreiding van de positie, hier elimineer je een hoop akoestische problemen mee. Dan is het juist belangrijk dat de units hetzelfde zijn
-
Jamesblond
Daar wilde ik inderdaad ook naar linken. Leuk detail is dat de dude die dat systeem heeft ontwikkeld, ook een muur heeft waar hij een stuk of wat (ik meen 24) Peerless XXLS12's heeft ingebouwd, goed voor een f3 van 8Hz, ofzo.markbakk schreef:En Klik!
[Edit: is al geciteerd: 18 stuks. Gaaff!!]
Zoals al eerder aangekaart is, is een goed studio systeem eigenlijk gewoon hifi-systeem "on steroids". Zeg maar een kleine PA met bijzonder lage vervormingsgetallen (binnen de context waarin de monitors gebruikt worden).
Maar meer terzake: met 6k budget voor zelfbouw kom je een heel eind met een passief drie- of vierweg systeem, lijkt me. Maar wanneer je de ontwerp-, meet-, correctie- en aanpastijden e.d. meerekent, wordt het een stuk minder interessant. Daarbij doe je er goed aan het systeem actief te maken. Dus heb je een stuk of 4 tot 8 versterkerkanalen en een goede (lees: GEEN BEHRINGER!!) actieve x-over nodig. Met name die versterkerkanalen slokken een flink stuk van het budget op.
Stel dat je die al hebt: De Barefoot MM27 is opgebouwd met goed verkrijgbare Scanspeak en Peerless componenten en volgens mij aangestuurd met Hypex-achtige versterkers. Dat schijnt een beer van een monitor te zijn. ATC SCM-serie mains zijn qua concept niet zo ingewikkeld, maar maken gebruik van ATC's eigen drivers die niet of nauwelijks te verkrijgen zijn op de DHZ-markt. Ik vind ze overigens klankmatig niet zo heel bijzonder, ze gaan wel onbeschoft hard. Genelec maakt voor hun 1029, 1030, 1031 en 1032 trouwens ook gebruik van ATC woofers. Tenzij je spare parts kunt krijgen, is daar ook niet aan te komen, geloof ik.
De ProAc studio 100 gebruikt Scanspeak componenten met kleine aanpassingen (een kloon daarvan is goed te maken en komt qua performance en klank akelig dicht in de buurt van het origineel), mastering systemen van Tyler acoustics gebruiken Seas Excel componenten, Duntech gebruikte Dynaudio componenten, de Dunlavy SC3 en SC3a gebruikte Scanspeak onderdelen. De Quested V2108 maakt gebruik van Monacor en Morel drivers. Adam gebruikt Eton woofers en mids. Unity Audio gebruikt drivers van Elac. Allemaal niet zoveel bijzonders, dus. Wat deze systemen wel bijzonder maakt, is de manier waarop werd gezorgd dat de gebruikte onderdelen op zo'n hoog niveau presteren. Dat zit hem in de kast, de demping, de filtering en niet in de laatste plaats in de manier waarop al deze facetten samenwerken om tot een totaalproduct te komen. Dat hele proces is een vrij complex en langdurig proces van R&D, waarin de expertise van meerdere mensen samenwerkte aan eindresultaat. Het lijkt me vrij onmogelijk om zo'n product in je eentje voor elkaar te krijgen binnen afzienbare tijd. Als het je wel lukt, heb je wellicht goud in handen... Een kloon maken van een bestaand ontwerp is daarentegen prima te doen, mits je de onderdelen kunt krijgen.
Op Marktplaats staat momenteel een complete Dynaudio M3.5 set met MC2 amps en cross-over voor ca 6.5k. Als ik de foto's een beetje kan beoordelen, hebben de woofers een nieuwe rolrand nodig. Als je de kosten daarvoor van de prijs af kunt onderhandelen, heb je een niet te versmaden, kant en klare (én bewezen!!) main monitor set in huis, waarvoor reserve onderdelen ook nog goed te krijgen zijn. Tevens een Dynaudio MA-1 set voor nog geen 5k. Minder goed dan de M3.5 (niet echt geweldig, in mijn ervaring), maar zeker niet kinderachtig. Ik wist het wel, hoe leuk zelfbouw ook is. Let echter wel op dat je je ruimte akoestisch aanpast op de set van je keuze, wil het een beetje goed en betrouwbaar gaan klinken.
Wow, gaaf systeem. Mooie combi van multisub en demping. Ik ben benieuwd waar die main speakers nou uit bestaan.markbakk schreef:Haha! Neuh, ik hing even hier rond. Achttien Peerless-subs, Deutsche Gründlichkeit...