Wat is er mis met full range?
Moderator: Beheerdersteam
-
Robbert297
Wat is er mis met full range?
Hallo!
Misschien een domme vraag, maar wat is er eigenlijk mis met een full range? Ik weet dat het bereik erg groot is, en misschien wel te groot.
Maar waarom maken full range speakers minder lage tonen aan?
Bij voorbaat dank.
Misschien een domme vraag, maar wat is er eigenlijk mis met een full range? Ik weet dat het bereik erg groot is, en misschien wel te groot.
Maar waarom maken full range speakers minder lage tonen aan?
Bij voorbaat dank.
Re: Wat is er mis met full range?
Dat doen ze niet per sé. Maar een grote unit doet het hoog niet zo goed. En een kleine is beperkt qua laag. Dat is de bottom line, daarom maken we ook meerwegsystemen.
- bas focal m180
- Contacteer:
Een voordeel van een breedbander is dat ie veel goedkoper te bouwen is.
Ook makkelijker te ontwerpen want je hebt geen scheidings filter nodig hooguit een correctie filter.
Er zijn ook breedbanders die voldoende hoog hebben maar voor het laag in een hoornbehuizing worden geplaatst.
Een fostex 20cm breedbander kan zelfs in een hoorn luider dan de meeste 2 weg speakers, ook 3 weg speakers geeft ie het nakijken als het luid moet.
Maar breedbanders bundelen, hoe groter hoe erger.
Elke speaker systeem heeft voordelen en nadelen.
En hele goede systemen ook, die kunnen heel duur zijn.
Ook makkelijker te ontwerpen want je hebt geen scheidings filter nodig hooguit een correctie filter.
Er zijn ook breedbanders die voldoende hoog hebben maar voor het laag in een hoornbehuizing worden geplaatst.
Een fostex 20cm breedbander kan zelfs in een hoorn luider dan de meeste 2 weg speakers, ook 3 weg speakers geeft ie het nakijken als het luid moet.
Maar breedbanders bundelen, hoe groter hoe erger.
Elke speaker systeem heeft voordelen en nadelen.
En hele goede systemen ook, die kunnen heel duur zijn.
-
Robbert297
Het heeft dus eigenlijk met de grootte van de conus te maken als ik het goed begrijp?
- audiomanics
- Contacteer:
Nu nog steeds.. en er is niets mis met een breedbander. Ze zijn alleen wat gevoeliger voor wat je met de kast doet. Als je opziet tegen het bouwen van een kast, iets moeilijker dan een zeepkistje, dan moet je er niet aan beginnen.ds23man schreef:Ach, in de vijftiger jaren waren ze er tevreden mee.
Breedbanders kennen een bepaald publiek. Je moet er liefhebber van zijn. Voor sommigen is de weergave iets te realistisch.
En goedkoper is het ook niet.. Aan mijn Lowther EX2 luidsprekers hangt een prijskaartje van GBP 378 per stuk, excl. verzendkosten. En dat zijn nog de goedkopere Lowthers.. Dat er geen bas vanaf komt is onzin, maar de kast is wel belangrijk.. In een open-baffle zal er waarschijnlijk niets hoorbaars van af komen.
Kees.
Een ander voordeel is een breedbander in een tweewegsysteem. Je kunt dan het crossoverpunt anders instellen dan bij een traditionele tweeweg.
Bij een FAST (Fullrange And Subwoofer Technonogy) ontwerp kun je bijvoorbeeld het crossoverpunt heel laag houden waardoor de breedbander pas vanaf 200 Hz hoeft te werken. Het laag <200Hz komt dan voor rekening van een (sub)woofer.
Daarmee kunnen de nadelen van een fullrange /breedbander teniet gedaan worden. De voordelen zijn dat er geen faseproblemen zijn in het grootste frequentiegebied. Hierdoor is er een heel goede soundstage mogelijk. In de regel gebruikt men dan een kleine breedbander om de bundelingsproblemen te vermijden.
Een ander voordeel is dat je voor de breedbander een mooie buizenversterker kan inzetten en de sub kunt aansturen met een plaatversterker met een flink vermogen. De plaatversterker heeft mogelijkheden om het geheel perfect in fase te zetten.
De voordelen van kostenbesparing ben je bij bovengenoemde oplossing natuurlijk wel kwijt
Bij een FAST (Fullrange And Subwoofer Technonogy) ontwerp kun je bijvoorbeeld het crossoverpunt heel laag houden waardoor de breedbander pas vanaf 200 Hz hoeft te werken. Het laag <200Hz komt dan voor rekening van een (sub)woofer.
Daarmee kunnen de nadelen van een fullrange /breedbander teniet gedaan worden. De voordelen zijn dat er geen faseproblemen zijn in het grootste frequentiegebied. Hierdoor is er een heel goede soundstage mogelijk. In de regel gebruikt men dan een kleine breedbander om de bundelingsproblemen te vermijden.
Een ander voordeel is dat je voor de breedbander een mooie buizenversterker kan inzetten en de sub kunt aansturen met een plaatversterker met een flink vermogen. De plaatversterker heeft mogelijkheden om het geheel perfect in fase te zetten.
De voordelen van kostenbesparing ben je bij bovengenoemde oplossing natuurlijk wel kwijt
Laatst gewijzigd door Dan op do 20 nov 2014, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb een prachtige set vintage onkyo 20cm exemplaren, alnico magneet, geventileerde stofkap, mooie papier met vezels blend conus: Klinkt fantastisch met akoestisch rustige muziek. Met drukke muziek zoals orkesten hebben ze wel moeite. Mooi en helder hoog, veel detail en ook nog afdoende laag voor de meeste muziek. Speelt erg mooi in een lekke kast.
Een 3" vind ik doorgaans het beste compromis qua bundelen, hoog en volume om aan te sluiten op laag in bv een f.a.s.t.
Je moet er wel van houden, sommigen vinden het inderdaad niks, maar het kan in mijn optiek heel fijn klinken bij de juiste muziek.
Mvg Reinder
Een 3" vind ik doorgaans het beste compromis qua bundelen, hoog en volume om aan te sluiten op laag in bv een f.a.s.t.
Je moet er wel van houden, sommigen vinden het inderdaad niks, maar het kan in mijn optiek heel fijn klinken bij de juiste muziek.
Mvg Reinder
Dit is er mis:
Dit is de normalized directivity van een FostexFE108∑ in een Voigt pipe:
De spreiding gaat alle kanten op en dit is nota bene een 4" driver, ook al zou je die in een bol zetten en verzinken dan nog ga je dit niet goed krijgen.
Hier is het bijbehorende vervalspectrum: Creatieve Alpen impressie
Hier zie je ook meteen één oorzaak waarom complexe muziek het niet lekker doet.
Het gekke is dat het best wel erg lekker kan klinken, ik heb er zelf ook jaren met plezier naar geluisterd. Het is zeker ook een hoop lol voor weinig, vooral als je een beetje leuke hoorn of zoiets maakt.
Gerrit
Hier is het bijbehorende vervalspectrum: Creatieve Alpen impressie
Dat klinkt als de andere oorzaak, (hoge) vervorming. Bij losse instrumenten of eenvoudige arrangementen kan harmonische vervorming de boel opleuken, als het complex wordt gaat dat de mist in.Klinkt fantastisch met akoestisch rustige muziek. Met drukke muziek zoals orkesten hebben ze wel moeite.
Het gekke is dat het best wel erg lekker kan klinken, ik heb er zelf ook jaren met plezier naar geluisterd. Het is zeker ook een hoop lol voor weinig, vooral als je een beetje leuke hoorn of zoiets maakt.
Gerrit
- bas focal m180
- Contacteer:
Nu pak je wel een waterval meting die tot 60db loopt.
Ik denk dat je bij -60db veel meer gerespecteerde goed klinkende drivers wel wat zal zien.
Er zijn wereld wijd ontelbaar breedband liefhebbers en dat is niet voor niets.
Ik denk dat je bij -60db veel meer gerespecteerde goed klinkende drivers wel wat zal zien.
En hier draait het om, breedbanders meten niet zo mooi maar klinken soms zelfs voortreffelijk.Gerrit schreef:
Dat is ook prima, het is dan alleen meer myfi dan hifi.bas focal m180 schreef:En hier draait het om, breedbanders meten niet zo mooi maar klinken soms zelfs voortreffelijk.
Het is -50dB dus het valt wel wat mee en het is met 1/12oct smoothing, hier is mijn zelfbouw bandje van een paar tientjes in de zelfde schaal en zonder smoothing: Het kan dus wel, een mooie AMT, magneplanar of erg goede dome kan dit ook wel.bas focal m180 schreef:Nu pak je wel een waterval meting die tot 60db loopt.
En hier draait het om, breedbanders meten niet zo mooi maar klinken soms zelfs voortreffelijk.Gerrit schreef:
Van de breedbander ben ik overgestapt op de Orion, dat was al een hele verbetering wat betreft de vervorming en kastkleuring (die er niet meer is). Een breedbander is door de dunne membraan ook akoestisch transparant waardoor reflecties in de kast zo weer naar buiten gaan, dat is ook erg lastig een beetje goed te krijgen. Nu ben ik bezig om de spreiding ook goed te krijgen, in ieder geval veel beter dan de Orion, en ook een veel schoner vervalspectrum. Ik heb al mono kunnen horen wat er dan gebeurd en het is gewoon van een andere orde dan welke breedbander dan ook.
Met breedbanders kom je tot een bepaald punt en dan loop je vast, je kunt dan wel Feastrex drivers met fieldcoil van €20.000,- per stuk gaan kopen maar daar wordt het niet echt beter van. Van dat soort drivers zie je ook nooit serieuze metingen (zeker geen directivity), alleen veel verhalen. Ik ben ook druk bezig geweest met van alles en nog wat (fase plug in de Fostex, EnABL patroon, klunen met de demping) om de FostexFE208∑ te verbeteren. Achteraf heb ik toch een beetje het gevoel dat ik bezig was de schokbrekers van mijn Dacia Sandero te tweaken
Inderdaad.markbakk schreef:Dat is ook prima, het is dan alleen meer myfi dan hifi.bas focal m180 schreef:En hier draait het om, breedbanders meten niet zo mooi maar klinken soms zelfs voortreffelijk.
Gerrit
Beetje een dooddoener, alles waar we naar luisteren is myfi. Uiteindelijk luistert iedereen naar wat zijn smaak is, Gerrit incluismarkbakk schreef:Dat is ook prima, het is dan alleen meer myfi dan hifi.bas focal m180 schreef:En hier draait het om, breedbanders meten niet zo mooi maar klinken soms zelfs voortreffelijk.
Technisch zo perfect mogelijk is geen garantie voor aangenaam.
Ja duhhh... Zo lang allerlei gelovigen van hun 'hisfi' of 'herfi' maar geen 'usfi' willen maken!Pjotr schreef:Beetje een dooddoener, alles waar we naar luisteren is myfi.
Ik ben ook een breedbandliefhebber, maar dan wel met extra bas, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=13334.
Hoeft geen kast omheen en met +3dB in het laag kan ie concurreren met de duurste (beste?) boxen/panelen, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=19170.
Hoeft geen kast omheen en met +3dB in het laag kan ie concurreren met de duurste (beste?) boxen/panelen, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=19170.
- PimDriessen
Hoi, Hier nog een breedband liefhebber.
De eerste die ik hoorde was de 7910M van Philips in een 100 liter kast.
Met speciale demping een kegel die achter de speaker stond, met het hoogste punt boven achter de speaker, klonken echt geweldig, waren niet van mij.
Na de transmissielijn met de Kef B139/ B110/ Decca Londen ribben, daarna Quad`s ESL55.
Nu Lowther`s in Fidelio kast met Akoestische lens, klinkt heel mooi maar het laag ontbreekt, ben aangewezen op een subwoofer, maar dat lost het probleem wel op.
Maar als er een breedband speaker bestaat met het laag van een transmissielijn dan ben ik morgen aan het bouwen!!.
Groet,
Pim
De eerste die ik hoorde was de 7910M van Philips in een 100 liter kast.
Met speciale demping een kegel die achter de speaker stond, met het hoogste punt boven achter de speaker, klonken echt geweldig, waren niet van mij.
Na de transmissielijn met de Kef B139/ B110/ Decca Londen ribben, daarna Quad`s ESL55.
Nu Lowther`s in Fidelio kast met Akoestische lens, klinkt heel mooi maar het laag ontbreekt, ben aangewezen op een subwoofer, maar dat lost het probleem wel op.
Maar als er een breedband speaker bestaat met het laag van een transmissielijn dan ben ik morgen aan het bouwen!!.
Groet,
Pim
De vraag was wat er mis was met breedbanders. Wat mij betreft zijn dat de volgende dingen:
Herken je iets in deze citaten:
Gerrit
- - De frequentiecurve is onregelmatig
- - Het vervalspectrum variëerd van een Alpenzicht tot een imitatie van Bryce canyon
- - De directivity is zeer onregelmatig
- - De vervorming is vaak hoog
Herken je iets in deze citaten:
Het is allemaal te regelen....more clarity, transparency and presence. Each part of the mix, instrument or vocal can easier be distinguished and located...
...Acoustic guitars benefit ... with improved transparency and clarity...
...basses become better focused...
...Intelligibility is greatly enhanced...
Gerrit
- PimDriessen
Hoi Gerrit,
Je hebt misschien wel gelijk wat betreft de meetresultaten, maar ik luister naar muziek en er is binnen de betaalbare prijsklasse van luidsprekers niet iets wat ik op dit moment zou willen ruilen, maar ik ga zodra mijn eindversterkers af zijn me zeker weer oriënteren op luidsprekers.
Er is een transmissielijn waar ik belangstelling in heb, PMC 23.
Groet,
Pim
Je hebt misschien wel gelijk wat betreft de meetresultaten, maar ik luister naar muziek en er is binnen de betaalbare prijsklasse van luidsprekers niet iets wat ik op dit moment zou willen ruilen, maar ik ga zodra mijn eindversterkers af zijn me zeker weer oriënteren op luidsprekers.
Groet,
Pim
Hoi Pim,PimDriessen schreef:Hoi Gerrit,
Groet,
Pim
Wat denk je van dit ontwerp?:Metronome
Ik was ooit van plan die te bouwen en ik heb vier Fostex FE126 liggen (zelf) voorzien van EnABL patroon. Het idee van de bipool is dat er meer laag is dan met één driver en dat er geen baffle step compensatie nodig is.
Als iemand echt zin heeft om die Metronome te bouwen dan is dit de deal: €100,- in de forumkas storten, dan stuur ik de vier drivers op. Voorwaarde is wel dat ze volgend jaar in Breda te beluisteren zijn.
Wat betreft 'lol voor je centen' is een breedbander denk ik niet te verslaan. De SimPool van MTB is daar een mooi voorbeeld van, op de Fugal-Horn site staan ook hele mooie ontwerpen welke echter wat meer 'houtwerk' vereisen.
Gerrit
Prima toch ? Neem aan dat je iets maakt voor je zelf en niet voor anderen.markbakk schreef:Dat is ook prima, het is dan alleen meer myfi dan hifi.bas focal m180 schreef:En hier draait het om, breedbanders meten niet zo mooi maar klinken soms zelfs voortreffelijk.
-
wouter
- Ook commercieel actief
De post negatieve kanten van breedbanders van Gerrit is geheel correct. Daar wordt om gevraagd in de titel.
Breedbanders hebben ook een sterk voordeel: de puntbron. Al het geluid komt vanuit 1 centrum/punt. Grondtonen en boventonen komen vanuit hetzelfde punt en hoe de grafiek onder hoeken er ook uit ziet, als je het goed gebalanceerd filtert (correctie voor SPL variaties) dan heeft het juist op dit punt dingen goed voor elkaar die je pas met de betere meerweg systemen ook weer goed krijgt.
Diepte in het geluid, een soort ruimtelijkheid in de muziek.
Toch is het fysiek onmogelijk een goede laagweergever te maken die ook heel goed hoog weergeeft, en vice versa. Een formule 1 wagen kun je niet mee rally rijden. En een stadsauto is zelden een heerlijke snelweg kilometervreter. Een breedbander is een consessie op een bepaald vlak, een meerweg systeem is dat ook.
Breedbanders hebben ook een sterk voordeel: de puntbron. Al het geluid komt vanuit 1 centrum/punt. Grondtonen en boventonen komen vanuit hetzelfde punt en hoe de grafiek onder hoeken er ook uit ziet, als je het goed gebalanceerd filtert (correctie voor SPL variaties) dan heeft het juist op dit punt dingen goed voor elkaar die je pas met de betere meerweg systemen ook weer goed krijgt.
Diepte in het geluid, een soort ruimtelijkheid in de muziek.
Toch is het fysiek onmogelijk een goede laagweergever te maken die ook heel goed hoog weergeeft, en vice versa. Een formule 1 wagen kun je niet mee rally rijden. En een stadsauto is zelden een heerlijke snelweg kilometervreter. Een breedbander is een consessie op een bepaald vlak, een meerweg systeem is dat ook.
- audiomanics
- Contacteer:
Ik heb ook Fidelio's staan met Lowther EX2.. Ik heb geen klagen over het laag.. 't is niet zo dat ik de potten van de vensterbank af laat trillen, maar er is gewoon goed laag. Hoe lang heb je de luidsprekers er al inzitten? En welke?PimDriessen schreef:Lowther`s in Fidelio kast, het laag ontbreekt
Wat bedoel je met die Akoustische lens???
Voor een betere tonale balans kun je eens een andere faseplug proberen.. Ik heb er nu een hardhouten bullit in zitten..
Kees
- PimDriessen
Hoi Audiomanics,
Ik bedoel een faseplug, ik moet even opzoeken welke Lowther ik nu precies heb, deze faseplug zit er bij mij op.
Groet,
Pim
Ik bedoel een faseplug, ik moet even opzoeken welke Lowther ik nu precies heb, deze faseplug zit er bij mij op.
Groet,
Pim
- Bijlagen
-
- ScreenShot2283.~bmp.jpg (6.97 KiB) 2398 keer bekeken
Volgens mij heb je twee soorten breedbandsystemen. De soort met open systemen als kastontwerp, zeg maar de Lowther-familie, en de soort samen te vatten met kleine speaker, meestal gesloten kastjes met goede demping. Reken de FAST ook daarbij. Die eerste soort produceert m.i. de genoemde (gewenste) bijgeluiden, de tweede zal doorgaans ook meettechnisch redelijk tot goed kunnen presteren.
- PimDriessen
Hoi Audiomanics,
Het zijn PM6A`s, hebben in 1995 een recone beurt gehad.
Ik heb ze 1994 overgenomen toen zaten ze in de originele Acousta kasten, die vond ik iets te veel van het goede, het rendement met de hoornuitlaat naar voren was in mijn kamer te veel van het goede.
Vandaar dat ik voor de Fidelio heb gekozen, maar echt mooi laag heb ik daar nooit uit horen komen, maar dat ligt natuurlijk ook aan de kamer.
Maar goed de subwoofer voldoet redelijk.
Groet,
Pim
Het zijn PM6A`s, hebben in 1995 een recone beurt gehad.
Ik heb ze 1994 overgenomen toen zaten ze in de originele Acousta kasten, die vond ik iets te veel van het goede, het rendement met de hoornuitlaat naar voren was in mijn kamer te veel van het goede.
Vandaar dat ik voor de Fidelio heb gekozen, maar echt mooi laag heb ik daar nooit uit horen komen, maar dat ligt natuurlijk ook aan de kamer.
Maar goed de subwoofer voldoet redelijk.
Groet,
Pim