Hallo Forum,
Er is een schakeling die veel wordt gebruikt in versterkers zowel voor als eindversterkers.
De DC Servo,
Er zijn verschillende soorten maar allemaal doen ze hetzelfde, er wordt gelijkspanning wat op de uitgang van de versterker staat weggeregeld via de tegenkoppeling.
Nu vraag ik mij af wat het verschil is tussen de twee Servo`s van de bijgevoegde schema`s.
Schema 1: werkt met een halve Opamp waar in de tegenkoppeling een bipolaire condensator is toegepast, die ook vaak door twee Elco`s in serie wordt vervangen, en een bipolaire condensator naar aarde (massa), ook nog wat weerstanden natuurlijk.
Schema 2: werkt met een dubbele Opamp waarvan in de eerste sectie een bipolaire condensator in de tegenkoppeling zit, de tweede sectie van de opamp bevat wel een condensator in de tegenkoppeling maar die is vele malen kleiner dan in de eerste sectie. Maar geen condensator naar aarde (massa), en natuurlijk een aantal weerstanden.
Mijn vraag is wat is het werkende verschil in de twee Servo`s.
Groet,
Pim
DC Servo
Moderator: Beheerdersteam
Re: DC Servo
Meestal gebruikt men servo's om van offset af te komen zonder daar elco's voor nodig te hebben, dus ik vind het raar dat ze elco's in de servo stoppen.
Ik denk dat de kleine condensator in de tweede schakeling er alleen voor de stabiliteit in zit. Schakeling 2 injecteert wat meer ruis in de ingang van je versterker dan schakeling 1, althans als R5 van de eerste gelijk zou zijn aan R8 van de tweede, maar dat is ook niet het geval.
Schakeling 2 valt makkelijk te beschermen tegen te grote spanningen op de uitgang van de versterker/ingang van de servo. Je kunt probleemloos twee kleine antiparallele dioden tussen de miningang van de eerste op-amp en massa zetten.
Schakeling 1 is ongebruikelijk gedimensioneerd. Meestal kiest men de tijdconstantes R6*C3*C4/(C3+C4) en ((R3*R4)/(R3+R4))*(C1*C2/(C1+C2)) gelijk, zodat er een eerste-orde overdracht overblijft. Het kan overigens best voordelen hebben om dat niet te doen.
Ik denk dat de kleine condensator in de tweede schakeling er alleen voor de stabiliteit in zit. Schakeling 2 injecteert wat meer ruis in de ingang van je versterker dan schakeling 1, althans als R5 van de eerste gelijk zou zijn aan R8 van de tweede, maar dat is ook niet het geval.
Schakeling 2 valt makkelijk te beschermen tegen te grote spanningen op de uitgang van de versterker/ingang van de servo. Je kunt probleemloos twee kleine antiparallele dioden tussen de miningang van de eerste op-amp en massa zetten.
Schakeling 1 is ongebruikelijk gedimensioneerd. Meestal kiest men de tijdconstantes R6*C3*C4/(C3+C4) en ((R3*R4)/(R3+R4))*(C1*C2/(C1+C2)) gelijk, zodat er een eerste-orde overdracht overblijft. Het kan overigens best voordelen hebben om dat niet te doen.
Valt zo niet veel van te zeggen.Zo'n schakeling hangt af van de te sturen versterker en de gebruikte op-amp,is geen op zichzelfstaand geval.
Ook waar de regel uitgang heengaat, de signaal-ingang of een tegenkoppeling-in, laagste frequentie, max.toegestane afwijking...
De tweede trap in geval2 is eigenlijk nutteloos tenzij de regeling de andere kant op moet (fase-omkeren).
Anne
Ook waar de regel uitgang heengaat, de signaal-ingang of een tegenkoppeling-in, laagste frequentie, max.toegestane afwijking...
De tweede trap in geval2 is eigenlijk nutteloos tenzij de regeling de andere kant op moet (fase-omkeren).
Anne
- PimDriessen
Hoi Marcel/Anne,
Het is duidelijk, Voorbeeld 2 valt voor mij hierbij af.
Bedankt voor de reactie.
Groet,
Pim
Het is duidelijk, Voorbeeld 2 valt voor mij hierbij af.
Bedankt voor de reactie.
Groet,
Pim