Standby-voeding

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
dirklammers

Standby-voeding

Bericht door dirklammers »

Ik ben een voorversterker aan het ontwerpen die altijd standby zal staan en d.m.v. een pushbutton met de bekende LED-ring er omheen ingeschakeld kan worden. Hiervoor is onderstaande schakeling bedacht. Een waarschuwing vooraf: ik besteed meestal niet veel tijd in Eagle aan de schakeling zelf. Als die in elkaar zit vind ik het best, ik stort me liever op het ontwerpen van de layout van de print. Misschien vinden jullie de schakeling dus "wat rommelig" :oops:

Een toelichting: in de standby stand brandt de LED die is aangesloten op X1-1 en X1-3 flauw via R1 en D1. De PIC draait energiezuinig in de 48KHz modus op de interne oscillator. Zodra d.m.v. de pushbutton op X1-2 poort B3 aan de massa wordt gelegd stuurt de PIC via poort B2 een relais aan dat de rest van de versterker onder 230V zet.
Ook krijgt de LED nu via R2 een hogere spanning en zal dus feller gaan branden.
Connector SV1 is toegevoegd voor in-circuit programmeren evenals jumper JP1 die tijdens dat programmeren de rest van de schakeling kan loskoppelen.
Na een nieuwe druk op de knop keert de standby stand weer terug.

Iets zegt me dat het ook simpeler kan, maar ik ben nu eenmaal PIC-minded :)

Dank vast voor jullie reacties.

Dirk
Bijlagen
Standby.png
Ah!buis

Re: Standby-voeding

Bericht door Ah!buis »

Eenvoudig, nou zo bijv. Kan ook wel met een (LM)555 of een opampje.Maar met minder onderdelen ?
Anne
Bijlagen
KK.JPG
dirklammers

Ja, ik snap hem ..... denk ik. Had ik zo zelf niet verzonnen en vandaar mijn keuze voor een PIC. Daar kun je lekker softwarematig "alles" in regelen want anders een uitgedachte schakeling zou vragen.

Dirk
ray5150

Bericht door ray5150 »

Nou weet ik niet wat voor topologie en wat het stroomverbruik van die voorversterker zal zijn,
maar dan kan je hem toch net zo goed altijd laten aanstaan ?

Als ik ervan uitga dat een opampje iets van 10 ma trekt, en nog wat led's en relais erbij, doe eens gek, 150 tot 200 mA in totaal ?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Nou weet ik niet wat voor topologie en wat het stroomverbruik van die voorversterker zal zijn,
maar dan kan je hem toch net zo goed altijd laten aanstaan ?

Als ik ervan uitga dat een opampje iets van 10 ma trekt, en nog wat led's en relais erbij, doe eens gek, 150 tot 200 mA in totaal ?
Wel wat erg ruim gerekend ,maar d'r zit wel iets in :wink:
Als de VV heel weinig verbruikt is 't niet echt de moeite.
De schakeling die ik voorstelde verbruikt in de uitstand goed 2mA (voornamelijk de LED), klink goed maar het verlies van de trafo is vermoedelijk enkele watt's ,maakt de winst wel erg klein.( tenzij het met buizen is :D )
Anne
dirklammers

maar dan kan je hem toch net zo goed altijd laten aanstaan
Tja, daar heb je eigenlijk wel een punt ......
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”