Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door ray5150 »

D'r zit toch wel een dummyload aan de uitgang, hoop ik ? :hide:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Ah!buis »

Er is blijkbaar nogal in rond gerommeld.De 180k (R27) zou 100k zijn volgens schema.
Die extra's aa g2 van de EF86 zou ik er maar uit gooien.
Je hebt 't over 47k die 220k is geworden :? .De 47k (R13) die ik zie zit aan de kathodes van de ECC83 en je hebt daar 68k zitten :o .Ook R7 die als 22k vermeld staat lijkt meer 470k aan de fletse kleuren hier te zien.
Heb je C15 al vervangen,belangrijkste tegen brom.
En ja de deksel moet geaard.Gat meestal vanzelf met de schroeven.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

:P
Ja Hoor er zit een Dummy weerstand aan van 5 ohm 10 watt
ik heb ook voor mezelf even de Onderdeel nummers en waarden bij gezet

Anne
Ik snap daar niks van :oops:
Moet dat niet die 22K weerstand R7 zijn en die C 68 pf de 150Pf C6 ???

Ik heb die ene onbekende 180K weerstand en C 68Pf weg geknipt


De R27 is in de stuklijst 180K Dat moet zijn 47K
Dus over C14a en C14b zit R27=47K

C15 Heb ik alleen gemeten en was 2x47 uF

R13 is inderdaad 68K dat klopt volgens stuklijst


ondertussen 3 keer gewijzigd dit antwoord
ik het plaatje voor zien van Onderdeel nummers en waarden tot 2 x toe
de resolutie van de foto is erg veel minder geworden merkte ik op
en dat ging weer niet vanzelf
Bijlagen
Closeup ECC83 met tekst 1.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Ah!buis »

Als de 100k over die elco's maar 47k is gaat de anodespanning van de EF86 omhoog en daarmee de katode(s) van de ECC83.Door daar 68k ipv 47k te zetten blijft de stroom door de triodes ong.hetzelfde, dwz de anodespanning(en) ook.
Maar omdat de kathode(s) wel positiever zijn geworden blijft er minder over de buis.Meet 's welke spanningen op kathode en anodes van de ECC83 staan,kwestie om tezien of er nog genoeg over is om de eindbuizen uit te sturen.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

Dat is morgen het eerste wat ik ga doen en meld de waarden hier Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

ECC83 De spanning op Kathode 1 = 93 volt - Kathode= 92.7 Volt Anode1 = 213 -Volt Anode = 208 Volt

Laat eens horen en Anne en indien mogelijk je formule,s erbij ter educatie
:dank:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
ECC83 De spanning op Kathode 1 = 93 volt - Kathode= 92.7 Volt Anode1 = 213 -Volt Anode = 208 Volt

Laat eens horen en Anne en indien mogelijk je formule,s erbij ter educatie
:dank:
Vooruit dan maar met de schetekaasie :lol:
Eerst even verwonderd zijn ,de twee kathodes zitten aan elkaar en toch 93 en 92,7 :? .
Om 't verhaal niet te lang te maken (zou me 's moe kunnen maken :shock: )lekker afronden.
Kathodestroom (samen) 93/68=<1,4mA ,gaat verdeeld door 100k 120k anodeweerstanden.
Geeft een spanningsval 1,4x55=<77V .Met de anodes op 210V is de voeding dan 285V (75 hoger).
Kathodes op 95V en voeding 285V ,blijft 190V over voor de werking.Om niet allesdubbel te doen verder met een geval met anodeweerstand 110k.
We hebben nu Ra=110k en V+=190V geeft de rode lijn ,gaat van 190V bij 0mA naar 0V bij (190/110)mA.
In rust krijgen we een werkpunt bij ong. 1,4mA.
Dynamisch is de belasting niet 110k want er staat nog de lekweerstand (330k) van de eindbuis over,geeft 80k.
Trekken we door het werkpunt een lijn voor 80k (helling 80V/mA).Bij de werking schuiven we dan over die lijn heen en weer.
Daarbij liever niet hoger dan tot Vg=-0,5V,daarover krijg je last van roosterstroom.
Blijkt dat de anodespanning dan 25V lager zit,de topwaarde van de uitgangsspanning is dus 25V,ruim voldoende voor de eindbuis.
Nu zou je zeggen Vg verandert 1/2V voor 25V eruit ,versterking 50x :D .Is niet zo :( .De kathode verandert mee om de tweede triode te sturen (die z'n rooster ligt vast) en da's evenveel.Resultaat de versterking is maar de helft ,dus 25x :o .
Anne
Bijlagen
IVa83.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

Kijk dus dat is in orde
die 0.3 volt zou te verklaren kunnen zijn door net spanning.s variatie
Dat varieert hier een paar volt met in en uit schakelen van Witgoed Apperatuur

er zit ook nog een weerstand R11=3k3 met Condensator C8 470Pf aan een kant van de UGT deze gaat naar knooppunt R9-R10-C7
Op de scoop zag ik uitslingering van de trafo ( althans ik denk dat da het is )
door wat met C8 te experimenteren kreeg is dat weg met 1500Pf
Dat Zat er ook in gemonteerd de blok was ( mooi ) tussen de 1-8 KHZ met 11 watt
Op 16KHZ lijkt het niet meer op een blok
Ik weet niet wat reeel is voor iets dergelijks Misschien dat je daar wat over kan laten weten
De Sinus op 16KHZ ziet er nog prachtig uit zelfs boven 20 khz nog prima
en de power zakt een weinig in :P

Heel erg bedankt voor je Uitleg Anne :dank: :bakkie:
Bijlagen
1000HZ vol power 11 watt.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Ah!buis »

Bij het schema wat ik heb staat er 2k7 en 270p bij R11. Dat Ctje zit er idd als aanpassing van de UGT.Vermoedelijk zijn in de tijd verschillende trafo's gebruikt.
Dat die blok bij hoge freq snel slecht wordt is te verwachten.Je moet veel hogere freq ophoesten om die steile kanten voor elkaar te krijgen.
Als de brom nu ook onder de duim is heb je een mooie belegen :lol: versterker :D .
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

Ja Anne
er zit in mijn HF10 een AD9000 UGT
Weet jij misschien waar je er een Data Blad van kan vinden ??
ik zou nu graag die ingang om schakelbaar maken na een Line in Nivo
Geen Idee wat dat is iets van 100 mV maar bij welke ingang imp is dat ??? 600 ohm ??
Kan de EF86 op een lager pitje worden geschakeld zodat ook die 1Mohm imp. omlaag gaat ?
En zo ook het brom probleem te pakken nemen ?
met de volume regelaar op half is het niet te horen
Zou je dat voor me willen tekenen Anne ?
Ik ga vanavond na de rust periode voor de TV tot 22:30 beginnen mn EL84 voorraad testen meten op versterking en een paar gelijke bij elkaar zoeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Ah!buis »

De ingangsimpedatie naar beneden hoeft niet voor de aan te sluiten toestellen ,evt wel om de bromgevoeligheid te verminderen.Is wel een heel gedoe,moeten de drie potmeters vervangen en alle onderdelen errond.Werstanden /20 en condensatoren x20.Krijg je ong.100k in.
De versterking aanpassen is veel bewerkelijker.Die is bepaald door de tegenkoppeling.Meer tegenkoppelen=minder gevoelig maar ook meer kans op oscilleren.Er zit al een R6,C7 in om moeilijkheden te voorkomen.
Om meer kans te hebben dat het werkt met meer tegenkoppelen zou ook de versterking minder moeten.Kan wel door de EF86 al triode te schakelen maar daarmee verandert alles er omheen.Hele uitzoekerij mede door de gelijkstroom-koppeling met de volgende (triode) trap.
Denk er 's over.
Dan de UGT ,zal wel een AD9009 AD9019 zijn.AD9000 niet tegengekomen.Even allebij eraan hangen
Anne
Bijlagen
AD90xx.jpg
AD9009.jpg
AD9019.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

Nee het staat er met Koeie letters op Anne AD9000
Dus dat ombouwen met die EF86 is af te raden
Omschakelen gaat dus niet
Wel ombouwen naar 100K
3 potm vervangen en een paar C,s en weerstanden , Fluitje van een cent , ik heb de rest ook al moeten vervangen
En die potmeters zijn ook niet 100% meer
je zegt delen door 20 van de weerstanden en maal 20 van de Condensators
ik zie
C1= 33pFx20 wordt 660Pf
C2=560pFx20 wordt 10N
R1=2Mohm / 20 wordt 100K
C3=270pf wordt 5n4
C4=3300pF wordt 66nF
R2=2Mohm wordt 100K
R3=1,5Mohm wordt 75K
R4=150K wordt 7K5
R5=1Mohm wordt 50K en daar mee zit aan het rooster van de EF86
Een regenachtig middagje gezellige knutselen en alles is voor elkaar :P

Ik heb 2 buizen EL84 welke met 4,7 volt Negatief en 250 volt Anode spanning 74 ma per stuk opnemen
Wel erg veel Maar wel allebei hetzelfde
de steilheid ook nog gemeten allebei 12mA per Volt
Dat waren ook de buizen die het meeste anode stroom op namen
De andere 5 EL84 ers die ik heb , zitten tussen de 50 en 65 mA
het is allemaal gered uit oude radio,s
ik doe het ermee
Maandag wat Potmeters bestellen en de rest heb ik wel denk ik O:)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Ah!buis »

Pas maar op dat je de buizen niet vernielt.Met 250V en 74mA verstook iets van 18W ,mag maar 12W zijn.
Veiliger een -Vg1 van rond 10V nemen.
660 is niet gangbaar , neem 680pF en 68nF, 5n4 kan wel 5n6 worden.
Om de gevoeligheid te verminderen kun je de 10 ohm van de tegenkoppeling groter nemen.Hoever je daarmee kunt gaan voordat de versterker oscilleerneigingen krijgt ?? Uit proberen.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

Pas maar op dat je de buizen niet vernielt.Met 250V en 74mA verstook iets van 18W ,mag maar 12W zijn.
Veiliger een -Vg1 van rond 10V nemen.
ik had simpel de schakeling gebouwd in mn Amroh buizenboek
en daarna de waarden gemeten Anne.
Om de gevoeligheid te verminderen kun je de 10 ohm van de tegenkoppeling groter nemen.Hoever je daarmee kunt gaan voordat de versterker oscilleerneigingen krijgt ?? Uit proberen.
Misschien vanavond nog ffkes Anne
vanmiddag familie verplichtingen
Grt
Bert
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

Eerst vanavond kwam ik erachter dat ik een circuit vergeten was :oops: terug in te bouwen
Rechts boven op de Foto 2 C6 R7 dat heb er in gezet en gaf ook een lichte verbetering aan de Blokvorm
Verder vanavond nog even die R10 = 10 ohm weerstand verkleind en vergroot op je aanraden
een 10 ohm weerstand er over en zag ik dat er in de verticale flanken een streepje naast kwam
Daarna wat gaan spelen met weerstanden zoals je ziet :P
En telkens een Blok golf op verschillende frequenties op de scoop bekijken
Moest wel de stand van de volume regelaar aan passen
Met die weerstand regelde ik ook de versterking , minder weerstand meer versterking.
En zo wat aan het proberen geweest Anne , Try and Error
Met een 12 Ohm weerstand in plaats van 10 ohm was het resultaat aan zienlijk beter als met 10 ohm
Ik zal morgen een scoop plaatje maken en uploaden
Ik sta er eigenlijk versteld van het resultaat en begin eerder te denken dat ik mezelf belazer :?

Zelfs bij 8khz lijkt het nu nog op een blok
Terwijl ik daar eerst zelfs met veel fantasie er nog geen blok van kon maken
Morgen er weer eens met een wakkere kritische blik naar kijken :wink:
Bijlagen
Closup Onderzijde EF86.jpg
foto(2).JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Ah!buis »

Bedoelde eigenlijk om de 10 ohm groter te nemen,22 ohm of zelfs meer.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

Hoi Anne :P
Dat heb ik ook gedaan alleen bij meer dan 12 ohm werd de versterking veel minder en de blok ronder
alleen als je veel dingen snel achter elkaar uit probeer onthou je niet alles meer even goed :oops:
Ik moet dat anders nog maar eens herhalen als ik Lulkoek uit kraam
vandaag de plaatjes
Een ongelooflijke verbetering t.o.v. van waar ik begon bij deze belegen versterker
eerst allemaal van die oscillatie dingen in de flanken dat is nu helemaal weg
zie het scoop beeldje met handgeschreven tekst erbij
op hoge frekwenties zie je dan ook dat de versterker minder snel kan versterken
maar een sinus van 20khz komt ?? minder dB uit
Bijlagen
1Khz 10v div 6 ohm.jpg
4KHZ 10V div 6 ohm.jpg
8Khz Vol Power 1.jpg
10Khz 10Vdiv 6 Ohm.jpg
2014-09-01 10.53.31.jpg
2014-09-01 10.55.40.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Ah!buis »

Hopelijk hebben we het over dezelfde 10 ohm :? ,nml R10 O:) .
Met de toonregeling bij de ingang verandert de hoogweergave ook met de stand van de potmeters.
En een blok met 10V top op de uitgang is wat veel.Is ong het max wat er uit kan,krijg je vanzelf platte toppen ,ook van een sinus.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

ja Hoor dezelfde R10= 10 Ohm die heb ik dus 12 Ohm gemaakt Anne
Ook vanmorgen stond opeens de EF86 te ritselen en die vervangen ik had er nog een liggen (ook uit een oude radio )
Ik heb de Volume en Toon regeling Potmeters in de dezelfde ( midden) stand laten staan als bij 1KHZ meting

Ik kan nog wel iets maar dan die 20 volt Top Top er uit wringen zonder platte toppen in de sinus

Net de Potmeters en Condensatoren Toon en Volume regeling opgehaald
Dus kan morgen weer verder O:)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Ah!buis »

20Vtt is dan ook 10Vt ,niet ver van 't max.
Ik begon te twijfelen of 't wel over R10 ging.Van 10 naar 12 ohm scheelt 1,6dB nauwelijks de moeite en zou dan ook niet veel uitmaken.Vandaar dacht die verschillen mogeijk door de toonregeling.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

Hoi Anne
ik schreef dat de vergroten van de waarde van R10 de versterking terug regelde
Deze Kluns heeft denk de potmeter weer verder open gedraaid tot 20 Volt Top :oops:
er zo begon natuurlijk de boel weer te vervormen

En ik maar denken dat ik met die weerstand de vorm van de blok kon beïnvloeden
Nooit te oud om te leren (hoop ik dan maar ) O:)

Als ik die R10 verhoogde naar 22 ohm kon ik de versterker op 1Khz nog uit sturen tot 20V Top
Met R10 op 12 ohm kan ik zelfs naar 25 volt top top uit sturen

Een 1Khz Sinus uitgestuurd tot 20 volt Top Top over een 6 Ohm dummy = 8 watt
En dan vervolgens , Zonder het signaal te vergroten , de frequentie naar 20khz verhoog , meet ik nog 14 volt Top Top over die 6 ohm dummy = 4 watt
dus -3dB Is dat een normaal getal voor zo iets ??
Bijlagen
20 khz 14volt top top.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Ah!buis »

Die R10 beinvloedt de spanningsversterking.Als je met 10 ohm en 100mV aan de ingang bijv. 5V eruit krijgt, heb je met 22 ohm (100/10)x22=220mV nodig voor diezelfde 5V eruit.Om te gaan vergelijken bij het max.wa er uit te krijgen is dan is er niet veel verschil,wel meer vervorming met 10 ohm.Een vervormde uitgang lijkt soms meer door de afwijkende vorm.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

Begrepen Anne :)
Spoedig dit project afronden met een 100k ingang en dan maar eens :rock:
en dan weer op de plank bij de andere geslaagde projecten
p.s
die valkuil van een meting van ouput met vervormde signalen ken ik
Met HF deed ik een simpel Pi Filter eerst er voor , dan was ik de meeste vervorming kwijt
kan die 20khz wel eens verder uit vergroten en kijken hoe die sinus er nog uit ziet
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door OpaBert »

ANNE HELLUP :?
De Toon regeling staat helemaal uit de midden om er een blokje bij 1khz door te krijgen
De potmeters zijn lineair is dat misschien de fout ?

ik heb de schakeling voor zover ik weet goed in gebouwd ook na 3x kijken
het is al bijna goed als ik die 33pf naar 10Nf vergroot ???
maar dat is niet zo maar een beetje aanpassen
Dus ergens maak ik een Knots van een Fout :oops:


C1= 33pFx20 wordt 660Pf
C2=560pFx20 wordt 10N
R1=2Mohm / 20 wordt 100K
C3=270pf wordt 5n4
C4=3300pF wordt 66nF
R2=2Mohm wordt 100K
R3=1,5Mohm wordt 75K
R4=150K wordt 7K5
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Ah!buis »

Eerst een PM tegengkomen en nu hier, je weet 't dus :sure:
Idd stond toch ook op die dat erin zaten, log :o
Nu moet je op ong. 1/10-de hetzelfde krijgen als eerst op de helft.En het volume doet nu alles in het eerste stuk :( .
Anne
Plaats reactie