vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet
Moderator: Beheerdersteam
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet
Goed,
ik heb dus die Annastasia buizenbak. Ben ik dolblij mee. Mijn twee Castle luidsprekers klinken zelfs beter en voller dan ooit te voren. Maar dat sublaag gaan ze natuurlijk nooit kunnen produceren. Dus twee opties : andere luidsprekers of subwoofer erbij. Momenteel denk ik richting subwoofer. En aangezien die Annastasia geen sub-out heeft, gaat het dus een aktieve subwoofer-met-crossover-filter moeten worden die tussen versterker en luidsprekers komt. Crossover-filter moet dienen om dan dienen om die twee luidsprekers uiteindelijk te ontlasten. Nou zegt iemand me: tja, dan heb je een subwoofer nodig met 8 luidsprekeraansluitingen! 4 van versterker naar woofer en 4 van woofer naar die luidsprekers. Owkeeeeeeejjjjj, zeg ik, dan zoek ik dat toch effe gauw op internet. Maar dat valt dus dik tegen. Die dingen zijn ofwel moeilijk te vinden ofwel gebruik ik de verkeerde zoekwoorden. Kan iemand even wat licht in de duisternis doen schijnen? Kennen jullie merken (al dan niet zelfbouw) die zoiets produceren? Of weten jullie welke keywords ik beter zou gebruiken?
ik heb dus die Annastasia buizenbak. Ben ik dolblij mee. Mijn twee Castle luidsprekers klinken zelfs beter en voller dan ooit te voren. Maar dat sublaag gaan ze natuurlijk nooit kunnen produceren. Dus twee opties : andere luidsprekers of subwoofer erbij. Momenteel denk ik richting subwoofer. En aangezien die Annastasia geen sub-out heeft, gaat het dus een aktieve subwoofer-met-crossover-filter moeten worden die tussen versterker en luidsprekers komt. Crossover-filter moet dienen om dan dienen om die twee luidsprekers uiteindelijk te ontlasten. Nou zegt iemand me: tja, dan heb je een subwoofer nodig met 8 luidsprekeraansluitingen! 4 van versterker naar woofer en 4 van woofer naar die luidsprekers. Owkeeeeeeejjjjj, zeg ik, dan zoek ik dat toch effe gauw op internet. Maar dat valt dus dik tegen. Die dingen zijn ofwel moeilijk te vinden ofwel gebruik ik de verkeerde zoekwoorden. Kan iemand even wat licht in de duisternis doen schijnen? Kennen jullie merken (al dan niet zelfbouw) die zoiets produceren? Of weten jullie welke keywords ik beter zou gebruiken?
Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet
Meestal zit er dan een Neutrik plug i.p.v. speakerklemmen. 
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet
ehdre schreef:Meestal zit er dan een Neutrik plug i.p.v. speakerklemmen.
Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet
Ga maar een kijken op subwoofer high level.
Dit is een Neutrik aansluiting.
Dit is een Neutrik aansluiting.
Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet
Subwoofers die ook een high pass filter hebben zijn best zeldzaam denk ik, en het is de vraag of je dat ook wel wilt. In principe kan je alleen de sub low pass filteren op de frequentie dat je full range speakers afvallen. Dus dan voldoet elke sub (qua aansluitingen iig).
Ken je niet iemand met een sub, dan kan je het een keer proberen.
Ken je niet iemand met een sub, dan kan je het een keer proberen.
Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet
Vaak vind ik high-level toch mooier aansluiten......
- Hans 4354,5
- Berichten: 114
- Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32
Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet
Ik zie daar een XLR en een speakon aansluiting female chssisdeel. Geen idee of ze van Neutrik zijn, kan nl het merk niet lezendre schreef:Ga maar een kijken op subwoofer high level.
Dit is een Neutrik aansluiting.
Een sub met 8 luidspreker terminals is zo'n ding waarin alles passief gedaan wordt, wel lijkt me NIET de meest ideale oplossing als je ook nog wat van je huidige genot over wilt houden.
Als je nu een klankbeeld hebt wat je bevalt zou het best eens kunnen zijn dat wanneer je er een actief filter tussen gaat zetten dat geluidsbeeld nogal behoorlijk veranderd door de extra electronica die je er tussen hangt.
Dat hoeft zeker geen achteruitgang te zijn, MAAR wel is het zaak dat je daar op voorbereid bent. Ik heb geen idee op wat voor niveau die luisprekers draaien (niveau als in kwaliteit) maar ondertussen is m'n ervaring zo'n beetje elk crossover dat onder het niveau Bryston 10B of hoger zit, een serieuze invloed heeft.
Dan , ik heb even zitten googlen op Castle luidsprekers, zo te zien zitten daar in alle modellen kleine basspeakertjes, als je dat actief splitst wordt dat ook nog niet makkelijk om dat tot een goed geintegreerd geheel te krijgen , aansluiting (koppeling) tussen een bv 10/12"en een 17 cm is niet makkelijk.
Mischien een optie is om de huidige kasten volledig door te laten lopen zoals nu en er een soepel opgehangen 10-12"per kant bij te zetten en die dan alleen tot 80a 100Hz mee te laten draaien, passief. das ook niet makkelijk maar lijkt in deze setup als er geen financieel vermogen voor electronica beschikbaar is, mischien de meeste kans van slagen te hebben.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet
Neen, ik ben een eenzame ziel in audioland.Jag schreef:Ken je niet iemand met een sub, dan kan je het een keer proberen.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet
Neen, ik ben een eenzame ziel in audioland.Jag schreef:Ken je niet iemand met een sub, dan kan je het een keer proberen.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet
Inderdaad, daar had ik ook al aan zitten denken.Hans 4354,5 schreef:Als je nu een klankbeeld hebt wat je bevalt zou het best eens kunnen zijn dat wanneer je er een actief filter tussen gaat zetten dat geluidsbeeld nogal behoorlijk veranderd door de extra electronica die je er tussen hangt.
Ja, Castle gebruikt liever twee kleinere drivers ipv één grote. Mijn model is Harlech S2. Daar is maar één paar van verkocht denk ik, ooit.Hans 4354,5 schreef:Dan , ik heb even zitten googlen op Castle luidsprekers, zo te zien zitten daar in alle modellen kleine basspeakertjes, als je dat actief splitst wordt dat ook nog niet makkelijk om dat tot een goed geintegreerd geheel te krijgen , aansluiting (koppeling) tussen een bv 10/12"en een 17 cm is niet makkelijk.
Google leert me alvast dat er ook in dit marktsegment duizende meningen en ideëen bestaan. Iedereen spreekt elkaar weer dik tegen. Er zijn er die zweren bij een beter geluidsbeeld als de eindspeakers de sublaag niet meer moeten weergeven, er zijn er die het tegenovergestelde beweren. Er zijn er die spreken van "daisy chaining", er zijn er die zeggen "hang die sub gewoon aan de klemmen van de versterker, die merkt dat toch niet door de hoge impedantie van de sub". etc etc etc Dat wordt weer een jaartje lezen en leren.
- Hans 4354,5
- Berichten: 114
- Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32
Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet
Al die dingen die op google staan zijn nogal situatie afhankelijk, das het grote probleem, meeste van die oplossingen KUNNEN werken in een GEGEVEN situatie die daar bij past. BV een 15 en een 12"dan is splitsen en ieder eigen deel laten doen MEESTAL het beste, maar er zijn ook situaties, zie de JBL 4435 monitor waar de 2e 15" passief mee loopt tot 100Hz ,in die situatie werkt dat ontzettend goed.
Wat je zou kunnen doen is ergens een paar Philips AD12252W8 woofertjes op de kop zien te tikken, is een 12" foam opgehangen basspeakertje die het verbazingwekkend goed doet in mijn opinie, heb ze wel eens voor 25,- per stuk op MP gezien. daar een spoeltje voor zetten dat ze alleen de onderste 2 octaven mee lopen of zo iets en gewoon een sinasappel kistje pakken om ze in te stoppen on te kijken hoe dat gaat. Dan krijg je een beetje een idee en kost het de wereld niet. Als het rendament wat aan de hoge kant is zet je er gewoon een Lpad tussen, als de niveau's te veel verschillen klinkt het voor geen meter terwijl het best een goede combi zou kunnen zijn.
Wat je zou kunnen doen is ergens een paar Philips AD12252W8 woofertjes op de kop zien te tikken, is een 12" foam opgehangen basspeakertje die het verbazingwekkend goed doet in mijn opinie, heb ze wel eens voor 25,- per stuk op MP gezien. daar een spoeltje voor zetten dat ze alleen de onderste 2 octaven mee lopen of zo iets en gewoon een sinasappel kistje pakken om ze in te stoppen on te kijken hoe dat gaat. Dan krijg je een beetje een idee en kost het de wereld niet. Als het rendament wat aan de hoge kant is zet je er gewoon een Lpad tussen, als de niveau's te veel verschillen klinkt het voor geen meter terwijl het best een goede combi zou kunnen zijn.
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet
Je kan toch gewoon de links en rechts die naar de speakers gaan splitten en ook naar de amp van de subwoofer laten gaan? Of zeg ik nu iets heel doms?
Dat heeft toch geen enkele invloed op de speakers die nu spelen?
Dat heeft toch geen enkele invloed op de speakers die nu spelen?
Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet
Ik heb er nog wel een staan.
Waar zou ie heen moeten?
Waar zou ie heen moeten?
Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet
Nee maar wel als je een ge-high-passde (mooi nederlands) uitgang van de sub gebruikt, dan wel. Maar dat zou ik ook niet doenCoenvanDongen schreef:Je kan toch gewoon de links en rechts die naar de speakers gaan splitten en ook naar de amp van de subwoofer laten gaan? Of zeg ik nu iets heel doms?![]()
Dat heeft toch geen enkele invloed op de speakers die nu spelen?
Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet
Mijn ervaring is dat je met de high pass veel makkelijk een mooie aansluiting krijgt.
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet
Kan iemand mij uitleggen waarom dit niet kan, buiten dat je met de high-pass een mooiere aansluiting krijgt?Jag schreef:Nee maar wel als je een ge-high-passde (mooi nederlands) uitgang van de sub gebruikt, dan wel. Maar dat zou ik ook niet doenCoenvanDongen schreef:Je kan toch gewoon de links en rechts die naar de speakers gaan splitten en ook naar de amp van de subwoofer laten gaan? Of zeg ik nu iets heel doms?![]()
Dat heeft toch geen enkele invloed op de speakers die nu spelen?.
Sorry als dit topic-kaping is.
- Hans 4354,5
- Berichten: 114
- Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32
Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet
Dit kan wel degelijk, als de voorversterker beetje stabiel is gaat dat zonder problemen, zelf vaak zat gedaan. Maar om de kosten laag te houden en eerst de beste man eens wat idee op te laten doen, had ik dat van die 2 losse speakertjes en een spoeltje bedacht.CoenvanDongen schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom dit niet kan, buiten dat je met de high-pass een mooiere aansluiting krijgt?Jag schreef:Nee maar wel als je een ge-high-passde (mooi nederlands) uitgang van de sub gebruikt, dan wel. Maar dat zou ik ook niet doenCoenvanDongen schreef:Je kan toch gewoon de links en rechts die naar de speakers gaan splitten en ook naar de amp van de subwoofer laten gaan? Of zeg ik nu iets heel doms?![]()
Dat heeft toch geen enkele invloed op de speakers die nu spelen?.
Sorry als dit topic-kaping is.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet
Ik ben wat confuus
dre, kom eens uit je kast, wat heb je in de aanbieding?
dre, kom eens uit je kast, wat heb je in de aanbieding?
Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet
Uit de kast laat ik aan andere forumleden.
Ik heb nog een Kef,Audio Pro en een MJ acoustics staan.
De laatste heeft geen filter.
De Audio Pro kun je wel voor langere tijd lenen.
Ik heb nog een Kef,Audio Pro en een MJ acoustics staan.
De laatste heeft geen filter.
De Audio Pro kun je wel voor langere tijd lenen.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet
Lijkt wel fun om dat eens uit te proberen. Maar er zit 228km tussen onze dorpjes.
Nu rij ik wel graag met onze Viano, maar toch. 
Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet
Dat lijkt me inderdaad wat overdreven.Muug schreef:Lijkt wel fun om dat eens uit te proberen. Maar er zit 228km tussen onze dorpjes.Nu rij ik wel graag met onze Viano, maar toch.
Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet
Even er vanuit gaande dat EastFlanderFields inderdaad in Gent ligt, is een date in Breda geen optie?
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet
Jij bent niet domsjons schreef:Even er vanuit gaande dat EastFlanderFields inderdaad in Gent ligt?
Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet
Moah, de eerste keer dat ik dat zo uit de losse pols aan het vertalen was maakte ik er Oostvaardersplassen van, dus roep dat maar niet te hard...Muug schreef:Jij bent niet dom
Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet
Bedoelen we hier nu high/low-pass op line level niveau of een "high-input" sub ??
Als ik jou was zou ik het signaal wat uit de anastacia komt niet aan rommelen en eerst eens proberen of een sub te integreren die echt alleen het laag aanvuld. Misschien dat je daar al dik tevreden mee bent, en dan laat je de rest ongemoeid, alleen het line-out signaal van de vorversterker aftakken/sub uitgang gebruiken...
De sub overdragen in Breda zou inderdaad wel een goed idee zijn, alleen krijgt Dre hem dan pas bij zba Breda 2015 terug ???
Als ik jou was zou ik het signaal wat uit de anastacia komt niet aan rommelen en eerst eens proberen of een sub te integreren die echt alleen het laag aanvuld. Misschien dat je daar al dik tevreden mee bent, en dan laat je de rest ongemoeid, alleen het line-out signaal van de vorversterker aftakken/sub uitgang gebruiken...
De sub overdragen in Breda zou inderdaad wel een goed idee zijn, alleen krijgt Dre hem dan pas bij zba Breda 2015 terug ???
