Wat zijn die ronde dingen me die koelsterretjes eigenlijk, op die opname boards, ook opamps ?
16 sporen analoog
Moderator: Beheerdersteam
Re: 16 sporen analoog
Nog effe, en alle weerstanden gaan ook nog vervangen worden...
Wat zijn die ronde dingen me die koelsterretjes eigenlijk, op die opname boards, ook opamps ?
Wat zijn die ronde dingen me die koelsterretjes eigenlijk, op die opname boards, ook opamps ?
Re: 16 sporen analoog
Tja de discussie over betere opamps wil graag buiten dit topic houden, daar is in andere draadjes al genoeg over gezegd. Het heeft ook niet de allerhoogste prioriteit.
ik verbaas me wel over de karakteristieken van de opname versterker.
het laag wordt behoorlijk opgepompt, zeker zo'n 18dB bij 10Hz. Bij Revox ben ik zo'n 6dB gewend, de tijdconstante zou op 3180uS moeten zijn en dat is een kantelpunt bij 50Hz waarmee het krakteristiek van de weergeef versterker wordt gecompenseerd volgens NAB norm.
Ik vraag me wel af waarom dit zo gedaan is, dit gaat toch ten koste van de uitstuurbaarheid. Ik ben om die reden ook voorstander van IEC/CCIR normering die geen 3180uS kantelpunt kent maar dat is niet realiseerbaar vanwege de weergeef versterker die dan nog meer moet versterken, ik zal het daarom maar bij NAB houden.
Het karakteristiek is de stroom door de kop, je ziet dat de hoog op filtering geheel dient ter compensatie van de zelfinductie. UItgaande van de trimpotmeter in de middenstand. Ik ben voorstander van opnameversterkers die als stroombron werken, dan heb je geen compensatie meer nodig of een heel klein beetje.
er zit normaal een weerstand van 10K en een trimpot van 10K.
hier het vereenvoudigde schema waarmee ik gesimuleerd heb.
hier nog een link daar de tape specs.
http://www.rmgi.eu/pdf/RMGI_SM_911.pdf
ik verbaas me wel over de karakteristieken van de opname versterker.
het laag wordt behoorlijk opgepompt, zeker zo'n 18dB bij 10Hz. Bij Revox ben ik zo'n 6dB gewend, de tijdconstante zou op 3180uS moeten zijn en dat is een kantelpunt bij 50Hz waarmee het krakteristiek van de weergeef versterker wordt gecompenseerd volgens NAB norm.
Ik vraag me wel af waarom dit zo gedaan is, dit gaat toch ten koste van de uitstuurbaarheid. Ik ben om die reden ook voorstander van IEC/CCIR normering die geen 3180uS kantelpunt kent maar dat is niet realiseerbaar vanwege de weergeef versterker die dan nog meer moet versterken, ik zal het daarom maar bij NAB houden.
Het karakteristiek is de stroom door de kop, je ziet dat de hoog op filtering geheel dient ter compensatie van de zelfinductie. UItgaande van de trimpotmeter in de middenstand. Ik ben voorstander van opnameversterkers die als stroombron werken, dan heb je geen compensatie meer nodig of een heel klein beetje.
er zit normaal een weerstand van 10K en een trimpot van 10K.
hier het vereenvoudigde schema waarmee ik gesimuleerd heb.
hier nog een link daar de tape specs.
http://www.rmgi.eu/pdf/RMGI_SM_911.pdf
Laatst gewijzigd door Mr Tube op ma 29 sep 2014, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 16 sporen analoog
dat zijn TO39 transistoren van de Bias versterker, is een balanstrapje met trafo.ray5150 schreef:Nog effe, en alle weerstanden gaan ook nog vervangen worden...![]()
Wat zijn die ronde dingen me die koelsterretjes eigenlijk, op die opname boards, ook opamps ?
Re: 16 sporen analoog
Nog een plaatje van het opname karakteristiek van een Tanberg TD20A
Dit is meer wat ik gewend ben, zo'n 6dB bij 20Hz
maar goed....meten is weten
Dit is meer wat ik gewend ben, zo'n 6dB bij 20Hz
maar goed....meten is weten
Re: 16 sporen analoog
Nog even over de NE5534.
volgens de datasheet kom ik voor de weergeef versterker op een vervorming van 0,4% bij 20KHz en 0,2% bij 1KHz, hier is de gain 100x
is dan wel worst case en is wat mij betreft niet acceptabel.
bij de LME49710 is dit een stuk beter en zit je op 0,04% bij 20KHz, bij lagere frequenties wordt hij nog iets lager zo rond de 0,02%.
Met een openloop gain van 140dB zit je bij de laagweergave ook goed waarmee zo'n 60dB tegenkoppeling overblijft.
Ik ben er wel vanuit gegaan dat de vervorming recht evenredig is met de gain.
De ruiscijfers zijn ook iets beter dan bij de 5534, de vraag is inderdaad of dat hoorbaar is.
en wat vinden we van de 4066 als signaal schakelaar?
volgens de datasheet kom ik voor de weergeef versterker op een vervorming van 0,4% bij 20KHz en 0,2% bij 1KHz, hier is de gain 100x
is dan wel worst case en is wat mij betreft niet acceptabel.
bij de LME49710 is dit een stuk beter en zit je op 0,04% bij 20KHz, bij lagere frequenties wordt hij nog iets lager zo rond de 0,02%.
Met een openloop gain van 140dB zit je bij de laagweergave ook goed waarmee zo'n 60dB tegenkoppeling overblijft.
Ik ben er wel vanuit gegaan dat de vervorming recht evenredig is met de gain.
De ruiscijfers zijn ook iets beter dan bij de 5534, de vraag is inderdaad of dat hoorbaar is.
en wat vinden we van de 4066 als signaal schakelaar?
Re: 16 sporen analoog
Die 4066 het mtb wat vervormings metingen van gedaan.
Moet je even zijn schakelkastjes topic opzoeken.
Moet je even zijn schakelkastjes topic opzoeken.
Re: 16 sporen analoog
Dat is interessant, ik denk dat de vervorming wordt bepaald door de verhouding van het verschil in Ri (tgv signaalniveau) en de belastingweerstand.ray5150 schreef:Die 4066 het mtb wat vervormings metingen van gedaan.
Moet je even zijn schakelkastjes topic opzoeken.
Deze zal bij een belasting van 10K en een signaal van 1Vrms ca 0,05% zijn, ik neig een beetje naar een zo laag mogelijk signaal nivo door het IC en dan zit je goed.
Re: 16 sporen analoog
Pakketje binnen met een 2 inch tape... wat is dat trouwens zwaar zeg! 5Kg voor wat tape!
RMG SM911
nu kan de machine met tape draaien.
RMG SM911
nu kan de machine met tape draaien.
Re: 16 sporen analoog
Dat ophalen van 't laag is toch afhangkelijk van de bandsnelheid
.Is die hetzelfde voor de verschillende machines ?
De 4066 en soortgenoten hebben nogal wat serie-weerstand en parallel capeciteit.Laag-ohmig aansturen en hoog-ohmig belasten.En zorgen dat de nul van de LF halverwege z'n voeding zit.De 4051-52-53 serie heeft een extra aansluiting om de nul van de logika hoger te leggen.
Anne
De 4066 en soortgenoten hebben nogal wat serie-weerstand en parallel capeciteit.Laag-ohmig aansturen en hoog-ohmig belasten.En zorgen dat de nul van de LF halverwege z'n voeding zit.De 4051-52-53 serie heeft een extra aansluiting om de nul van de logika hoger te leggen.
Anne
Re: 16 sporen analoog
De logika van deze machine zit tussen -7 en +7V, ook van de bediening!Ah!buis schreef:Dat ophalen van 't laag is toch afhangkelijk van de bandsnelheid.Is die hetzelfde voor de verschillende machines ?
De 4066 en soortgenoten hebben nogal wat serie-weerstand en parallel capeciteit.Laag-ohmig aansturen en hoog-ohmig belasten.En zorgen dat de nul van de LF halverwege z'n voeding zit.De 4051-52-53 serie heeft een extra aansluiting om de nul van de logika hoger te leggen.
Anne
het voordeel van CMOS is dat je behoorlijke vrijheid hebt in het kiezen van de voedingspanning, met deze keuze is het schakelen van signalen daarom perfect.
Punt is dat inwendige weerstand signaal afhankelijk is en dus THD veroorzaakt, daar zijn grafieken van in de datasheet.
Daarom inderdaad hoogohmig belasten, in deze recorder is dat 10K. Aangezien delta R bij 1Vrms ca 10 Ohm is kom je dan op ca 0,1% uit, idee is misschien om het spannings nivo te verlagen (0dB ligt op dat punt op -10dB nu en zou naar -20dB kunnen). Zo kan de weergeef versterker ook weer wat geknepen worden......
Ondertussen de tape er op gelegd en de loopwerk functies getest, werkt perfect!
leuk ook dat de remmen er pas opkomen als de machine stil staat, De move sensor en tevens bandteller sturing zorgen ervoor dat na snelspoelen eerst op de motoren wordt geremd en daarna pas de rembanden worden aangezet. Ook wordt de band netjes van de koppen af gehouden tijdens snelspoelen, de edit functie werkt ook.
Volgende stap is om de 16 audio printen te modificeren naar statische sturing ipv via de controlbus, dit omdat ik de remotecontroller niet gebruik nu (komt een nieuwe voor mettertijd)
Laatst gewijzigd door Mr Tube op wo 01 okt 2014, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 16 sporen analoog
Omdat de record functie alleen op de remote zit moet ik daar nog iets voor maken, daarom een klein schakelingetje met twee IC's dat er bij gebouwd moet worden. Hier een schets van hoe ik dat in gedachte heb.
Opname kan alleen geactiveerd worden als Play rn REC tegelijk zijn ingedrukt, zoals gebruikelijk.
Uit opname halen kan middels de stoptoets en wanneer de aandrukrol gedeactiveerd wordt (extra veiligheid), daarom ook de extra inverter in plaats van de bovenste aansluiting van de flipflop te gebruiken. Zo kan Rec On nooit actief worden als de drukrol is gedeactiveerd.
Een kleine delay zorgt ervoor dat de opname pas gestart wordt als de band goed loopt, een tiental mS nadat de drukrol is geactiveerd.
tot slot nog een punch in out functie, dit is een mogelijkheid om de opname functie van buitenaf te activeren. Dit is erg handig als je alleen maar een refreintje wil inspelen en toch het hele stuk wil beluisteren, dit kan bediend worden door een voetswitch of een locator.
Nieuwe remote:
Daar heb ik ook al een idee over, een Atmel controller vormt de interface naar de bedienings functies en communiceert met een PC via een RS232 verbinding, op de PC een mooi paneeltje met alle functies gemaakt in visual studio.
Edit:
schakeling kan simpeler met AND gates ipv NAND
wel uitgebreid met punch in out interface met de LM311
meteen de pinning van de 26 polige bandkabel toegevoegd op pin 4 zit aandrukrol on signaal, misschien voeg ik de functie stop nog toe via een paar diodes en een transistor die als inverter werkt. Echt nodig is het niet maar het kan wel beter uitkomen kwa timing.
Op de bandkabel zitten ook signalen voor de bandteller, die kunnen ook vanaf de print gedistribueerd zodat deze ook aangesloten kan worden via een enkele bandkabel.
Opname kan alleen geactiveerd worden als Play rn REC tegelijk zijn ingedrukt, zoals gebruikelijk.
Uit opname halen kan middels de stoptoets en wanneer de aandrukrol gedeactiveerd wordt (extra veiligheid), daarom ook de extra inverter in plaats van de bovenste aansluiting van de flipflop te gebruiken. Zo kan Rec On nooit actief worden als de drukrol is gedeactiveerd.
Een kleine delay zorgt ervoor dat de opname pas gestart wordt als de band goed loopt, een tiental mS nadat de drukrol is geactiveerd.
tot slot nog een punch in out functie, dit is een mogelijkheid om de opname functie van buitenaf te activeren. Dit is erg handig als je alleen maar een refreintje wil inspelen en toch het hele stuk wil beluisteren, dit kan bediend worden door een voetswitch of een locator.
Nieuwe remote:
Daar heb ik ook al een idee over, een Atmel controller vormt de interface naar de bedienings functies en communiceert met een PC via een RS232 verbinding, op de PC een mooi paneeltje met alle functies gemaakt in visual studio.
Edit:
schakeling kan simpeler met AND gates ipv NAND
wel uitgebreid met punch in out interface met de LM311
meteen de pinning van de 26 polige bandkabel toegevoegd op pin 4 zit aandrukrol on signaal, misschien voeg ik de functie stop nog toe via een paar diodes en een transistor die als inverter werkt. Echt nodig is het niet maar het kan wel beter uitkomen kwa timing.
Op de bandkabel zitten ook signalen voor de bandteller, die kunnen ook vanaf de print gedistribueerd zodat deze ook aangesloten kan worden via een enkele bandkabel.
Re: 16 sporen analoog
Zo te zien, heb niet het hele ding zitten uitpluizen, is dat mooi bij elkaar geknobbeld
.
Zou wel liever op plaatsen waar de logische overgangen traag gaan een 4093 ipv 4011 zetten.
In het eerste schema voornamelijk bij de vertraging en de tweede bijna overal.Geeft daar omgekeerd gevolg, een omkering meer en de diode omgekeerd met de C aan de + dan.
Anne
Zou wel liever op plaatsen waar de logische overgangen traag gaan een 4093 ipv 4011 zetten.
In het eerste schema voornamelijk bij de vertraging en de tweede bijna overal.Geeft daar omgekeerd gevolg, een omkering meer en de diode omgekeerd met de C aan de + dan.
Anne
Re: 16 sporen analoog
Daar heb je wel punt, ik vond de flip flop met een enkele poort wel geinig vandaar de keuze voor de 4081. Met de 4093 is het inderdaad beter, en het kan nog steeds met een IC (effe de LM311 niet meegerekend).Ah!buis schreef:Zo te zien, heb niet het hele ding zitten uitpluizen, is dat mooi bij elkaar geknobbeld.
Zou wel liever op plaatsen waar de logische overgangen traag gaan een 4093 ipv 4011 zetten.
In het eerste schema voornamelijk bij de vertraging en de tweede bijna overal.Geeft daar omgekeerd gevolg, een omkering meer en de diode omgekeerd met de C aan de + dan.
Anne
Re: 16 sporen analoog
Dat terugkoppelen op een niet omkerende poort wordt in sommige µC meen ik ook gedaan.Blijft de poort met zwevende ingang in de laatste stand staan,verbruikt minder dan een gewoon open-in die halfweg kan zitten.Hier hoeft dat toch niet, was om wat hysteresis te krijgen dacht ik.Mr Tube schreef:Daar heb je wel punt, ik vond de flip flop met een enkele poort wel geinig vandaar de keuze voor de 4081. Met de 4093 is het inderdaad beter, en het kan nog steeds met een IC (effe de LM311 niet meegerekend).
Anne
Re: 16 sporen analoog
Die terugkoppeling is niet voor de hysteresis maar om de poort als flipflop te kunnen gebruiken, je biedt via een toets een "1" aan en dan gaat de uitgang ook naar "1" en houdt hem via die weerstand vast. via de andere ingang zet je er een "0" op om hem te resetten, in dit geval het signaal van de aandrukrol. Er zit geen pauze functie op, zie je ook niet zo veel in de Pro wereld.
Re: 16 sporen analoog
Tja, als de geheugenfunktie belangrijk is (soort tiptoets) moeten de weerstanden er wel weer in.
Anne
Anne
- Bijlagen
-
- Rbij.jpg (12.88 KiB) 1349 keer bekeken
Re: 16 sporen analoog
Yep dat is hem!Ah!buis schreef:Tja, als de geheugenfunktie belangrijk is (soort tiptoets) moeten de weerstanden er wel weer in.
Anne
Re: 16 sporen analoog
Heerlijk, dat gesleutel met logische poortjes en een vel tekenpapier.
Vat dit vooral niet verkeerd op, mr tube.
In dit tijdperk van Arduino's, SMD, en PIC's is het hardstikke leuk om te zien dat er ook nog op de ouderwetse manier gewerkt word.
Vat dit vooral niet verkeerd op, mr tube.
In dit tijdperk van Arduino's, SMD, en PIC's is het hardstikke leuk om te zien dat er ook nog op de ouderwetse manier gewerkt word.
Re: 16 sporen analoog
Ach ik ben ermee opgegroeid, ik heb in de jaren 80 zelf bandrecorders gebouwd waarbij ik ook Cmos IC's gebruikte voor de besturing en ook andere dingen. Bovendien kreeg ik er op mijn werk er ook mee te maken, verkeersregel systemen volledig op basis van de 4000 serie.... dat waren nog eens tijden. Ik ben nu ook bezig met de bediening van de 16 kanalen en dat wordt iets met D flip flops (4013), daar kom ik nog op terug!ray5150 schreef:Heerlijk, dat gesleutel met logische poortjes en een vel tekenpapier.![]()
Vat dit vooral niet verkeerd op, mr tube.
In dit tijdperk van Arduino's, SMD, en PIC's is het hardstikke leuk om te zien dat er ook nog op de ouderwetse manier gewerkt word.
Bij de Baco een set mooie druktoetsen gescoord, die gaan dan op een lange print welk ik in de bovenplaat wil monteren.
Uiteindelijk zal ik het uitgebreide bedieningsveld straks afwerken met een mooie frontplaat van de welbekende Duitse leverancier.
Ook zal er een bandteller moeten komen, het eenvoudigste is met een paar decade IC;s welke de display's aansturen.
Re: 16 sporen analoog
Voor de teller, is dit niet bruikbaar ?
Anne
Anne
- Bijlagen
-
- ICM7217-4LEDopNeer.pdf
- (156.19 KiB) 217 keer gedownload
Re: 16 sporen analoog
Leuk IC maar kan niet in minuten en secondes tellen, dat is eigenlijk wel mijn wens.
vandaag nog eens wat dingen afgeregeld, de koppen stonden niet helemaal goed (kon ik zien aan de bandloop) dus deze beter afgesteld zodat de band er strak langs loopt. Dit is dus niet de azimuth instelling maar de richting van voor naar achteren, verder met een truc de bandsnelheid afgeregeld. Om dat laatste te bewerkstelligen maak ik gebruik van de tape motion sensor dat wordt opgewekt via een schijf met gaatjes en een optocoupler, door een eenvoudige berekening kwam ik op 60 pulsen per seconden uit dus met de frequentieteller afgeregeld op 60,00Hz wat overeenkomt met 38,1cm/sec.
vandaag nog eens wat dingen afgeregeld, de koppen stonden niet helemaal goed (kon ik zien aan de bandloop) dus deze beter afgesteld zodat de band er strak langs loopt. Dit is dus niet de azimuth instelling maar de richting van voor naar achteren, verder met een truc de bandsnelheid afgeregeld. Om dat laatste te bewerkstelligen maak ik gebruik van de tape motion sensor dat wordt opgewekt via een schijf met gaatjes en een optocoupler, door een eenvoudige berekening kwam ik op 60 pulsen per seconden uit dus met de frequentieteller afgeregeld op 60,00Hz wat overeenkomt met 38,1cm/sec.
Re: 16 sporen analoog
Zo'n meedraai geval heeft toch altijd een beetje slip ?
Kan dat niet met de tijd tussen opnemen en weergeven (echo) en afstand tussen de koppen ?
Als je een generator heb die burst van instelbare lengte kan geven ,regelen tot net wel/niet overlappen.
Heb je het aantal periodes van een bekende frequentie die tussen de afstand kop-kop past.
Anne
Kan dat niet met de tijd tussen opnemen en weergeven (echo) en afstand tussen de koppen ?
Als je een generator heb die burst van instelbare lengte kan geven ,regelen tot net wel/niet overlappen.
Heb je het aantal periodes van een bekende frequentie die tussen de afstand kop-kop past.
Anne
Re: 16 sporen analoog
Mr Tube schreef:Leuk IC maar kan niet in minuten en secondes tellen, dat is eigenlijk wel mijn wens.
Je hebt wel een pondje uit de 4xxx serie nodig.
Re: 16 sporen analoog
dat artikel ken ik! die 4xxx Ic's passen ook uitstekend bij de huidige logika.ray5150 schreef:Mr Tube schreef:Leuk IC maar kan niet in minuten en secondes tellen, dat is eigenlijk wel mijn wens.![]()
Je hebt wel een pondje uit de 4xxx serie nodig.
ben nog met iets anders bezig, een 12 bit teller met daarchter twee eproms die ervoor zorgen dat daar de juiste getalletjes op de displays komen.
kan op verschillende manieren, een eprom (4K) voor minuten en een voor de secondes (ook4K) met daarchter de TIL311 als display.
1 eprom van 8K waarvan de minuten en secondes beurtelings gelatched worden en ten slotte een Eprom van 16K die meteen de 7 segmentscode en dan per digit latched.
In alle gevallen is de bandteller lineair 12bit en dat is handig voor verdere verwerking zoals locator functies, aan deze 12 bit kan ik dan ook een DAC hangen zodat er ook een analoog signaal is van de bandpositie, erg handig bij zoeken. een probleem met zoeken is dat als je het punt gevonden hebt het nog even duurt voordat 5Kg tape stil staat, via analoge weg kun je dan een punt detecteren waar hij alvast kan beginnen met afremmen. Ook wil ik de spoel snelheid kunnen regelen, dat wordt nog een hele puzzel denk ik.
Re: 16 sporen analoog
Zo'n rol van 30mm op lichtlopende lagers heeft geen slip, ik zou er geen tacho regeling mee maken maar prima om te meten.Ah!buis schreef:Zo'n meedraai geval heeft toch altijd een beetje slip ?
Kan dat niet met de tijd tussen opnemen en weergeven (echo) en afstand tussen de koppen ?
Als je een generator heb die burst van instelbare lengte kan geven ,regelen tot net wel/niet overlappen.
Heb je het aantal periodes van een bekende frequentie die tussen de afstand kop-kop past.
Anne
