Tritec of foliespoel?
Moderator: Beheerdersteam
Tritec of foliespoel?
Wat is het verschil tussen een tritec of een foliespoel van mundorf eigenlijk??
Muzikaal bedoel ik dan.
Qua prijs lopen beide niet zover uiteen.
Is het laag anders bij een foliespoel?
Wie heeft er ervaring mee, liefst met beide types
Wat eventueel voor of nadelen zijn, van beide
Muzikaal bedoel ik dan.
Qua prijs lopen beide niet zover uiteen.
Is het laag anders bij een foliespoel?
Wie heeft er ervaring mee, liefst met beide types
Wat eventueel voor of nadelen zijn, van beide
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Tritec of foliespoel?
Hoi
Dat is altijd moeilijk uit te leggen maar het verschil is best groot als je het in heel het filter toepast.
En dat zit hem in name met de muzikaliteit dan gaat mijn voorkeur naar de foliespoel.
Heb ooit beide filters gebouwd en gewisseld dan is het duidelijk hoorbaar.
Weet niet meer in detail of het laag er beter of slechter van werd maar overall was het beter.
Rob
Dat is altijd moeilijk uit te leggen maar het verschil is best groot als je het in heel het filter toepast.
En dat zit hem in name met de muzikaliteit dan gaat mijn voorkeur naar de foliespoel.
Heb ooit beide filters gebouwd en gewisseld dan is het duidelijk hoorbaar.
Weet niet meer in detail of het laag er beter of slechter van werd maar overall was het beter.
Rob
Re: Tritec of foliespoel?
Wim P schreef:Wat is het verschil tussen een tritec of een foliespoel van mundorf eigenlijk??
Muzikaal bedoel ik dan.
Qua prijs lopen beide niet zover uiteen.
Is het laag anders bij een foliespoel? = Nee als de waarde (mH) en de weerstand identiek is is er geen verschil, zowel meet-technisch als gehoor matig mits men het filter buiten de kast of in een appart compartiment bouwt.
Wie heeft er ervaring mee, liefst met beide types
Wat eventueel voor of nadelen zijn, van beide
Heb alle soorten spoelen gebruikt en ook meet-technisch gelijke modellen in ferriet kern spoel, lucht spoel, folie spoel en Tritec spoel
en alleen modellen met metalen kernen tonen op hoge vermogens verzadiging en dus vervorming, deze kan je dus beter vermijden maar de meerprijs van Tritec of Folie spoelen zou ik steken in gewone lucht spoelen met een zo laag mogelijke weerstand (alleen spoelen in lijn) hou wel rekening met deze lagere weerstand in je ontwerp. Bouw dan het filter in een apart compartiment in zodat ze niet blootgesteld worden aan de herrie die de speakers de behuizing instralen, dit compartiment kan je ook nog vullen met kwartszand.
Voor condensatoren zou ik persoonlijk alles in lijn zit MKP nemen met +/- 2% tollerantie maar geen exotische modellen tegen exorbitant hoge prijzen, alle paralelle condensatoren MKT 5%, zo maak je een top filter en hou je geld over voor bijv betere drivers of mooi professioneel lakwerk.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Tritec of foliespoel?
Foliespoel, de constructie daarvan benadert een ideale spoel het meest en da's wat je feitelijk wilt.
Re: Tritec of foliespoel?
Hififiel schreef:Wim P schreef:Wat is het verschil tussen een tritec of een foliespoel van mundorf eigenlijk??
Muzikaal bedoel ik dan.
Qua prijs lopen beide niet zover uiteen.
Is het laag anders bij een foliespoel? = Nee als de waarde (mH) en de weerstand identiek is is er geen verschil, zowel meet-technisch als gehoor matig mits men het filter buiten de kast of in een appart compartiment bouwt.
Wie heeft er ervaring mee, liefst met beide types
Wat eventueel voor of nadelen zijn, van beide
Heb alle soorten spoelen gebruikt en ook meet-technisch gelijke modellen in ferriet kern spoel, lucht spoel, folie spoel en Tritec spoel
en alleen modellen met metalen kernen tonen op hoge vermogens verzadiging en dus vervorming, deze kan je dus beter vermijden maar de meerprijs van Tritec of Folie spoelen zou ik steken in gewone lucht spoelen met een zo laag mogelijke weerstand (alleen spoelen in lijn) hou wel rekening met deze lagere weerstand in je ontwerp. Bouw dan het filter in een apart compartiment in zodat ze niet blootgesteld worden aan de herrie die de speakers de behuizing instralen, dit compartiment kan je ook nog vullen met kwartszand.
Voor condensatoren zou ik persoonlijk alles in lijn zit MKP nemen met +/- 2% tollerantie maar geen exotische modellen tegen exorbitant hoge prijzen, alle paralelle condensatoren MKT 5%, zo maak je een top filter en hou je geld over voor bijv betere drivers of mooi professioneel lakwerk.
hoi
dat is weer nieuw voor me, zo leer ik elke keer weer wat bij hier op dit forum.
dus als ik het goed begrijp is het aan te raden om de folie of tritec spoel niet in de speakerkast te monteren??
maar buiten de kast?
gr
Wim
Re: Tritec of foliespoel?
Alle spoelen kunnen gaan resoneren door de herrie in de kast, wat resulteert in niet lineaire vervorming, als de spoelen niet in de kast zitten maar extern of in een apart compartiment (liefst gedempt met zand) dan kunnen deze onderdelen niet meer mee gaan trilllen en dus minder vervorming.
Folie spoelen en Condensatoren van bijv tinfolie zijn minder gevoelig voor trillingen, dit is wel de grootste verbetering ten opzichte van andere spoelen, er spelen ook nog dingen mee als skin effecten maar dan heb je het over zulke hoge frequenties dat dat niet meer mee speelt in een spoel voor een crossover.
Persoonlijk zou ik geen Tritec of Folie spoelen nemen, het bespaarde geld kan je dingen mee doen die je echt gaat horen.
groet Marcel
Folie spoelen en Condensatoren van bijv tinfolie zijn minder gevoelig voor trillingen, dit is wel de grootste verbetering ten opzichte van andere spoelen, er spelen ook nog dingen mee als skin effecten maar dan heb je het over zulke hoge frequenties dat dat niet meer mee speelt in een spoel voor een crossover.
Persoonlijk zou ik geen Tritec of Folie spoelen nemen, het bespaarde geld kan je dingen mee doen die je echt gaat horen.
groet Marcel
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Tritec of foliespoel?
Met alle respect, maar dit is klinkklare onzin.Hififiel schreef:Alle spoelen kunnen gaan resoneren door de herrie in de kast, wat resulteert in niet lineaire vervorming, als de spoelen niet in de kast zitten maar extern of in een apart compartiment (liefst gedempt met zand) dan kunnen deze onderdelen niet meer mee gaan trilllen en dus minder vervorming.
Folie spoelen en Condensatoren van bijv tinfolie zijn minder gevoelig voor trillingen, dit is wel de grootste verbetering ten opzichte van andere spoelen, er spelen ook nog dingen mee als skin effecten maar dan heb je het over zulke hoge frequenties dat dat niet meer mee speelt in een spoel voor een crossover.
Persoonlijk zou ik geen Tritec of Folie spoelen nemen, het bespaarde geld kan je dingen mee doen die je echt gaat horen.
groet Marcel
Re: Tritec of foliespoel?
Re: Tritec of foliespoel?
Dan moet je er wel even bij vertellen dat spoelen en condensatoren wel degelijk kunnen gaan trillen, maar dat dat puur komt door de (wissel)stroom door de componenten, die krachten opwekken loodrecht op de geleiders. Overigens heb je het dan doorgaans over vermogens waarbij de meeste luidsprekers veel meer herrie maken c.q. flink vervormen, zodat je al die bij-effecten van filteronderdelen toch niet hoort. Hififiel heeft op één punt (erg) gelijk: je kunt je geld beter in andere verbeteringen stoppen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Tritec of foliespoel?
Da's niet het manco in je betoog, het is het feit dat je begint over trillingen in filtercomponenten die invloed hebben op de weergave.Hififiel schreef:prima geloof dan maar dat een spoel die 5 keer zo duur is je naar de audio hemel brengt
er is hier helaas nog niets veranderd
Re: Tritec of foliespoel?
Wil je wel een ideale spoel in een LS-filter ? Meestal zie je toch serieweerstanden om geen te grote resonantie pieken te krijgen.Zonde van de moeite en het geld dan zou ik zeggen.SSassen schreef:Foliespoel, de constructie daarvan benadert een ideale spoel het meest en da's wat je feitelijk wilt.
Anne
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Tritec of foliespoel?
Misschien moeten de ook de mening van Rob Dingen de ruimte geven. Die beweert zelf verschillen te hebben gehoord. Ook heb ik Tony Gee wel eens opmerkingen hierover horen maken.
Afgezien nog van het feit dat (theoretisch) microfonie een rol bij vervorming kan spelen. Dat effect schijnt bij folie-spoelen minder te zijn en ook met draadspoelen te elimineren (met behulp van lak/was).
Afgezien nog van het feit dat (theoretisch) microfonie een rol bij vervorming kan spelen. Dat effect schijnt bij folie-spoelen minder te zijn en ook met draadspoelen te elimineren (met behulp van lak/was).
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Tritec of foliespoel?
Ikzelf werk het liefst met foliespoelen, daar kan voor mij niets tegenop qua weergave, mooie luchtspoelen doen het ook goed bij mij.
Tritec echter..... ik hoor het blind als ik bij iemand thuis ga luisteren naar luidsprekers waar ik niets van weet en er tritec spoelen inzitten, ik zeg het dan al binnen 5 minuten luisteren tegen de eigenaar dat hij tritec spoelen heeft toegepast wat dan ook bevestigd wordt. ik hoor elke keer weer een onprettige waas over het geluid, ik kan het niet goed beschrijven maar ik vindt het niet prettig, ikzelf werk dan ook nooit met tritec spoelen.
En dan kan men me er op afschieten maar mijn oren liegen niet.
Tritec echter..... ik hoor het blind als ik bij iemand thuis ga luisteren naar luidsprekers waar ik niets van weet en er tritec spoelen inzitten, ik zeg het dan al binnen 5 minuten luisteren tegen de eigenaar dat hij tritec spoelen heeft toegepast wat dan ook bevestigd wordt. ik hoor elke keer weer een onprettige waas over het geluid, ik kan het niet goed beschrijven maar ik vindt het niet prettig, ikzelf werk dan ook nooit met tritec spoelen.
En dan kan men me er op afschieten maar mijn oren liegen niet.
Re: Tritec of foliespoel?
Dat begrijp ik ook niet, kan een spoel dan microfonisch zijn ?SSassen schreef:Da's niet het manco in je betoog, het is het feit dat je begint over trillingen in filtercomponenten die invloed hebben op de weergave.Hififiel schreef:prima geloof dan maar dat een spoel die 5 keer zo duur is je naar de audio hemel brengt
er is hier helaas nog niets veranderd
Re: Tritec of foliespoel?
Mijn advies ook: Tritec gewoon niet doen.
Dan is een gewone spoel beter met massief koperdraad. De baked oven versie, standaard het geval bij Jantzen, is dan beter om microfonie te voorkomen.
Een foliespoel klinkt het mooist. Marc Heijligers heeft ook in het verleden metingen met een dure networkanalyzer gedaan aan verschillende type spoelen. Hier werd zeer duidelijk dat ook een gewone luchtspoel een frequentie afhankelijke waarde heeft. De foliespoel was verreweg het beste.
Dan is een gewone spoel beter met massief koperdraad. De baked oven versie, standaard het geval bij Jantzen, is dan beter om microfonie te voorkomen.
Een foliespoel klinkt het mooist. Marc Heijligers heeft ook in het verleden metingen met een dure networkanalyzer gedaan aan verschillende type spoelen. Hier werd zeer duidelijk dat ook een gewone luchtspoel een frequentie afhankelijke waarde heeft. De foliespoel was verreweg het beste.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Tritec of foliespoel?
Spoelen, maar ook andere filtercomponenten zijn niet microfonisch, dus als ik een flinke spoel in een luidsprekerkast plaats en ik sluit op de spoel een oscilloscoop aan en ik laat de luidsprekerkast giga hard spelen dan krijg ik dus nul komma niets in het scherm van mijn oscilloscoop te zien, een nuchtere meting laat dus zien dat de filters zonder problemen in de luidspreker kunnen worden ingebouwd.
Re: Tritec of foliespoel?
Klopt, heb ik ook zo ervaren en durf inmiddels met een gerust hart componenten gewoon in de kast te zetten. Het punt van microfonie is zuiver theoretisch. Ik vind die gebakken versies van Jantzen ook erg gemakkelijk, die intertechnik spoelen vallen uit elkaar als de tape eraf is.
Na enig zoeken vond ik de site van Marc Heijligers met zijn metingen aan componenten. Niet zaligmakend en ik herinnerde me grotere verschillen, maar het is leuke materie. Hierbij de link: http://www.hifivoice.altervista.org/aud ... nents.html
Na enig zoeken vond ik de site van Marc Heijligers met zijn metingen aan componenten. Niet zaligmakend en ik herinnerde me grotere verschillen, maar het is leuke materie. Hierbij de link: http://www.hifivoice.altervista.org/aud ... nents.html
Re: Tritec of foliespoel?
@ hififiel .... Klinkt een mooi gelakte speaker beter
En heb je zelf wel eens 1 op 1 verschillende condensators met elkaar vergeleken .
Ik heb namelijk gisteren nog een condensator vergelijk gedaan en er zitten ( afgezien van het prijsverschil ) toch ( hele ) grote verschillen in
En heb je zelf wel eens 1 op 1 verschillende condensators met elkaar vergeleken .
Ik heb namelijk gisteren nog een condensator vergelijk gedaan en er zitten ( afgezien van het prijsverschil ) toch ( hele ) grote verschillen in
Re: Tritec of foliespoel?
Ik heb ooit een filter aan de versterker gehangen zonder de luidsprekers er aangesloten. Je kon duidelijk de muziek herkennen die werd gespeeld. Ik kan me voorstellen dat bij strak gewikkelde, of geïmpregneerde spoelen dit effect minder zal zijn.Hans Nootdorp schreef:Afgezien nog van het feit dat (theoretisch) microfonie een rol bij vervorming kan spelen. Dat effect schijnt bij folie-spoelen minder te zijn en ook met draadspoelen te elimineren (met behulp van lak/was).
Maar wat is het verkoopargument achter tritec? Ik zag in het draadje over de koperen foliecondensators ook al dat er tritec aansluitdraden aan de condensator zaten.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Tritec of foliespoel?
Speaker unit van 50 euro vraagt om een nette goedkope lucht spoel.
Maar kost je unit honderden eurie's koop dan een nette foliespoel.
Een mooie drieweg met lage filterpunt woofer neem dan een trafokernspoel.
En die trafokernspoelen heb je ook met gebakkenspoel.
En ook met foliespoel.
Maar kost je unit honderden eurie's koop dan een nette foliespoel.
Een mooie drieweg met lage filterpunt woofer neem dan een trafokernspoel.
En die trafokernspoelen heb je ook met gebakkenspoel.
En ook met foliespoel.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Tritec of foliespoel?
Bovenstaande is alleen mogelijk indien de spoelen een permanent magnetische kern hebben, die worden niet zo gefabriceerd dus deze zul je zelf moeten opbouwen.richard schreef:Ik heb ooit een filter aan de versterker gehangen zonder de luidsprekers er aangesloten. Je kon duidelijk de muziek herkennen die werd gespeeld. Ik kan me voorstellen dat bij strak gewikkelde, of geïmpregneerde spoelen dit effect minder zal zijn.Hans Nootdorp schreef:Afgezien nog van het feit dat (theoretisch) microfonie een rol bij vervorming kan spelen. Dat effect schijnt bij folie-spoelen minder te zijn en ook met draadspoelen te elimineren (met behulp van lak/was).
Maar wat is het verkoopargument achter tritec? Ik zag in het draadje over de koperen foliecondensators ook al dat er tritec aansluitdraden aan de condensator zaten.
De seriespoel naar de bas heeft sowieso niet meegedaan omdat deze zonder de luidspreker geen deel meer heeft uitgemaakt van een gesloten stroomcircuit.
Blijven dus de parallel spoel van de tweeter en de parallel spoel van de mid over, de serie spoel van de mid maakt in de meeste ontwerpen ook geen deel meer uit van een circuit na het afkoppelen van de driver.
er van uitgaande dat dit minimaal luchtspoelen zijn geweest hebben deze dus helemaal geen kern, laat staan een magnetische. de stroom door deze spoelen is ook lager omdat daar geen lage tonen doorheen gaan.
Als je al iets hebt gehoord dan is het het zingen van de eindtrap van de versterker geweest maar dan heb je deze wel giga hard laten spelen.
Re: Tritec of foliespoel?
Het is het filter voor de Proteus van Tony Gee. De spoel voor het laag is een kernspoel, de midwoofer en tweeter delen een seriefilter. Ook zit er een impedantiecorrectie voor de woofer en middenwoofer in. Met deze opzet is er ook zonder aangesloten units nog steeds een stroomkring.
En het geluid kwam onmiskenbaar uit het filter. Of het de spoelen of condensators waren (of beide) kan ik niet meer zeggen.
http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... s_copy.pdf
En het geluid kwam onmiskenbaar uit het filter. Of het de spoelen of condensators waren (of beide) kan ik niet meer zeggen.
http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... s_copy.pdf
Re: Tritec of foliespoel?
Prachtige test (waarbij een Mundorf Supreme het feitelijk aflegt tegen een bipolaire elko...). Maar zoals je zegt, geen grote verschillen. De niet-lineariteiten in luidsprekerunits zijn doorgaans veel groter.jeroen_d schreef:Hierbij de link: http://www.hifivoice.altervista.org/aud ... nents.html
Re: Tritec of foliespoel?
punt 1= NEE maar is toch ook een deel van de hobby en kost behoorlijk wat geld als je het goed doet.CarloPJB schreef:@ hififiel .... Klinkt een mooi gelakte speaker beter![]()
En heb je zelf wel eens 1 op 1 verschillende condensators met elkaar vergeleken .
Ik heb namelijk gisteren nog een condensator vergelijk gedaan en er zitten ( afgezien van het prijsverschil ) toch ( hele ) grote verschillen in
Punt 2= Ja ook ik dacht wel eens enorme verschillen te horen, tot dat we een keer een blind test deden en ik niet kon vertellen of het een andere Condensator was of niet.
Punt 3= Als je de kans heb om het uit te proberen moet je het zeker doen maar maak een schakelbord waar je de verschillende condensatoren kan schakelen en laat een ander het schakelen doen zodat je niet weet waarnaar je luisterd.
Ik denk dat je dan er heel anders naar gaat kijken, het punt is dat de verschillen tussen fatsoenlijke MKP`s (zeker de 2% tollerantie modellen) nooit meer zal zijn als een paar tiende van een dB.
Ik heb meegemaakt dat extreme audiofielen die beweerden dat ze het verschil tussen een MKP van Intertechnik en een MKP van Mundorf enorme verschillen hoorden, maar tijdens een blindtest tussen 2 platenspelers konden ze een Transrotor Fat Bob met Benz ACE-L en een Reloop RP6000 (DJ Draaitafel) met Ortofon Rondo Red niet eens uit elkaar houden. En dat is toch wel enorm vreemd aangezien de verschillen tussen zulke verschillende draaitafels en elementen duidelijk meetbaar zijn en vele dB`s verschil laten zien, en dan hen ik het nog niet eens over de vele procenten vervorming die hierbij meespelen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Tritec of foliespoel?
Ikzelf gebruik goede industriële MKP's, meestal van Vishay en Wima, geen gouden letters maar daardoor een fractie van de prijs. Ik heb niets te klagen over de weergave er van.
