Nieuwe meetversterker

Laat in alle details je versterker creaties zien!

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
In een showcase-onderwerp kunnen geen reacties worden geplaatst.
Zie ook: info en index
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Nieuwe meetversterker

Bericht door markbakk »

Omdat ik het geklooi met een oude geïntegreerde versterker zat was en de print van Knuisje al weer lang had liggen heb ik in een onbewaakt ogenblik een nieuwe (meet)versterker met de LM4780 gebouwd. Dat ging echt in een vloek en een zucht zeg!
IMG_1110.jpg
Wat basisingrediënten, opgebouwd printje, Marktplaats-ringkern en HiFi2000-Galaxy-kastje...
IMG_1113.jpg
In het kastje is nog ruimte om een tweede versterker te plaatsen. Als het ooit nodig blijkt kan ik twee keer twee 4780's parallel schakelen voor meer stroomreserve. Als...
IMG_1118.jpg
Achterzijde. Instrumentklemmen met ruimte om tot 6mm2 vast te draaien. RCA-delen geïsoleerd gemonteerd (uiteraard).
IMG_1117.jpg
Ik hou niet zo van DC-koppeling. Met 3µ3 uit de onderdelenbak ligt de kantelfrequentie bij 1Hz, dat is bijna 0Hz :mrgreen: . Gewoon MKP is goed zat.
IMG_1121.JPG
En kastje dicht!
Klinkt ook nog netjes voor een meetversterker... Ga 'm binnenkort uitproberen op de huiskamerset. Wat meteen al opvalt is dat in- en uitschakelploppen mooi achterwege blijven.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe meetversterker

Bericht door hannesie »

Het kan zijn dat de huiskamer sessie wel eens tot goede resultaten kan leiden.

Klankmatig is het een heel lekker klinkend geheel, en zeker de moeite waard.

Wat ik juist gebruik met dezelfde USB externe card is een oude Quad 405 II. :hide:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe meetversterker

Bericht door markbakk »

Heb inmiddels een avondje zitten luisteren naar de chipamp. Klinkt inderdaad als een klok aan mijn (qua impedantie niet al te moeilijke) driewegsystemen. Ik kwam in de verleiding om de versterker te laten staan. Deze broodjes zijn toch wel even een paar generaties verder dan de vroegere ILP-modules en andere geïntegreerde of in een blok gegoten circuits. En Knuisje's print is een prima omgeving voor het IC. Bij gelegenheid zal ik ze nog eens doormeten. Voor nu ben ik er blij mee voor een meetversterkertje...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe meetversterker

Bericht door hannesie »

Je weet nu in ieder geval dat je een redelijk goed tot heel best reserve eindbakje hebt staan, altijd een goed gevoel lijkt mij. :mrgreen:
Ik heb het hier ook, en dan is dat een goed gevoel als de de garantie termijn moet controleren. :sure: :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe meetversterker

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef:
Heb inmiddels een avondje zitten luisteren naar de chipamp. Klinkt inderdaad als een klok aan mijn (qua impedantie niet al te moeilijke) driewegsystemen. Ik kwam in de verleiding om de versterker te laten staan. Deze broodjes zijn toch wel even een paar generaties verder dan de vroegere ILP-modules en andere geïntegreerde of in een blok gegoten circuits. En Knuisje's print is een prima omgeving voor het IC. Bij gelegenheid zal ik ze nog eens doormeten. Voor nu ben ik er blij mee voor een meetversterkertje...
Hoezo vroeger? Die LM... broodjes zijn ook meer dan 25 jaar oud. Bijna even oud als het ILP spul.

Maarreh felie :D
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe meetversterker

Bericht door markbakk »

De 3886 komt toch uit '95? De 4780 dacht ik uit 2004. Al weer (bijna) EOL.... Maar ik moet ILP ook niet afvallen, daarvandaan zijn ook prima modules gekomen.

Tijd voor wat nieuws van de chipbakkers. Zou je denken. Maar dat zal wel niet meer voor ouderwetse montage zijn. (Volgende keer weer iets discreets 8) )
Plaats reactie