Hallo breedbanders,
Een paar vragen van iemand die wat inzicht wil krijgen in het toepassen van een sperkring voor een breedbander.
Als ik het goed begrijp bepaalt de spoel de waarde waarboven je een mate van verzwakking wil, de weerstand de waarde zelf en de cap de waarde waaronder je een verzwakking wil. Dus de spoel markeert de ondergrens en de cap de bovengrens van het gebied dat je wil verzwakken.
Dan zijn er 2 dingen die je moet weten: 1 het frequentiegebied dat je wil verzwakken, 2 de mate waarin (hoeveel db) je deze wil verzwakken. Tot zover goed?
Als bovenstaande juist is, komen nu de echte vragen:
1 Hoe bepaal je het te verzwakken frequentiegebied
2 Hoe bepaal je de waarden van spoel, weerstand en condensator
Mijn voorlopig inzicht hierin is dat;
ad 1; aan de hand van de bijgeleverde spl-curve van de luidspreker. Je ziet de pieken en dalen en probeert de ergste te markeren. Dat is lastig, de grafiekjes zijn vaak erg klein en grof. Bovendien geven ze niet weer wat de luidspreker in een gekozen behuizing doet. Daaruit volgt dat er een meting verricht moet worden van de luidspreker in zijn behuizing. Als je dat niet kan, zoals ik, ga je luisteren. Je hoort wat en probeert het te duiden. Waar zitten bv. de ss-jes die om je oren fluiten, of de wat al te hard tetterende stemmen, of........Een hachelijke onderneming dus...om dat wat je hoort te vertalen naar specifieke frequenties.
ad 2 Als je dan eenmaal hebt uitgevonden waar het te verzwakken frequentiegebied ligt, moeten nu de waarden bepaald worden van de cap, enz. Hoe doe je dat? Kan dat bv aan de hand van zo'n crossover-calculatie rekentool zoals op de site van Rumoh te vinden is? Dan toets je bv 2000hz en je krijgt een bepaalde waarde van de spoel in een 6db filter. Toets je dan vervolgens 3000hz in krijg je de waarde van de cap in een 6db filter. Dan lijkt het logisch dat je hiermee de onder- en bovengrens van het te verzwakken gebied hebt vertaald naar waarden van spoelen en en caps. Kan dit, zijn de aldus gevonden waardes correct? Dan blijft nog de vraag hoeveel weerstand je moet toevoegen als je bv een verzwakking wenst van 2db.
Hopelijk is mijn vraag een beetje duidelijk?
Ik heb nog veel meer vragen, maar ik zou al heel blij zijn als bovenstaand eerst beantwoord wordt en of mijn inzichten wel juist zijn.
Hartelijk dank alvast voor het meedenken...
vraag over het principe van een sperkring
Moderator: Beheerdersteam
Re: vraag over het principe van een sperkring
Het werkt een beetje anders. De spoel, condensator en weerstand werken niet afzonderlijk van elkaar als laagdoorlaat, hoogdoorlaat en bypass. Je kan de stroomsterktes door de componenten niet zomaar bij elkaar optellen, ook al staan de componenten parallel aan elkaar. De stroomsterkte door een spoel loopt namelijk 90 graden achter op de spanning in het geval van een spoel; 90 graden voor in het geval van een condensator. Om de totale stroomsterkte te berekenen (bij een gegeven spanning) moet je bij het optellen van de stroomsterktes rekening houden met deze fasedraaiing. Je kan de afzonderlijke stroomsterktes door R, C en L tekenen in een phasor diagram en ze dan optellen.
Een andere manier om ernaar te kijken: de condensator en de spoel vormen samen een resonator met frequentie f = 1/ (2 pi sqrt(LC)). Met alleen deze resonator heb je een zeer hoge demping in een zeer smal frequentiegebeid. Door de weerstand toe te voegen zorg je dat de resonator verlies heeft / gedempt wordt. Hoe lager de weerstand, hoe sterker het effect. De sperkring werkt dan over een groter frequentiegebied en dempt minder.
De waarden bepalen gaat het makkelijkst door gewoon wat uit te proberen in een programma zoals Boxsim. Je kan de datasheet met een programma als SPLtrace omzetten in een frd-bestand en dat in Boxsim importeren, maar het is inderdaad beter om de luidspreker te bouwen en de respons zelf meten. Je hoeft er niet eens een echte meetmicrofoon voor te hebben.
Een andere manier om ernaar te kijken: de condensator en de spoel vormen samen een resonator met frequentie f = 1/ (2 pi sqrt(LC)). Met alleen deze resonator heb je een zeer hoge demping in een zeer smal frequentiegebeid. Door de weerstand toe te voegen zorg je dat de resonator verlies heeft / gedempt wordt. Hoe lager de weerstand, hoe sterker het effect. De sperkring werkt dan over een groter frequentiegebied en dempt minder.
De waarden bepalen gaat het makkelijkst door gewoon wat uit te proberen in een programma zoals Boxsim. Je kan de datasheet met een programma als SPLtrace omzetten in een frd-bestand en dat in Boxsim importeren, maar het is inderdaad beter om de luidspreker te bouwen en de respons zelf meten. Je hoeft er niet eens een echte meetmicrofoon voor te hebben.
Dank je wel voor deze uitleg..........alleen kan ik het helemaal niet volgen............
Heel frustrerend om te moeten constateren dat mij een aantal rekenkundige/ natuurkundige begrippen niet bekend zijn, waardoor ik niet begrijp wat er staat.
Het is een soort geblindoekt rondtasten in een onbekend bos.
Kan het wat eenvoudiger? Of is dat ten ene male onmogelijk.
Ik wil best iets leren over meten, rekenen, simuleren en boxim en al wat dies meer zei, maar waar moet ik beginnen..?
De topic over een eventuele workshop "meten" en dergelijke is gestopt zonder concrete afspraken helaas.
Had graag aan een workshop deel genomen. Zonder voordoen, uitleg en praktijk leer ik heel moeilijk wat ik wil leren.
Dan is het te abstract voor me.
Ik doe nog een poging; hoe bereken ik de waarden van spoel weerstand en condensator als ik tussen 2000 en 3000hz 3db wil dempen? En dat zonder boxim, maar met een (eenvoudige) formule. Of kan zoiets helemaal niet.
Boxim draait niet op een apple, dat is de eerste hobbel al. Op een oude, voor mij opgeschoonde laptop kan ik het wel downloaden maar draait het niet omdat de juiste ( welke?!) ondersteuningsprogramma's ontbreken.
En mocht ik het uiteindelijk toch werkend krijgen moet ik nog door die duitse taal heen en een massa begrippen waarvan ik de betekenis niet ken. Okee, tanden op elkaar dus zou je zeggen; aan het werk luierd!
Maar ik denk niet dat het me zonder hulp gaat lukken, of dat het me tenminste een hele tijd gaat duren.
Wat ik kan doen om meer hulp en daarmee meer inzicht te verwerven, is een voorbeeldproject starten.
Ik heb Eton mid-woofers, Visaton B80 breedbanders, scanspeak tweeters en nog een paar scanspeak mids. Ik zou een keuze kunnen maken voor een combinatie.
Het startpunt zou dan zijn; een keuze maken op grond van gewenst resultaat.(formaat, budget etc.) Vervolgens een kastontwerp maken, dan simuleren, dan daadwerkelijk bouwen en dan luisteren en meten en dan hopelijk tot het gewenste eindresultaat komen.
Gewoon beginnen dus?
Heel frustrerend om te moeten constateren dat mij een aantal rekenkundige/ natuurkundige begrippen niet bekend zijn, waardoor ik niet begrijp wat er staat.
Het is een soort geblindoekt rondtasten in een onbekend bos.
Kan het wat eenvoudiger? Of is dat ten ene male onmogelijk.
Ik wil best iets leren over meten, rekenen, simuleren en boxim en al wat dies meer zei, maar waar moet ik beginnen..?
De topic over een eventuele workshop "meten" en dergelijke is gestopt zonder concrete afspraken helaas.
Had graag aan een workshop deel genomen. Zonder voordoen, uitleg en praktijk leer ik heel moeilijk wat ik wil leren.
Dan is het te abstract voor me.
Ik doe nog een poging; hoe bereken ik de waarden van spoel weerstand en condensator als ik tussen 2000 en 3000hz 3db wil dempen? En dat zonder boxim, maar met een (eenvoudige) formule. Of kan zoiets helemaal niet.
Boxim draait niet op een apple, dat is de eerste hobbel al. Op een oude, voor mij opgeschoonde laptop kan ik het wel downloaden maar draait het niet omdat de juiste ( welke?!) ondersteuningsprogramma's ontbreken.
En mocht ik het uiteindelijk toch werkend krijgen moet ik nog door die duitse taal heen en een massa begrippen waarvan ik de betekenis niet ken. Okee, tanden op elkaar dus zou je zeggen; aan het werk luierd!
Maar ik denk niet dat het me zonder hulp gaat lukken, of dat het me tenminste een hele tijd gaat duren.
Wat ik kan doen om meer hulp en daarmee meer inzicht te verwerven, is een voorbeeldproject starten.
Ik heb Eton mid-woofers, Visaton B80 breedbanders, scanspeak tweeters en nog een paar scanspeak mids. Ik zou een keuze kunnen maken voor een combinatie.
Het startpunt zou dan zijn; een keuze maken op grond van gewenst resultaat.(formaat, budget etc.) Vervolgens een kastontwerp maken, dan simuleren, dan daadwerkelijk bouwen en dan luisteren en meten en dan hopelijk tot het gewenste eindresultaat komen.
Gewoon beginnen dus?
Ah....! Ik zie net dat de animocheck voor een workshop nog springlevend is!
En natuurlijk heb ik me zojuist opgegeven bij Ruud.....
En natuurlijk heb ik me zojuist opgegeven bij Ruud.....
Kortgezegd: het kan helaas niet op een eenvoudige manier zonder simulatieprogramma.
Lastig dat de meeste programma's zijn gemaakt voor Windows. Misschien lukt het om Boxsim met een programma als Wine aan de praat te krijgen. (klik) Er is trouwens een Engelstalige versie van Boxsim. Op internet zijn wel handleidingen te vinden, zoek op 'Boxsim tutorial'.
Lastig dat de meeste programma's zijn gemaakt voor Windows. Misschien lukt het om Boxsim met een programma als Wine aan de praat te krijgen. (klik) Er is trouwens een Engelstalige versie van Boxsim. Op internet zijn wel handleidingen te vinden, zoek op 'Boxsim tutorial'.