Topic mag dicht/weg

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Speaker stopt ermee

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Speaker stopt ermee

Bericht door ray5150 »

Nou, aan de slag dan maar...
http://elektrotanya.com/sony_str-gx290_ ... nload.html

Uitmekaar trekken, alle verbindingen waar audio doorheen loopt opnieuw solderen, alle schakelaars en potmeters door spuiten met een beetje Kontakt 61, en dan nog maar eens proberen...
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Speaker stopt ermee

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:15, 1 keer totaal gewijzigd.
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Speaker stopt ermee

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Speaker stopt ermee

Bericht door ray5150 »

Mmm, als je dan toch bezig bent, gooi er dan gelijk wat nieuwe bipolaire elko's in.
Voor de prijs van die dingen hoef je ook weer niet te laten :
http://www.rumoh.eu/nl/22-jantzen-audio-bipolair
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Speaker stopt ermee

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Speaker stopt ermee

Bericht door bartsegers »

The_Maxx schreef:
ray5150 schreef:
Mmm, als je dan toch bezig bent, gooi er dan gelijk wat nieuwe bipolaire elko's in.
Voor de prijs van die dingen hoef je ook weer niet te laten :
http://www.rumoh.eu/nl/22-jantzen-audio-bipolair
Klopt, maar zolang ze het doen, doen ze het.
Er is wel degelijk verschil tussen oude en nieuwe condensatoren.
"dat ze het doen" wil niet zeggen dat het optimaal is, kan vaak beter.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Speaker stopt ermee

Bericht door ray5150 »

Ach, ja.... :roll:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Speaker stopt ermee

Bericht door richard »

ray5150 schreef:
Ach, ja.... :roll:
:sure:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Speaker stopt ermee

Bericht door ray5150 »

Zelfs over een no-brainer kun je in discussie gaan...
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Speaker stopt ermee

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Speaker stopt ermee

Bericht door ray5150 »

Alle dingen op deze planeet verouderen, met name elco's...ongeacht of ze polair of bipolair zijn.
Normaal gesproken hebben die dingen een tolerantie van zo'n 10%. na een jaar of 40 (waar ze dus niet voor gemaakt zijn) is een tolerantie van een procent of 30 of meer geen uitzondering.

Dit heeft tot gevolg in dit geval dat de weergave karakteristiek van de luidspreker veranderd, meestal niet ten goede.
Door de nieuwe elco's zal de karateristiek weer volgens het originele patroon verlopen.

Dit word recappen genoemd. nl het vervangen van alle elco's in een apparaat. heel gebruikelijk bij audio van 30 jaar en ouder

Net als een auto, die is na een jaar of 40 ook wel toe aan een set nieuwe banden en wat verse olie..
Plaats reactie