5.1 Surround (voor)versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

5.1 Surround (voor)versterker

Bericht door Digidoo »

Beste Audiofielen,

Ik vroeg mij af of er ergens een 5.1 (voor)versterker kit te koop is. Mijn idee is om dan een versterker te hebben die de signalen van mijn DVD afzonderlijk kan regelen en door kan zenden naar eindversterkers of direct naar de luidsprekers. Zo iets kan ik niet zelf ontwerpen, dus ik vroeg me af of iemand het al eens had gedaan of er over had gelezen.

Dank!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

daniel

Bericht door daniel »

Voorwaarde is allereerst dat je DVD-speler al ingebouwde decoders heeft. Een zelfbouw DD/DTS decoder bestaat niet naar mijn weten.

Ik heb zoiets gebouwd, en ben 'm nu aan het fijntunen. Staat een topic van in het showcase-forum. Ik gebruik digitale volume-regel ic's (PGA2310), die ik aanstuur met een microcontroller. Zo kan ik ieder kanaal afzonderlijk in sterkte regelen. Daarnaast kan ik met relais verschillende bronnen kiezen. Een en ander wordt gestuurd met een afstandsbediening, knoppen op het frontpaneel, of zelfs via een pc met rs232.

Je zou eens kunnen kijken naar 'The Audio Link' van Elektuur. Da's iets vergelijkbaars, maar dan voor stereo ipv 5.1. Die is ook gebaseerd op de PGA2311, vrijwel identiek aan 'mijn' PGA2310. Je kunt volgens mij die stereo bordjes koppelen (3 stuks dus) om zo een zeskanaals versie te krijgen. Artikelen stonden volgens mij in de april- en mei-editie van 2004.
richard

Bericht door richard »

DACT heeft ook componenten waarmee je zo'n ding kan samenstellen; een zeskanaals stappenschakelaar met drie stereo lijnversterkermodules.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

In principe wil ik 'm gaan gebruiken als versterker, die dus 6-kanalen ontvangt (3x stereo: l/r front, l/r rear, centre/bass), voor mijn pc. Ik stuur dus 3 stereo signalen uit vanuit mijn pc, die ik (eigenlijk apart, maar wel in een pakketje) dus wil uitsturen naar 5 speakers en een bas module. Ik wil dan ook eigenlijk elk kanaal apart kunnen regelen.

In mijn pc zit een regiovrije dvd speler (writer) en ik neem aan dat er ook een hard/software decoder in zit.

Op het moment stuur ik mijn front signalen uit naar een Beomaster en twee paar boxen :), rear naar een zelfbouw buizenvoorversterker en eindbuizenbak en twee zelfbouwspeakers :D, het bas en centre geluid komt uit twee baswoofers (doorgelust) en 1 klein computerspeakertje :oops:.

Het klinkt, naar mijn mening, geweldig, maar ik kan dan ook alles afzonderlijk afstellen. Het is alleen wel dus een gezellige brei van allemaal verschillende geluidsbronnen. :roll:
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Als je dan dus toch al alle nodige versterkers hebt (wat ik zo kan lezen) waarom maak je dan geen 6 kanaals input regelaar. Hierdoor regel je de input op een doosje op je bureau (kan volgens mij gewoon 20bij 20 zijn ofzo) en daarna gaat de output naar de versterkers. Hierdoor kan je de versterkers op 1 volume laten staan en kan je met dat doosje de volumes best aardig regelen (van 0 signaal doorgang tot maximaal signaal doorgang). kijk eens op circuitsonline ofzo daar staat vast wel iets.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

hovingtim schreef:
[...]
Dat IS een pre-amp, en dus precies wat ie zoekt ;)

Kijk eens op ebay(vooral .de), daar willen nog wel eens dat soort dingen voorbij komen. Zag er laatst nog eentje van Parasound.
hovingtim

Bericht door hovingtim »

sorry toptic verkeerd gelezen maar waarom kopen als je het zelf zou kunnen maken toch veel leuker en het houd je weer van de straat he :lol:
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Tja, lijkt me wel ontzettend leuk. Misschien in de trant van de GainClone? Aangezien iedereen daar zo lovenswaardig over is.

Ik ga eerst maar eens zo'n GainClone (vlgs. Maarten) bouwen. Daarna kan ik altijd nog zo'n schakelaartje maken in de trant van GeenKloon.
Plaats reactie