Een klein voedingsonderzoek
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Re: Een klein voedingsonderzoek
Net mailtje van het opperhoofd, 40 stuks liggen op de plank! Deze week gaan ze online in de webshop.
Dan zal ik de shop scherp in de gaten houden, het zal me niet gebeuren dat ze op zijn.ds23man schreef:Net mailtje van het opperhoofd, 40 stuks liggen op de plank! Deze week gaan ze online in de webshop.
Ga jij de voeding in je DLCP voorversterker dan vervangen door deze SMPS of geloof je het wel?
Gerrit
Lijkt me toch ook geen verkeerde voeding die er nu in zit :
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1636195
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1636195
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Waarom? Werkt toch goed?Gerrit schreef:Dan zal ik de shop scherp in de gaten houden, het zal me niet gebeuren dat ze op zijn.ds23man schreef:Net mailtje van het opperhoofd, 40 stuks liggen op de plank! Deze week gaan ze online in de webshop.
Ga jij de voeding in je DLCP voorversterker dan vervangen door deze SMPS of geloof je het wel?
Gerrit
Zomaar een vraag, omdat de voeding voor de DLCP gemaakt is, maar ik had het antwoord natuurlijk kunnen weten. Nuchterheid kent geen tijdds23man schreef:Waarom? Werkt toch goed?Gerrit schreef:Dan zal ik de shop scherp in de gaten houden, het zal me niet gebeuren dat ze op zijn.ds23man schreef:Net mailtje van het opperhoofd, 40 stuks liggen op de plank! Deze week gaan ze online in de webshop.
Gerrit
Ik ga dit onderzoekje in ieder geval wel voortzetten. Met die SMPS van Hypex er bij wordt het alleen maar leuker, nu kan ik een eerste klas (daar ga ik van uit) SMPS vergelijken met een idem lineaire voeding.
Gerrit
Ik heb even dit stukje eruit gelicht, omdat ik me afvroeg, waarom dat zo is ?Gerrit schreef:Voor alle duidelijkheid, een CRC filter kun je alleen toepassen bij schakelingen die een behoorlijk constante stroom trekken zoals voorversterkers, actieve filters en klasse A versterkers.
En zou het ook zin hebben om een CRC filter in een CD speler te bouwen, of is het stroomverbruik daar niet constant genoeg ?
Het gaat om de spanningsval over de weerstanden, ik zat bij die opmerkingen dan ook meer aan eindversterkers te denken. Bij een klasse B versterker zullen de filterweerstanden een beetje als een compressor werken.ray5150 schreef:Ik heb even dit stukje eruit gelicht, omdat ik me afvroeg, waarom dat zo is ?Gerrit schreef:Voor alle duidelijkheid, een CRC filter kun je alleen toepassen bij schakelingen die een behoorlijk constante stroom trekken zoals voorversterkers, actieve filters en klasse A versterkers.
En zou het ook zin hebben om een CRC filter in een CD speler te bouwen, of is het stroomverbruik daar niet constant genoeg ?
Een CD speler is een ander verhaal, daar moet je dan denk ik een simulatie maken om te checken dat de voeding niet gaat slingeren als de motor van de CD speler start of stopt.
Gerrit
ds23man schreef:Net mailtje van het opperhoofd, 40 stuks liggen op de plank! Deze week gaan ze online in de webshop.
Maar goed dat ik met dit onderzoek bezig ben, heb ik tenminste straks een mooie voeding voor de DLCP.CarloPJB schreef:ds23man schreef:Net mailtje van het opperhoofd, 40 stuks liggen op de plank! Deze week gaan ze online in de webshop.
Ik kreeg als reactie op een mail aan Hypex dat dit een misverstand is en dit nog 4 à 5 weken duurt.
Gerrit
Een goede voeding moet, beslist! 
Maar overdrijf ook niet te veel, het moet wel zin hebben. Je kunt het zo mooi maken als je wilt maar als mooier/beter/lagere ruis etc. geen enkel effect heeft op de werking van het apparaat wat het moet voeden, ben je geld en moeite aan het verspillen. Het onderzoek is dus voorlopig nog niet klaar
Maar overdrijf ook niet te veel, het moet wel zin hebben. Je kunt het zo mooi maken als je wilt maar als mooier/beter/lagere ruis etc. geen enkel effect heeft op de werking van het apparaat wat het moet voeden, ben je geld en moeite aan het verspillen. Het onderzoek is dus voorlopig nog niet klaar
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Leuk van die metingen,
maar ik ben eerder benieuwd hoe zich dit dan vertaald naar de hoorbaarheid.
Wat blijft er nog van over als het mijn luidsprekers uit komt, wat blijft er van over als het mijn oren bereikt en wat blijft er van over als mijn brein daarmee aan de haal gaat?
Buiten die vraag, ben ik ook wel benieuwd naar andere regelaars.
Een LM317 ed zijn nogal stoffig inmiddels.
Genoeg andere types voor een beetje meer die heel veel beter presteren (TH en SMD)
De enige reden om nog die LM dingen te pakken is voor de prijs en simpelheid.
Wat blijft er nog van over als het mijn luidsprekers uit komt, wat blijft er van over als het mijn oren bereikt en wat blijft er van over als mijn brein daarmee aan de haal gaat?
Genoeg andere types voor een beetje meer die heel veel beter presteren (TH en SMD)
Klopt, na de ringkern - UI kern vergelijking wilde ik ook verder gaan met het meten aan een LM4562 buffer en kijken wat we daar op de uitgang zien.Pjotr schreef:Een goede voeding moet, beslist!
Het is erg lastig om de hoorbaarheid te bepalen, ik kan natuurlijk wel roepen dat er een 'zwartere achtergrond' is en wijzen naar de metingen maar heb ik dat dan ook echt gehoord of komt het omdat ik 'weet' dat het zo moet zijn? Het is in ieder geval al beter dan iets roepen zonder dat er enige meting is om de uitspraak te staven, maar betrouwbaar is het zeker niet.b_force schreef:Leuk van die metingen,maar ik ben eerder benieuwd hoe zich dit dan vertaald naar de hoorbaarheid.
Heb je een suggestie voor een through hole regelaar (voor +12V en -12V) die meteen paar componenten er omheen z'n werk kan doen?
Een simpele regelaar wil ik nog wel in elkaar zetten, maar het moet niet te gek worden.
En dan is er nog dit verhaal van Bob Ludwig
Gerrit
+1Gerrit schreef:Heb je een suggestie voor een through hole regelaar (voor +12V en -12V) die meteen paar componenten er omheen z'n werk kan doen?
Een simpele regelaar wil ik nog wel in elkaar zetten, maar het moet niet te gek worden.
Goeie vraag, zat ik ook aan te denken.
Zoals beloofd nu het vervolg met de Block versus ringkern trafo vergelijking. De Block trafo is 2 x 18V, de twee ringkernen zijn 2 x15V:
De trafo's worden tijdens de meting met 150Ω belast, aan de dummy load zit direct de kabel naar de Clio. De metingen tonen het spectrum van de wisselspanning zoals die op de dummy load staat. Als eerste de twee ringkeren, een trafo (rood) die bij een LC Audio voeding zit en een Amplimo ringkern (blauw) met statische afscherming tussen primair en secundair en een extra magnetische afscherming.
Aan de 50Hz piek is te zien dat beide trafo's evenveel spanning leveren, zo'n 17V AC. Er zijn een paar punten waar de Amplimo iets minder storing heeft, maar het verschil is erg subtiel. Merk op dat beide trafo's de twee pieken bij 40kHz en 50kHz hebben.
Hier de vergelijking van de Amplimo (rood) met de Block (blauw) UI kern trafo: Dit is toch wel een significant verschil, boven de 10kHz is er duidelijk minder troep en de pieken bij 40kHz en 50kHz zijn ook weg. Ik heb geen manier om het strooiveld te meten en kan dus geen uitspraak doen of dit een reden zou kunnen zijn een ringkern te gebruiken, uit op grond van deze resultaten lijkt een UI kern trafo de betere keuze.
Gerrit
P.S. De SMPS voor de DLCP heb ik besteld, dus die gaat straks ook de revue passeren. Ondanks dat de voeding voor de DLCP geregeld is wil ik toch nog wat verder onderzoek doen, gewoon uit interesse en voor de lol.
Hier de vergelijking van de Amplimo (rood) met de Block (blauw) UI kern trafo: Dit is toch wel een significant verschil, boven de 10kHz is er duidelijk minder troep en de pieken bij 40kHz en 50kHz zijn ook weg. Ik heb geen manier om het strooiveld te meten en kan dus geen uitspraak doen of dit een reden zou kunnen zijn een ringkern te gebruiken, uit op grond van deze resultaten lijkt een UI kern trafo de betere keuze.
Gerrit
P.S. De SMPS voor de DLCP heb ik besteld, dus die gaat straks ook de revue passeren. Ondanks dat de voeding voor de DLCP geregeld is wil ik toch nog wat verder onderzoek doen, gewoon uit interesse en voor de lol.
Gelukkig maar, zou wat zijnds23man schreef:Van die verschillen krijg ik geen stijve plasser.........![]()
![]()
De grote upgrade is dit zeker niet. Het is meer omdat in de reclame een ringkern als het non-plus-ultra wordt aangeprezen, dat valt dus nogal tegen. Een aantal van ons wist of vermoedde dit natuurlijk al, maar ik vindt het zelf ook wel aardig om het in een directe vergelijking te zien.
Gerrit
Niet helemaal eerlijk om een ringkern met aardscherm te nemen. De UI heeft dat ook niet. En met een aardscherm leid je de storing naar het chassis. Iets wat je eigenlijk niet wilt bij audio. Je wilt de storing isoleren en niet wegvoeren naar het chassis.
Het verschil zit hem niet zozeer in het laagfrequent maar meer in het hoogfrequent gebied --> Capacitieve koppeling. Al zal de hogere lekzelfinductie van een bloktrafo ook helpen. Wat ik gemeten heb bij een 35VA Amplimo ring kern was een koppel capaciteit van 680 pF en bij een Hahn 30VA UI trafo een koppel capaciteit van 74 pF. Scheelt bijna een factor 10. Dat scheelt ook in lekstroom. Die is bij beide ver onder de veiligheidsnorm maar bij audio wil je die ook zo laag mogelijk hebben.
Het verschil zit hem niet zozeer in het laagfrequent maar meer in het hoogfrequent gebied --> Capacitieve koppeling. Al zal de hogere lekzelfinductie van een bloktrafo ook helpen. Wat ik gemeten heb bij een 35VA Amplimo ring kern was een koppel capaciteit van 680 pF en bij een Hahn 30VA UI trafo een koppel capaciteit van 74 pF. Scheelt bijna een factor 10. Dat scheelt ook in lekstroom. Die is bij beide ver onder de veiligheidsnorm maar bij audio wil je die ook zo laag mogelijk hebben.
Probeer hem eens op de 230V Kant aan te sluitends23man schreef:Van die verschillen krijg ik geen stijve plasser.........![]()
![]()
Ter info, die andere ringkern had geen aardscherm.Pjotr schreef:Niet helemaal eerlijk om een ringkern met aardscherm te nemen. De UI heeft dat ook niet.
Gerrit
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ben niet zo van de bdsm....Pjotr schreef:Probeer hem eens op de 230V Kant aan te sluitends23man schreef:Van die verschillen krijg ik geen stijve plasser.........![]()
![]()
![]()
Rommel uit 't lichtnet en rommel van de gelijkrichters ,waarom niet de twee samen aanpakken.
De gewone C-L-C uitbreiden met ook een L aan de andere kant tussen de C's en pas aarden aan de tweede C.
Anne
De gewone C-L-C uitbreiden met ook een L aan de andere kant tussen de C's en pas aarden aan de tweede C.
Anne
Als volgende stap is hier een vergelijking van drie discreet opgebouwde bruggen.
Van links naar rechts met tussen haakjes de spanning op de buffer:
- 8A HEXFRED's (20,5V)
- de aloude 1N4007 (20,5V)
- 5A Schottky diodes (21,1V)
Als buffer dient een 4700µF 35V elco.
Hier het spectrum boven de 1kHz van de rimpel op de buffer met de 1N4007 (rood) en de Schottky (blauw): De Schottky's geven minder troep in het hoog maar het is niet iets om over naar huis te schrijven, ze kosten echter nog geen Euro per stuk en kunnen 5A hebben, dus waarom niet.
Hier de Schottky's vergeleken met de HEXFRED's: Lood om oud ijzer. De HEXFRED's zijn €1,50 per stuk duurder, dat geld kun je beter in je zak houden.
Om te zien of ik de resultaten van het DC filament supply onderzoekje van John Atwood kan reproduceren heb ik een opstelling gemaakt waarbij tegelijk de spanning over de buffer en de stroom tussen brug en buffer worden gemeten. De shunt bestaat uit twee 20mΩ weerstanden parallel, 1mV over de shunt komt dus overeen met 100mA. Hier is de golfvorm van stroom (boven) en spanning (onder): Het is mooi te zien hoe het bijladen van de buffer een piek van zo'n 530mA veroorzaakt terwijl de 150Ω belasting voor een continue stroom van 166mA zorgt. De rimpel over de buffer heeft een piekwaarde van 136mV. De bijbehorende spectra zien er zo uit: Stroom (boven) en spanning (onder) geven, ondanks de duidelijk verschillende golfvorm, een beetje het zelfde plaatje.
Nu had ik nog een paar 10H 200mA EI kern smoorspoelen liggen, daarmee heb ik een choke-loaded rectifier configuratie gebouwd: De smoorspoel heeft een DC weerstand van 56Ω, dus per 100mA raken we 5,6V kwijt en de stroom wordt door deze weerstand begrensd op zo'n 450mA. Een choke-loaded voeding heeft een veel lagere uitgangsspanning dan een standaard voeding, in dit geval is de spanning op de buffer 12,6V dus slechts de helft van de 24V met alleen een condensator. Bij het onderzoek van John Atwood was het verschil erg groot en waren de golven nagenoeg sinusvormig. I.p.v V is de schaal nu in mV! De rimpel is nu nog maar 4,6mV piek en ook hier een mooie sinus. De rimpel van de stroom is slechts 5mA!!!, we zien hier alleen de AC component vandaar dat de waarde lager kan zijn dan de stroom door de 150Ω belasting (~85mA). Het is nogal lomp zo'n smoorspoel, vooral als je er twee nodig hebt voor een symmetrische voeding, maar het sorteert wel effect. Een vergelijking van de spectra van de C (rood) met de LC (blauw) voeding maakt duidelijk hoe extreem het verschil is: De troep is met het LC filter een factor honderd lager en bestaat alleen uit harmonischen van 50Hz en 100Hz, tussen de pieken is het spectrum gelijk aan de blanco!!! Dit is toch wel een zeer significante verbetering.
Voor de DLCP ga ik gewoon de SMPS van Hypex gebruiken, de voeding met smoorspoelen is mij veel te groot en kan ook niet genoeg leveren voor de DLCP. Voor een vergelijking als opamp voeding is dit wel een aardige kandidaat om met nog een RC filter erbij zonder verder stabilisatie de opamp te voeden.
Dus op naar de opamp voeding vergelijking
Gerrit
- 8A HEXFRED's (20,5V)
- de aloude 1N4007 (20,5V)
- 5A Schottky diodes (21,1V)
Als buffer dient een 4700µF 35V elco.
Hier het spectrum boven de 1kHz van de rimpel op de buffer met de 1N4007 (rood) en de Schottky (blauw): De Schottky's geven minder troep in het hoog maar het is niet iets om over naar huis te schrijven, ze kosten echter nog geen Euro per stuk en kunnen 5A hebben, dus waarom niet.
Hier de Schottky's vergeleken met de HEXFRED's: Lood om oud ijzer. De HEXFRED's zijn €1,50 per stuk duurder, dat geld kun je beter in je zak houden.
Om te zien of ik de resultaten van het DC filament supply onderzoekje van John Atwood kan reproduceren heb ik een opstelling gemaakt waarbij tegelijk de spanning over de buffer en de stroom tussen brug en buffer worden gemeten. De shunt bestaat uit twee 20mΩ weerstanden parallel, 1mV over de shunt komt dus overeen met 100mA. Hier is de golfvorm van stroom (boven) en spanning (onder): Het is mooi te zien hoe het bijladen van de buffer een piek van zo'n 530mA veroorzaakt terwijl de 150Ω belasting voor een continue stroom van 166mA zorgt. De rimpel over de buffer heeft een piekwaarde van 136mV. De bijbehorende spectra zien er zo uit: Stroom (boven) en spanning (onder) geven, ondanks de duidelijk verschillende golfvorm, een beetje het zelfde plaatje.
Nu had ik nog een paar 10H 200mA EI kern smoorspoelen liggen, daarmee heb ik een choke-loaded rectifier configuratie gebouwd: De smoorspoel heeft een DC weerstand van 56Ω, dus per 100mA raken we 5,6V kwijt en de stroom wordt door deze weerstand begrensd op zo'n 450mA. Een choke-loaded voeding heeft een veel lagere uitgangsspanning dan een standaard voeding, in dit geval is de spanning op de buffer 12,6V dus slechts de helft van de 24V met alleen een condensator. Bij het onderzoek van John Atwood was het verschil erg groot en waren de golven nagenoeg sinusvormig. I.p.v V is de schaal nu in mV! De rimpel is nu nog maar 4,6mV piek en ook hier een mooie sinus. De rimpel van de stroom is slechts 5mA!!!, we zien hier alleen de AC component vandaar dat de waarde lager kan zijn dan de stroom door de 150Ω belasting (~85mA). Het is nogal lomp zo'n smoorspoel, vooral als je er twee nodig hebt voor een symmetrische voeding, maar het sorteert wel effect. Een vergelijking van de spectra van de C (rood) met de LC (blauw) voeding maakt duidelijk hoe extreem het verschil is: De troep is met het LC filter een factor honderd lager en bestaat alleen uit harmonischen van 50Hz en 100Hz, tussen de pieken is het spectrum gelijk aan de blanco!!! Dit is toch wel een zeer significante verbetering.
Voor de DLCP ga ik gewoon de SMPS van Hypex gebruiken, de voeding met smoorspoelen is mij veel te groot en kan ook niet genoeg leveren voor de DLCP. Voor een vergelijking als opamp voeding is dit wel een aardige kandidaat om met nog een RC filter erbij zonder verder stabilisatie de opamp te voeden.
Dus op naar de opamp voeding vergelijking
Gerrit
Zette me aan 't denkenray5150 schreef:+1Gerrit schreef:Heb je een suggestie voor een through hole regelaar (voor +12V en -12V) die meteen paar componenten er omheen z'n werk kan doen?
Goeie vraag, zat ik ook aan te denken.
Een idee, weet niet of het beter werkt (ruis) dan een IC ,nooit de nood gevoeld om zoiets te doen.
Het plezante is dat hier het hele stabilisatie-gebeuren onder de gestabiliseerde spanning gebeurt.Zoiets als een slang die z'n eigen staart opeet
Is nog vertoond maar dan was er een startweerstand of iets met een startdiode nodig.
Door fet's in te zetten die geleiden tenzij je ze smoort ( niet rookt
Het probeem met fet's is de spreiding, wordt uitzoeken.
Anne
Ik heb laatst bij een paar projectjes een LM336 gebruikt als referentie spanning en die waarde naar een power opamp gestuurd om een kleine voeding te maken. Die opamp kun je dan kiezen naar je afgenomen vermogen. Zo heb ik voor 1 project een NE5532 gebruikt om een mooie +/-10Vdc te maken. En voor een ander project maakte ik 5vdc met een LM336 en LME49600.
Hier is het schema van de LC audio voeding die ik heb liggen. Volgens mij is dat zo'n beetje wat jij bedoeld.SuperR schreef:Ik heb laatst bij een paar projectjes een LM336 gebruikt als referentie spanning en die waarde naar een power opamp gestuurd om een kleine voeding te maken. Die opamp kun je dan kiezen naar je afgenomen vermogen. Zo heb ik voor 1 project een NE5532 gebruikt om een mooie +/-10Vdc te maken. En voor een ander project maakte ik 5vdc met een LM336 en LME49600.
Gerrit
P.S. De phono preamp van hun is wel leuk met die optische voeding voor de mc trap.