Ik ben verzot op het kijken van films en series en ik wil graag de audio beleving verbeteren.
Op het moment maak ik gebruik van de volgende (zelfbouw) opstelling:
-2 “boekenplank” speakers gebaseerd op het Thalassa speakerdesign van Edo.
Fountek NeoCD1.0MB (12W) & Visaton AL130 aluminium woofer (60W)
Zie bouwtopic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... s&start=25
Zelfbouw (pre) amplifier + DAC
2x UCD180HG
Bouwtopic zie: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=15083
TV: Philips 40PLF9705
Mediaspeler: mede8er 600x3d
Data/NAS : Synology DS213
TV-receiver: Ziggo rommeldoos
90% van onze TV-tijd bekijken wij films en series via de mediaspeler (data gestreamed vanuit de NAS).
Hierbij een impressie van de woonkamer i.v.m. ruimte en mogelijkheden: De huidige installatie bevalt prima, maar het kan natuurlijk stukken beter!
Graag wil ik de bestaande componenten blijven gebruiken, maar het systeem uitbreiden naar DTS/Dolby 4.1 of 5.1
Als voorbereiding heb ik 2 dubbele afgeschermde signaalkabels via de plinten tot naast de bank getrokken.
Speakerkabel was helaas onmogelijk netjes tot deze plek te trekken en een amplifier voor de achterspeakers leek de enige oplossing. Dus, wat moet er nieuw komen of zelf gebouwd gaan worden:
-Twee rear speakers (+ amps)
-Subwoofer (+amp)
-AV DTS/Dolby decoder
Wat betreft kwaliteit/budget target ik het mid/high-end segment van de markt.
Speakers:
Op het moment staan mijn frontspeakers ongeveer 2 meter uit elkaar (en heb geen mogelijkheid deze verder uit elkaar te plaatsen).
Heeft een front speaker dan nog wel enige meerwaarde?
Zweiste adviseerde eenzelfde speakers als mijn front speakers als rear speakers te bouwen.
Maar eigenlijk denk ik dat deze speakers ietwat te groot en veel vermogen hebben voor achterspeakers.
Wat denken jullie? En wat kunnen goede alternatieven zijn?
AV DTS/Dolby decoder
Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een soort DTS/Dolby decoder pre-amplifier.
Ik zie dat deze producten bestaan maar schrikbarend duur zijn (startende bij 1000,-).
De meeste AV receivers (dus incl eindversterker) zijn zelfs goedkoper maar beoog ik als zonde omdat ik de eindtrappen nooit zal gebruiken.
Zijn hier geen zelfbouw/tweedehands opties voor te bedenken?
Subwoofer: hier moet ik me nog even goed voor inlezen..
Alle kritiek, adviezen en meningen zijn meer dan welkom tijdens het vormgeven van dit nieuwe project