Authenticiteit van onderdelen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Treb

Authenticiteit van onderdelen

Bericht door Treb »

Wat mij opvalt is dat Schuro in vergelijking met andere webshops transistoren voor een héél laag bedrag aanbiedt. Zo kost een IRFP240 slechts 1,33 euro, een IRFP9240 kost 1,47 euro. Bij anderen moet ik er meer dan 100-250 bestellen om zo'n stuksprijs te betalen...

Ik heb al eens wat onderdelen voor een LM3886 bij Schuro besteld en heb daarover en de service van Schuro geen klachten. Toch vraag ik mij af hoe Schuro zo goedkoop kan zijn.

In het algemeen: aangezien tegenwoordig echt álles wordt nagemaakt, hoe kan ik controleren of transistoren wel echte zijn of dat ze wellicht komen uit een Chinees kopieerfabriekje?

EDIT MOD: tendensieuze kant van het artikel weggehaald. Schuro bestaat al langer dan vandaag, en behalve dat het bedrijf niet altijd even snel is in hun doen en laten is er absoluut niets wat wijst op enige manier van kwaadaardige bedoelingen. Gelieve dan ook ZEER voorzichtig hiermee om te gaan!!! Waarschuwing één voor de TS bij deze, een tweede word in deze context NIET meer gegeven.

Wowly
Laatst gewijzigd door Treb op vr 19 jun 2009, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

meen je niet :shock:

chinezen ook... laats ook een website gevonden over een "buizen" versterker die bleek gewoon nep te zijn.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Je suggereert met dat plaatje dat je je eigen onderdelen hebt onderzocht en dat je dus nep spul hebt gekocht.

Maar in je tekst zeg je daar niets over
Heb je nu nepspullen gekregen of heb je een willekeurig plaatje van internet gehaald?
ray5150

Bericht door ray5150 »

http://sound.westhost.com/counterfeit.htm

Die van die elko kende ik nog niet.
Waar komt die foto vandaan dan?
guido
Contacteer:

Bericht door guido »

Als je goed naar het plaatje kijkt, dan lijkt de grote een opdruk van 50V te hebben. En de echte is maar 35.....(boem).

Tsja,

Wat wordt er tegenwoordig niet nagemaakt.....

condensatoren, weerstanden (nep metaalfilm), transistoren,
ic's (willekeurig ic pakken, schuren, leuke opdruk, verkopen. gebruiken=rook....)

:(
richard

Bericht door richard »

JvS schreef:
Je suggereert met dat plaatje dat je je eigen onderdelen hebt onderzocht en dat je dus nep spul hebt gekocht.

Maar in je tekst zeg je daar niets over
Heb je nu nepspullen gekregen of heb je een willekeurig plaatje van internet gehaald?
Lijkt me wel van belang dit duidelijk te maken. Anders is het wel erg fout van je om deze suggestie te wekken.

Naar mijn mening moeten de heren moderatoren dit even goed in de gaten houden.

En ja, er wordt wel namaak geproduceerd en ook verkocht. Een bedrijf als Schuro kan dit ook overkomen, maar dat wil niet meteen zeggen dat ze oplichters zijn, ze kunnen ook slachtoffer zijn bedenkelijke tussenhandelaren. Het gaat er dan wel om hoe ze hier tegenover de klant mee omgaan.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zoals enkele ervaren leden van dit forum al opmerkten: dit soort tendensieuze berichten word hier NIET getolereerd!! Waarschuwing één voor de TS. Een tweede word NIET gegeven!

Wowly
Treb

Bericht door Treb »

Het is niet in mij opgekomen dat ik hiermee een verkeerde indruk zou kunnen wekken, was ook niet de bedoeling. Laat ik mij verklaren.

Enige tijd geleden een twee delige BBC documentaire The Fake Trade gezien. Conclusie van de BBC: álles wordt tegenwoordig nagemaakt. Je kan het zo gek niet bedenken, zelfs eieren.

Vaak is het zo dat je als consument nep en echt nog van elkaar kunt onderscheiden, als was het alleen al vanwege de veel lagere prijs van het nep artikel. Tegenwoordig echter duiken steeds vaker producten op die voor de consument niet en voor de experts van het merk zelf nauwelijks van echt te onderscheiden zijn.
Daar waar vroeger de nep spullen via een apart handelskanaal aan de man worden gebracht werden, treft men tegenwoordig steeds vaker nep artikelen aan in het reguliere kanaal. Het is al voorgekomen dat er in apotheken nagemaakte medicijnen lagen die in het reguliere distributiekanaal terecht zijn gekomen.

Op diyAudio lees ik ook wel eens berichten over onderdelen die niet van de originele merk fabrikant kunnen zijn: elco's met afwijkende kleur-code combinaties etc. Toshiba en Sanken transistoren waarbij men aan de echtheid twijfelt.

Wat ik mij afvraag, wanneer moet ik mij misschien achter m'n oren krabben als het op de prijs van onderdelen aankomt?

Het is nooit de bedoeling geweest om Schuro in een kwaad daglicht te stellen of met nep onderdelen te associëren. Ik heb geen enkel bewijs maar ook geen vermoeden dat Schuro nep onderdelen verkoopt. Mijn ervaringen met Schuro zijn louter positief.
Voor zover mijn info reikt is Schuro een vrij kleine speler (éénmans-zaak?) op de onderdelenmarkt. Schuro's lage prijs van sommige onderdelen t.o.v. de grote onderdelenboeren (Digi-Key, Farnell, RS Online) vind ik opmerkelijk.

Die foto van de gefabriceerde elco staat hier: http://blog.makezine.com/archive/2007/1 ... itors.html
Ik heb ernaar gelinkt om te laten zien hoe creatief men (in China?) is. Dit is niet een elco die Schuro aan mij geleverd heeft, noch bezit ik deze elco.
Laatst gewijzigd door Treb op vr 19 jun 2009, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

okee, da's duidelijk. Goede reply! De titel is ook door mij niet handig aangepast. Nu betreft de titel Schuro en het onderwerp authenticiteit. En dat klopt niet.

Je mag de titel aanpassen zodat het duidelijk word dat het over authenticiteit gaat van onderdelen. Het zou dan ook fijn zijn als je de feedback van/over Schuro in een ander draadje zet?

In ieder geval bedankt.

Wowly
ray5150

Bericht door ray5150 »

Heb zelf ook wel eens zoiets gehad, kocht bij een niet nader genoemde webshop wat VDR's
waren ongeveer de helft van de prijs die je normaal betaald. na aansluiten deden ze direct BOEM!

is allemaal een kwestie van geld. het ene ic kost 15 cent, het andere 1,50 euro. het huisje is hetzelfde. ander stempeltje erop en klaar. als je dat met duizend stuks doet tikt dat lekker aan...

overigens heb ik verder uitstekende ervaringen met de betreffende webshop
Plaats reactie