focal t120

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
tijn.broekman

focal t120

Bericht door tijn.broekman »

Hoi Iedereen,
Ik ben nieuw op het forum en eigenlijk ook een behoorlijk "nitwit" op het gebied van luidsprekers. Maar hier in het kort mijn probleem. Ik heb van een goede vriend twee zelfbouw speakers gekregen. Precies het formaat dat ik zocht en met een prachtig geluid.

Tweeters: focal t120
Midtone: focal 5N412DB

Juist die focal tweeters zijn het probleem. Het schuimrubberrandje is vergaan. Volgens mij HET probleem bij deze tweeters (of beter dit soort tweeters). Ze zijn wel te repareren maar je schijnt het ook zelf te kunnen doen. Op ebay zijn setjes te koop met lijm en schuimrubberrandjes. Maar er staat niet bij HOE je het moet doen. Hoe krijg je bijv. het oude schuim er fatsoenlijk van af? Hoe zit het met de twee draadjes die door het kevlar steken? enz.

Tweede vraag; Wat zijn (als reparatie lastig/duur is) goede vervangende tweeters die het "foam" probleem niet hebben?!

Iemand ervaring?! Of heeft er iemand twee goede liggen? Op MP staan er twee te koop met ook gare randen :?

Groet!
Martijn.
bas focal m180
Contacteer:

Re: focal t120

Bericht door bas focal m180 »

Die randen gaan door UV na verloop van tijd kapot .
Het vervangen van het schuimrubber moet mogenlijk zijn als je de faceplate losmaakt van de magneet , let wel als die faceplate van metaal is dat het met terug zetten het met een flinke magnetische kracht gaat waardoor je spreekspoel kapot kan gaan .

wat ik heb gevonden
http://www.homecinema-fr.com/forum/diy- ... 42-15.html

Ik heb nieuw in doos , de allerlaatste kevlar serie TC120K2 , de ohmse weerstand en rendement komen best overeen , doe ik alleen niet goedkoop van de hand .

Wouter weet vast met welk goedje het schuimrubber netjes kan verwijderen , stuur hem maar eens een PM .
Bijlagen
Focal tweet.jpg
focal tweett.jpg
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

waar woon je?

En mocht je de spullen voor refoamen hebben dan kun je er ook mee langskomen, kijken we samen hoe het moet.

Er zijn aanbieders op MP die ook refoamen, kost doorgaans erg weinig.

Bijvoorbeeld Peter Ketelaar en Ronald van Eijk. Zoek maar eens op refoamen o.i.d. Ik heb hun gegevens ook wel voor je.

Edit: check dit, in je provincie: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=9464
tijn.broekman

Bericht door tijn.broekman »

Wat wil je ongeveer hebben voor de focal t120 tweeters?!
Groet,
Martijn.
Plaats reactie