6 kanaals UcD met DLCP. Foto`s en vragen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: 6 kanaals UcD met DLCP. Foto`s en vragen.

Bericht door ds23man »

Mijn mening? Veel te veel spul voor 1 kast.......

En wat doet die softstart print er eigenlijk bij?????
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

ds23man schreef:
Mijn mening? Veel te veel spul voor 1 kast.......

En wat doet die softstart print er eigenlijk bij?????
Klopt , ik weet dat het veel is :wink: Maar , zijn er, technisch gezien , bezwaren ?

De softstart had ik nog uit een vorige UcD versterker met conventionele voeding , maar zoals eerder in dit topic besproken, is het ( toch ) ook mogelijk de SMPS voedingen hiermee te voeden ???
ray5150

Bericht door ray5150 »

Eens met ds23man, Ik ging er van uit dat je een aparte kast voor de DCLP en een voor de UCD's ging bouwen.
Dat word een heel geprop zo... :roll:
Ik begrijp dat dan wel weer een extra kostenpost is aan connectoren en chassidelen,
maar goed, als ik naar het totale kostenplaatje kijk van je woeferts, versterker en voedingen is dat peanuts. :lol:
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

ray5150 schreef:
Eens met ds23man, Ik ging er van uit dat je een aparte kast voor de DCLP en een voor de UCD's ging bouwen.
Dat word een heel geprop zo... :roll:
Ik begrijp dat dan wel weer een extra kostenpost is aan connectoren en chassidelen,
maar goed, als ik naar het totale kostenplaatje kijk van je woeferts, versterker en voedingen is dat peanuts. :lol:

Twee losse kasten nemen meer ruimte in dan een toch :wink:

Ik zit met een vrij compartiment in mijn meubel vandaar deze keuze / opzet.

En geprop :-k overal zit minimaal 8 mm tussen en heb met de opstelling rekening gehouden dat alle lijnen zo kort mogelijk zijn.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Hoe hoog is dat vrije compartiment ?

Een mogelijkheid zou zijn om alle UCD's met de T tegen de bodem van de kast te monteren.
Maar dat hangt ervan af hoe hoog de kast mag worden.
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Compartiment is 20 cm hoog.

Gaat 2 cm af voor de voetjes onder de kast en het U-profiel wat ik nu gebruik voor de dubbele bodem is 50 mm.
Zoals het nu staat is het hoogste punt in de kast 105 mm en heb ik nog 25 mm vrije ruimte.

Ik had de 180/400 modules eerst ook met het T- profiel op de bodem staan maar zoals ze nu staan komen de signaal kabels komend vanaf de DLCP veel mooier uit. En het T- profiel van de 700 modules komen met een hoekprofiel aan de zijwand .
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ik denk dat je een serieus warmteprobleem gaat krijgen, de UCD's vallen nog wel mee, maar al die SMPSen geven een hoop warmte af in de kast zelf wat niet via de buitenkant wordt afgevoerd. En de DLCP zelf kan er ook wel wat van! Over die softstart gesproken, de SMPSen zijn zelf al soft startend. Je hebt alleen een 5v nodig om ze in standby te zetten. En die heb je nu al op de DLCP SMPS.
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

ds23man schreef:
Ik denk dat je een serieus warmteprobleem gaat krijgen, de UCD's vallen nog wel mee, maar al die SMPSen geven een hoop warmte af in de kast zelf wat niet via de buitenkant wordt afgevoerd. En de DLCP zelf kan er ook wel wat van! Over die softstart gesproken, de SMPSen zijn zelf al soft startend. Je hebt alleen een 5v nodig om ze in standby te zetten. En die heb je nu al op de DLCP SMPS.
Bedankt weer voor je input , wordt zeer gewaardeerd :goedzo:

Voor wat betreft de warmte , ik heb in de dubbele bodem mooi de ruimte om één of twee fans te plaatsen en daarmee de warmte af kunnen voeren. Misschien dat dat een uitkomst is.

Het stand-by verhaal daar had ik mij ( nog ) niet in verdiept . Komt misschien ook omdat ik zoveel mogelijk alle verbruikers in huis uitschakel als ze niet in gebruik zijn. ( lees : stekker eruit ). Wat zou de meerwaarde zijn om dit nu niet te doen ?
Walt

Bericht door Walt »

Het zal best goed warm worden in deze opzet. Ik heb hier een daudio versterker 4x 250W aan Ucd power met 2x SMPS voeding in een kastje van 5 x 24 x 29 cm dus extreem compact. Ook deze versterker wordt erg warm maar ik speel er nu al weer circa 2 jaar zonder problemen mee. Blijkbaar gaat dit gewoon goed en kunnen de Hypex componenten die hogere temperatuur wel aan. Iedereen denkt altijd dat klasse D versterkers erg koel blijven maar als je zoveel power in kleine behuizingen gaat stoppen dan gaat die vlieger niet meer op. Maar hoeft dus niet erg te zijn.

Wel zou ik gaan oppassen als je de compacte kast ook nog eens zou gaan inbouwen in een meubel, dan verstoor je de warmte afvoer naar de omgeving.

Groetjes Walter
ray5150

Bericht door ray5150 »

Dat die daudio versterkers flink warm worden is niet zo vreemd. er zijn slechts enkele ventilatiesleuven aangebracht, en die zitten ook nog op een plek waar de minste warmte geproduceerd word. aan de achterkant.
open1.~png.jpg
Dat laatste punt ben ik met je eens.
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Ray,

Jouw afbeelding toont de daudio combi van een ASP met 2 kanaals versterker. In mijn voorloper zitten maar liefst 4 kanalen en 2 SMPS-en. De versterker van de afbeelding zal een stuk minder warm worden. De bodemplaat fungeert trouwens wel uitstekend als warmte afvoerder en brengt de warmte naar de zijkanten die ook als koelblok kunnen werken.

Groetjes Walter
ray5150

Bericht door ray5150 »

Warmte hoeft niet bij voorbaat slecht te zijn, veel electronische componenten zijn er op gebouwd om in hitte hun werk te doen zonder al te veel in waarde te verlopen.
Wel is het zo dat elco's sneller verouderen/slijten bij grote warmte. maar dan hebben we het over temperaturen van boven de 70 graden.
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Ray,

Na uren spelen is de onderkant (waar de versterkers tegenaan zitten) van mijn daudio versterker zo warm dat je je hand er nog wel een paar seconde op kan houden voordat het onaangenaam wordt, ik schat dat deze dan wel onder de 70 graden zal zitten. Mijn toenmalige Pass Labs versterker werd minimaal zo warm maar die kast was vele malen groter en had enorme koelblokken. In dat opzicht is klasse D dus wel efficiënt.

Groetjes Walter
ray5150

Bericht door ray5150 »

Even ontopic maar weer. ik zou het volgende doen :

- Zoveel mogelijk bekabeling aan de onderkant van de dubbele bodem plaatsen. natuurlijk wel de doorvoeren met rubberen tules beschermen.

- De achterkant zoveel mogelijk vrijhouden, je hebt ook ruimte nodig voor de speakons en spannings ingang.

- De twee grote UCD's (700 ?) verticaal tegen de zijwand aan.

- De DCLP en voeding zo laten, of omwisselen, SMPS boven, DCLP onder. ligt er aan welke warmer wordt.

- De grote SMPS met een aluminium hoek profiel koppelen aan de bodem.

- Alle hoekverbindingen van de kast met een beetje koelpasta uitvoeren.

- De kleine UCD's of verticaal tegen de bodem, of met een alu hoekprofiel ook aan de bodem koppelen.

- Een heleboel gaten boren in bodem, zijwanden, en deksel, of Kees een stel sleuven laten frezen.
Walt

Bericht door Walt »

Extra luchtsleuven zal niet zoveel helpen zonder geforceerde koeling.

Groetjes Walter
ray5150

Bericht door ray5150 »

Een of twee ventilatoren op halve snelheid zou geen gek idee zijn.
Maar hoe staat Carlo daar tegenover ?
De meesten gruwen bij het idee van een ventilator in de apparatuur, terwijl er ook hele stille zijn.
https://www.ikbenstil.nl/stille-onderde ... -fans.html
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

ray5150 schreef:
Even ontopic maar weer. ik zou het volgende doen :

- Zoveel mogelijk bekabeling aan de onderkant van de dubbele bodem plaatsen. natuurlijk wel de doorvoeren met rubberen tules beschermen.

- De achterkant zoveel mogelijk vrijhouden, je hebt ook ruimte nodig voor de speakons en spannings ingang.

- De twee grote UCD's (700 ?) verticaal tegen de zijwand aan.

- De DCLP en voeding zo laten, of omwisselen, SMPS boven, DCLP onder. ligt er aan welke warmer wordt.

- De grote SMPS met een aluminium hoek profiel koppelen aan de bodem.

- Alle hoekverbindingen van de kast met een beetje koelpasta uitvoeren.

- De kleine UCD's of verticaal tegen de bodem, of met een alu hoekprofiel ook aan de bodem koppelen.

- Een heleboel gaten boren in bodem, zijwanden, en deksel, of Kees een stel sleuven laten frezen.

Alle 230 V wil ik inderdaad onder de plaat door doen.

Ik heb aan de achterkant 180 x 480 aan oppervlak , onderin wou ik de spanningsingang doen .

De twee grote UcD's zijn inderdaad de 700 , nadeel van deze vind ik , dat als je ze rechtstreeks ergens tegen aan monteert je met je kabels haaks naar je faston stekkers moet en ook je signaal kabel er tussen moet prutsen , daarom dacht ik deze met een hoekprofiel tegen de zijwand te monteren.

In de gegevens van de DLCP staat dat deze flink warm kan worden , vandaar dat ik deze boven wil houden , ook kruisen dan de signaalkabels van DLCP naar UcD niks.

De grote SMPS heeft van zichzelf een groot hoekprofiel waarmee die over het hele oppervlak tegen de bodem komt.

Voor de kleinere UcD's kan ik inderdaad met een hoekprofiel naar de bodem , maar dit zal dan toch ook gelijk tegen de achterwand aan komen ivm ruimte. Wel een goed idee Ray :goedzo:

Op de site van Hypex staat dat de SMPSen geen extra koeling behoeven.

Gedachten van geforceerde koeling waren ook al in mij opgekomen sluit ik zeker niet uit maar wil eerst kijken wat het nu gaat doen.

Bedankt voor alle input mannen :goeie:
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Net van de U profielen 4 stukjes L profiel gemaakt voor de UcD180/400.

Straks alle boorgaten aftekenen en 60 gaatjes boren .
ray5150

Bericht door ray5150 »

:foto:
ray5150

Bericht door ray5150 »

CarloPJB schreef:
De twee grote UcD's zijn inderdaad de 700 , nadeel van deze vind ik,
dat als je ze rechtstreeks ergens tegen aan monteert je met je kabels haaks naar je faston stekkers moet en ook je signaal kabel er tussen moet prutsen,
daarom dacht ik deze met een hoekprofiel tegen de zijwand te monteren.
Dat is vrij simpel op te lossen door de bestaande faston's te vervangen door deze :
AB-print-pen-haaks.jpg
AB-print-pen-haaks.jpg (16.43 KiB) 224 keer bekeken
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
CarloPJB schreef:
De twee grote UcD's zijn inderdaad de 700 , nadeel van deze vind ik,
dat als je ze rechtstreeks ergens tegen aan monteert je met je kabels haaks naar je faston stekkers moet en ook je signaal kabel er tussen moet prutsen,
daarom dacht ik deze met een hoekprofiel tegen de zijwand te monteren.
Dat is vrij simpel op te lossen door de bestaande faston's te vervangen door deze :
AB-print-pen-haaks.jpg
En weg garantie! :shock:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Klein detail. :mrgreen:
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

ray5150 schreef:
Klein detail. :mrgreen:

:wink:

Je hebt gelijk Ray , met zijn allen komen we er wel :goedzo:

Vandaag via het werk :mrgreen: een assortiments doos rubber doorvoer tulles en 3 maten snake skin besteld.
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

En net alle gaatjes voor de UcD's , SMPSen en DLCP geboord. Tijdens het werk bedacht dat de DLCP SMPS mooi in de dubbele bodem kan waardoor de DLCP kan zakken met als gevolg dat het display van de DLCP mooi in het front kan.
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Vanmiddag mail van Hypex , morgen komen de laatste drie SMPSen binnen :rock:
Plaats reactie