Preamp Voyager
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Re: Preamp Voyager
wel ff testen of dat goed rekening houdt met het niet printbare gebied van de printer, anders mis je zo een stukje
- audiomanics
- Contacteer:
Er is ook een truukje om de PDF/DXF/EPS etc naar Kees te sturen met een plaatje materiaal..
Als jij 't op de honderdste nauwkeurig hebt getekend wordt je plaatje ook zo..
Kun je, doe eens gek, een plaat messing nemen en die laten verchromen
Kees
Als jij 't op de honderdste nauwkeurig hebt getekend wordt je plaatje ook zo..
Kun je, doe eens gek, een plaat messing nemen en die laten verchromen
Kees
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Heeft jouw baas geen A3 printer? de mijne wel!! ik wil hem maandag wel printen.Barry2001 schreef:Dat moet íe kunnen zo te zien:
Ga ik proberen, dank voor de tip!
Sukkelige opmerking zie ik met A3 red je het ook niet en een A2 printer heeft mijn baas ook niet, helaas pinda prut.
Groet,
jan
En dan maar hopen dat 100% printen ook 100% is.
Het is verstandig een lijn te trekken zowel horizontaal als vertikaal om je maatvoering te controleren.
Ik heb bemerkt dat mijn laserprinter 0.4% fout zit. 100% is bij mij 99.96%
En dat is niet fijn.
Het is verstandig een lijn te trekken zowel horizontaal als vertikaal om je maatvoering te controleren.
Ik heb bemerkt dat mijn laserprinter 0.4% fout zit. 100% is bij mij 99.96%
En dat is niet fijn.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
A3 gaat zelfs niet eens nee, de breedte is 310mm, kom je net mee te kort met A3. Lengte zou wel gaan. Maar ik heb de plaat besteld, ik geloof het wel:D 3 x nagemeten, moet goed zijn zo.
Klopt Joris, printers kun je ook niet altijd vertrouwen. We gebruiken het nog wel eens voor een snelle footprint (pcb) check, maar dan praat je ook over veel kleinere oppervlaktes natuurlijk.
Kees bedankt voor je aanbod. De plaat die ik hier heb liggen (alu 3mm dik) heeft ook een knal gehad, zit een dikke kras in, zou ik ook nog wel druk mee worden met schuren. Volgende keer graag weer.
Klopt Joris, printers kun je ook niet altijd vertrouwen. We gebruiken het nog wel eens voor een snelle footprint (pcb) check, maar dan praat je ook over veel kleinere oppervlaktes natuurlijk.
Kees bedankt voor je aanbod. De plaat die ik hier heb liggen (alu 3mm dik) heeft ook een knal gehad, zit een dikke kras in, zou ik ook nog wel druk mee worden met schuren. Volgende keer graag weer.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
En dan de praktijktest in testopstelling op de hobbykamer. Ik doe een kleine modificatie op de eindblokken, voor de test maar even de good old Aleph 30 van stal gehaald. Platenspeler is een Thorens TD150 met een hele lichte ADC LMF-1 arm met een Acutex 412 STR element. Het klinkt al echt fantastisch, kan niet anders zeggen, hier wordt een mens blij van!
Speaker opstelling is niet helemaal optimaal, de Reference's doen het beter als ze wat verder uit elkaar staan, maar toch komt het hele geluidsbeeld al mooi los van de speaker. Voluit (een volt of 5-6 rms) is wat teveel voor de Aleph, gaat oversturen, dit zal straks beter gaan op de 300B's. Volledig bromvrij, wat nu... denk dat alles elektrisch gezien af is zo. Wat rest, cosmetisch. Kabels netjes samenbinden, beetje krimpkous strooien en bovenplaat (als deze binnen is) spuiten. Oja, knoppen van de preamp heb ik zwart gespoten, liggen te drogen.
Speaker opstelling is niet helemaal optimaal, de Reference's doen het beter als ze wat verder uit elkaar staan, maar toch komt het hele geluidsbeeld al mooi los van de speaker. Voluit (een volt of 5-6 rms) is wat teveel voor de Aleph, gaat oversturen, dit zal straks beter gaan op de 300B's. Volledig bromvrij, wat nu... denk dat alles elektrisch gezien af is zo. Wat rest, cosmetisch. Kabels netjes samenbinden, beetje krimpkous strooien en bovenplaat (als deze binnen is) spuiten. Oja, knoppen van de preamp heb ik zwart gespoten, liggen te drogen.
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Ha Barry,
Ziet er prachtig uit! Mooi werk om trots op te zijn!!!!!!!!
Groetsz,
Jan
Ziet er prachtig uit! Mooi werk om trots op te zijn!!!!!!!!
Groetsz,
Jan
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Bedankt Jan! Nog wat vinyl gedraaid vanmiddag, maar zit er wel lekker in. Ben benieuwd hoe het meet 
- sander1238
Je moet toch wel wat(T) met zoveel vermogencool schreef:Mooie set zo Barry!!! De variac is zeker je volume regelaar
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Thanks! De Variac, hoop in bange dagen, houdt je gescheiden van de boze buitenwereld. Wordt de spanning je te hoog? Draai aan de knop en hopsakee!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
De finishing touch. Heb inmiddels de 300B monoblokken weer aangesloten, en het klinkt allemaal naar wens. Gelukkig zonder bromproblemen uit de preamp, waar ik van te voren nog wat vraagtekens bij had.
Alleen de versterking in het hele pad is niet goed in lijn, het gaat te hard allemaal. Nooit goed he, nu weer teveel versterking. De Phonodude versterkt zo'n 150x, met daarachter de Classic Three die 7x voor z'n rekening neemt. Als ik er 5mV in stop vanaf mijn MM element kom ik op een ruime 5V.
Dit gaat de 6SN7 op de eindtrap in, goed voor 20x versterking, hierachter de 300B die nog een 2.5x doet.
Bij volle volumepotmeterstand zie ik de ruststroommeter van de 300B in beweging komen, die ruststroom staat op 80mA ingesteld, ik overstuur 'm dan.
Als ik een cd speler aansluit op de Classic Three gaat dit al te hard. Als ik de platenspeler aansluit op de Phonodude, en schakel daarna over naar de cd speler is deze ook harder: eigenlijk zou ik dus zowel Phonodude als Classic Three wat minder willen laten versterken.
Een potmeter (of eigenlijk weerstanddeling) op de uitgang van de Classic Three, dus voor het de eindtrap in gaat wil je niet omdat je mogelijk de frequentiekarakteristiek om zeep helpt naar de eindtrap toe. De eindtrap heeft natuurlijk al geen topgetal in versterking, dit wil ik eigenlijk zo laten.
Het signaal verzwakken voor het de Phonodude in gaat lijkt me ook geen goede oplossing omdat de versterker dan wel voluit staat te versterken en je dus ook de volle bak ruis mee versterkt.
Eigenlijk wil ik zowel de Classic Three als de Phonodude wat in versterking terug draaien. Heeft iemand dit 'probleem' ook gehad en wat zou ik eraan kunnen doen?
In de Phonodude gebruik ik een 5755 met daarachter een 5670.
Alleen de versterking in het hele pad is niet goed in lijn, het gaat te hard allemaal. Nooit goed he, nu weer teveel versterking. De Phonodude versterkt zo'n 150x, met daarachter de Classic Three die 7x voor z'n rekening neemt. Als ik er 5mV in stop vanaf mijn MM element kom ik op een ruime 5V.
Dit gaat de 6SN7 op de eindtrap in, goed voor 20x versterking, hierachter de 300B die nog een 2.5x doet.
Bij volle volumepotmeterstand zie ik de ruststroommeter van de 300B in beweging komen, die ruststroom staat op 80mA ingesteld, ik overstuur 'm dan.
Als ik een cd speler aansluit op de Classic Three gaat dit al te hard. Als ik de platenspeler aansluit op de Phonodude, en schakel daarna over naar de cd speler is deze ook harder: eigenlijk zou ik dus zowel Phonodude als Classic Three wat minder willen laten versterken.
Een potmeter (of eigenlijk weerstanddeling) op de uitgang van de Classic Three, dus voor het de eindtrap in gaat wil je niet omdat je mogelijk de frequentiekarakteristiek om zeep helpt naar de eindtrap toe. De eindtrap heeft natuurlijk al geen topgetal in versterking, dit wil ik eigenlijk zo laten.
Het signaal verzwakken voor het de Phonodude in gaat lijkt me ook geen goede oplossing omdat de versterker dan wel voluit staat te versterken en je dus ook de volle bak ruis mee versterkt.
Eigenlijk wil ik zowel de Classic Three als de Phonodude wat in versterking terug draaien. Heeft iemand dit 'probleem' ook gehad en wat zou ik eraan kunnen doen?
In de Phonodude gebruik ik een 5755 met daarachter een 5670.
Op papier heeft een Sovtek 6N30P een mu van 15 tegen 22 voor een 6N6P. Of het in de praktijk veel uitmaakt weet ik niet, maar als je een paar van die Sovteks hebt liggen zou je ze even in de SRPP kunnen prikken om te kijken of het bevalt.
Edit: ik neem eigenlijk aan dat de 6SN7 in de eindversterker geen kathode bypass heeft.
Edit 2: als die 6SN7 20 keer versterkt zal het wel een mu-volger zijn......
Edit: ik neem eigenlijk aan dat de 6SN7 in de eindversterker geen kathode bypass heeft.
Edit 2: als die 6SN7 20 keer versterkt zal het wel een mu-volger zijn......
Laatst gewijzigd door Jan Geert op vr 17 okt 2014, 10:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Ja jan geert daar zat ik ook aan te denken.
Een buisje met een lagere versterkingsfactor...
Maar zou dit ook een optie zijn..de spanning verlagen van de de laatste versterkingstrap?
Dennis
Een buisje met een lagere versterkingsfactor...
Maar zou dit ook een optie zijn..de spanning verlagen van de de laatste versterkingstrap?
Dennis
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Jan Geert, je bedoelt een kathode bypass in de vorm van een C. Die ik vervolgens weg zou kunnen halen voor minder versterking.. heeft íe niet, maar ik wil eigenlijk ook niks aan de eindtrap veranderen. 6N30P heb ik helaas niet liggen, als ik even snel op eBay kijk zijn ze ook nogal aan de prijs om zo even te proberen. Maar op zich is het wel een idee, ook om in de Phonbodude de 5670's te vervangen voor iets met minder versterking.
Dennis, minder spanning zal he niet doen, tenzij je buiten het werkgebied komt wat je ook weer niet wilt.
Nog niet zo eenvoudig dit!
Dennis, minder spanning zal he niet doen, tenzij je buiten het werkgebied komt wat je ook weer niet wilt.
Nog niet zo eenvoudig dit!
Die 5670 versterkt 35x volgens duncanamps ,dus als je dat minder kan krijgen..
Barry hoeveel komt er uit je phonodude 3 volt ofzo..
Dennis
Barry hoeveel komt er uit je phonodude 3 volt ofzo..
Dennis
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Hij versterkt 150x, dus bij 5mV is dat 750mV. Die 5mV in is even een aanname trouwens, dit heb ik niet af element gemeten.
Stuur triode Dick gewoon even een mailtje. Uit ervaring weet ik dat hij erg bereid is mensen te helpen die zijn ontwerpen bouwen.
Succes.
Succes.
Ik hoop niet dat je die oude sovjet -DR types bedoelt op eBay, daarvan zijn de prijzen hilarisch.Barry2001 schreef:6N30P heb ik helaas niet liggen, als ik even snel op eBay kijk zijn ze ook nogal aan de prijs om zo even te proberen.
AE in Schagen levert de Sovtek 6N30P voor 25 euro per stuk inc BTW. Is relatief veel voor een dubbel triode moderne productie, maar het gaat nogal.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Achja, dat slaat helemaal nergens op. EUR 799,- voor een setje http://www.ebay.com/itm/NOS-6N30P-DR-6H ... 258fdd48f2
Very hard to find, zo kan ik ook nog wel ff
Maar EUR 25,- /st vind ik ook nog wel veel om even te proberen. Zo storend is het nou ook weer niet, ondanks dat het jammer is dat de ruis uit (met name) de Phonodude ook volop blijft versterken. Aan de andere kant hoor ik ook niks uit de luidsprekers, wellicht tzt eens met een hoog rendement speaker. Naja, ik laat het eerst even zo denk ik, wellicht komt er nog een bril-jante ingeving, hebben die meters ook nog een functie
Very hard to find, zo kan ik ook nog wel ff
Maar EUR 25,- /st vind ik ook nog wel veel om even te proberen. Zo storend is het nou ook weer niet, ondanks dat het jammer is dat de ruis uit (met name) de Phonodude ook volop blijft versterken. Aan de andere kant hoor ik ook niks uit de luidsprekers, wellicht tzt eens met een hoog rendement speaker. Naja, ik laat het eerst even zo denk ik, wellicht komt er nog een bril-jante ingeving, hebben die meters ook nog een functie
Voor zover ik weet is dan de keuze van de buis ook vaak omdat de klank goed bevalt, is het dan niet slimmer om dan de ingangsgevoeligheid ( is ook gebeurt met mijn oude Nakamichi 630 toen de CD speler kwam) met behulp van 2 weerstandjes, licht aan te passen met behoud van klankkarakter, en origineel/oorspronkelijk ontwerp?
Voor een niet buizen kenner een mogelijk domme opmerking.
Voor een niet buizen kenner een mogelijk domme opmerking.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Kan, maar je verzwakt dan gewoon de ingang. De versterker blijft wel volop meedoen, en de nadelige punten uit je versterker (zoals ruis bij de Phonodude die wellicht op een hoog rendement speaker hoorbaar wordt) blijven aanwezig.
Ik zit trouwens nu te luisteren naar de set, het moet even op temperatuur komen een minuut of 10 maar man, dat klinkt goed! Misschien moet ik het ook maar zo laten, dit klinkt gewoon zoals de bedoeling was. Lekkere vette vinyl blues van JJ Cale - Shades, moddervet, echt super!
Ik zit trouwens nu te luisteren naar de set, het moet even op temperatuur komen een minuut of 10 maar man, dat klinkt goed! Misschien moet ik het ook maar zo laten, dit klinkt gewoon zoals de bedoeling was. Lekkere vette vinyl blues van JJ Cale - Shades, moddervet, echt super!
- RobertD
- Contacteer:
Zou je niet met wat lokale tegenkoppeling de versterking wat terug kunnen brengen? Bijvoorbeeld vanaf de kathode van de SRPP naar de ingang van de SRPP ?
De klank zal daar niet slechter van worden.
Omdat je het "teveel aan signaal" zowel vanaf de Phonodude als vanaf de cd-speler ervaart, zou ik de Phonodude lekker ongemoeid laten.
De klank zal daar niet slechter van worden.
Omdat je het "teveel aan signaal" zowel vanaf de Phonodude als vanaf de cd-speler ervaart, zou ik de Phonodude lekker ongemoeid laten.