Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

In een vorig topic beschreef ik hoe ik aan een MengYue Mini ben gekomen (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=16993).
Nu de Dynaco project tot een goed (en bromvrij :D http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=18322) einde is gekomen wil ik de MengYue weer gaan oppakken.

Het geheel wil ik hardwired opbouwen volgens het HF10 ontwerp wat al een klassieker is geworden op dit forum. EL84 eindbuizen, floating paraphase inverter, maar vooral bijzonder weinig onderdelen (wat hardwired bouwen makkelijker maakt). Moet volgens mij nog wel lukken voor de ZBA dag in Alphen :rofl:

Kenmerken MengYue Mini:
Eindbuizen EL84 equivalent (6P14)
Niet ultralineair (simpele UGT)
Voortrap: 6N3P

En daar wijk ik af van het HF10 ontwerp: die gaat uit van ECC83 buizen. Hoe kan ik de floating paraphase inverter qua waarden aanpassen aan de 6N3P?
Bijlagen
De voeding: 120 volt via een spanningsverdubbelaar. Ik meet 252 volt aan de uitgang. Het schema is van Blencowe die er een Cap multiplier bij heeft gezet (rood omkaderd)
De voeding: 120 volt via een spanningsverdubbelaar. Ik meet 252 volt aan de uitgang. Het schema is van Blencowe die er een Cap multiplier bij heeft gezet (rood omkaderd)
Het schema van de HF10
Het schema van de HF10
De MengYue Mini chinees
De MengYue Mini chinees
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door RobertD »

Heb je een foto van wat er onder de kap zit?
Een betere voedingstrafo hoeft niet heel duur te zijn.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Ah!buis »

Omdat er haast bij is, gelijk maar even bezig geweest :lol:
Ga er van uit dat die transistor in de voeding blijft.
Anne
Bijlagen
Nep-HF10ong.JPG
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

RobertD schreef:
Heb je een foto van wat er onder de kap zit?
Een betere voedingstrafo hoeft niet heel duur te zijn.
Een betere trafo? Wat bedoel je: een hogere voedingsspanning (om pakweg 300 volt gelijkspanning te halen) om de zaak te laten werken of geen gebruik (meer) maken van spanningsverdubbeling.

Wat betreft het aangepaste HF10 schema van Anne (Anne, waarvoor mijn hartelijke dank :goeie:). Ik wil dit zelf gaan berekenen. Kan ik de beschrijving van de Valve Wizard (http://www.valvewizard.co.uk/floatingparaphase.html) hiervoor volgen?
Ik zie in dat principeschema dat beide kathodes met elkaar verbonden zijn en dan pas met een kathode weerstand naar massa. Waarom is dat niet bij de HF10?
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
Omdat er haast bij is, gelijk maar even bezig geweest :lol:
Ga er van uit dat die transistor in de voeding blijft.
Anne
Een nep-HF10 of gewoon een Chinese HF10 kloon :?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Ah!buis »

Fredvandam schreef:
Wat betreft het aangepaste HF10 schema van Anne (Anne, waarvoor mijn hartelijke dank :goeie:). Ik wil dit zelf gaan berekenen. Kan ik de beschrijving van de Valve Wizard (http://www.valvewizard.co.uk/floatingparaphase.html) hiervoor volgen?
Ik zie in dat principeschema dat beide kathodes met elkaar verbonden zijn en dan pas met een kathode weerstand naar massa. Waarom is dat niet bij de HF10?
Vroeger werd veel één kathodeweerstand gebruikt,kan de ontkoppel-C veel kleiner,en buizen zat,zo een nieuwe uitgezocht.
Om dat te mogen doen moeten beide eindbuizen wel gelijk zijn ( en blijven ! ) anders gaat er eentje meer stroom trekken en omdat dat dan te koste van de ander gaat (krijgt minder) trekt de boel steeds schever.
Die valvewizard met het nodige zout innemen,maakt er nogal een potje van :( .
Ja, en Nep HF-10, behalve die 6N3 is het oorspronkelijk ontwerp met een andere fasedraaier,aan deze versie is zwaar "gemodderd" :lol: .
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Even een paar foto's: de teerling is geworpen!
Bijlagen
De binnenkant
De binnenkant
Geen weg meer terug!
Geen weg meer terug!
Krijg ik hier spijt van?
Krijg ik hier spijt van?
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Weten jullie wat voor soort condensatoren dit zijn? Ze voelen zwaar qua gewicht aan.
Ik ga ze in ieder geval hergebruiken.
Bijlagen
IMG_20140313_195121.jpg
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Jan Geert »

Dat lijken me Russische militaire pio's. Gebruikt als koppelcondensator naar de eindbuis. Je hebt er 4. Ze worden vrij hoog aangeslagen, ik zou ze laten zitten.
Ze zitten er zeker niet van origine in.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Zweitse »

Jan Geert schreef:
Dat lijken me Russische militaire pio's. Gebruikt als koppelcondensator naar de eindbuis. Je hebt er 4. Ze worden vrij hoog aangeslagen, ik zou ze laten zitten.
Ze zitten er zeker niet van origine in.
Klopt, dat zijn inderdaad Russische paper in oil condensators.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door AatV »

Heb ooit een lijstje gevonden van Russische condensatoren, je K40Y staat er ook bij:
  • K15-4 Ceramic HV "doorknobs"
    K15-5 Ceramic HV Disc

    K31 Silver Mica "kidney bean" style cap

    K40P-2B Paper in Oil, aluminium foil, 5% tol.
    K40U-9V Paper In Oil , aluminium foil, Silver body, 10% tol. (also called K40Y-9)

    K41-1A PIO, High Voltage "Pulse" caps

    K42U-2 metalized paper PIO, green painted body (K75 are better)

    K50 Aluminum Electrolytic

    K70 Polystyrol

    K71-7V Polystyrol "High Tolerance" 1% or 2% tol.

    K72P-6 Teflon Dielectric 5% tol. (see example below)

    K73-14 PETP High Voltage
    K73-15 PETP / Dry Mylar
    K73-16 PETP / Dry mylar
    K73-17 PETP
    K73P-4 "tub " style AC capacitors (may be paper or mylar, still TBD).

    K74 PETP HV caps

    K75-10 PIO, Green body (these are the prime quality PIO)
    K75-15 PIO, High Voltage "tub"
    K75-17 PIO High Voltage "tub"
    K75-24 PIO Green body tubular (see example below)
    K75-28 PIO High Voltage "tub"

    K76 Laquer film

    K77 PolyCarbonate film

    K78 PolyPropylen film

    BMT-2 Paper In Oil

    FGT High Voltage Teflon Dielectric, Ceramic body (almost beer can size)

    KBG, OKBG PIO (no, this isn't the KGB, they're a different entity altogether)

    KBI HV "doorknob" RF / Transmitting cap

    KSO Silver-Mica "precision" caps

    SGM3-A, SGM3-B Silver-Mica "precision" caps (in oil?)

    MBG, OMBG-2, MGBO-1, -2, MBGP-2, -3 Metallized Paper-Aluminum "tub" AC caps

    MBGCh Metallized Paper pulse capacitors

groet,
Aat
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door ds23man »

Eerste persing?
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Jan Geert schreef:
Dat lijken me Russische militaire pio's. Gebruikt als koppelcondensator naar de eindbuis. Je hebt er 4. Ze worden vrij hoog aangeslagen, ik zou ze laten zitten.
Ze zitten er zeker niet van origine in.
Passen goed bij de Russische buizen O:)
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door mtb »

Ah!buis schreef:
Fredvandam schreef:
Wat betreft het aangepaste HF10 schema van Anne (Anne, waarvoor mijn hartelijke dank :goeie:). Ik wil dit zelf gaan berekenen. Kan ik de beschrijving van de Valve Wizard (http://www.valvewizard.co.uk/floatingparaphase.html) hiervoor volgen?
Ik zie in dat principeschema dat beide kathodes met elkaar verbonden zijn en dan pas met een kathode weerstand naar massa. Waarom is dat niet bij de HF10?
Vroeger werd veel één kathodeweerstand gebruikt,kan de ontkoppel-C veel kleiner,en buizen zat,zo een nieuwe uitgezocht.
Om dat te mogen doen moeten beide eindbuizen wel gelijk zijn ( en blijven ! ) anders gaat er eentje meer stroom trekken en omdat dat dan te koste van de ander gaat (krijgt minder) trekt de boel steeds schever.
Die valvewizard met het nodige zout innemen,maakt er nogal een potje van :( .
Ja, en Nep HF-10, behalve die 6N3 is het oorspronkelijk ontwerp met een andere fasedraaier,aan deze versie is zwaar "gemodderd" :lol: .
Anne
Die floatingparaphase (met common-cathode of ontkoppel C) lijkt een slim ontwerp, maar geeft de voedingsbrom door!, waardoor je de voeding onnodig overdreven moet afvlakken met een dikke smoorspoel.
HF10.PNG
Het mooie van een goede balanstrap is dat ie ook de voedingsbrom compenseert.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Ah!buis »

Die eerste versterkertrap heeft een niet ontkoppelde kathode omdat er (te)veel versterking voorhanden is en zo de vervorming vermindert.Dat daardoor de uitgangsimpedantie flink toeneemt geeft vrij baan aan de brom van voeding naar anode.Maar dat is iets eigen aan deze manier van doen,heeft niks met de fasedraaier te maken,die draait de aangeleverde brom aleen maar gewoon om.
Daarom heb ik dan ook een extra afvlakking voor de voeding bijgetekend.
Maar, afgezien van dit hele verhaal, de vraag ging over de gemeenschappelijke katodeweerstand van de EINDBUIZEN :o .
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
Die eerste versterkertrap heeft een niet ontkoppelde kathode omdat er (te)veel versterking voorhanden is en zo de vervorming vermindert.Dat daardoor de uitgangsimpedantie flink toeneemt geeft vrij baan aan de brom van voeding naar anode.Maar dat is iets eigen aan deze manier van doen,heeft niks met de fasedraaier te maken,die draait de aangeleverde brom aleen maar gewoon om.
Daarom heb ik dan ook een extra afvlakking voor de voeding bijgetekend.
Maar, afgezien van dit hele verhaal, de vraag ging over de gemeenschappelijke katodeweerstand van de EINDBUIZEN :o .
Anne
Euh... ik bedoelde de gemeenschappelijke kathodeweerstand van de fasedraaier :-s
Bijlagen
2014-03-14 19_56_59-The Valve Wizard - Internet Explorer.~png.jpg
2014-03-14 19_56_59-The Valve Wizard - Internet Explorer.~png.jpg (16.79 KiB) 1181 keer bekeken
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Ik heb nog een vraag over de Delon brug voltage verdubbelaar. Ik lees dat de uitgangsspanning zo'n 2,4 maal de AC spanning is. Met 120 volt AC input moet ik tegen de 290 volt DC krijgen. De praktijk was minder: elco lek, onder belaste toestand gemeten?
Als ik dit circuit opnieuw opbouw: wat zijn dan geschikte waarden voor de elco's? Zo groot mogelijk?
Bijlagen
imagesZAIR0BAC.jpg
imagesZAIR0BAC.jpg (5.48 KiB) 1179 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Ah!buis »

Fredvandam schreef:
Euh... ik bedoelde de gemeenschappelijke kathodeweerstand van de fasedraaier :-s
Oh jeh,dacht dat je een oud schema was tegengekomen,daar werd dat bij eindbuizen vaak gedaan.
Maar de "wizard" ,zoals ik zei,die maakt 'r nogal een potje van.Die gemeenschappelijke kathodeweerstand bij de fasedraaier dat kan dan weer best.Hier niet gedaan om de gevoeligheid niet nutteloos groot te maken.En Theo heeft 't geprobeerd en beweert dat 't minder goed klinkt :? .
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Ah!buis »

Fredvandam schreef:
Ik heb nog een vraag over de Delon brug voltage verdubbelaar. Ik lees dat de uitgangsspanning zo'n 2,4 maal de AC spanning is. Met 120 volt AC input moet ik tegen de 290 volt DC krijgen. De praktijk was minder: elco lek, onder belaste toestand gemeten?
Als ik dit circuit opnieuw opbouw: wat zijn dan geschikte waarden voor de elco's? Zo groot mogelijk?
Neem daar maar 470µF voor (200-250V) dan hoeft er geen derde over de dubbele spanning.
Die weerstanden erover is niet echt nodig, wel veilig om de elco's te ontladen,wordt je niet verrast (ook niet met één "r" :lol: ).Twee stuks van 100k/2W bijv.
Spanning wel belast (150mA) meten anders krijg je ruim 320V (als de trafo klopt).
Anne
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door mtb »

Ah!buis schreef:
Die eerste versterkertrap heeft een niet ontkoppelde kathode omdat er (te)veel versterking voorhanden is en zo de vervorming vermindert.Dat daardoor de uitgangsimpedantie flink toeneemt geeft vrij baan aan de brom van voeding naar anode.Maar dat is iets eigen aan deze manier van doen,heeft niks met de fasedraaier te maken,die draait de aangeleverde brom aleen maar gewoon om.
Daarom heb ik dan ook een extra afvlakking voor de voeding bijgetekend.
Het verschil tussen de anode's wordt door de eindtrap versterkt en dat is hier ca. 80% (!) van de voedingsbrom.
Een sjiekere balanstrap is deze:
ECL86-PP1.~PNG.jpg
De onbalans is ca. 3,5% en als je deze compenseert met R7, zie je pas wat brom:
HF10b.PNG
18mV/10V= 0,18 %.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Ah!buis »

Kan ook :sure: .Een paar bedenkingen, R9 en R10 zouden iets moeten verschillen omdat de lange staart geen stroombron is.
De vervorming in zo'n schakeling is symetrich (oneven harmonischen) die worden onverzwakt doorgegeven door de eindtrap.
Ik zou bij zoiets een negatieve spanning voorzien met stroombron en de roosters op nul-niveau.
En die gemeenschappelijke kathodeweerstand van de eindbuizen :shock: ,daar houden we niet van :lol: .
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Ik wil mij als leek niet in deze discussie gaan mengen: maar ga gerust door! Volgens mij bloeit hier iets moois op (nep-HF10 bedoel ik).

Ik wilde nét onderdelen gaan bestellen, maar ik zal nog even wachten 8-[

Kan deze ook voor de 6N3P en EL84 aangepast worden?
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
En die gemeenschappelijke kathodeweerstand van de eindbuizen :shock: ,daar houden we niet van :lol: .
Anne
Je bedoelt R12?
Bijlagen
2014-03-16 19_00_52-http___forum.zelfbouwaudio.nl_download_file.php_id=83330&mode=view - Internet Ex.~png.jpg
2014-03-16 19_00_52-http___forum.zelfbouwaudio.nl_download_file.php_id=83330&mode=view - Internet Ex.~png.jpg (11.97 KiB) 1116 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Ah!buis »

Vanaf de 0µ1 koppel-C's is het deel rechts dat van het vorige schema.Links is de andere fasedraaier/voorversterker.
Daarvan zou voor een andere buis de 820 ohm weerstand aangepast moeten.
De eindbuizenhebben elk 270 ohm .Extra afvlakken beter zo laten.

Nog even naar die simulatie gekeken,had ik nog niet gedaan,ken daar niet veel van.
Wel verschillende anodeweerstanden daar ,maar de rest is wel erg raar :?
Zo te zien 10V 100Hz op de voeding (als brom) .Daarvan hou e haast niks over aan de anodes :o .
Kan helemaal niet.De Ri van de triode is in de orde van 60k en dan 100k voor Ra,krijg je 10x60/(100+60)=bijna 4V op de anode?Wel aan de twee kanten en dus niet door de eindtrap naar LS.
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Beetje confusing: bij balanstrap en eindtrap denk ik aan de EL84 PP :?
Nog ff gegoogled: de fasedraaier is een zgn log-tailed pair. http://www.ampbooks.com/home/amplifier- ... iled-pair/. Zit zelfs een calculator bij, maar niet voor de 6N3p 8-[

De EL84 eindtrap zo laten (groen omcirkeld).
Bijlagen
2014-03-16 19_26_50-Balancing Long-Tailed-Pair Phase Inverter Gains - Internet Explorer.png
2014-03-16 19_41_43-http___forum.zelfbouwaudio.nl_download_file.php_id=83213&mode=view - Internet Ex.~png.jpg
Plaats reactie