Rockford Fosgate in de slaapkamer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door PimDriessen »

Hoi Dirkkole,

Daar heeft een Kef B139 in gezeten.

Groet,

Pim
Lutkeveld
Ook commercieel actief
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 08 mei 2013, 0:14

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door Lutkeveld »

Dirk, dat ziet er geweldig uit! Hoe klinkt het?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door bartsegers »

bij zulke mega kast van spaanplaat moet je wel echt goede bracing toepassen.

Zorg ervoor dat je de scheidingsplaat (schuine binnenin) met de voorkant en achterkant verbindt.
Gebruikersavatar
dirkkole
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 22:46
Locatie: zevenaar

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door dirkkole »

Bedankt! Ben dr zelf ook best trots op!
Klinkt strak en gaat redelijk diep. Toch merk ik wel wat pieken in mn frequentiebereik.

Bracing en hoekverbindingen ga ik morgen mee aan de slag. (Lijmklemmen op :p)
Zojuist alles wat gekit kon worden gedaan en wat demping aan de binnenkant van de schuinte.

Ik hoor graag kritiek, want ookal is dit een prototype, ik wil er wel wat van verwachten ;)
Bijlagen
20141120_231657.jpg
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door michelp »

Je gaat wel snel!
Heb je een tekening hoe de hoorn nou is geworden?
Gebruikersavatar
dirkkole
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 22:46
Locatie: zevenaar

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door dirkkole »

Willen is doen hè ;)
Komt er zo aan! Even het gereedschap opruimen :p
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door bartsegers »

dirkkole schreef:

(Lijmklemmen op :p)
Dat kan dus ECHT niet he!
[-X [-X [-X [-X [-X
:rofl:


Doe je de bochten nog "netjes" maken ?

Hier nog wat klikkers van forum projecten
http://i28.photobucket.com/albums/c225/ ... C01510.jpg
Bijlagen
images.jpg
images.jpg (7.83 KiB) 773 keer bekeken
Gebruikersavatar
dirkkole
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 22:46
Locatie: zevenaar

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door dirkkole »

Bij deze de afmetingen, hoogte binnenmaat is 44.

En ja die komen er morgen samen met de bracing in ;)
Bijlagen
Afmetingen TH.png
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door michelp »

Hij is niet zoals de simulatie dan toch? Ik dacht al een verkeerde verhouding te zien op de foto
Gebruikersavatar
dirkkole
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 22:46
Locatie: zevenaar

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door dirkkole »

De opening komt voor de voorkant van de luidspreker te zitten, (inverted tapped hoorn).
Exact zoals de 3d tekening die ik gemaakt heb.
Gebruikersavatar
dirkkole
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 22:46
Locatie: zevenaar

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door dirkkole »

Zo dus.
Untitled4.png
Of heb ik nu een compleet verkeerde kast gemaakt?
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door michelp »

Dat eerste stukje heb je goed.
Maar je moet natuurlijk wel de oppervlaktes aanhouden die in de simulatie aangegeven zijn:
S1: 1500cm2
S4: 150cm2
Totale lengte: 280cm

Bart heeft hier wel duidelijke plaatjes over gepost

Misschien kan dit ook wel werken hoor, maar dat zou iemand even weer in hornresp moeten gooien. Ik kan morgenavond pas weer simuleren, maar er zijn wel meer mensen hier die met hornresp overweg kunnen
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door Jag »

dirkkole schreef:
Bedankt! Ben dr zelf ook best trots op!
Klinkt strak en gaat redelijk diep. Toch merk ik wel wat pieken in mn frequentiebereik.

Bracing en hoekverbindingen ga ik morgen mee aan de slag. (Lijmklemmen op :p)
Zojuist alles wat gekit kon worden gedaan en wat demping aan de binnenkant van de schuinte.

Ik hoor graag kritiek, want ookal is dit een prototype, ik wil er wel wat van verwachten ;)
Mooi gebouwde sub (de witte) hoor. Lekker tempo ook allemaal. Maar wel een beetje zonde van je werk om niet vantevoren eerst te simuleren, dat is niet eens veel werk en loont wel :)
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door nxs77 »

Maak daar een gesloten kast van met een passende sub. Problem solved..
Gebruikersavatar
dirkkole
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 22:46
Locatie: zevenaar

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door dirkkole »

Ik hou wel van wat expirimenteren, en dat zal toch met mijn huidige driver moeten.

Vandaag wat bracing en demping (afval piepschuim) aan de slag gegaan. Komende week de hoek verbindingen maken en dan maar eens gaan luisteren.

De lijn is 2,45m, en ik hou s4 toch wat groter,want als het niks wordt wil ik de driver er nog wel uit kunnen halen :p
Bijlagen
20141122_151646.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door Olaf Analogue »

Piepschuim is geen demping, althans, niet de demping welke je in luidsprekers wilt, het is materiaal welke plaats in neemt en dus de liter inhoud van je kasten verkleint, en de afstemming verandert.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door Henkjan »

Voor low budget demping die wel effect heeft in een luidspreker pak je afzuigkapfilter of de vulling van een goedkoop kussen
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door nxs77 »

Zn zak isophon dempings matten zijn toch ook redelijk low budget?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door Walt »

In een subkast hoeft sowieso niet echt veel demping, maar piepschuim kan je beter niet gebruiken, dit neemt alleen maar liters in waardoor er minder bas zal overblijven.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dirkkole
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 22:46
Locatie: zevenaar

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door dirkkole »

Heb toevallig nieuwe kussens nodig dus die zullen wel ten prooi vallen. Duidelijk is me wel geworden dat piepschuim geen goeie keuze is :P
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door bartsegers »

Piepschuim er uit halen, en 5 zakken wasemkapfilters kopen bij de discounter.

Bracing is verder oke!
Lutkeveld
Ook commercieel actief
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 08 mei 2013, 0:14

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door Lutkeveld »

Of 'echte' speakervulling halen, kost ook niet bepaald veel.
Gebruikersavatar
dirkkole
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 22:46
Locatie: zevenaar

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door dirkkole »

Gelukkig nog een rol schuim gevonden in een kast. Net even de bovenplaat er op gezet, wat een power tussen 25Hz-40Hz! Alleen daarboven valt ie dan weer erg tegen :/ zou dat met de opening te maken kunnen hebben?
Bijlagen
IMG-20141124-WA0003.jpeg
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door michelp »

Zou kunnen dat je frequentieverloop er heel anders uit ziet omdat je toch andere maten hebt gebruikt voor de oppervlaktes en lengte. Maar met een lowpass op 50hz is dat niet zo heel erg toch?
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Bericht door nxs77 »

Wat een monster achtig ding... Wat zijn de buiten maten?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”