luidsprekers systeem tbv Hauptwerk (digitaal orgel)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

hannesie
Contacteer:

Re: luidsprekers systeem tbv Hauptwerk (digitaal orgel)

Bericht door hannesie »

Als je dan ook nog wat in de hoogte wat kunt doen. :lol:
doorsnedeorgel.~png.jpg
salautom

Bericht door salautom »

wat mij betreft ga ik dan voor 1 of meerder subs (ik begin met een sub voor de 16', kan altijd nog later 1 voor de 32' bouwen, of zelfs meerdere voor de 16 voeters)
vervolgens heb ik luidsprekers nodig:
- vanaf 64Hz ongeveer ter aanvulling op de subs tbv de 16'
- vanaf 64Hz tbv de 8'
- vanaf 128Hz tbv de 4'
- en ik zou ook nog luidsprekers kunnen bouwen voor 2', dus vanaf 256Hz, maar weet niet of dit zinvol is om daar nog een apart type voor te gaan bouwen.

om minimaal te starten heb ik in elk geval nodig:
- 1 sub
- 2 luidsprekers ter aanvulling op de sub
- 2 luidsprekers voor de 8' en 4'
- 2 luidsprekers voor de rest
(en eigenlijk nog een set vanaf 64Hz voor rear)
(ik heb nu 8 kanalen ter beschikking, zowel als output, als versterking)

wat betreft budget zou ik graag rond de 200 euro per luidspreker willen zitten, inclusief filter, afwerking mag kale mdf zijn.
(zou een alpair 10 niet geschikt zijn om vanaf 128Hz in te zetten?)

verder heb ik nog liggen 2x al200 en 4x al130m

@hannesie: ben bang dat ik deze hoogte niet heb... / samples zijn opgenomen zowel met als zonder de akoestiek van de ruimte, ik gebruik voornamelijk die met akoestiek
@richard: ik weet niet of transmissielijnen voldoende power ik het laag kunnen geven?
@markbakk: wil inderdaad vlak en vervormingsarm, samples zijn inderdaad stereo, akoestiek is niet geweldig, alleen (voorlopig, eerst verhuizen) niets aan te doen
@gerrit: klopt aardig wat je zegt, verder zijn er natuurlijk verschillende sub oplossingen mogelijk (Bohlender is te prijzig inderdaad) de motu 24IO wordt veel gebruikt voor multikanaals
richard

Bericht door richard »

salautom schreef:
@richard: ik weet niet of transmissielijnen voldoende power ik het laag kunnen geven?
Dat weet ik ook niet, maar orgelpijpen werken meen ik volgens het zelfde principe.
salautom

Bericht door salautom »

maar ik moet natuurlijk niet orgelpijpen nabootsen, maar de opname ervan afspelen
richard

Bericht door richard »

Wat wil je, een muziekinstrument bouwen of een apparaat dat zo exact mogelijk de opgenomen samples afspeelt?
Als je voor ieder register een apart kanaal en luidspreker wil reserveren ben je met het eerste bezig, voor de tweede optie kun je beter goede hifiboxen bouwen met een groot bereik.
salautom

Bericht door salautom »

ik wil een muziekinstrument bouwen die de opname (samples) zo goed mogelijk kan weergeven op een vrij hoog volume.
en ik heb al van alles geprobeerd, van PA tot kwalitatief goede luidsprekers, maar helaas nog steeds geen juiste oplossing gevonden
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je wil dus zoiets http://www.mixtuur.nl zelf maken
salautom

Bericht door salautom »

zo, ik ben weer een stap(je) verder
het multikanaalsprincipe van hauptwerk is eigenlijk alleen bedoeld voor 'dry' sample-sets, oftewel sample-sets zonder acoustiek van de ruimte.
in geval van 'wet' sample-sets, dus met de acoustiek van de ruimte in de opname is het allerbeste een goede hoofdtelefoon
als ik gebruik maak van mijn AKG K701 ben ik inderdaad ook erg tevreden over het geproduceerde geluid.
Alleen vind ik het spelen met hoofdtelefoon niet zo fijn, ben ik na een kwartier meestal wel zat.

dus toch maar verder met een goede stereo opstelling.
wat is nu slim? volgens mij het beste om een bestaand ontwerp te gaan bouwen, maar welke?
passief? actief?
desnoods aangevuld met 1 of 2 subs?
het liefst zou ik een full range willen bouwen met een range van ongeveer 30-20000 Hz
de ruimte is rechthoekig 8x7x3.4 (56m2, 190m3) en vrij hard, en verder weinig te doen aan verbetering
is bv een linkwitz orion hier een optie? of bv een vifa viface 2012 (speakerland)?
of een NaO II RS (http://www.musicanddesign.com/naomain.html)
of 2e hands infinity irs omega (http://link.marktplaats.nl/)
zelf ontwerpen is niet aan mij besteed, filters bouwen is niet mijn ding, en mijn probeersels met minidsp worden uiteindelijk ook niet wat.
ergens gaan luisteren naar ontwerpen heeft m.i. ook niet veel zin, of ik moet deze al in mijn eigen ruimte zien te krijgen, maar dat zal niet altijd meevallen denk ik.

verder heb ik al wel wat ervaringen opgedaan met ARC 2 roomcorrectie en dat levert best een goed resultaat op, wat resulteert in het elimineren van vervelende bassen, maar goed dat is iets voor het allerlaatst.
markbakk

Bericht door markbakk »

Heel dicht op je monitors zitten verhoogt de verhouding direct/gereflecteerd geluid. Je ruimte is akoestisch best problematisch, maar je wilt (zoals je zelf tenminste aangeeft) daaraan weinig doen.
salautom

Bericht door salautom »

wat een andere opstelling zou kunnen zijn is het orgel omdraaien en de luidsprekers aan de andere kan van de ruimte plaatsen

edit: nieuwe afbeelding
Bijlagen
kantoor.jpg
Laatst gewijzigd door salautom op ma 14 apr 2014, 16:36, 3 keer totaal gewijzigd.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Waar zit(ten) dan je/de klavier(en)?
Voor het eerst dat ik een bijna vierkant orgel zie. :mrgreen:
salautom

Bericht door salautom »

@hannesie: nieuwe afbeelding, ik zit dus 'met de rug tegen de muur'
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

knsnappum. :)
markbakk

Bericht door markbakk »

Met de rug tegen de muur: hou rekening met zeer vroege en luide reflecties die kleuring veroorzaken en ruimtelijke informatie om zeep helpen. Wat kan helpen is een breedbandige absorber tegen die achterwand, kijk in de topics in het akoestiek-deel van het forum hoe je zoiets moet realiseren. Het laag is ook niet optimaal met je oren tegen een achterwand, maar dat kun je met EQ wel redelijk of met multisub-oplossingen wel goed krijgen.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Eigenlijk vraag je hier niet om, maar ik wil het toch even met je delen.
Absoluut geen 'technisch correct' antwoord, maar wel 1 die mij een overtuigende ervaring heeft gegeven...

Ik heb maar 2 maal met Hauptwerk gespeeld (maar klooi zelf ook thuis lekker aan met andere spullen). Eerste keer over een vrij serieuze Klipsch (dacht ik) stereo opstelling.
Tweede keer bij dezelfde persoon, maar dan aangevuld met 2 eenvoudige surround luidsprekers. Die surrounds stonden, jawel, strak tegen de muur, en de organist daar vlak voor. Best wel net als op jouw tekening.

Die surroundopstelling is eigenlijk de enige keer ooit, dat ik het gevoel had dat ik werkelijk in een kerk acher een orgel zat. Of er nou meer reflecties waren dan 'hoort' of niet : don't care. Dat voelde heel overtuigend. Ik denk niet dat dat gevoel van ruimte mogelijk is, met maar twee luidsprekers. Het werkte zowel met surround-samples, als met gewone dry-samples over een externe surround-galmbak.

(Je lost uiteraard je laagproblemen er niet mee op. Maar (iig in mijn geval) wél het gevoel dat je naar een 'reproductie' luistert. Het klinkt overigens meer zoals je het als publiek hoort, niet als organist (voor zover ik dat mag beoordelen, ik heb zo goed als geen ervaring met écht orgel-spelen).
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

is bv een linkwitz orion hier een optie? of bv een vifa viface 2012 (speakerland)?
of een NaO II RS (http://www.musicanddesign.com/naomain.html)
Een dipool moet wel voldoende ruimte achter zich hebben, bij voorkeur 1.2m of meer anders werkt het principe niet(voldoende). De reflecties van de achterwand zullen ook zeker moeten worden aangepakt. Met de plaatsing zoals op de tekening zul je ook hier meer de positie van de toehoorder hebben dan van de organist. Dat gezegd hebbende denk ik dat er met een dipool (ik zou dan eerder voor de LX521 van Linkwitz of de W1 van Daudio gaan) erg fraaie resultaten te behalen zijn.
Ik weet niet hoe portable je spullen zijn, maar je bent van harte welkom als je eens een set Linkwitz Orion's met Thor subs wilt horen. Ik heb ook nog een Roland RD-700Nx, da's wel geen Hauptwerk maar er zit toch best wel een redelijk orgel in. Kan ook als master keyboard dienen, hoef je daar niet mee te sjouwen.

Gerrit
salautom

Bericht door salautom »

aan de achterwand is wel wat te doen lijkt mij.

@Gerrit: bedankt voor je aanbod om eens te komen luisteren, maar dat zal direct niet wat worden denk ik, meer dan 2 uur rijden enkele reis :(
waarom een lx521 of w1 ipv de orion?

@MarcoSQ: surround is inderdaad de moeite waard, ga ik in de mogelijk nieuwe opstelling dan ook zeker gebruiken, en om als 'publiek' het orgelspel te horen is niet erg, klink eigenlijk altijd beter dan in de originele situatie als organist.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

waarom een lx521 of w1 ipv de orion?
De LX521 is volgens Linkwitz beter (anders had ie hem immers niet gemaakt) maar ook nog eens goedkoper om te bouwen. De W1 heeft weer het voordeel dat je met minder versterkers uitkomt. Ik heb ze beide niet gehoord dus daar kan ik niets over zeggen.

Gerrit
salautom

Bericht door salautom »

ik lees net dat je de lx521 ook in combinatie met een minidsp kan gebruiken (met een kant en klare configuratiefile hiervoor) en omdat ik een 2x8 minidsp met FP heb liggen zou ik hier wel eens mee aan de slag kunnen/willen gaan (ook omdat mijn gebruikte bron digitaal is)
richard

Bericht door richard »

Wil je er ook nog een subwoofer bij bouwen? Een 32' pijp een beetje realistisch weergeven met een open baffle is waarschijnlijk onmogelijk. Dat is zelfs met een gewone kast al een hele opgave.
salautom

Bericht door salautom »

mogelijk ga ik er de thor bij bouwen indien nodig
aan de andere kant zijn er maar weinig orgels met 32 voet registers, in elk geval niet degene die ik heb, dus tot 32Hz is prima
salautom

Bericht door salautom »

het wordt inderdaad de LX521, bouwplan al in huis de pcb's onderweg
eerst maar eens mijn cad programma starten en eens gaan tekenen, dan nog wat componenten en een setje drivers bestellen
het mid en hoog ga ik aansturen met de lm4780 van knuisje, en de subs met de ucd400
als ze met de asp werken zal ik nog eens een poging ondernemen met de dsp (minidsp 2x8, hier is een configuratiebestand voor beschikbaar, zou dus moeten lukken)
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Veel succes met de bouw gewenst!
Ben erg benieuwd naar het resultaat.

Gerrit
salautom

Bericht door salautom »

zo, heb nu een tijdje de lx521 staan en ben daar erg tevreden over
het geluid indien op een meter of 3, 4 voor de luidsprekers klinkt erg goed, het laag is ook uitstekend.
heb nu nog 1 probleem, en dat is wat markbakk al aangaf, op mijn luister/speel plek met de rug tegen de muur klinkt het toch een stuk minder.
hoe dit nu het beste aan te pakken? een absorber? hoe maak ik die, hoe groot zal dit moeten?
richard

Bericht door richard »

Zet eens een matras tegen de muur kijk of het werkt. Zo ja, probeer dan wat kleiners. Je kan iets in elkaar knutselen met dezelfde afmetingen, een houten frame, vullen met steenwolplaten en bekleden met een niet te dichte bekledingsstof.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”