Hulp bij ontwerpen scheidingsfilter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
JPLvdM

Hulp bij ontwerpen scheidingsfilter

Bericht door JPLvdM »

Ha iedereen, graag hulp bij het volgende. Ik heb al weer jaren terug kleine transmissie-lijn boxjes gebouwd, de Pico Lino (uit Hobby Hifi meen ik). Prima speakertje en ze doen al jaren dienst op mijn bureau, met een zelfgebouwde "gain-clone" als versterking.

Nu wil ik graag iets meer detaillering en sprankeling in het hoog. Mijn idee, een tweeter (ik dacht aan Vifa XT25 TG30) erboven op te zetten in een apart kastje. Met daarin het scheidingsfilter.

Nu heb ik daar wat hulp bij nodig. Hoe maak ik een dergelijk scheidingsfilter? Dat vanaf een bepaalde frequentie (zeg 1000 Hz, of welke adviseren jullie?) de tweeter het overneemt en het breedbandertje ontlast wordt?

Wellicht is hier wat literatuur over te vinden? Of nog beter, heeft iemand dit al eens gedaan?

Ik hoor het graag.

Groet,

JPLvdM
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Hulp bij ontwerpen scheidingsfilter

Bericht door Henkjan »

tenzij je ergens een verslag vindt van iemand die exact het zelfde gedaan heeft, wordt het toch op (laten) meten van de nw speaker, en pas dan een filter ontwerpen...
qua frequentie zou ik met zo'n klein breedbandertje 3 à 4kHz en dan met flauwe helling filteren.

alternatief is dat je een zgn ambient tweeter toepast, dat is een schuin naar achter/boven gerichtte tweeter die alleen de hoogste octaaf invult. zie bv dit topic http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=20274 dat zou op t gehoor goed af te stemmen zijn.
JPLvdM

Bericht door JPLvdM »

Henk Jan,

Dank voor je antwoord. Ik ben redelijk nieuw op het forum en blijf me verbazen over alles wat ik er kan vinden. En vooral over de hulp die we elkaar kunnen geven.

Over je mail, inderdaad een interessant topic. Geeft me wel weer een keuze. Ik dacht het breedbandertje iets te ontlasten door vanaf zo'n 3000 Hz (waarom niet rond de 1 Khz?)de boel te laten overnemen door een tweeter. Dan heeft het breedbandertje de handen/conus vrij om het midden/laag voor zijn rekening te nemen (ongelooflijk wat er uitkomt met zo'n klein TL-kastje). Vervolgens een goede tweeter met een bereik wat iets verder doorloopt (meer dan 20KHz) en vooral een hoger oplossend vermogen.

Nu is mijn dilemma, bereik ik hetzelfde effect met zo'n ambient tweeter (hoger oplossend vermogen, iets meer sprankelend, schoner hoog zijn met name de wensen die ik heb)? Ik zou zelfs een kastje op de PicoLino kunnen zetten met een tweeter naar voren en een ambient tweeter schuin naar achteren. Waarmee haal ik de meeste winst? Ik denk dat ik allebei ga uitproberen.

Kun je wat literatuur aanraden over filter-ontwerp. Je schrijft "met een flauwe helling filteren". Ik weet ongeveer wat het betekent (aantal DB/octaaf niet te hoog, 6 dB/Oct ??), maar hoe ik het in elkaar moet zetten????? En dan hebben we het nog niet over parallel of serie, fase, timing, rendement etc. En het lijkt me dat het filter ervoor moet zorgen dat de tweeter vanaf 3 a 4 KHz de boel krijgt aangeboden, en daaronder niets. En de breedbander tot die 3 à 4 KHz, en daarboven niets. Kortom, hoe meer ik erover lees, hoe meer ik me realiseer dat ik heel, heel veel nog niet weet. Nu kan ik dat oplossen door hulp in roepen/kopen, bijvoorbeeld door naar Speakerland/Speaker & Co oid te gaan, daar me te laten adviseren en dan weet ik dat het goed komt. Ik wil het echter zelf uitknobbelen. Ik ben razend nieuwsgierig inmiddels. En voor mij werkt het prima om eerst wat literatuur te pakken zien te krijgen, vervolgens te gaan experimenteren en daarbij heel goed te luisteren. Tips??

Alvast bedankt voor alle moeite.

JPLvdM
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

JPLvdM schreef:
(waarom niet rond de 1 Khz?)
er zijn geen tweeters die zo laag kunnen

leesvoer:
http://zelfbouwaudio.nl/wiki/index.php? ... ingsfilter (is nog niet compleet, origineel staat hier: http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 2&Itemid=2 )
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Je hebt het dan ook niet meer over een breedbander maar over een tweeweg systeem bestaande uit een woofer en tweeter.
Tweeweg systemen hebben doorgaans een schendingsfrequentie tussen 1600 en 5000 hz, een breedbander wordt geacht het gehele spectrum weer te geven tot 20.000 hz.
Als het nu zo is dat je het hoog gewoon niet sprankelend genoeg vind dan kun je er voor kiezen om een tweeter in gebruik te nemen met alleen een condensator in serie, je kunt dat voor de ervaring even proberen, de condensator zou 0,68 tot 1,0 uF moeten bedragen zodat de tweeter alleen het hoogste hoog weergeeft.
Indien het hoog te zwak is voor je dan ligt hierin wellicht een oplossing.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik heb een 2-weg gemaakt met de TC of TG versie van de picolino breedbander, die papieren variant van 13,-
Gecombineert met een een Dayton ND20FA maar die breedbander speelde dat echt wel weg. Daarom zou ik eerder een ambient tweeter proberen. Bijvoorbeeld een setje Visaton CP13 ofzo. Dit soort aanpassingen zijn eenvoudig te doen, echt een filter voor een 2-weg maken is nog best pittig.

Eventueel kun je hier eens naar kijken:
http://quint-audio.com/qaudio/files/ent ... 7_mkii.pdf

Deze is fantastisch vind ik; http://quint-audio.com/qaudio/files/bau ... 227_xt.pdf
Walt

Bericht door Walt »

Er zit maar heel weinig energie in de hoge tonen, dus de 'ontlasting' van de breedbander zou maar zeer beperkt zijn. Wat je kan proberen is die Vifa tweeter erboven in een apart kastje en dan eens beginnen door deze alleen via een kleine condensator in serie aan de sluiten, denk aan iets van 2,2uF om mee te beginnen.

Groetjes Walter
JPLvdM

Bericht door JPLvdM »

Walter,

Dank voor je reactie. Ik ga het komende week op die manier proberen.

Ik laat je weten hoe ik gevaren ben (mijzelf kennende, ergens in de loop van oktober op zijn vroegst).

Groet,

JPLvdM
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Welke pico lino's heb je , met gele kevlar conus of witte glasvezel conus ?
JPLvdM

Bericht door JPLvdM »

Gele kevlar it is
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”