Welke waarde voor de cathode weerstand

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MickRS

Welke waarde voor de cathode weerstand

Bericht door MickRS »

Er zijn een paar 6v6gt buizen van tung sol onderweg (datasheet 6v6gt) Deze wil ik graag in mijn buizenamp gebruiken. Inmiddels heb ik deze veranderd van pentode naar triode door pin 4 te onkoppelen van de voeding en met een 100ohm weerstand aan pin drie verbonden. Nu ben ik dus op zoek naar de juiste waarde voor de cathode weerstand. Volgens mij moet die rond de 800ohm liggen, maar het leek mij wel slim om even de 'buizengoeroe's' van het forum te raadplegen. :idea:
Op pin 3 staat 325v en op pin 8 21v.

Het schema (hier nog in penthode)
image.jpg
Ah!buis

Re: Welke waarde voor de cathode weerstand

Bericht door Ah!buis »

Voor een 6V6 op 300V mag de stroom zo'n 40mA zijn (geeft 12W verstookt)
Daarvoor is 20V negatieve roosterspanning nodig ofwel 500 Ω en 2W. Zet er maar 2stuks 1k / 1W parallel in.
Voor je aankomt, 't is 325V geen 300V :-k , de 20V voor 't rooster gaat er af (kathode komt op +20V) :o .
Anne
MickRS

Bericht door MickRS »

Hahaha, dat laatste had ik inmiddels ook begrepen :lol: Ik heb mij de laatste avonden behoorlijk vermaakt op het internet mbt buizentechniek. Maar mocht je nog wat goede literatuur weten, dan hou ik mij aanbevolen. Kan ik mij daar nog wat verder in verdiepen wanneer ik straks een weekje in Frankrijk zit.

Maar een ding is mij niet duidelijk: je hebt het over 12W, maar is die in triode niet 9W? Of zeg ik nu iets heel geks... :think:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

In het datablad staat wel iets over 9W in triode.Is wel als eindbuis bij vertikale afbuiging in BB-TV, kontinu volle bak.
Muziek mag wel meer, voor penthode 12W anode en 2W schermrooster.Zou 14W bij elkaar zijn, voor de veiligheid toch maar op 12W houden.
Anne
MickRS

Bericht door MickRS »

Top! Weer wat wijzer geworden!
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

MickRS schreef:
Ik heb mij de laatste avonden behoorlijk vermaakt op het internet mbt buizentechniek. Maar mocht je nog wat goede literatuur weten, dan hou ik mij aanbevolen. Kan ik mij daar nog wat verder in verdiepen wanneer ik straks een weekje in Frankrijk zit.
Buizen zijn maar een hulpstuk om een schakeling op te zetten.Zou je eerst moeten weten wat zoiets voorstelt om er laer een buis te kunnen inpassen.
Een redelijk beknopt overzicht,
Alg-Verst-Techn.pdf
(219.68 KiB) 183 keer gedownload
Anne
MickRS

Bericht door MickRS »

En gedownload! :goedzo:
Plaats reactie