Class-D als autoversterker?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
berend6

Class-D als autoversterker?

Bericht door berend6 »

Beste ervaren zelfbouwers!

Ik voel me brutaal om meteen met een vraag te starten op een forum. Maar ik hoop dat jullie me toch willen helpen :)

Door de bomen zie ik het bos niet meer... Zoveel verschillende soorten versterkers voor car-audio. Via dit forum heb ik nog meer soorten ontdekt, maar wat het beste voor mijn toepassing is weet ik niet. Wat is nou de opstelling?

12V 80 Ah accu - wordt gebruikt voor het huishoudelijke deel van een camper. Weet niet zeker of het semi-tractie is, maar die gaat er binnenkort wel komen! Aan inhoud van accu geen gebrek
Twee waterproof boxen van Artsound ASW55.2 - Deze gaan buiten gebruikt worden - Datasheet: http://artsound.be/modulefiles/products ... 55_2_b.pdf

Nou moet er iets komen tussen de accu en de boxen.. :roll: Voorheen draaide ik muziek met een 220V versterker in combinatie met een omvormer. Niet optimaal wat betreft rendement dus. Nu wil ik voor de muziekinstallatie een 12 Volt versterker. Hier heb ik het volgende gevonden:

- een 'normale' autoversterker
- een 12V-100V versterker
- een class-D versterker, hiermee bedoel ik een TA2020 of iets dergelijks

De 12-100V versterker heb ik opgenoemd omdat deze veel gebruikt wordt bij omroepinstallaties in auto's. De grootste vraag waar ik mee zit is het verschil tussen een normale autoversterker en een class-D versterker. Hetgeen ik snap is dat de normale versterker meer instelmogelijkheden heeft, minder rendement heeft en duurder is. Heeft een class-D versterker dan écht te weinig vermogen om het optimale resultaat uit mijn boxen te halen qua geluidskwaliteit of qua vermogen/luidheid van de boxen (150W piek/75W RMS)?

Ben benieuwd! 8) Alvast bedankt.

Berend
Lutkeveld
Ook commercieel actief

Re: Class-D als autoversterker?

Bericht door Lutkeveld »

Welkom welkom :)

Tegenwoordig zijn veel autoversterker ook klasse D.
Stukken efficienter dan de (ver)ouder(d)e classe AB.

Rechtstreeks vanaf 12V krijg je volgens meneer Ohm slechts 9W per kanaal (voltage in het kwadraat delen door twee keer de speakerimpedantie)
Wil je meer vermogen, dan moet je een DC-DC converter gebruiken om het voltage te verhogen.
Dit doen bijna alle autoversterkers ook intern.

De bekende Tripath chips (TA2020 en TA2024) doen ongeveer 8W in 8 ohm, vergelijkbaar (iets meer meestal) dan de gemiddelde autoradio.
Genoeg om redelijk hard te gaan met die speakers. Niet genoeg om een party rond je camper te hosten, maar dat is het doel niet (?) ;p.
Die dingen zijn zo efficient dat je minimaal een week 24/7 volop muziek kan draaien van je accu zonder bij te laden.

Dus mijn advies; haal een TA2024 van eBay of een MaxAmp20 van Accusafe.
Of een Lepai LP2020A+. Heeft een leuke behuizing en wat handige knopjes, maar is kwalitatief niet zo goed als bovengenoemde.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Niet moeilijk doen, gewoon een autoradio nemen. Zijn tegenwoordig klasse D inderdaad, als je er 1 neemt waar een usb stickje in kan heb je naast radio toch alle mogelijkheden? Heb dit in onze camper gedaan, paar usb stickjes in het dashboard kastje en je kunt een vakantie vooruit. En inderdaad op de huishoudaccu aansluiten, niet op de startaccu.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Zit je heerlijk en rustig in de vrije natuur van het getjilp van de vogels te genieten, komt er weer zo'n nozem met een camper... :(
Lutkeveld
Ook commercieel actief

Bericht door Lutkeveld »

Tis geen PA set :lol:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Nou, de ts wil de speakers buiten gaan ophangen..
ray5150

Bericht door ray5150 »

Wat Barry zegt, vooral niet ingewikkeld doen en gewoon een autoradio pakken, en als dat niet hard genoeg gaat van MP een 2ehands versterker.
Er staan er slechts een paar duizend te koop...
berend6

Bericht door berend6 »

Het klinkt voor sommigen misschien apart. Maar het betreft een oldtimerbus die op festivals ingezet zal worden waarbij een achtergrondmuziekje rondom de bus gewenst is. Één box buiten en één box binnen. Het is niet de bedoeling om anderen bij camperplekken weg te blazen met geluidsgolven :rofl: :rofl:

De boxen die ik nu gekocht heb, hebben een continu vermogen van 75 Watt. Zou mooi zijn als dit bereik indien gewenst geheel gebruikt kan worden. Bedankt voor de uitgebreide informatie Lutkeveld. Als ik het goed begrijp zouden deze TA202x printplaatjes voldoende moeten zijn? Mag er qua procentueel vermogensverschil gekeken worden naar de RMS output waarde van een versterker? Bijvoorbeeld de TA2020 heeft een continue vermogen van 20 Watt; vergelijk deze met een Pioneer GM-A3602 met een continue vermogen van 60 Watt bij dezelfde impedantie van 4 Ohm. Dus een vermogenstoename van 200%. Zonde als de mogelijkheid van het gebruik van het vermogen van de speakers niet benut zou kunnen worden.

Is een van de oorzaken/de grootste oorzaak van het geringe stroomverbruik van een TA2024 dan niet het verschil in outputvermogen met een autoversterker?

Bedankt! :D :D
Lutkeveld
Ook commercieel actief

Bericht door Lutkeveld »

Die tripath printjes zijn zo efficiënt omdat ze barebone classD's zijn. Doet wat het moet doen en doet dat efficiënt.
Ik dacht dat het om wat achtergrondmuziek was in de voortent, voor deze toepassing is wat meer vermogen wel gewenst.
Toename in volume door toename in vermogen werkt niet zoals je zou verwachten.
Voor een subjectieve verdubbeling van het volume heb je ongeveer 5 keer zoveel vermogen nodig.
Anyway, iets als die Pioneer is prima. Gewoon een goed merk pakken en voor 50-150W richten.
Plaats reactie