Filter ontwerpen voor 3-weg

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
TVG

Filter ontwerpen voor 3-weg

Bericht door TVG »

Hallo allemaal,

Ik zou graag een 3 weg systeem maken, dit wordt mijn allereerste project. Ik heb de units al ongeveer in gedachten, maar ik heb geen flauw idee hoe aan het filter te beginnen. Kunnen jullie me helpen dit tot een goed einde te brengen?

De units zijn: tweeter: Alcone AC 1 HAT MK II/midrange: SEAS M 11
/ woofer: Alcone AC 10 HE

Alle hulp is welkom, bedankt!
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Ha TVG,

Tsja, je eerste project en gelijk een drieweg filterbouwen. Ik vergelijk dat vaak met als je net je rijbewijs hebt en gelijk in de formule 1 gaat rijden...Niet om je te ontmoedigen, maar dit is niet het makkelijkste om mee te beginnen.
Maar gelukkig zijn er forums om vragen te stellen, dus hierbij dan wat tips.

Verzamel alle gegevens van de gebruikte units en ga bekijken welke kantelfrequenties je wil gaan gebruiken. Dan ga je rekenen, simuleren, wat voor type filter, wat voor gedrag, etc etc...Dat is veel rekenen en simuleren. Wat basiskennis van filters en units is wel handig.

Om ergens te beginnen zou je kunnen beginnen bij de tweeter. Daar is al wat onderzoek naar gedaan en heeft een flinke piek romd de 20 kHz. Om die weg te werken heeft alcone een filtertje gemaakt. Staat op http://www.lautsprechershop.de/pdf/alcone/ac1hat.pdf
Als je daar mee aan de slag gaat, kun je je mid gaan bepalen, en als laatste de woofer....

Maar bedenk dat het zeker niet het makkelijkste is....
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”