Meten is... slopen (tweeter 'reparatie')

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

ief

Meten is... slopen (tweeter 'reparatie')

Bericht door ief »

Hoe meer ik hak, hoe meer spaanders, zo veel is al wel weer duidelijk. Weer in room metinkje gedaan met m'n speakers die ik net een week heb en waar ik erg blij mee ben, niets aan de hand, bezig de boel weer gebruiksklaar te maken bedenk ik me iets wat ik nog 'even' wil testen....

en dat ging dus heel erg mis!

Ik had voor de meting het volume netjes aangepast in de pc en die had ik al weer terug gezet voor muziek bedrijf, oeps. De sweep was zo luid dat ik, ondanks handen op oren, evengoed een lichte piep in m'n oren had, misschien wel van het stukje waar ik ze er nog niet op had, geen idee.

Anyway, toen hoorde ik een droge 'krak' en ik denk, dat zijn m'n tweeters en dat bleek dus idd het geval, ik kon wel janken!

[edit] Onderstaand blijkt dus niet helemaal te kloppen, leest verder :)

Dat niet gedaan, wel de tweets er uit geschroeft want wie weet nog fixbaar. Om het samen te vatten, ze spelen weer. had eerst de 1ste gedaan (makkelijkste, 1 breuk) en toen ik die na meette gaf ie 1 ohm aan! Dus ik ging er van uit dat er nog ergens sluiting zat op de spoel, 1 ohm had ik nog nooit van gehoord. Verder met de volgende, stuk lastiger maar ook gelukt en die mat 1.1 ohm dus ik ging er van uit dat dat wel redelijk toevallig moest zijn.

Er weer in gezet, aangesloten op test versterkertje en volgens mij.... heb ik gemazzeld. Al zullen ze natuurlijk niet exact dezelfde specs meer hebben als vanmorgen, in hoeverre dat hoorbaar is.. over houdbaarheid van de reperatie... wie zal het zeggen.

Pfffff, wat een middag zo)
Bijlagen
tweet 1.jpg
tweet 2.jpg
tweet 3.jpg
tweet 4.jpg
Laatst gewijzigd door ief op vr 30 jan 2015, 20:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Re: Meten is... slopen (tweeter reperatie)

Bericht door Olaf Analogue »

Hoi Ief.

Het is uiterst vervelend als zo iets je overkomt, Als lezer echter bracht je verhaal een smakelijke smile op mijn gezicht die ik niet kon bedwingen, mijn dank daarvoor.
De reden dat de tweeters nu slechts 1 ohm meten komt omdat de spreekspoelen dermate heet zijn geweest dat de laklaag op de koperwikkelingen is aangetast, daardoor liggen diverse wikkelingen elektrisch gezien aan elkaar waardoor je de lagere dan gewenste weerstand meet. ik denk dat het daarmee voor zich spreekt dat de tweeters niet langer doen wat ze doen moeten, er zal nog geluid van de tweeters afkomen maar zowel de werking van de tweeters zelf alsook van het filter is aangetast, dit laatste omdat het filter niet langer de impedantie ziet waarop deze is ontworpen.
Welke luidsprekers zijn het trouwens?
ief

Bericht door ief »

Een glimlach brengen is altijd goed :)

Maar je tegenbericht stemt dan weer wat ongelukkiger.... vond die 1 ohm al zo weinig maar wat weet ik nu helemaal.

speakers zijn ELAC EL 130's. Misschien dat zij me kunnen helpen aan vervangend membraan spultje.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Inderdaad een gevalletje RIP....
ief

Bericht door ief »

En een leuke excercitie solderen, dat dan weer wel.

Crap!
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

En een leermoment...... :mrgreen:
ief

Bericht door ief »

Misschien moet de topic titel even aangepast worden, lol.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Doet me trouwens denken aan een collega geluidstechneut die vergeten was om de links en rechts mixbus aansluitingen van de spinner in de monitortafel lost te koppelen. Gevolg: een hf oscillatie die 16 jbl titanium 1 " drivers opblies..... Wel wat lullig zo'n 4 uur voor aanvang concert in Simplon. :lol: :lol:
ief

Bericht door ief »

Iemand gevraagt die daar ook wel es wat geluid doet, vast voor zijn tijd ;)

Beetje vergezocht misschien maar misschien dat ik nog es een poging doe ze opnieuw te wikkelen (?) Ik weet de lengte, kan de weerstand meten dan weet ik de diameter. Blijft er over dat spul er op een nette manier af en weer op krijgen, daar zal de schoen wel gaan wringen vermoedelijk. Maar stuk zijn ze toch al.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

1994?
ief

Bericht door ief »

Jaaa, dat is wel wat voor zijn tijd denk ik, zit regelmatig in studio boterdiep, ken je vast ook wel. (naast simplon ten slotte :))

Boeit ook niet, tweeters, daar gaat het om.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Die heb ik gebouwd........... De studio en ontworpen.
ief

Bericht door ief »

Kleine wereld ;)
ief

Bericht door ief »

Denk dat dit topic nog wel eens staartje krijgt, na het bijna aan de stok te hebben gekregen met 'Ulrike' van elac werd me duidelijk dat ik daar geen tweetertjes van hoef te verwachten, dat had waarschijnlijk toch niet uitgekund maar a la, niet geschoten....

Ondertussen een beetje denkende over het zelf opnieuw wikkelen van de spoel en daar waar ik meestal van allerlij beren op de weg zie heb ik dat hier niet zo. Dat beloofd wat, haha.

Wordt vervolgt dus.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Wat heb je daar voor moeten doen om het bijna met die man aan de stok te krijgen?
Ik zou het heel dapper vinden om ze zelf opnieuw te willen wikkelen, of het gaat lukken? ik denk dat de kans dat ik morgenochtend mijn ontbijt geniet op de planeet mars aanmerkelijk groter is.
Ik wil je niet ontmoedigen maar ik denk niet dat dat opnieuw wikkelen zo maar gaat.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Daar heb je speciale apparatuur voor nodig.

Adresje om de hoek:

http://www.total-speaker-repair.nl/
markbakk

Bericht door markbakk »

Olaf Markus schreef:
Wat heb je daar voor moeten doen om het bijna met die man aan de stok te krijgen?
Ulrike lijkt me niet van het mannelijk geslacht, al heeft er een Ulrike bestaan met behoorlijk wat haar op haar tanden. :hide:

Maar eens met Gerhard en Olaf. Zelf wikkelen van een tweeterspreekspoel, dat vergt nogal wat toewijding en een wikkelmachine.
ief

Bericht door ief »

Had de meneer uit Bedum idd ook maar ff mailtje gestuurd, nog nix gehoord. Ontmoedigingsbeleid is vaak een goed ding maar zo erg, laat me nou nog ff in me waan heren :)

Wacht Bedum wel ff af, wordt dat niets dan ga ik een poging doen, stukker dan stuk gaan ze niet worden.

Edit: Bedum doet geen tweeters, zit er weinig anders op om het eens te gaan proberen.

Ulrike> (Vermoed ook een dame) Ik hinte er op dat ik het slordig vond voor zo'n top merk (? :mrgreen: ?) dat ze de tweeters niet meer konden leveren, of me een vervanger konden noemen en dat na 9 jaar! Kreeg ik ietwat geaggiteerd meeltje terug dat het 19 jaar was, mijn fout, lol, evengoed slordig.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Als je er zelf aan gaat kloten, kan Ernst van TSR er ook niets meer mee.
ief

Bericht door ief »

ds23man schreef:
Als je er zelf aan gaat kloten, kan Ernst van TSR er ook niets meer mee.
Snap ik maar hij gaf al aan dat ie geen tweeters doet dus dan houdt het op.

1ste beren zijn al gelokaliseerd trouwens :)
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Denk dat het zoeken van nieuwe tweets ( of goede vervangers) de kortste klap zal zijn.
ief

Bericht door ief »

Ja, dat vrees ik ook.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ik weet het wel zeker...... :rofl: :rofl:
ief

Bericht door ief »

Kwam deze tegen, geen 1 op 1 vervanger maar misschien wel potentie? Lijken me zelfs mogelijk wat voordelen aan te kunnen zitten maar geen idee hoe goed of slecht de originelen zijn, denk niet heel beroerd.

Zijn iig redelijk makkelijk pas te maken zo te zien, afstraal gedrag misschien wat beter. Alleen aansluiten op de woofers zal, voor mij, misschien wel net zo'n opgaaf worden als het opnieuw winden van de spoel :)
Bijlagen
beston-rt002a.pdf
(156.91 KiB) 67 keer gedownload
Dit zijn de speakers dus....
Dit zijn de speakers dus....
ief

Bericht door ief »

Genoemde tweeter is er in 4, 6 en 8 ohm. Ti's een beetje een gok maar denk dat ik met de 4 ohm versie toch de meeste kans maak, kijkende naar impendantie plots van soortgelijke dome tweeters al weet ik natuurlijk niet in hoeverre die overeen komen met de elac tweet. Gevoeligheid is 1 db hoger, da's ook te overzien. Denk dat ik een redelijke kans maakt dat het 1 op 1 al redelijk gaat werken. Moet nog wel het filter ff bekijken.

Eerst is even afwachten wat de prijs word inclusief verzenden rechtstreeks van fabrikant, gematcht paar ook nog.
Plaats reactie