Trigger functie versterker
Moderator: Beheerdersteam
Trigger functie versterker
Mijn Rotel voor- eind versterker combinatie is voorzien van 12V trigger functie. Vandaag kwam ik erachter dat na de verhuizing van 3 jaar geleden de trigger kabel er niet tussen zit. 's Avonds zet ik normaal alleen de voorversterker uit ervan uitgaande dat eind versterker ook naar standby gaat. Dit was dus niet het geval. Opgenomen vermogen van eind versterker is volgens spec. 250Watt betekent dat de afgelopen drie jaar ik dag en nacht mijn woonkamer heb lopen verwarmen......?
Wat zou het verbruik zijn zonder dat er er muziek gedraaid wordt?
Groeten Rade
Wat zou het verbruik zijn zonder dat er er muziek gedraaid wordt?
Groeten Rade
Laatst gewijzigd door Rade op zo 12 apr 2015, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Re: Trigger functie versterker
Ja, maar vast geen 250W, dat is wel erg veel. Of is dat een hele dikke klasse A versterker?
Zit er geen ledje oid versterker zodat je kunt zien dat íe aan staat?
Zit er geen ledje oid versterker zodat je kunt zien dat íe aan staat?
Nee is 'gewone' RB03/RC03 combinatie. Ik verwacht zelf ook geen verbruik van 250 watt maar zal allicht stuk meer zijn dan standby stand. Er zit wel een led lampje op maar die blijft gewoon aan, ook als de e.v. door trigger uitgeschakeld wordt. Dit staat ook als zodanig in de gebruiksaanwijzing beschreven.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Tsja, persoonlijk houd ik er niet van, dat standbye gedoe. Blijft gewoon stroom lopen dus.. tel het maar eens op in huis. Al uitgebreid in het zonnepaneel topic over gehad, maar ik kwam hier dus op 100W(!) onzinverbruik totaal. Wat permanente schakelaars plaatsen hier en daar, bij je audio/tv setup en je bent er vanaf. Je komt de meest vreemde dingen tegen, papierversnipperaar, koffiezetapparaat, verbruikt stroom in 'uit' stand. Sad but true.
Wat zo'n versterker verbruikt als íe aanstaat maar niet versterkt? Het is een klasse AB versterker of B? Moeilijk te zeggen. Als je het echt wilt weten, verbuiksmeter kopen en meten, dingen kosten haast niets meer.
Wat zo'n versterker verbruikt als íe aanstaat maar niet versterkt? Het is een klasse AB versterker of B? Moeilijk te zeggen. Als je het echt wilt weten, verbuiksmeter kopen en meten, dingen kosten haast niets meer.
Maar eens even wat technische gegevens van het ding erbij pakken.
Er staat inderdaad aangegeven dat het opgenomen vermogen 250 Watt is.
Volgens mij is dat alleen bij volledige uitsturing van beide eindtrappen.
Gek genoeg staat er niks aangegeven over het verbruik in standy stand.
De versterker op zich lijkt me een conventionele AB versterker.
Hier een printscreen van het standby gedeelte :
Met een eigen trafootje, optocoupler, blaa bla.
Ik schat dat het verbruik zo rond de 10 Watt zal liggen.
Er staat inderdaad aangegeven dat het opgenomen vermogen 250 Watt is.
Volgens mij is dat alleen bij volledige uitsturing van beide eindtrappen.
Gek genoeg staat er niks aangegeven over het verbruik in standy stand.
De versterker op zich lijkt me een conventionele AB versterker.
Hier een printscreen van het standby gedeelte :
Met een eigen trafootje, optocoupler, blaa bla.
Ik schat dat het verbruik zo rond de 10 Watt zal liggen.
Bedankt voor de reacties. Ik heb zojuist de handtekening gezet voor een zonnepaneel installatie. Dit was ook voor mij de aanleiding om het (sluip) verbruik van de verschillende apparaten in kaart te brengen. Deze versterker is nu volgens mij de eerste winst. Misschien inderdaad wel goed om een verbruiksmeter te kopen. Komen vast nog meer verrassingen naar boven.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ik heb zo'n simpel Conrad ding gekocht, ik dacht 2 tientjes. Je staat versteld van wat je tegenkomt... hebben hier beneden naast de woonkamer een werkkamer waar het een en ander aan pc/router/printer spul staat. Als alles 'uit' staat 15W continue... schakelaar ertussen en alles uit als er niet gewerkt wordt, simpel. Wat je niet verbruikt hoef je niet op te wekken is de regel
Veel apparaten (koffiezetapparaat) hebben een fanzy drukschakelaartje om 'm aan te zetten. Mooi, maar moet wel een spanning aanwezig zijn om het ding te kunnen bedienen. Lijkt allemaal niet veel, maar tel het maar eens op.
Ook een leuke, digitale ontvanger van de tv, hebben hier nog zo'n los kastje. Die verbruikt uit net zoveel als dat íe aanstaat. Die zet je dus nooit uit, waarom zit de mogelijkheid er dan op
Veel apparaten (koffiezetapparaat) hebben een fanzy drukschakelaartje om 'm aan te zetten. Mooi, maar moet wel een spanning aanwezig zijn om het ding te kunnen bedienen. Lijkt allemaal niet veel, maar tel het maar eens op.
Ook een leuke, digitale ontvanger van de tv, hebben hier nog zo'n los kastje. Die verbruikt uit net zoveel als dat íe aanstaat. Die zet je dus nooit uit, waarom zit de mogelijkheid er dan op
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Hopelijk wordt er snel geplaatst, dit is DE periode vh jaar waar je het van moet hebben. Momenteel staat er hier 3.4 kW op dak te pruttelen, oftwel 15A naar de meterkast toe...Rade schreef:Bedankt voor de reacties. Ik heb zojuist de handtekening gezet voor een zonnepaneel installatie.
Eind mei, nog even wachten op nieuwe omvormer van SMA. Dan ligt er een 2000wp installatie achterop schuurtje.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Mooi man, gefeliciteerd. Gunstige richting, en een beetje vrij zicht?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Hier inmiddels de bevestiging voor de waardevermeerderingsregeling voor aardbevingsslachtoffers binnen a 4000 euri. Nu de vergunningsaanvraag de deur uit ( panelen op een monument mogen niet, dus vrijeveld opstelling) en ons zonneparkje met 60 panelen ( 15Kw) aanleggen. Volgende week maar eens beginnen met het storten van de fundering.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ook jij gefeliciteerd. Eeuwig zonde (nu je toch gaat plaatsen) dat je toendertijd niet met die China container panelen hebt meegedaan, die had je nu al voor 2/3 terugverdient.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
De subsidie van 4000 euro + de btw teruggaaf daarover had ik dan niet gehad.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Btw teruggaaf was er nog niet toen, landelijke subsidie van 15% wel. En de aanschafprijs die extreem laag was.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
De btw teruggaaf was er wel in die tijd en het 15%potje was toen al feitelijk leeg. En die containerdeal viel mij nogal tegen, denk dat ik nu met een beetje slim sjoppen niet veel duurder uit ben.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Btw teruggaaf was er niet, dat is pas latergekomen nav een oostenrijker die een zaak heeft aangespannen. Mijn buren hebben een half jaar na mij panelen gelegd en nog steeds van de 15% regeling gebruik kunnen maken.
Redelijk gunstig, z.z.o. en geen schaduw. Uiteindelijk toch wel voor Chinese panelen gekozen: DMEGC. Zag wel verschil met Duitse bouw kwaliteit maar scheelt me dan toch weer teveel.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ik heb sept 2012 geplaatst, de panelen al even daarvoor gekocht, dus geen btw teruggaaf. Nu zou het kunnen zijn dat er met terugwerkende kracht gevorderd kon worden, kan ik me niet meer herinneren. En ik zie dat er op dd 30 augustus 2012 nog 9 miljoen euris aan subsidie beschikbaar was.ds23man schreef:20 juni 2013
Laatst gewijzigd door Barry2001 op zo 12 apr 2015, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
ZZO en geen schaduw is erg gunstig. Ben niet meer zo op de hoogte van de huidige panelen, maar het belangrijkste is dat er geen vocht bij kan komen, dat ze degelijk ingebouwd zijn. Ik weet wel dat ze nu in vergelijking met toen kleiner zijn met meer vermogen.Rade schreef:Redelijk gunstig, z.z.o. en geen schaduw. Uiteindelijk toch wel voor Chinese panelen gekozen: DMEGC. Zag wel verschil met Duitse bouw kwaliteit maar scheelt me dan toch weer teveel.
Kom ik aanzetten met 2 chinese 100wp panelen die nog geinstalleerd moeten worden..
Maar ik heb een mooie plek iig. Een plat dak mooi vol in de zon.
Maar ik heb een mooie plek iig. Een plat dak mooi vol in de zon.
Jij hebt dan ook waarschijnlijk geen monumentale hoeve te onderhouden. Wees er maar blij om denk ik dan, ik ben niet zo'n boer.