3-weg actief in ultra compact design

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Hans Nootdorp

Re: 3-weg actief in ultra compact design

Bericht door Hans Nootdorp »

ds23man schreef:
Pjotr schreef:
wouter schreef:
Yup maar die functie is erg beperkt. Zelf doe ik het ook met Arta en edit de files handmatig. Heb er al eens oeverloze discussies met Hypex over gevoerd waarom ze niet gewoon een standaard formaat als MLSSA hanteren, maar dat snappen ze geloof ik niet.
Dat snappen ze wel maar door tijdgebrek/mankracht is dat allemaal blijven liggen. Maar goed nieuws, ze hebben sinds een half jaar een zeer ervaren codeklopper in dienst en hebben de firmware van de DLCP opnieuw geschreven en gaan nu aan de gang met een nieuwe filterdesigner.
He, interessant. Ik heb zojuist vandaag een DLCP+input board+SMPS besteld om mee aan de slag te gaan. Heb jij enig idee wanneer ongeveer de nieuwe filterdesigner beschikbaar zal komen? Worden de DLCP's nu al met de nieuwe firmware uitgeleverd?
santheman

Bericht door santheman »

hoi, interessant topic :)

Ik wil een soort gelijk iets gaan maken, gebaseerd op de mivoc side kick. Ik heb nu 2 zuilen staan waarbij ik de mivoc aw2000 apart aanstuurde met een stereo versterkertje. Ik heb onlangs een centerspeaker gekocht, en nu is er geen ruimte meer voor de stereo versterker. Ik ben dus opzoek gegaan naar een oplossing. De reguliere amp plates vind ik eerlijk gezegd allemaal een beetje te duur. Dus ben op zoek gegaan naar tweedehands actieve subwoofer. Ben zo gekomen tot de philips sw3000. Hier zit een 75 watt amp plate in. Heb er 2 kunnen bemachtigen voor 50 euro. Afgelopen week even uit elkaar gehaald en de versterkers aangesloten op mijn mivoc woofers. Zitten in een 15 - 18 liter bassreflex behuizing, en ik moet zeggen, het klonk waanzinnig. Zelfs een heel verschil met de stereo versterker!

Nu kwam mijn vriendin ermee dat ze de zuilen niet mooi meer vind, dus ben ik iets nieuws gaan verzinnen, kleiner, compacter. Aangezien het zo maar een "beginnende" hobby is vind ik het (nog) niet nodig er veel geld aan uit te geven :) Na een beetje zoeken kwam ik de gradiënt wal160 tegen. Een 17cm middentoner voor slecht 18 of 19 euro, hier heb ik er dus 2 van besteld.

Het idee is om gebaseerd op de Sidekick een soortgelijke behuizing te maken, alleen dan met de philips versterkers, de gradients en de mivoc aw2000.

Kan iemand mij meer vertellen over die sidekick? Zitten daar de middentoners en de woofer in dezelfde box? Is dat "gewoon" mogelijk? of is dat bijvoorbeeld alleen mogelijk in een gesloten behuizing? of ook bassreflex? maar is dat dan moeilijk filteren?

Voor de nieuwe behuizing heb ik 8 plaatjes mdf gehaald van 22 mm dik in de afmeting 20x70. Dit betekend dat de binnenmaat ong 66 x15 x 20 (=20 liter) is.

Wat zouden jullie doen? Ik ben op de sidekick uitgekomen omdat het daar volgens mij in 1 ruimte zit. Het bereik van deze speaker = -8db 23 - 20000 hz. Dat lijkt mij uitstekend :)

Ik hoop iets te mogen horen :)

MVG Sander
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dag Sander,

Hier kun je e.e.a. vinden over zo'n opzet: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=12456

Verder is de sidekick een 3-weg waarbij de lowpass actief geregeld is. Ook is er een combinatie van een basboost van de AM80 rond 35 Hz en dat samen met een relatief te vroege X-over en volume aanpassing maakt dat deze kleine box heel diep kan spelen. Het Mid Tweeter Mid gedeelte zit in een eigen gedeelte, los van de subwoofer. Die units zijn heel goed op elkaar afgestemd, het is een 3-weg die fraai ontworpen is en qua prijs echt een topper is. Het heeft mij ook geïnspireerd om verder te gaan met een Overture 1 achtig model.

Als je jouw eigen vragen in een eigen topic stelt zul je waarschijnlijk alle hulp krijgen :wink:
santheman

Bericht door santheman »

Hey wouter, dank voor je reactie, wat ik nu heb staan is gebaseerd op die van jou. Alleen niet met een fullrange, tenminste, wel een full range, maar ook een tweeter, kantelpunt is 8000hz, ze klinken erg goed al zeg ik het zelf.

Was er al bang voor dat ze toch in een aparte kamer zaten. Jammer, ik ben bang dat mn kasten een beetje te klein zijn dan.

Hoe klonken de woofers bij jou? Jii had ze in 10 liter gesloten geloof ik he?? Als ik ze los doe komen ze waarschijnlijk in 15 liter gesloten. Vraag me af of je dan wel echt het thuis bioscoop idee hebt? Hoe was dat bij jou??

Gr sander
santheman

Bericht door santheman »

Zo zijn ze uiteindelijk geworden.
Bijlagen
1416580047403-554984676.jpg
Shadow

Bericht door Shadow »

wouter schreef:
Als je jouw eigen vragen in een eigen topic stelt zul je waarschijnlijk alle hulp krijgen :wink:
:wink:

Wouter nu ga je de sidekick upgraded maken? Een soort mtm met bandpass/br sub inhouse, is dit puur voor de fun of komt dit in iemands woonkamer?
markbakk

Bericht door markbakk »

santheman schreef:
Was er al bang voor dat ze toch in een aparte kamer zaten. Jammer, ik ben bang dat mn kasten een beetje te klein zijn dan.
Volgens mij moet die middentoner een eigen behuizing hebben, anders werkt de zaak niet goed en zul je vrij veel vervorming kunnen meten en horen. Je kunt er toch simpel een potje achter plaatsen? Dingen zijn wel bij Visaton en andere aanbieders te koop, qua volume stelt het ook niets voor, hooguit een liter is vaak genoeg bij kleine breedbanders.
santheman

Bericht door santheman »

he mark, ik denk dat ik dat inderdaad maar doe. Maar hoeveel liter is dan nodig? Ik prober dit al dagen te berekenen in boxsim, maar ik kom er echt niet uit! Van visaton zijn er van die dingen, maar is maar 1 liter. Zou dat genoeg zijn?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Leuk, maar graag in een eigen topic, tenzij je iets wilt toevoegen over een 3-weg actief.

Die potjes zijn volgens mij moeilijk te vinden. Ik haal ze uit oude 3-weg speakers van BNS, T+A, Magnat etc.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view

En ja, ik doe ook iets SideKick achtigs, want dat had ik al met de Hybride (actief laag) F.A.S.T. maar dit topic is volledig 3-weg actief zoals inderdaad qua bezetting ook de Mivoc Sidekick en OVTR1 er ongeveer uit zien. Maar alles in z'n eigen topic, hint hint :wink:

Edit: Top Santheman: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=21294
Laatst gewijzigd door wouter op za 22 nov 2014, 10:51, 2 keer totaal gewijzigd.
santheman

Bericht door santheman »

yes, heb er 1 aangemaakt. Sorry.

lol. ik snap m ;-)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

wouter schreef:
Speakerchassis:
Tweeter:Fountek Neo CD 3.0 (ribbon/band tweeter)
Laagmidden: 2x Wavecor WF120BD04 (4" papieren laagmidden 8 Ohm)
Subwoofer: Wavecor SW223BD02 (8" alu cone subwoofer, 4 Ohm)

Versterking: Hypex AS2.100D + UcD400
AS2.100 100Watt t.b.v. tweeter + 100 Watt t.b.v. 2x 4"laagmidden + linelevel filter naar UcD400
UcD 400 (gefilterd door DPS van de AS2.100) naar de subwoofer
De kasten zijn aangepast met de 8" subwoofers er in. Wordt heel fraai, maar.... de diepe Fountek tweeters passen er op een 1cm na (niet meer) in. Ze komen tegen de woofer aan. Nu was deze tweeter qua bezetting de zwakste schakel denk ik. Tijd dus voor een andere tweeter. Het kan Wavecor worden maar er was expres gekozen voor een niet-ronde tweeter, anders krijgt de box optisch een 'neusje'. Althans, dat vindt de ontwerper van de kast(vorm). Ik begrijp het wel. Ondanks dat mooie tweeters welkom zijn kijken we nu eerst naar een heel mooi alternatief: AMT \:D/

De ruimte tussen beide midwoofers is 66 mm. Dit is dus heel weinig. Een faceplate mag 'gesloopt' worden, de voorplaten van massief aluminium kunnen prima als/met geintegreerde faceplate ontworpen worden.
De vraag voor nu is... welke AMT? De keuze is reuze, want ondanks dat er kleine en grote versies zijn, zijn er enorm veel met een Sd van 126cm^2 volgens de datasheets. De fs van 2300Hz lijkt me wat hoog, we zouden graag voor 3kHz filteren...

http://www.rumoh.eu/nl/search?controlle ... it_search=

AMT1908 C (2800 Hz 12dB) http://www.eltim.eu/index.php?action=ar ... 58&lang=en
of
AMT19CM 1.1 (2800 Hz 12dB) http://www.eltim.eu/index.php?action=ar ... 58&lang=en
of
AMT21CM 2.1 (2500 Hz 12dB) http://www.eltim.eu/index.php?action=ar ... 58&lang=en

Tja.. graag jullie advies. Heb geen ervaring met die dingen. Moet wel gesloten zijn aan de achterzijde.

Audiopur heeft volgens mij ook goed(kop)e alternatieven...

Hier een plaatje van het binnenwerk van de kast, behalve de 8" subwoofer zit er dus ook een AS2.100 en SMPS/UcD 400 in \:D/
ingebouwd.jpg
Het lijkt niet helemaal vol maar op de foto zit rechts achter ook nog de ringkerntrafo van de AS2.100. Zonder de woofer blijft er maar weinige 'kast' over :-" De kastvorm heeft 8,7 liter netto inhoud. De voorzijde wordt er op gelegd, met de MTM eenheid.

De woofer wordt van binnenuit geklemd in de kast. De 6 schroefgaten worden dus niet gebruikt. Daar waar nu een houten wig zit komt een soort uitzet constructie. Op deze manier is de kast goed te bouwen. Ze komen uit een mal, alle watergesneden alu plaatjes zijn dubbel uitgevoerd, 1 op in de kast te lijmen en 1 op de hypex delen om te monteren. Daarna komt elk plaatje op de goede plek. Vervolgens kan de woofer net door de ingang aan de voorzijde (mm werk) en valt deze in de uitsparing in de zijwand. Aan de andere zijde is een gat ter grootte van de diameter van de buitenste rolranden. De 8" lijkt daardoor wat kleiner, maar het kon ook niet anders aangezien het platte stuk van de zijwand (buitenzijde) ca 18 cm is. De woofer is 22,3 cm in diameter.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Het ontwerp wordt aangepast, we denken er aan om een Mundorf AMT19CM 1.1. te gaan gebruiken. Vanaf 2,5kHz hopen we dat het actief gefilterd belastbaar genoeg is om de woofer en midwoofers bij te houden.

Vraagje waar ik geen idee bij heb: is de AS2.100 qua details niet een te zwakke schakel, i.c.m. een AMT. Of te wel, is de tweeter niet straks beter dan de versterkers en komt de kwaliteit van de AMT's er dan wel uit (gezien de flinke investering wel fijn om rekening mee te houden)???

http://www.rumoh.eu/nl/mundorf/4157-amt ... black.html

(onder de button 'download' staat de datasheet)
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

wouter schreef:
Het ontwerp wordt aangepast, we denken er aan om een Mundorf AMT19CM 1.1. te gaan gebruiken. Vanaf 2,5kHz hopen we dat het actief gefilterd belastbaar genoeg is om de woofer en midwoofers bij te houden.

Vraagje waar ik geen idee bij heb: is de AS2.100 qua details niet een te zwakke schakel, i.c.m. een AMT. Of te wel, is de tweeter niet straks beter dan de versterkers en komt de kwaliteit van de AMT's er dan wel uit (gezien de flinke investering wel fijn om rekening mee te houden)???

http://www.rumoh.eu/nl/mundorf/4157-amt ... black.html

(onder de button 'download' staat de datasheet)
Ik gebruik een AS2.100 met mijn bandjes en het hoog wat daar uit komt vindt ik een stuk prettiger dan de (analoog gefilterde) UcD180HGHxR met de Seas Millennium in de Orion en het meet ook beter. Op het moment is het bij mij zo dat de surround speakers met de bandjes en de AS2.100 voor 'lucht' in het geheel zorgen. Kortom, ik zou me daar geen zorgen over maken.

Gerrit
architect

Bericht door architect »

gerrit:
dat heb ik thuis ook gemerkt, ten opzichte van de Orions klinkt ook de Eton ER4 AMT luchtiger
is daar trouwens iets aan te doen? waar komt dat nou van?
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

architect schreef:
gerrit:
dat heb ik thuis ook gemerkt, ten opzichte van de Orions klinkt ook de Eton ER4 AMT luchtiger
is daar trouwens iets aan te doen? waar komt dat nou van?
De aandrijving is bij een AMT en een bandje echt anders dan bij een dome, dat zie je terug in het vervalspectrum. Een AMT heeft het voordeel van een groot oppervlak waardoor er maar weinig beweging nodig is en een bandje heeft een extreem lage massa waardoor de lucht al voor voldoende demping zorgt. De Eton AMT is ook meer een dipool dan twee domes met de rug tegen elkaar, dat scheelt ook een heel stuk.
Ik zou niet weten hoe je de Orion's op dat punt kunt verbeteren daarom ben ik er ook niet aan begonnen.

Gerrit
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

wouter schreef:
Het is een beetje een discussiewaardig onderwerp, maar ik vind een versterker eigenlijk altijd wel nagenoeg perfect. En luidsprekerunits falen per defenitie allemaal 'by design', De responsecurve en resonantieproblemen lossen we dan op met een hoop filtering :). Vervorming kunnen we niet oplossen.

Welke wavecor tweeter overwoog je trouwens? Ik luister nu al een tijdje naar de NeoCD3.0 en ik begin hem (zeker met jouw setting) wel te waarderen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Bedankt voor het wegnemen van de twijfel!
De AMT plannen kunnen gelukkig voortgezet worden.
Het is even een extra investering, zeker gezien het idee dat er als het concept echt goed gaat klinken de bedoeling is meer van deze OVTR1 EVO's te gaan maken. Destijds was het een kostbare speaker (3400,- gulden per set, ex stands) en de versie zoals wij hem voor ogen hebben zal op geen enkel vlak 'minder' zijn dus de keuze voor AMT's is gerechtvaardigd denken wij. Missers zijn alleen zo kostbaar, ondanks dat het nog om prototypes gaat.

@JvS leuk om te horen dat mijn filter voorstel zinnig was, ik zal in je topic nog een beter voorstel plaatsen welke ik gister gemaakt heb. Welke 30mm wavecor het zou worden hadden we nog niet bedacht, maar voor bij 2 a 2,5kHz filteren zijn die allemaal geschikt

Voor de ervaringsdeskundigen van (Mundorf) AMT's: Voor de MTM met de 4" midwoofers willen we rond de 2,5kHz crossen. Dit i.v.m. een gelijkmatige powerresponse zonder dat de systeembelastbaarheid te laag wordt. De center to center afstand van de midwoofers is 18,8 cm. De tweeter ligt daar dus tussen, met een tussenruimte van 68 mm. Vandaar ook dat zelf een faceplate maken/aanpassen bijna vanzelfsprekend is. De 60x55 AMT's zijn voor dipolen (moeten we back cups maken) en volgens de datasheets niet geschikt voor lage filtering. Wellicht zien we iets over het hoofd maar als er geen bezwaren zijn (behalve dat de duurdere AMT21 en AMT23 lager gefilterd kunnen worden) moeten we denk ik maar voor de AMT19CM1.1 gaan. \:D/ Right? :hide: O:)
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Pjotr schreef:
Dat hoeft geen gokwerk te zijn Gerrit als je met een bi=quad filter (asymmetrische shelf) corrigeert met de Hypex DSP. Je kunt gewoon de Fb en Qb van de uiteindelijke kast direct opmeten en de gevonden waarde direct invullen in de Hypex software.

Target responsie naar smaak instellen :D

B.t.w. dat Excel sheetje lijkt verdacht veel op een gemodificeerde versie van mijn eigen oude Excel sheet voor een bi-quad filter :shock:
Misschien heb ik daar ook wat aan. Is Fb en Qb met een acoustiche meting te bepalen of is daarvoor een andere (elektrische) meting nodig?
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

wouter schreef:
denk ik maar voor de AMT19CM1.1 gaan. \:D/ Right? :hide: O:)
In een hobby hifi is deze tweeter toch aan bod gekomen, dwz een vermogens meting vs vervorming waaruit te herleiden is hoe laag deze tweeter inzetbaar is.
Heb je die test van de AMT19CM1.1 al eens doorgelezen?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

gaat dat wel goed met de versterkers etc zo in de baskast?
Afbeelding
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Henkjan schreef:
gaat dat wel goed met de versterkers etc zo in de baskast?
Dat mag ik toch hopen :-s . Of kan een Hypex plate amp niet tegen luidsprekers en trillingen? Ik heb daarover niets gelezen dus hoop niet dat we in de praktijk gekke dingen gaan tegen komen.

Hier kun je zien hoe de plate amp en SMPS400/UcD 400 in de kast zitten, de woofer zat er deels voor. Vlekjes op de camera zijn voor de 'spionage-look' denk ik :yeah:
ingebouwd 2.jpg
Verder heb ik geen reacties gehad op het voorstel voor de AMT.
Wel heb ik gelezen dat deze kleinere serie AMT's niet de spectaculaire (meet?)resultaten van de AMT25 haalt.
De vervormingsmetingen zijn zeker niet beter dan bijvoorbeeld van een Visaton KE25SC.

Zijn er mensen die iets kunnen zeggen over die nieuwe (betaalbare) serie van de Mundorf AMT's?
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

bas focal m180 schreef:
Heb je die test van de AMT19CM1.1 al eens doorgelezen?
Of een andere uit de 19 serie.
wouter schreef:

Zijn er mensen die iets kunnen zeggen over die nieuwe (betaalbare) serie van de Mundorf AMT's?
Volgens mij moet je die kleine AMT's echt hoger filteren dan 2500hz.

De meeste dome tweeters zijn inzetbaar bij 2000hz, maar dat weet jij ook.

De meeste leden willen alleen de grootste AMT :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”