zeners

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: zeners

Bericht door Pjotr »

PimDriessen schreef:
Hoi Anne/Pjotr,

Dat deed ik in het verleden altijd, maar in de praktijk werkt dat toch niet zo mooi.

Met een regelbare zener wordt de rest van de schakeling niet beïnvloed, als je een potmeter over R6 plaatst wordt het ingang-trapje scheefgetrokken en de hele schakeling wordt daardoor instabiel, dat is mijn ervaring.
Als dat zo is staat de hele schakeling sowieso op het randje van oscilleren en is het slecht doordacht. Een LM336 verandert daar niets aan.
PimDriessen

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne/Pjotr,

Heb zojuist de LM336 5 Volt uitgeprobeerd, dat gaat met het regelen geweldig, maar er staat een naar rimpeltje op de uitgang, met en zonder elco er overheen.

Ga ik terug naar de LM336 2,5 volt, is het helemaal stil op de uitgang.

Heb ook nog het potmetertje van 250 ohm tussen R6 gedaan, dat regelt ook goed maar heb een beter gevoel bij de LM336 2,5 Volt met zener 2,7 Volt in serie.

Groet,

Pim
PimDriessen

Hoi Anne/Pjotr,

Wat ik mij nu afvraag, de zenerdiode samen met de LM336 is in deze voeding de reverentie voor de uitgangsspanning, in dit geval 33 volt.

Als ik nu de LM336 laat vervallen en plaats zenerdiode`s met een totale waarde van 6 volt, dan kan ik met de potmeter 250 ohm in serie met R6 de waarde van de uitgangsspanning ineens veel ruimer regelen.

Mijn vraag is dan ook wat bepaalt nu eigenlijk de uitgangsspanning van deze voeding, welk component, de zenerdiode of de weerstand met potmetertje van 250 ohm?.

Groet,

Pim
Bijlagen
ScreenShot2798.~bmp.png
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Q3 en Q4 vormen samen een verschilversteker.R5 zou eigenlijk een stroombron moeten zijn, maar hier staat er een (bijna) vaste spanning op omdat de ene, te vergelijken spanning, een vaste is nml. de zener(s).
Zo'n schakeling levert een stuurspanning als de basissen van Q3 en Q4 op een verschillende spanning staan.
Het is dan de verantwoordelijkheid van de rest van de schakeling om met de geleverde stuurspanning de zaak terug te regelen zodat de basissen weer gelijk worden en de stuurspanning weer verdwijnt.De basis Q4 krijgt spanning via een deler R6 en R7 van de 33V .Dus 33 x R6/(R6+R7) = zener(s)spanning.R6 eruit en er komt de zenerspanning uit ipv 33V, ware het niet dat de schakeling gevoed wordt door z'n eigen gestabiliseerde spanning en die mag niet zo laag.Het geheel heeft maar een beperkt bereik.Niet zo geschikt om er nogal afwijkende spanningen mee te krijgen.
Anne
PimDriessen

Hoi Anne,
Bedankt voor de heldere uitleg, en die stroombron voor R5 ga ik even plaatsen 2SK117 GR 3 mA, dan zet ik ook een stroombron boven de zenerdiode i.p.v R1, 2SK117 BL 5,5 mA, dat heeft ook wel zin denk ik.

In de situatie met de 250 ohm potmeter loopt er wel een beetje stroom door de potmeter 5,5 mA, is dat geen bezwaar?.

Groet,

Pim
Bijlagen
ScreenShot2799.~bmp.png
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Is allemaal wel te proberen.Of het stabiel is ?
Kun je naar beneden tot een volt of 10.De R6 R7 mogen best groter,minder stroom door de trimpot.Bijv.5k voor R6 voor 1mA.
Anne
PimDriessen

Hoi Anne,

Wat bedoel je met naar beneden gaan naar 10 volt?.

Het is stabiel nu, denk je dat ik met de stroombron Q11 naar 4 mA kan gaan?.

Groet,

Pim
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Hoi Anne,

Wat bedoel je met naar beneden gaan naar 10 volt?.

Het is stabiel nu, denk je dat ik met de stroombron Q11 naar 4 mA kan gaan?.

Groet,

Pim
Die R5 was zeker 1k5 voor 3mA.Meer gaat wel, het overschot verdwijnt door R4.De stroom verdeling gaat wel steeds schever (verdeling Ir2,Ir4) met hogere stroom.
Ik kreeg de indruk dat je de schakeling voor allerhande spanningen wilde gebruiken, daarom die 10V eruit, moet je ruim boven blijven.
Anne
PimDriessen

Hoi Anne,

Nu gebruik ik hem voor 33 volt.

Lager dan 28 volt ga ik niet.

Heb deze voeding ook voor mijn eindversterker 38 volt voor de ingangsversterker, en 28 volt voor de eindtransistoren gebruikt.

Groet,

Pim
Plaats reactie