Miniplay hoorn (FRS8 of Omnes BB3.01)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Miniplay hoorn (FRS8 of Omnes BB3.01)

Bericht door Fredvandam »

Hallo allemaal,

Ik heb mijn oog laten vallen op de Miniplay hoorn luidspreker. Het betreft een hoorn-achtig reflex systeem, ontworpen door Döpper (http://www.hornlautsprecher.de/projekt_miniplay.htm). Het systeem is oorspronkelijk ontworpen voor de Visaton FRS8, maar er kunnen ook andere drivers gebruikt worden (Vifa 9BG 119/8, Monacor SP8/4SQS, Tang Band W3-665SC) zie forumdraadje http://www.hifi-forum.de/viewthread-104-18904.html. Geen eenkennige kast dus O:)

Ik wil natuurlijk een ander speakertje toepassen, namelijk de Omnes Audio BB3.01.

Eerst maar eens het oorspronkelijke ontwerp simuleren in Hornresp. Uit de tekening haal ik de volgende parameters:
S1 = 20 cm2 (hals)
S2 = 300 cm2 (mond)
Exponentieel verloop met een lengte van 45 cm
Volume kamer heb ik geschat op een liter of 4

De simulatie in Hornresp geeft echter een ander beeld dan de simulatie(s) op de website. Hobbeliger met een flinke piek bij 88 Hz.
Bijlagen
miniplay.~png.jpg
1.png
2.png
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Miniplay hoorn (FRS8 of Omnes BB3.01)

Bericht door Fredvandam »

Maar als ik het hals oppervlakte halveer (10 cm2), dan komt het allemaal veel gunstiger uit. Ik heb de secties uit de tekening overgenomen. Door het 1e schot te verlengen kan ik de hals verkleinen naar 10 cm2.
Door deze aanpassing ziet het er veel beter uit. Hier een simulatie met de Omnes BB3.01. Het volume van de achterkamer is niet kritisch: verlagen naar 3 liter geeft geen problemen.
Bijlagen
3.~png.gif
4.png
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Miniplay hoorn (FRS8 of Omnes BB3.01)

Bericht door bartsegers »

Ziet er goed uit!

Met wat meer simuleerwerk is het ook wat vlakker en vriendelijker (minder steile afval) te krijgen nog.

(speel eens met de achterkamer afmetingen)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Miniplay hoorn (FRS8 of Omnes BB3.01)

Bericht door RobertD »

Hé, dit ga ik even volgen!

(Ik heb nog een setje BB 3.01 liggen...)
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Miniplay hoorn (FRS8 of Omnes BB3.01)

Bericht door Fredvandam »

Even voor het gemak één exponentieel segment genomen
Hals 10 cm2
Mond 300 cm2
Lengte 48 cm
Hier een simulatie als ik de hoorn verleng van 48 naar 63cm. Wordt slechter.
Bijlagen
1.png
2.png
3.png
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Miniplay hoorn (FRS8 of Omnes BB3.01)

Bericht door Fredvandam »

Ik hou de volgende parameters:
Hals 10 cm2
Mond 300 cm2
Hoornlengte 48 cm met een exponentieel verloop.

Nu de achterkamer verkleinen: van 4 naar 3 liter. Onderste frequentie ligt hoger en er komt een bult.
Bijlagen
4.png
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Miniplay hoorn (FRS8 of Omnes BB3.01)

Bericht door Fredvandam »

...en vergroten van 4 naar 5 liter is ook geen succes.
Bijlagen
5.png
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Miniplay hoorn (FRS8 of Omnes BB3.01)

Bericht door Fredvandam »

Hals van 10 naar 12 cm2 geeft een iets vlakker verloop, maar gaat ten koste van de grensfrequentie.
Bijlagen
6.png
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Miniplay hoorn (FRS8 of Omnes BB3.01)

Bericht door Fredvandam »

...met een langere hoorn kan ik de grensfrequentie verlagen. Nu een sim met de volgende parameters:
Hals 15 cm2
Mond 300 cm2
Lengte 63 cm

Oorspronkelijke parameters waren (grijs)
Hals 10 cm2
Mond 300 cm2
Lengte 48 cm

Ik denk dat de deze parameters toch het beste zijn.
Ik heb wel moeite om het volume van de achterkamer te berekenen
Bijlagen
7.png
8.png
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Miniplay hoorn (FRS8 of Omnes BB3.01)

Bericht door Fredvandam »

:?: Maar... Ik loopt nu vast. Ik weet niet hoe ik de hoorncontour kan berekenen. Zijn daar spreadsheets voor? Dus op lengte L (cm) bedraagt het hoornoppervlak A (cm2). Dan kan ik de juiste dimensies van de hoornsegmenten bepalen. Ik heb gegoogled, maar kom alleen tractrix calculators tegen.

Hals 10 cm2
Mond 300 cm2
Lengte 48 cm
Exponentieel verloop

P.S. Het volume van de achterkamer is 3,8 liter :think:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Miniplay hoorn (FRS8 of Omnes BB3.01)

Bericht door bartsegers »

De lengte van het hoornsegement meet je in het midden van de doorsnede, en natuurlijk van begin tot eind.

Het oppervlak is een resultante van breedte kast x breedte hoorn.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Miniplay hoorn (FRS8 of Omnes BB3.01)

Bericht door Fredvandam »

bartsegers schreef:
De lengte van het hoornsegement meet je in het midden van de doorsnede, en natuurlijk van begin tot eind.

Het oppervlak is een resultante van breedte kast x breedte hoorn.
OK, maar ik wil deze exponentiele hoorn opdelen in drie conische segmenten. Ieder segment met een begin- en eindoppervlak die zo goed mogelijk het exponentiele verloop volgen.

Er moet toch wel ergens een Excel spreadsheet zijn die dat kan berekenen?
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Miniplay hoorn (FRS8 of Omnes BB3.01)

Bericht door Fredvandam »

Ik ben eruit: toch een hele simpele vergelijking. Sx = St*EXP(m*x)
Gelijk maar de Excel erbij gezet :lol:
Bijlagen
MiniPlay hoorn.png
MiniPlay hoorn.xlsx
(15.58 KiB) 73 keer gedownload
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Miniplay hoorn (FRS8 of Omnes BB3.01)

Bericht door Fredvandam »

Even uittekenen / uitrekenen:
segment 1:
S1 = 10 cm2
S2 = 68 cm2
L12 = 26 cm (effectieve weglengte: schot zelf is 27 cm)

segment 2:
S2 = 68 cm2
S3 = 90 cm2
L23 = 8 cm (effectieve weglengte: schot is zelf 4,5 cm)

segment 3;
S3 = 90cm2
S4 = 300 cm2
L23 = 12 cm (effectieve weglengte: schot is zelf 17 cm)

Dit even in Hornresp gezet.
Bijlagen
1.png
2.png
3.png
Gebruikersavatar
Impulse
Berichten: 224
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 21:00
Locatie: Horst a.d. Maas

Re: Miniplay hoorn (FRS8 of Omnes BB3.01)

Bericht door Impulse »

Wat is de toegevoegde waarde van een backloaded hoorn in vergelijking tot een 5 ltr basreflexbehuizing met een poort van 10x7,5?
tslinkert
Berichten: 17
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 16:21

Re: Miniplay hoorn (FRS8 of Omnes BB3.01)

Bericht door tslinkert »

Hee, weer een hoorn-reflex met de FRS8. Had je deze al gezien?

Volgens mij is Hornresp niet 100% accuraat voor het simuleren van een hoorn-reflex. AJhorn (die ze bij hornlautsprecher.de ook gebruiken) geeft inderdaad net andere resultaten.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Miniplay hoorn (FRS8 of Omnes BB3.01)

Bericht door Fredvandam »

tslinkert schreef:
Hee, weer een hoorn-reflex met de FRS8. Had je deze al gezien?

Volgens mij is Hornresp niet 100% accuraat voor het simuleren van een hoorn-reflex. AJhorn (die ze bij hornlautsprecher.de ook gebruiken) geeft inderdaad net andere resultaten.
Ja, deze ken ik, maar ik wil een iets grotere hoorn. Gewoon omdat het mooi is (vind ik).
AJHorn heb ik helaas niet. Ik zou graag daar een simulatie van zien (oorspronkelijke versie en mijn iets aangepaste versie).
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Miniplay hoorn (FRS8 of Omnes BB3.01)

Bericht door FR_Aad »

Of een hoorntje met een BB3.01

http://diy-community.de/showthread.php? ... io-BB-3-01


Alleen geen metingen :(
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Miniplay hoorn (FRS8 of Omnes BB3.01)

Bericht door Fredvandam »

FR_Aad schreef:
Of een hoorntje met een BB3.01

http://diy-community.de/showthread.php? ... io-BB-3-01


Alleen geen metingen :(
Leuk ontwerp! Maar smalle hoorntjes vind ik mooier om te zien. Ik houd het nog even op de Miniplay :?
Gebruikersavatar
Impulse
Berichten: 224
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 21:00
Locatie: Horst a.d. Maas

Re: Miniplay hoorn (FRS8 of Omnes BB3.01)

Bericht door Impulse »

Hoe heb je de hoornconstante bepaald?
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Miniplay hoorn (FRS8 of Omnes BB3.01)

Bericht door Fredvandam »

Impulse schreef:
Hoe heb je de hoornconstante bepaald?
Excel kan dit voor je bepalen, maar handmatig is ook geen probleem.

Hals 10 cm2 als lengte L = 0 cm
Mond 300 cm2 als lengte L = 48 cm
Exponentieel verloop

Formule: Sx = StEXP(m.x)
S0 = 10
S48 = 300
Bijlagen
2014-11-25 10_28_47-Dinsdale-Horns-3parts.pdf - Adobe Acrobat Pro.png
2014-11-25 10_28_47-Dinsdale-Horns-3parts.pdf - Adobe Acrobat Pro.png (12.98 KiB) 1162 keer bekeken
Dinsdale-Horns-3parts.pdf
(5.24 MiB) 1566 keer gedownload
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Miniplay hoorn (FRS8 of Omnes BB3.01)

Bericht door Fredvandam »

FR_Aad schreef:
Of een hoorntje met een BB3.01

http://diy-community.de/showthread.php? ... io-BB-3-01


Alleen geen metingen :(
De tekeningen heeft een overdaad aan maten, maar verzuimd de breedte en houtdikte op te geven. Als ik uitga van 20 cm breed en 18 mm houtdikte, kom ik erg dicht in de buurt van de MiniPlay (hoorn afmetingen).
Gebruikersavatar
Impulse
Berichten: 224
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 21:00
Locatie: Horst a.d. Maas

Re: Miniplay hoorn (FRS8 of Omnes BB3.01)

Bericht door Impulse »

Ik heb alles in formulevorm in Excel kunnen zetten en het werkt op zich perfect.
Behalve het berekenen van fc.
Ik krijg vreemde resultaten, dus daar moet ik nog even naar kijken.
Gebruikersavatar
Impulse
Berichten: 224
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 21:00
Locatie: Horst a.d. Maas

Re: Miniplay hoorn (FRS8 of Omnes BB3.01)

Bericht door Impulse »

Dit is wat ik als fc krijg en dat lijkt mij een realistische waarde.
De formule linksboven is de originele formule voor het berekenen van de hoornmond uit "Het luidspreker bouwboek" van H.H. Klinger.
De formule rechtsboven heb ik daar van afgeleid om fc te kunnen berekenen.
Is de afleiding en dus de uitkomst correct, of heb ik het toch mis?
Untitled-5.jpg
Gebruikersavatar
Impulse
Berichten: 224
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 21:00
Locatie: Horst a.d. Maas

Re: Miniplay hoorn (FRS8 of Omnes BB3.01)

Bericht door Impulse »

@ Fred,

Omdat de uitkomst van de berekening van fc uit jouw bijlage wél overeenstemt met die in Hornresp, ga ik er van uit dat dat de juiste methode is.
In ieder geval heb ik mijn spreadsheet nu eindelijk kunnen maken zoals ik in gedachten had. O:)
De vertaalslag van gegevens uit Hornresp naar bruikbare gegevens voor een constructietekening werkt in ieder geval perfect.
Het is alleen nog een kwestie van enkele gegevens vanuit Hornresp overnemen en de maatvoering rolt er zo uit.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”