2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Klopt hoor Rob, het positieve overweegt. Vooral de zuiverheid die blijft als deze kleine midwoofer grote geluidsdruk moet neerzetten is indrukwekkend.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
emmm... blijft lastig die omschrijvingen.
Ik heb de VIB130TL gebouwd toen die uit kwam als visaton ontwerp - niet het hobby hifi ontwerp, die had de poort aan de voorzijde. Mijn kasten waren 33 kg per stuk en die Al130 klonk als een klok, maar was nog wel wat 'visaton chemisch'. Eigenlijk vind ik dat bij al hun ontwerpen die ik heb gehoord, VOX (ook met KE), Aria etc. De units zijn erg goed maar ik merk dat niet terug in hun ontwerpen.
Als je een 2-weg bouwt met een grote spoel loop je het risico heel veel tussen 200 en 800 Hz weg te gooien, dan krijg je zo'n dal. Daarom werk ik liever met een aparte bafflestep correctie. Ik had veel aandacht besteed aan een mooie roll off, daarom ging de AL130 ook naar 'niets' klinken denk ik.
Ik kan me dus voorstellen dat een stijle filtering en goede correcte en baffleSTEPcompensatie (niet te verwarren met de correctie in het laag) een mooie box kan opleveren, al houd ik meer van slappe filtering. Bij smalle boxen werkt het niet zo makkelijk, zeker niet als de curve van de woofer wat grilliger is.
Ik ben benieuwd naar metingen van Jeroen
Ik heb de VIB130TL gebouwd toen die uit kwam als visaton ontwerp - niet het hobby hifi ontwerp, die had de poort aan de voorzijde. Mijn kasten waren 33 kg per stuk en die Al130 klonk als een klok, maar was nog wel wat 'visaton chemisch'. Eigenlijk vind ik dat bij al hun ontwerpen die ik heb gehoord, VOX (ook met KE), Aria etc. De units zijn erg goed maar ik merk dat niet terug in hun ontwerpen.
Als je een 2-weg bouwt met een grote spoel loop je het risico heel veel tussen 200 en 800 Hz weg te gooien, dan krijg je zo'n dal. Daarom werk ik liever met een aparte bafflestep correctie. Ik had veel aandacht besteed aan een mooie roll off, daarom ging de AL130 ook naar 'niets' klinken denk ik.
Ik kan me dus voorstellen dat een stijle filtering en goede correcte en baffleSTEPcompensatie (niet te verwarren met de correctie in het laag) een mooie box kan opleveren, al houd ik meer van slappe filtering. Bij smalle boxen werkt het niet zo makkelijk, zeker niet als de curve van de woofer wat grilliger is.
Ik ben benieuwd naar metingen van Jeroen
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Ik kan kijken of ik binnenkort tijd vind om de box nog eens op te meten zoals hij nu is, onder de gebruikelijke hoeken van 0 tot 60 graden.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Heb je die metingen nog gedaan Jeroen?
Heb je een bouwplan met de uiteindelijke afmetingen van deze mooie monitor?
Heb je een bouwplan met de uiteindelijke afmetingen van deze mooie monitor?
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Ik geloof dat ik deze gewoon in elkaar heb gezet zonder bouwplan. Ik heb ze trouwens nog en als iemand belangstelling heeft kan hij ze overnemen voor een zacht prijsje.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Shadow komt ze morgen ophalen, ter afsluiting hier nog het filter zoals het uiteindelijk de speakers in is gegaan.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Ze staan hier nu een uurtje te spelen, wat me op valt, en wat Jeroen ook al had gepost, het gaat allemaal heel gemakkelijk, niks bijt,stoort of steekt er boven uit, heel uitgebalanceerd, bijna mat zelfs, maar ook op hoger volume gaat er dus niks verkeerd...
Echt heel goed gedaan Jeroen, ik ga ze uit elkaar halen, wat gebruikers sporen bijwerken en het niet zwarte hout een beschermlaagje geven, dan gaan ze bij mijn moeder thuis spelen.
Ben nu Graceland aan het luisteren, m'n referentiealbum, maar dat klinkt lang niet slecht, wat op valt is dat er voor zo'n kleine driver een zeer net laag uit komt...
Jeroen en z'n vrouw horen wel een stuk meer hoog als ik ben ik bang, want ik heb er nog een flinke scheut bijgedraaid
Echt heel goed gedaan Jeroen, ik ga ze uit elkaar halen, wat gebruikers sporen bijwerken en het niet zwarte hout een beschermlaagje geven, dan gaan ze bij mijn moeder thuis spelen.
Ben nu Graceland aan het luisteren, m'n referentiealbum, maar dat klinkt lang niet slecht, wat op valt is dat er voor zo'n kleine driver een zeer net laag uit komt...
Jeroen en z'n vrouw horen wel een stuk meer hoog als ik ben ik bang, want ik heb er nog een flinke scheut bijgedraaid
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Misschien goed om eens te wennen aan het geluid wat deze monitor van zichzelf weergeeft. Heel veel speakers hebben teveel hoog en daar raak je aan gewend. Wel is het zo dat ze zijn gemaakt om op een standaard te staan. Als je de baffle verlengt zoals nu heb je kans dat het wat te wollig wordt.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Ze komen ook weer op een standaard, dit is zo maar even om te luisteren, het wollig worden valt mee trouwens, maar bedankt voor de tip!
