Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Vanavond de tweede serie van MJL21193 / 94 doorgemeten.
Zelfde resultaten als gisteren, dus ik ga ervan uit dat die in orde zijn.
Vervolgens waren de 13007, 182 en 5852 aan de beurt.
Nu wil het geval dat ik al 6 nieuwe MJE13007 in huis had.
De originele had ik eruit geknipt, scheelt een hoop werk met desolderen.
Maar ik wilde ze toch ook even nameten om te kijken of er eentje defect is.
Tot mijn verbazing viel er bij een exemplaar uit zichzelf een pootje uit...
Niet afgebroken aan de rand van de behuizing, nee, een heel stukje wat in het huisje zit viel er zomaar uit.
Ik ga niet zeggen dat dit de oorzaak is van de storing, maar zoiets opmerkelijks heb ik nog niet eerder gezien.
De 5852 en de 182 meten ook allemaal waardes in het megaOhm bereik, dus het zou kunnen dat het aan die ene 13007 lag... [-o<
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Mr Tube »

Meet je die torren niet met de diodestand door?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Ah!buis »

Ray, je komt slaap tekort, alweer zo laat.Als dat maar goed blijft gaan 8-[ .
Als een transistor zo opgeblazen is moet de stroom daarvoor ergens vandaan zijn gekomen.Meestal is dan iets "aan de overkant" ook kapot.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Mr Tube schreef:
Meet je die torren niet met de diodestand door?
Eerlijk gezegd helemaal niet bij stil gestaan. ik meet eigenlijk nooit transistoren door bij vergelijkbare zaken.
Eruit knippen en vernieuwen.
Hier wel omdat de meeste types fors aan de prijs zijn ( De MJL21193 is rond de 4 euro per stuk) of slecht verkrijgbaar.
Maar ik kan het in ieder geval wel eens proberen.
Punt is wel dat ik niet weet hoe ik de meet resultaten moet interpreteren.
Zal straks wel eens wat metingen doen en hier noteren.
Ah!buis schreef:
Als een transistor zo opgeblazen is moet de stroom daarvoor ergens vandaan zijn gekomen.
Meestal is dan iets "aan de overkant" ook kapot.
Dat kan, ik weet niet of er iets opgeblazen is. het kan ook iets mechanisch zijn. van buiten is er niets aan te zien.
Ook mogelijk dat hij misschien niet zo jofel was toen hij erin gemonteerd werd.
En dat de belasting en omgevingswarmte in de loop der jaren de rest heeft gedaan.
Ter info : Het was een van de ongekoelde 13007's. Q40 of Q39.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Mr Tube schreef:
Meet je die torren niet met de diodestand door?

ik niet weet hoe ik de meet resultaten moet interpreteren.

Ter info : Het was een van de ongekoelde 13007's. Q40 of Q39.
Dan ook D7 en/of D8 nazien, daar gaat de stroom van die transistors door.
De diodestand meet met een hogere spanning.De gewone ohmmeting is meestal bij een zo lage spanning dat een diode in beide richtingen weinig doorlaat, lijkt dan wel onderbroken.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
ray5150 schreef:

Ter info : Het was een van de ongekoelde 13007's. Q40 of Q39.
Dan ook D7 en/of D8 nazien, daar gaat de stroom van die transistors door
Ja, maar Anne toch, ik koop voor 2 euro 100 stuks 1N4007's.
Die liggen dus allang in de vullisbak...samen met de andere 6...
Zeker, ik begrijp dat het in het kader van het zoeken naar de oorzaak van deze storing van belang kan zijn deze diode's door te meten.
Maar ik wil hem gewoon weer werkend hebben.
Wat diodes betreft is bij mij het hetzelfde verhaal als met (kleine) elko's : als ik het niet vertrouw, of bij twijfel, vervangen.
Ah!buis schreef:
De diodestand meet met een hogere spanning.De gewone ohmmeting is meestal bij een zo lage spanning dat een diode in beide richtingen weinig doorlaat, lijkt dan wel onderbroken.
Duidelijke uitleg. :goedzo: ik ga d'r mee aan de slag.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Die liggen dus allang in de vullisbak...samen met de andere 6...
En ik maar denken dat bij jou een vuilnisbak enkel iets was om er dingen uit te halen :o :lol:
Anne
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door dre »

:lagge:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Waarom heb jij eigenlijk jouw exemplaar weggedaan, Dre ?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door dre »

Om budget vrij te maken voor een mooie draaitafel.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Maar hij functioneerde verder wel goed ?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door dre »

Ja,prima zelfs.
Ik heb 'm wel altijd met voldoende ademruimte aan de boven en onderzijde geplaatst.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Weer een paar stapjes verder.
Ik heb het advies van Anne en mr. tube ter harte genomen en ben op zoek gegaan naar wat meer uitleg over het doormeten van transistoren in de diode stand.
Ik vond dit PDF'je met heldere uitleg :
multimeter.pdf
(850.95 KiB) 1056 keer gedownload
Hiermee aan de slag gegaan, en alle vermogens transistoren doorgemeten.
Die meten (gelukkig) allemaal volgens het boekje. BE en BC rond de 600 mV.
Alle andere combinaties oneindig hoog.

Vervolgens heb ik alle goedgekeurde torren eens lekker door een benzinebadje laten gaan, en ook de koelblokken schoongemaakt.
het viel me ook op dat de twee koelblokken met hele lullige schroefjes op de grote basisplaat vastzaten. die konden niet zomaar vervangen worden. M3 paste niet goed.
Veel schroefjes waar de torren mee vast zaten hadden ook een beetje beschadigde koppen van het sleutelen in het verleden.
hier hetzelfde liedje, malle Amerikanen met hun imperiale stelsel...
Niks ervan... gewoon opboren naar M3.5 er een M4 draadtap doorheen jagen, vlakschuren, en nu zitten de blokken oervast met elk 4 stuk inbus M4.
hetzelfde verhaal voor de bevetegingsgaten van de torren, maar dan met M3. zonder te boren.
IMG_1123.JPG
IMG_1125.JPG
IMG_1127.JPG
IMG_1129.JPG
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door PimDriessen »

Hoi Ray, Ziet er heel betrouwbaar en netjes uit!.

Groet,

Pim
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door pappaleo »

Mooi hoor :goedzo:
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door pvanlingen »

Zo, weer goed bezig Ray.

Is 3,5 mm opboren voor M4 draad niet een beetje te veel?
Volgens mij moet dat 3,2 á 3,3 mm zijn.

Paul.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Mr Tube »

pvanlingen schreef:
Zo, weer goed bezig Ray.

Is 3,5 mm opboren voor M4 draad niet een beetje te veel?
Volgens mij moet dat 3,2 á 3,3 mm zijn.

Paul.
3,2 a 3,3 is inderdaad de exacte maat dus 3,5 is wat aan de ruime kant maar zal in deze toepassing niet zo'n probleem zijn.

Goed bezig Ray! zo maak je een betrouwbare powerplant.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Ah!buis »

Moet een kunstwerk worden zeker :D
Bij mij komt dan iets boven van "met een ijver een betere zaak waardig" :o
Ik zou 'r het geduld niet voor kunnen opbrengen, trouwens ik hou niet van dit soort opbouw :? .'t Ja als er iets stuk gaat mag je de heleboel uit elkaar halen om er bij te kunnen :( .
Maar het kan altijd erger, als ik aan het wijzer+afstemspul van de vroegere Philips radio's denk, kabeltje stuk :-& .
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Kunstwerk is een erg groot woord, Anne...allen dank voor de complimenten, trouwens. :dank:
Inderdaad is het allemaal erg compact en niet zo heel service vriendelijk opgebouwd, da's wel zo.
Maar in Vlaanderen kent men toch ook wel het spreekwoord van een gegeven paard ? :lol:
Zoals Mr. Tube al aangeeft, ben een aantal dingetjes van plan om de betrouwbaarheid wat te vergroten.
Of dat gaat lukken en zin heeft is een ander verhaal, dat hangt af van het feit of ik de eindtrap weer aan de praat krijg.

Ik heb ook ondertussen alle weerstanden uitgemeten, er zijn er bij vorige reparaties een aantal vervangen.
Ook omdat ik zeker wil weten dat op iedere plek de juiste waarde zat. een paar vreemde dingen tegengekomen.
Ik schreef, meen ik, al eerder dat R71 (82R/1Watt) een haarscheur vertoonde. die stond al op de nominatie om vervangen te worden.
hij meette oneindig hoog, bij het verwijderen bleek hij gebroken.

Een ander vreemd dingetje betreft R69, die zou volgens schema 30R moeten zijn.
Maar daar zit een 39R in. :think: (origineel, uit de fabriek.)
Zijn tegenhanger in het andere kanaal is wel gewoon 30R.
Naamloos.png

Wat denken jullie, laten zitten of vervangen door 30R ?

Ander vraagje : ruststroom noem je in het Engels toch Bias ?
Ik wil een namelijk een mail sturen naar PS Audio met de vraag wat de oorspronkelijke waarde van de ruststroom moet zijn, zodat ik dat kan nameten.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Ah!buis »

Die weerstand(en) dient voor de stroombegrenzing.Met 30Ω is dat ong. 20A en met 39Ω 16A, zou 't voorlopig maar op het laatste houden.
En ja dat noemen ze bias, ook vooringenomenheid :lol: .Maar ja in 't Engels gebruiken ze alles door elkaar, wonder dat ze het zelf nog begrijpen (of niet :? ).
Er zat toch een vaste weerstand van 82Ω in ipv een regeling? Zoals ik al vertelde,zou net wel/net geen ruststroom geven.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Nee, R21 (en ook R25 ?) gaat over de ruststroom. R23 is overbrugd met een jumperdraadje.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Nee, R21 (en ook R25 ?) gaat over de ruststroom. R23 is overbrugd met een jumperdraadje.
Nou breekt m'n klomp :o
Dat punt had ik trouwens nog niet vermeld, gisteren. er staan inderdaad 2 instelpotjes op het schema.
maar niet op de PCB.
Wel 2 lege plaatsen waar een instel pot zou kunnen zitten. (zie rode cirkels.)
IMG_1057.~png.jpg
In plaats daarvan heeft men een 82R / 2 Watt gemonteerd.
Die staat parallel aan de plek waar de instelpot zou kunnen zitten.
Ze heten R71 en R72 maar zijn in het schema niet terug te vinden.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

ja, dat was mijn fout. ik had het verkeerd geinterpreteerd...mea culpa... :oops: :oops:
Komt omdat R71 vlak naast die plek van de instel pot zit...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
ja, dat was mijn fout. ik had het verkeerd geinterpreteerd...mea culpa... :oops: :oops:
Komt omdat R71 vlak naast die plek van de instel pot zit...
Maakt 't eenvoudig :D ,zo overbrugd is de ruststroom vast op minimum ingesteld (eigenlijk nul).
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Dus als ik het goed begrijp is het dan eigenlijk een klasse B versterker ?
Plaats reactie