Impedantie meting drivers

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

simsalabim

Re: Impedantie meting drivers

Bericht door simsalabim »

Ik ben er inmiddels achtergekomen dat ik met de multimeter geen weerstanden kan meten die onderdeel zijn van een circuit, dan moet ik ze losmaken, dat verklaard dan waarschijnlijk de rare meting van 4.4 K Ohm over de weerstand van 8.2 K Ohm.

Kan ik dan wel een goede meting krijgen van de weerstand van het circuit tussen de L en R output?
Dat circuit bestaat uit 2 x 8.2 K Ohm en 1 x 27 Ohm, of meet ik dan ook weer alle weerstand en kan dat dus niet?
SARK

Bericht door SARK »

Je kunt (zeker met dit kleine schema) best weerstanden in de schakeling meten, je moet alleen rekening houden met de vervangende serie/parallel-waarde.
Ik heb even je tekening ontknoopt en een meet schema gemaakt, ik moet heel eerlijk bekennen dat ik niet weet hoe de zener-diodes meten in de schakeling maar misschien moet je dan alleen die even aan een kant loshalen.

Het idee is dat je alle connectors loshaalt, dus niet in de versterker of de geluidskaart laten zitten :!:
Vervolgens loop je met de multimeter in de weerstandmodus de verschillende meetpunten na en de vervangende waarde moet dan (kleine variatie is natuurlijk geen probleem) gelijk zijn aan wat er in het schema staat aangegeven.
Voorbeeld: Zet de meter tussen het punt Versterker zwart en Geluidskaart links, hier moet je 864.6 Ohm meten

Ik hoop dat er iemand genegen is om mijn berekeningen even na te kijken want de kans is natuurlijk aanwezig dat ik er naast zit.
Bijlagen
Simsalabim.jpg
Simsalabim-meetschema.jpg
Simsalabim.xls
(7 KiB) 62 keer gedownload
simsalabim

Soeper, Sark!!
Ik ga morgenochtend eens even meten!
Thanks!
SARK

Bericht door SARK »

simsalabim schreef:
Ik ga morgenochtend eens even meten!
Und, und, und :?: :roll:
simsalabim

Hi Sark, ben even iets later er aan begonnen, maar ben aan t meten!

Eerste 2 kolommen,
De speaker rood en geluidskaart rechts geeft 4.49 K Ohm bij mij ipv de 8.227 K Ohm die jij aangeeft.
Voor de rest komt alles overeen met jou info.
SARK

Bericht door SARK »

Zie je, heb ik toch een fout gemaakt .... in de berekening moet het ongeveer 4517.7 ohm zijn. Heb je de diodes losgehaald :?:
simsalabim

Hi Sark!

Bedankt voor de hulp allereerst :goedzo:

Ik heb geen diodes losgemaakt, ik ga ze nog even checken, maar alles zat netjes gesoldeerd. Sorry, zag nu dat ik ze juist WEL moest loshalen, ga ik nog even doen
Ik heb wel een el cheapo multimeter en ik denk dat die toch wel 2% tolerantie heeft..

Edit

PS
Waar ik inmiddels achter ben gekomen, is dat wanneer ik bij setup, measurement in Limp, de referentie weerstand op 27 Ohm zet en ik dan een meting doe (met de 8.2 Ohm in de klemmen), dan krijg ik een 35 Ohm uitkomst (gister was dat 30 Ohm dus dat is eigenlijk ook al vreemd maar goed).
Wanneer ik daarna bij setup, measurement in Limp, de referentie weerstand op 8.2 Ohm zet en weer een meting doe, dan komt er standaard 10.57 Ohm uit.
Een heel stuk dichter bij de 8.2 maar nog steeds niet goed genoeg lijkt mij zo.. :(
RLC meting D.jpg
Klopt het zowiezo dat met Limp je eerst met 27 Ohm referentie werkt in het measurement tabje en daarna de werkelijke weerstand in het measurement tabje zet?

Edit 2

Zojuist ook nog even alle soldeer punten nagekeken en die zitten ook goed.
Laatst gewijzigd door simsalabim op di 30 dec 2014, 23:22, 2 keer totaal gewijzigd.
simsalabim

Hoe kan ik er achter komen of het probleem niet in mijn geluidskaart zit, if anybody knows?? :roll:
simsalabim

:-({|= :-({|= :-({|= :-({|=

:yeah:

Ok, van het linker kanaal op de soundkaart maar eens naar het rechter kanaal gegaan.
Toen, eerst op 100 Ohm gemeten, toen op 8.2 Ohm gemeten en toen op 27 Ohm gemeten.

En als ik hem dan op 27 Ohm laat staan gebeurt er dit:
RLC meting E.jpg
I don't know about you, maar ik vind het er goed uitzien!! :bakkie:

Uiteraard meteen nog even een meting met een andere weerstand gedaan, een 22 Ohm, en ook die meet perfecto! =D>

Eind goed al goed, Sark bedankt :proost:
simsalabim

De 22 Ohm weerstand:
RLC meting F.jpg
8)
simsalabim

Enige dat ik nog niet helemaal begrijp is wat ik met de inductieve weerstand moet..
Ik ga eens een spoeltje meten, misschien kom ik er dan wel achter :mrgreen:

Edit

Nou, dat dus :rock:

Een 2,7 mH kernspoel, zo een i ding ofzo..

Best netjes volgens mij :roll:
RLC meting G.jpg

Edit 2

Op de spoel staat dat de interne R 0.18 Ohm is, dat kan ik alleen niet uit de meting halen, klopt dat? of is er een andere manier (los van een multimeter) om in Limp dat ook te kunnen zien?
SARK

Bericht door SARK »

Goed om te lezen dat het mysterie nu is opgelost :D Had Henkjan niet het idee geopperd om de kanalen van de geluidskaart eens te wisselen :-k
Heb je de spoel al met de multimeter gemeten :?:
simsalabim

SARK schreef:
Goed om te lezen dat het mysterie nu is opgelost :D Had Henkjan niet het idee geopperd om de kanalen van de geluidskaart eens te wisselen :-k
Heb je de spoel al met de multimeter gemeten :?:

Jawel, en dat had ik ook gedaan, alles wel geprobeerd, het was vooral de volgorde van invullen van referentie weerstand dat denk ik het hoofdprobleem vormde..

Spoel heb ik idd ook nog even met de multimeter gedaan voor Ohmse weerstand, gaf 0.3,
op de spoel zelf staat 0.18,
mijn multimeter is hier niet goed genoeg voor, kan zowiezo maar 1 cijfer achter de komma geven en dat zal niet zo een accurate zijn vermoed ik zomaar..
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”