Drivers voor nieuwe speaker

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Shadow

Drivers voor nieuwe speaker

Bericht door Shadow »

Ik heb al;

- setje B&G NEO3 PDR's http://www.bg-speaker.de/speaker/w_neo-3_fp.html

En de bedoeling is die in een OB te gaan gebruiken die door mijn LM4780 bouwdoos aangestuurd gaat worden, filtering ben ik nog niet helemaal over uit, ik ben me aan het inlezen en het kan nog alle kanten op, actief digitaal, actief analoog, passief, ik neem die beslissing nog wel, ook omdat als ik inzicht heb in de kosten van iedere manier en wat het beste resultaat geeft, ik een goeie keuze kan maken. Op dit moment neig ik het meest naar de Hypex DSP trouwens.

Wat ik zie is dat de "vlakke" OB mij heel erg aanspreekt, maar sinds de komst van de Daudio W1 zit ik ook heel erg te dubben met het w-frame principe. Zoals ik kan zien is de W1 in 5 vakken van ongeveer 20cm verdeeld en iets wat daar op lijkt maken is zo gebeurd, het goed aan het spelen krijgen is natuurlijk de hoofdmoot en daar zit de driverkeuze dus voor een groot gedeelte ook in. Ik ben een fan van PA drivers omdat deze veel "bang for the buck" bieden bij soms zeer leuke T&S parameters.

Qua mid dacht ik aan; http://www.thomann.de/nl/fane_sovereign_8125.htm
Mooie speaker met een fijne QTS van >0.6, kan bovendien ver doorlopen, zowel laag als hoog.

Qua laag aan; http://www.pimtensen.nl/car-hifi/106c-s ... x-rt10-04/
Goedkoop langeslag laag :rock:

De subs zijn een koopje, maar fatsoenlijke T&S parameters ontbreken, kan ook bijna niet voor dat geld [-(

Ben es benieuwd wie er nog meer met soortgelijke ideeën rond loopt en wie er advies heeft...
Laatst gewijzigd door Shadow op di 07 okt 2014, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Zweitse

Re: Drivers voor budget OB speaker

Bericht door Zweitse »

Zou dit iets kunnen zijn?
Fane
Shadow

Bericht door Shadow »

Als ik een vlakke, conventionele OB zou bouwen zou ik idd naar een mooie 12 of 15 inch pa woofer kijken, hoewel die meestal voor m'n gevoel wat Xmax tekort komen tov de audio broertjes. Maar dan zie ik bij Thomann en Bax ook mooie, zoals The Box en Celestion.
Het ging mij nu om iets wat lijkt qua specs op de Seas woofers gebruikt door Linkwitz en Daudio... :wink:
Shadow

Bericht door Shadow »

Zweitse schreef:
Zou dit iets kunnen zijn?
Fane
Nog ff datasheet gelezen, maar QTS zit gevoelsmatig met 0.35 te laag(?)
CoenvanDongen
Contacteer:

Bericht door CoenvanDongen »

Shadow schreef:
Qua laag aan; http://www.pimtensen.nl/car-hifi/106c-s ... x-rt10-04/
Goedkoop langeslag laag :rock:
Die is wel errug lelijk hoor..
Bestaan er geen vergelijkbare woofers zonder zo'n logo op het membraan?
Shadow

Bericht door Shadow »

Ja hoor;

http://www.pimtensen.nl/car-hifi/106c-s ... ystem-m10/
Audio System is een goed merk ook, nu 2 voor 105 euro :rock:

http://www.pimtensen.nl/car-hifi/106c-s ... x-tr12-04/
Wel 12' maar een mooie woofer van MTX ook.

Bij de caraudio woofers heb je vaak mooie logo's enzo op de conus staan, maakt voor in een W-frame toch niet uit omdat je er niet recht in kijkt.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Ik vindt het wel knap dat je "jahoor " antwoordt op een vraag of er ook vergelijkbare woofers bestaan zonder zo'n lelijk logo op de conus en vervolgens twee woofers laat zien MET zo'n lelijk logo op de conus.
Shadow

Bericht door Shadow »

Olaf Markus schreef:
Ik vindt het wel knap dat je "jahoor " antwoordt op een vraag of er ook vergelijkbare woofers bestaan zonder zo'n lelijk logo op de conus en vervolgens twee woofers laat zien MET zo'n lelijk logo op de conus.
Nou ja, die andere MTX heeft een geprint logo, niet zo'n gegoten middenstuk als de eerste, die Audio System heeft gewoon een logo op de dustcap....Maar er zijn blijkbaar mensen die daar zwaarder aan tillen dan ik...Let wel, het gaat er hier om dat de woofers horizontaal in een W-frame gemonteerd worden, je kijkt niet op het logo en bovendien zullen er ivb met huisdieren wel frontjes voorkomen, logo op de conus is totaal onbelangrijk dus.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

dan nog is het "jahoor " in werkelijkheid een "nee" .
Shadow

Bericht door Shadow »

Olaf Markus schreef:
dan nog is het "jahoor " in werkelijkheid een "nee" .
Als je verder niks toe te voegen hebt dan mij op m'n versprekingen wijzen...onthoudt je van commentaar dan aub.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Neem even een goede kop koffie en blijf vooral je input geven, daar is dit forum immers voor, dan zal ik dat namelijk ook blijven doen, anders heeft het bestaan van het forum geen nut.
Iedereen heeft gewoon het recht om mee te denken en input te geven, jij, ikzelf en een ieder ander, niemand hoeft de mond gesnoerd te worden, ik zou jou dat niet willen opleggen, dat recht heb ik niet maar de wens heb ik ook niet omdat ik je verder niet ken en je waarschijnlijk een hartstikke goede en gezellige vent bent.
Echter heb je niet het recht mij wel de mond te willen snoeren.
Laten we het gewoon lekker gezellig houden met elkaar.
meiborg

Bericht door meiborg »

Leuk idee, een budget OB! Echter die car audio woofers lijkt me echt rotzooi, geen ts, laag rendement, geperste frames en klein werkbaar gebied, je weet niet wat je koopt.

Ik zou voor PA woofers gaan, kijk eens op traumboxen.de bijvoorbeeld. Is hier ook ergens een draadje van een OB met ik meen skytech units, ook budget PA maar iig ts en rendement, de bouwer leek tevreden met de prijs/kwaliteit verhouding.

Liever iets meer investeren in de drivers en een solide basis lijkt mij, budget hoeft niet het absolute bodem segment te zijn. Staan ook nog twee SLS 12 voor 100,- in "aangeboden", lijkt me een 10x betere koop.

Mvg Reinder
Shadow

Bericht door Shadow »

[quote="Shadow"]

Als je verder niks toe te voegen hebt dan mij op m'n versprekingen wijzen...onthoudt je van commentaar dan aub.[/quote]

Als je iets constructiefs bij te dragen hebt hoor ik dat graag Olaf...

http://www.bax-shop.nl/10-inch-luidspre ... tails.html
Mooi woofertje van Eminence voor een mooie prijs ook...

http://www.thomann.de/nl/the_box_speaker_102508a.htm
Kan toch niet voor dat geld, was hier op t forum ook al iemand die dit merk gebruikt had volgens mij, mankeerde weinig aan volgens hem...
Shadow

Bericht door Shadow »

meiborg schreef:
Leuk idee, een budget OB! Echter die car audio woofers lijkt me echt rotzooi, geen ts, laag rendement, geperste frames en klein werkbaar gebied, je weet niet wat je koopt.
Klopt, maar net als in een auto filter je ze in een w-frame af onder de 150hz (?) dus mag geen probleem zijn?
meiborg schreef:
Ik zou voor PA woofers gaan, kijk eens op traumboxen.de bijvoorbeeld. Is hier ook ergens een draadje van een OB met ik meen skytech units, ook budget PA maar iig ts en rendement, de bouwer leek tevreden met de prijs/kwaliteit verhouding.

Liever iets meer investeren in de drivers en een solide basis lijkt mij, budget hoeft niet het absolute bodem segment te zijn. Staan ook nog twee SLS 12 voor 100,- in "aangeboden", lijkt me een 10x betere koop.

Mvg Reinder
Voor een W-frame zou ik er 4 nodig hebben, maar als ik nog es tegen een winnend staatslot of 4 goedkope L26's aan loop, wie weet...

Ik heb voor een conventionele vlakke dipool al Celestion of Fane drivers in m'n achterhoofd gehouden, echter is het W-frame wel een winnaar qua looks wat mij en m'n vrouw betreft. Nu een kwestie van drivers zoeken met veel Xmax en toch redelijk rendement voor weinig...
meiborg

Bericht door meiborg »

http://www.traumboxen.de/ad-audio/

Prima spul en schappelijke prijzen.

Kijk ook eens bij einzellautsprecher, 38cm. De mivoc nu voor 76,- euro.

http://traumboxen.de/

Edit: 38zoll.. Das wel heel groot
Laatst gewijzigd door meiborg op di 07 okt 2014, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Misschien zit hier nog wat tussen, in sommige gevallen ook met parameters:

De PG audio woofers heb ik zelf gehad in een cyclop transmissielijn en die gingen best hard en diep, overigens heb ik dan weer niet de kennis om te weten of deze geschikt is voor OB.

https://www.hifilager.de/car-hifi/lauts ... max/a-953/
https://www.hifilager.de/car-hifi/lauts ... re/a-8291/
https://www.hifilager.de/car-hifi/lauts ... neu/a-952/
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

En de bedoeling is die in een OB te gaan gebruiken die door mijn LM4780 bouwdoos aangestuurd gaat worden, filtering ben ik nog niet helemaal over uit, ik ben me aan het inlezen en het kan nog alle kanten op, actief digitaal, actief analoog, passief, ik neem die beslissing nog wel, ook omdat als ik inzicht heb in de kosten van iedere manier en wat het beste resultaat geeft, ik een goeie keuze kan maken. Op dit moment neig ik het meest naar de Hypex DSP trouwens.
Actief of passief filteren maakt nogal wat uit wat betreft de driver keuze, bij actief filteren heb je daar veel meer vrijheid. Ik vraag me ook af of drivers zoals de Seas L26ROY-D0004 wel überhaupt passief gefilterd kunnen worden.
Wat voor budget had je hiervoor in gedachten? Bij een actief systeem lopen de kosten snel op, voor een DLCP met voeding in een Modu kastje zit al op €450.
Hoeveel versterkers heb je en kunnen die genoeg vermogen leveren om de drivers in een w-frame aan te sturen? Linkwitz adviseert minimaal 60W per driver voor de LX521.

Op de blog van Gainphile staan ook nog een aantal fraaie ontwerpen, wellicht dat je daar nog inspiratie kunt opdoen.

Gerrit
Shadow

Bericht door Shadow »

Ik bouw de LM4780 zo op dat ik 4x100W (parallelschakeling) + 4x60W heb, 100W/CH voor de laagsectie en 60W/CH voor mid en hoog.
Als ik kijk naar een minidsp 2x8 of 4x10 boxed, dan kom ik voor een Hypex DSP bijna op hetzelfde bedrag uit, dan neem ik de Hypex.

Bij de keuze voor de mid heb ik gekeken naar verschillende drivers, maar voor 100 euri een Beyma mid die niet dieper als 150hz wil;
http://www.thomann.de/nl/beyma_8m100_tieftoener.htm
(en een QTS die te laag is naar m'n zin)

Daarom had ik daar de Fane voor op t oog;

http://www.thomann.de/nl/fane_sovereign_8125.htm
Shadow

Bericht door Shadow »

Gerrit schreef:
Op de blog van Gainphile staan ook nog een aantal fraaie ontwerpen, wellicht dat je daar nog inspiratie kunt opdoen.

Gerrit
Ik heb het eens bekeken en ik denk dat de diverse heren op het forum hier verder zijn, helaas komen er niet al te veel foto's hier voorbij, maar ik denk dat er zeker mooiere ob's hier vandaan komen dan wij denken.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Shadow schreef:
Gerrit schreef:

Gerrit
Ik heb het eens bekeken en ik denk dat de diverse heren op het forum hier verder zijn, helaas komen er niet al te veel foto's hier voorbij, maar ik denk dat er zeker mooiere ob's hier vandaan komen dan wij denken.
De vraag is alleen in hoeverre dat (low) budget OB's zijn. Op het moment dat er AudioTechnology drivers in gebruikt worden is het zeker geen budget (in de normale betekenis) systeem meer.
Heb je ook rekening gehouden met de opstelling? D.w.z minimaal 1m, liefst 1,2m of meer, van de wand er achter en 60cm van een zijwand. Als je die ruimte niet hebt (WAF?) heeft het hele OB verhaal eigenlijk niet zo veel zin.

Gerrit
Shadow

Bericht door Shadow »

Gerrit schreef:
De vraag is alleen in hoeverre dat (low) budget OB's zijn. Op het moment dat er AudioTechnology drivers in gebruikt worden is het zeker geen budget (in de normale betekenis) systeem meer.
Heb je ook rekening gehouden met de opstelling? D.w.z minimaal 1m, liefst 1,2m of meer, van de wand er achter en 60cm van een zijwand. Als je die ruimte niet hebt (WAF?) heeft het hele OB verhaal eigenlijk niet zo veel zin.

Gerrit
Dat je meer dan 1 meter van de wand moet kunnen staan lijkt me sterk, ik was uitgegaan van 0.5 en 0.5m (zijwand - achterwand)
Eventueel aangevuld met een dempingspaneel. Gelukkig bevind ik mij nog in de uitzoekfase en kun je met een Neo3 gelukkig ook andere leuke ontwerpen maken.

Een andere brainfart was om na de voltooiïng van de LM4780 eerst de S606-en eens goed te leren meten en deze evt met behulp van een DBX x-over af te regelen. Troels Gravesen ontwerpt hier schijnbaar filters mee;
http://dbxpro.com/en/products/234s

Dit lijkt me mooi om mee te beginnen mocht een OB in deze luisterruimte lastig te plaatsen zijn.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Je wilt de eerste reflectie het liefst > 6 ms later dan het directe geluid. Daar komt de > 1 m vandaan. Anders kan je de reflectie niet onderscheiden van het directe geluid en wordt het geluid één grote brij. De zijwand is minder belangrijk, omdat een dipool weinig geluid opzij straalt.
Shadow

Bericht door Shadow »

Daar heb je een punt, ik ben bang dat ik die afstand niet kan halen thuis :shock:
Maar dan komen we weer op monopool uit, het gekke is dat ik redelijk tevreden ben met m'n S606-en, maar ja ik weet ook niet beter :-s
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Dat je meer dan 1 meter van de wand moet kunnen staan lijkt me sterk, ik was uitgegaan van 0.5 en 0.5m (zijwand - achterwand)
Eventueel aangevuld met een dempingspaneel. Gelukkig bevind ik mij nog in de uitzoekfase en kun je met een Neo3 gelukkig ook andere leuke ontwerpen maken.
Dan moet je een cardioïd maken, die kunnen (veel) dichter bij de wand staan, maar dat is wel een stuk lastiger.
Een andere brainfart was om na de voltooiïng van de LM4780 eerst de S606-en eens goed te leren meten en deze evt met behulp van een DBX x-over af te regelen. Troels Gravesen ontwerpt hier schijnbaar filters mee;
http://dbxpro.com/en/products/234s
Die DBX is een eenvoudig analoog drieweg filter, daar heb je niets aan voor OB experimenten. Als je iets zoekt om mee te experimenteren dan kun je beter een Behringer of een simpele MiniDSP halen. Een Hypex DLCP is wel duurder, maar daar heb je op de lange termijn denk ik meer aan zeker als je ook het input board er bij neemt en zo een complete voorversterker maakt. Ik ga overigens binnenkort een draadje beginnen over een minimale DLCP in een Modu kastje.
Maar dan komen we weer op monopool uit, het gekke is dat ik redelijk tevreden ben met m'n S606-en, maar ja ik weet ook niet beter :-s
Er is toch geen haast bij? Neem vooral de tijd om je in de materie te verdiepen. Een meetset is natuurlijk ook ten zeerste aan te raden, eigenlijk onmisbaar als je meer wilt dan bestaande ontwerpen nabouwen.

Gerrit
Shadow

Bericht door Shadow »

Dank voor de tips :wink:
Plaats reactie