Dipool met AMT , AT en 15" .
Moderator: Beheerdersteam
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Na optimalisatie van de EQ op het gemiddelde tussen 300Hz en 10kHz werd de volgende curve gevonden.
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
En op de 15 graden luisteras geeft dat het volgende plaatje.
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Luisteren naar de speaker leerde dat de EQ nog wat moest worden aangepast.
- een lichte boost bij 2140Hz werd verwijderd
- de boost bij 2960Hz werd 1,5dB lager gezet in Gain
- een lichte boost bij 2140Hz werd verwijderd
- de boost bij 2960Hz werd 1,5dB lager gezet in Gain
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Geweldig Jeroen, maar wat heeft de gemiddelde zelfbouwert hier nou van geleerd?
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Het instellen van de DLCP voor de overgang van dipoolwoofers naar midhoog is 'on-the-fly' gedaan. Daarbij werd mijn meetset op de analoge ingang van de DLCP aangesloten en ben ik filters gaan instellen. Ik heb de gelegenheid in mijn huiskamer om de speaker langs een lange wand te zetten van ca 10 meter. Daarbij maak ik gebruik van de doorgang naar de keuken. Naar opzij en omhoog doet een dipool luidspreker niet zoveel, dus als je maar genoeg lengte hebt kun je goed meten zonder al teveel last van reflecties.
In eerste instantie klonk het beroerd (in mijn oren) op basis van wat ik had ingesteld en wat er meet technisch goed uit leek te zien. Daarna heb ik de dipoolcorrectie voor de woofers lager gelegd en nog eens goed gekeken naar het werkelijke kantelpunt zodat het 100% klopte en precies goed zat op 150Hz met de overgang zowel qua amplitude als qua fase.
De volgende filters zijn, naast de EQ settings die met REW waren gevonden voor het midhoog, de volgende:
dipool woofers:
- 2de orde highpass op 40Hz met Q=0,71, dit tweemaal om op 4de orde Linkwitz Riley uit te komen
- 2de orde lowpass op 120Hz met Q=0,71, ook dit tweemaal om op 4de orde Linkwitz Riley uit te komen
- dipoolcorrectie shelving lowpass op 56Hz en 12dB boost
Hiermee werd akoestisch een totaalrespons verkregen van 40Hz-150Hz vierde orde bandpass Linkwitz Riley midhoog:
- 2de orde highpass op 40Hz met Q=0,71, tweemaal, dit is identiek aan de woofers zodat de fasedraaiing voor de woofers en het midhoog identiek is. Aan amplitude doet het niet veel, het zit flink beneden het werkgebied van het midhoog
- 2de orde highpass op 150Hz met Q=1
- 1ste orde highpass op 80Hz
- dipoolcorrectie shelving lowpass op 150Hz en met 12dB boost
In eerste instantie klonk het beroerd (in mijn oren) op basis van wat ik had ingesteld en wat er meet technisch goed uit leek te zien. Daarna heb ik de dipoolcorrectie voor de woofers lager gelegd en nog eens goed gekeken naar het werkelijke kantelpunt zodat het 100% klopte en precies goed zat op 150Hz met de overgang zowel qua amplitude als qua fase.
De volgende filters zijn, naast de EQ settings die met REW waren gevonden voor het midhoog, de volgende:
dipool woofers:
- 2de orde highpass op 40Hz met Q=0,71, dit tweemaal om op 4de orde Linkwitz Riley uit te komen
- 2de orde lowpass op 120Hz met Q=0,71, ook dit tweemaal om op 4de orde Linkwitz Riley uit te komen
- dipoolcorrectie shelving lowpass op 56Hz en 12dB boost
Hiermee werd akoestisch een totaalrespons verkregen van 40Hz-150Hz vierde orde bandpass Linkwitz Riley midhoog:
- 2de orde highpass op 40Hz met Q=0,71, tweemaal, dit is identiek aan de woofers zodat de fasedraaiing voor de woofers en het midhoog identiek is. Aan amplitude doet het niet veel, het zit flink beneden het werkgebied van het midhoog
- 2de orde highpass op 150Hz met Q=1
- 1ste orde highpass op 80Hz
- dipoolcorrectie shelving lowpass op 150Hz en met 12dB boost
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Tot zover mijn bijdrage over wat we hebben gedaan om deze luidspreker mooi aan het spelen te krijgen. Ik wens Carlo veel luisterplezier. In 2008 waren we al aan dit project begonnen. Ik ben heel blij voor hem dat hij de energie heeft gevonden om het af te maken. 
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Misschien vind jij het topic niet interessant, ik wel. Kun je gewoon iets anders gaan lezen i.p.v. mensen stelselmatig proberen te triggeren? Je hebt vaak genoeg interessante bijdragen, maar het is interessant of irritant. Ken jij geen middenweg?ds23man schreef:Geweldig Jeroen, maar wat heeft de gemiddelde zelfbouwert hier nou van geleerd?
@ Jeroen, mooi verslag. Bruikbaar omdat je de stappen uitlegt. Los van of ik ooit een dipool speaker ga bouwen (lees: kan plaatsen) geeft het ook een idee van hoe je meten en luisteren benadert.
Veel luisterplezier Carlo!!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
kan je dit nog wat toelichten hoe die 2 toch netjes op elkaar aansluiten?jeroen_d schreef:.....
- 2de orde lowpass op 120Hz met Q=0,71, ook dit tweemaal om op 4de orde Linkwitz Riley uit te komen
.....
- 2de orde highpass op 150Hz met Q=1
- 1ste orde highpass op 80Hz
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
jeroen_d schreef:Tot zover mijn bijdrage over wat we hebben gedaan om deze luidspreker mooi aan het spelen te krijgen. Ik wens Carlo veel luisterplezier. In 2008 waren we al aan dit project begonnen. Ik ben heel blij voor hem dat hij de energie heeft gevonden om het af te maken.
Jeroen , ik heb je gisteren al bedankt maar wil dat hier nogmaals doen.
Gisteren de hele dag bezig en nu ook nog eens de hele avond om duidelijk ( heel duidelijk voor de kenners
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
@Jeroen,
Even een concrete vraag, je hebt e.e.a. nu bij jou thuis netjes afgefilterd, maar hoe zit het met de situatie bij Carlo thuis? In mijn ervaring is het toch wel noodzaak om daar ook nog eens te meten en evt. nog een correctie door te voeren. Niet zelden zijn er room modes die in de weg zitten, of gordijnen, een bankstel, of gewoon de plaatsing in de ruimte die de frequentie curve beïnvloeden.
Even een concrete vraag, je hebt e.e.a. nu bij jou thuis netjes afgefilterd, maar hoe zit het met de situatie bij Carlo thuis? In mijn ervaring is het toch wel noodzaak om daar ook nog eens te meten en evt. nog een correctie door te voeren. Niet zelden zijn er room modes die in de weg zitten, of gordijnen, een bankstel, of gewoon de plaatsing in de ruimte die de frequentie curve beïnvloeden.
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Wat die woofers betreft: ze hebben van zichzelf al een afval, dipool of niet. Woofers vallen af. Deze heeft een Q van circa 0,5 op 28Hz. Dat beïnvloedt de zaak en schuift akoestisch gezien alles omhoog.Henkjan schreef:kan je dit nog wat toelichten hoe die 2 toch netjes op elkaar aansluiten?jeroen_d schreef:.....
- 2de orde lowpass op 120Hz met Q=0,71, ook dit tweemaal om op 4de orde Linkwitz Riley uit te komen
.....
- 2de orde highpass op 150Hz met Q=1
- 1ste orde highpass op 80Hz
Dan zit je nog met die dipoolcorrectie, shelving lowpass 12dB op 56Hz, die loopt dan van 28Hz tot 112Hz ongeveer. Dat geeft geen volledige correctie, want die woofers vertonen dipoolgedrag tot zo'n 300Hz.
Kortom, je hebt extra filtering nodig om akoestisch gezien op 150Hz uit te komen. Met de gekozen combinatie lukte dat mooi.
Dan de mid, beetje vergelijkbaar verhaal. De dipoolcorrectie van 12dB shelving lowpass op 150Hz loopt van 75Hz tot 300Hz. Dan trek je redelijk het dipoolgedrag op deze baffle recht, maar die mid heeft ook zijn eigen afval, die vrij slap is (Q van 0,4 op 38Hz). Dus die eerste orde op 80Hz maakt het min of meer 2de orde op 150Hz akoestisch gezien maar de respons is daar -6dB (Q=0,5). Je hebt dan een 2de orde met Q=1 op 150Hz nodig (-0dB op 150Hz) om dicht in de buurt te komen van een totaalrespons van 4de orde Linkwitz Riley op 150Hz.
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Ik corrigeer met dipolen niet meer op de ruimte, niet bij mijzelf thuis en niet bij anderen. Levert eigenlijk nooit verbetering op. Wat we hooguit nog een keer gaan doen bij Carlo thuis is zijn cornerwoofers goed afstellen. Daarvan weet ik dat de respons zowel meettechnisch als gehoormatig zeer sterk door de ruimte wordt beïnvloed en daarop moet worden aangepast. Voor de dipolen is het voldoende om ze netjes te plaatsen. Met wat meer of minder indraaien kun je spelen met de reflecties en op gehoor het beste resultaat bereiken.SSassen schreef:@Jeroen,
Even een concrete vraag, je hebt e.e.a. nu bij jou thuis netjes afgefilterd, maar hoe zit het met de situatie bij Carlo thuis? In mijn ervaring is het toch wel noodzaak om daar ook nog eens te meten en evt. nog een correctie door te voeren. Niet zelden zijn er room modes die in de weg zitten, of gordijnen, een bankstel, of gewoon de plaatsing in de ruimte die de frequentie curve beïnvloeden.
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Een zeer fraai resultaat!jeroen_d schreef:Tot zover mijn bijdrage over wat we hebben gedaan om deze luidspreker mooi aan het spelen te krijgen. Ik wens Carlo veel luisterplezier. In 2008 waren we al aan dit project begonnen. Ik ben heel blij voor hem dat hij de energie heeft gevonden om het af te maken.
Interessant dat je het achter elkaar schakelen van de filters emuleert in de DSP door een extra hoogdoorlaat bij het mid-hoog deel op te nemen. Zo zit de Orion ASP ook in elkaar. Volgens Linkwitz is dit nodig als de scheidingsfrequenties minder dan een factor tien uit elkaar liggen en dat is bij dit ontwerp duidelijk het geval.
Op welke afstand is er eigenlijk gemeten?
Gerrit
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Is er al wat bekend over de uiteindelijk toe te passen component keuze voor het filter. Ik ben met name benieuwd welke 1.2mH en 8.2uF er zullen worden toegepast. Het is wel een vrij grote condensator waarde, dit wordt een prijzige jongen wanneer uitgevoerd in zeer fraaie kwaliteit.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Duidelijk verhaal, Jeroen! Die mid en tweeter lijken zich niet heel lekker te voelen op hun baffle, maar het resultaat na filteren mag er zijn. Ik twijfel er niet aan dat dit heel fijn klinkt. Carlo, veel plezier ermee!
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
De 1,2 mH wordt een 14 AWG waxcoil en de 8,2 uF in een later stadium Mundorf SGO maar die zal het eerst even met Audyn cap plus moeten doen . Even sparen
Dan kan er ook gelijk wat moois van Mundorf over de mid.
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Eventueel heb ik nog 2 stuks Mundorf 10uF Silver/Oil en 2 stuks Mundorf 10uF Silver/Gold liggen, daarmee hebt je het grootste deel van de 15uF als zeer fraaie kwaliteit.
Waxcoil voor de mid lijkt mij inderdaad de beste en meest logische keuze, deze zijn nieuw in 14 AWG ook nog redelijk betaalbaar gelukkig.
Groetjes Walter
Waxcoil voor de mid lijkt mij inderdaad de beste en meest logische keuze, deze zijn nieuw in 14 AWG ook nog redelijk betaalbaar gelukkig.
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Belangrijker dan de 'kwaliteit' van de condensator is de juiste waarde. Een 8,2uF kan niet zomaar vervangen worden door een 10uF omdat die zogenaamd van betere kwaliteit is.
De condensator van 15uF zit niet in de signaalweg en dan wordt het vervangen door een SGO exemplaar al helemaal een operatie waar het nut minimaal is en betwijfeld mag worden.
Laat ik zeggen, het zou bij mij niet hoog op de prioriteitenlijst staan.
De condensator van 15uF zit niet in de signaalweg en dan wordt het vervangen door een SGO exemplaar al helemaal een operatie waar het nut minimaal is en betwijfeld mag worden.
Laat ik zeggen, het zou bij mij niet hoog op de prioriteitenlijst staan.
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
pappaleo schreef:Belangrijker dan de 'kwaliteit' van de condensator is de juiste waarde. Een 8,2uF kan niet zomaar vervangen worden door een 10uF omdat die zogenaamd van betere kwaliteit is.
De condensator van 15uF zit niet in de signaalweg en dan wordt het vervangen door een SGO exemplaar al helemaal een operatie waar het nut minimaal is en betwijfeld mag worden.
Laat ik zeggen, het zou bij mij niet hoog op de prioriteitenlijst staan.
8,2 uF blijft ook 8,2uF
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
De AT mids zijn dermate transparant qua klank dat het verschil in kwaliteit van de parallel condensator goed hoorbaar is. Verder ben ik het met je eens dat je 8.2uF niet zomaar kan vervangen door 10uF, dat was ook niet mijn bedoeling. Wel zou het verschil denk ik kleiner zijn dan je denkt qua filterwerking.
Als je een SGO op het hoog gaat zetten lijkt het mij mooi om die 15uF minimaal als SO uit te voeren. Dat zou dus kunnen zijn 10uF met 4.7uF parallel
Groetjes Walter
Als je een SGO op het hoog gaat zetten lijkt het mij mooi om die 15uF minimaal als SO uit te voeren. Dat zou dus kunnen zijn 10uF met 4.7uF parallel
Groetjes Walter
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Absoluut mee eens.pappaleo schreef:Belangrijker dan de 'kwaliteit' van de condensator is de juiste waarde. Een 8,2uF kan niet zomaar vervangen worden door een 10uF omdat die zogenaamd van betere kwaliteit is.
De logica ontgaat me. Wat maakt het uit of een filtercomponent wel of niet in de signaalweg staat? Zowel componenten in serie als componenten parallel aan de driver hebben invloed op het signaal dat de driver bereikt.pappaleo schreef:De condensator van 15uF zit niet in de signaalweg en dan wordt het vervangen door een SGO exemplaar al helemaal een operatie waar het nut minimaal is en betwijfeld mag worden.
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
In het algemeen wordt er wel zo geredeneerd dat de serie componenten de meeste invloed hebben in een passief filter. Toen Jeroen echter aan mij aangaf een SGO te proberen parallel aan de AT mid toen kwam ik erachter dat ook de parallel componenten hun invloed hebben.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Inderdaad. Met de parallelcondensator wordt het hoog afgevoerd naar massa om te voorkomen dat het de midrange bereikt. Het belang van een 'gouden' afvoerweg waag ik te betwijfelen.
Maar dat is een oude discussie die ik niet wilde oprakelen. Daarom zei ik:
Maar dat is een oude discussie die ik niet wilde oprakelen. Daarom zei ik:
pappaleo schreef:Laat ik zeggen, het zou bij mij niet hoog op de prioriteitenlijst staan.
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Hallo pappaleo,
Als je op de snelweg een afslag nadert maar jij moet rechtdoor maar die afslag staat vast dan heeft het rechtdoor gaande verkeer ook hinder...
Groetjes Walter
Als je op de snelweg een afslag nadert maar jij moet rechtdoor maar die afslag staat vast dan heeft het rechtdoor gaande verkeer ook hinder...
Groetjes Walter
