zelfbouw interlinks van audio creative

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: zelfbouw interlinks van audio creative

Bericht door Muug »

en eigenlijk om het héél goed te doen, zou je om de centimeter een dun teflon ringetje rond de zilverdraad moeten schuiven, zodat het contact met de teflon buis nòg geringer is !!!!! :D
mja, weet je, je kan hier heel, héél, hééééééél erg ver in gaan. :?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: zelfbouw interlinks van audio creative

Bericht door architect »

ja je kunt ze ook in je oren stoppen
als je gehoor niet goed is dan helpen die buisjes ook
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: zelfbouw interlinks van audio creative

Bericht door Muug »

weet je, bij kleine kindjes steken ze soms opzettelijk kleine buisjes in de oren ! :mrgreen:

afin, ondertussen ben ik in rustige afwachting van mijn twee setjes-met-zilverkabel van avdboem hier 8)
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: zelfbouw interlinks van audio creative

Bericht door Rizzo »

jeroen_d schreef:
Als je het een verbetering vindt, dan loont het de investering om de buizen in teflon uit te voeren. Hoewel het directe contact van de geleider met het diëlektricum nu sterk verminderd is, heb je nog altijd een diëlektricum van dubieuze kwaliteit tussen de geleiders zitten. Dat vond ik persoonlijk een beetje jammer van het artikel van Dick. Wel duur zilver als geleider gebruiken, maar goedkope slangen van de bouwmarkt toepassen.
De interlinks bevallen me erg goed. De teflon slang is iets waar ik niet bij stil heb gestaan en het klinkt logisch dat een teflon buis beter is dan de gebruikte buis. Ik ga eens op zoek naar een geschikte teflon buis. Versie 2.0 mag bovendien iets korter dus ga ik zo veel mogelijk hergebruiken van versie 1.0.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: zelfbouw interlinks van audio creative

Bericht door ds23man »

Muug schreef:
twee setjes-met-zilverkabel van avdboem hier 8)
Explosief spul! :rofl: :rofl: :rofl:
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: zelfbouw interlinks van audio creative

Bericht door Leobus »

Hallo,

Wat het materiaal betreft van de buisjes.
De diëlectrische constante van PE is niet heel veel hoger dan die van Teflon. 2,25 versus 2,1.
PVC is al wel minder goed met een DC van >3.
Verder heb ik ooit eens van Van den Hul gehoord dat je voor een isolatie nooit een materiaal moet nemen met een Halogeen erin. Waarom heeft hij niet verteld. Teflon heeft dus wel een Halogeen in/aan de keten.
Ik zou voor PE gaan.
Het idee van de afstandhouders spreekt mij wel aan. Ik ga eens kijken of ik iets kan maken met Twaron Angel hair in plukjes om de geleider heen. Zoiets als het plukje watten dat inboorlingen om hun pijltjes voor blaaspijpen, maken.
Ik dacht aan Twaron om evt mechanische trillingen te compenseren.
Over the top :rofl: Vast wel.
Heb ik gelijk nog een vraagje. Ik heb nog 0,1 mm doorsnede zilverdraad liggen. Hoeveel zou ik er moeten samen nemen? Twijnen, of gewoon naast elkaar? Of moet ik voor echte litze de aders afzonderlijk lakken. Dan is de luchtisolatie natuurlijk wel weg.

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: zelfbouw interlinks van audio creative

Bericht door Muug »

Tja,
dan kom je natuurlijk weer uit bij een coax met schuimachtig diëlectricum, en daarvan zijn er al behoorlijk veel op de markt !
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: zelfbouw interlinks van audio creative

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: zelfbouw interlinks van audio creative

Bericht door Dan »

Ik lees net dat katoen een lagere permittiviteit heeft dan Teflon. Kost bijna niets....
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: zelfbouw interlinks van audio creative

Bericht door Leobus »

Muug schreef:
Tja,
dan kom je natuurlijk weer uit bij een coax met schuimachtig diëlectricum, en daarvan zijn er al behoorlijk veel op de markt !
Nee, ik was het van plan om de ca 10 cm te doen en dan over een lengte van ca 3 mm.

Groet,

Leobus
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: zelfbouw interlinks van audio creative

Bericht door Leobus »

Hé,

Ik ben net met verlof! :mrgreen:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: zelfbouw interlinks van audio creative

Bericht door audiomanics »

Dan schreef:
Ik lees net dat katoen een lagere permittiviteit heeft dan Teflon. Kost bijna niets....
Ik wil eigenlijk niet deelnemen aan kabeldiscussies, maar als je een kabel niet continue wil bewegen maar gewoon een goede kabel wil maken, dan is een katoenen veter een heel mooi materiaal om te isoleren. Doordrenkt met een soort vioollak krijg je echt een heel mooie isolator (hoeft geen C37 te zijn want er is voor veel minder een goede Italiaanse lak te koop bij Hammerl )
Als je geduld hebt mag je ook stroken zijde wikkelen, eventueel ook af te lakken met die vioollak..

Kees
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: zelfbouw interlinks van audio creative

Bericht door avdboom »

Is PE van zichzelf flexibel en knikt dat niet? Of kan dat nogal verschillen?
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: zelfbouw interlinks van audio creative

Bericht door Leobus »

Het kan inderdaad allebei.

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zelfbouw interlinks van audio creative

Bericht door Pjotr »

avdboom schreef:
Is PE van zichzelf flexibel en knikt dat niet? Of kan dat nogal verschillen?
Er zijn i.d.d. nogal wat soorten van LDPE, HDPE enz. http://nl.wikipedia.org/wiki/Polyetheen.
Overigens wordt luchtslang van zowel PU als PE gemaakt en dat dunne aquariumluchtslang is meestal van PVC.

Het zal nog een hele studie worden...
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 07 feb 2014, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: zelfbouw interlinks van audio creative

Bericht door Dan »

PE, dan praat je eigenlijk over plastic zakjes plastic en shampooflessen. Chemisch inert, net als polypropyleen (PP) Bijna net zo breed toepasbaar als teflon.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zelfbouw interlinks van audio creative

Bericht door Pjotr »

Dan schreef:
PE, dan praat je eigenlijk over plastic zakjes plastic en shampooflessen. Chemisch inert, net als polypropyleen (PP) Bijna net zo breed toepasbaar als teflon.
En als je het over PP hebt (bij condensatoren b.v.) dan heb je het over die velletjes die tussen de plakjes gesneden worst en ham zitten :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zelfbouw interlinks van audio creative

Bericht door jeroen_d »

Leobus schreef:
Hallo,

Wat het materiaal betreft van de buisjes.
De diëlectrische constante van PE is niet heel veel hoger dan die van Teflon. 2,25 versus 2,1.
PVC is al wel minder goed met een DC van >3.
Verder heb ik ooit eens van Van den Hul gehoord dat je voor een isolatie nooit een materiaal moet nemen met een Halogeen erin. Waarom heeft hij niet verteld. Teflon heeft dus wel een Halogeen in/aan de keten.
Ik zou voor PE gaan.
Het idee van de afstandhouders spreekt mij wel aan. Ik ga eens kijken of ik iets kan maken met Twaron Angel hair in plukjes om de geleider heen. Zoiets als het plukje watten dat inboorlingen om hun pijltjes voor blaaspijpen, maken.
Ik dacht aan Twaron om evt mechanische trillingen te compenseren.
Over the top :rofl: Vast wel.
Heb ik gelijk nog een vraagje. Ik heb nog 0,1 mm doorsnede zilverdraad liggen. Hoeveel zou ik er moeten samen nemen? Twijnen, of gewoon naast elkaar? Of moet ik voor echte litze de aders afzonderlijk lakken. Dan is de luchtisolatie natuurlijk wel weg.

Groet,

Leobus
Ik denk dat van den Hul dat toch anders bedoelde, want hij gebruikt ook teflon in zijn verder halogeenvrije kabels: http://www.vandenhul.com/search?search_ ... 67e&q=ptfe

Zilverkabeltjes natuurlijk niet lakken, dan ga je off topic net zoals audiomanics met het katoen dat in lak is gedrenkt. Het moet natuurlijk wel een airlink blijven. :mrgreen:

Als je teflon te duur vindt dan lijkt PE me een goed alternatief.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: zelfbouw interlinks van audio creative

Bericht door Dan »

PE slang, gegarandeerd halogeenvrij ;)
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5833 ... .ASTPCEN24
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zelfbouw interlinks van audio creative

Bericht door Pjotr »

Voor de echte fijnproever hebben ze ook teflonslang: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/583456/
Dan schreef:
PE slang, gegarandeerd halogeenvrij ;)
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5833 ... .ASTPCEN24
En voor de liefhebber ook nog in kleurtjes: http://www.conrad.nl/ce/nl/Search.html; ... h=pe-slang
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: zelfbouw interlinks van audio creative

Bericht door AatV »

Ik zou gewoon voor piepschuim gaan. Luchtiger kan niet.. 8)

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: zelfbouw interlinks van audio creative

Bericht door Muug »

AatV schreef:
Ik zou gewoon voor piepschuim gaan. Luchtiger kan niet.. 8)
groet,
Aat
da's een idee ! Maar geen piepschuim, da's te dicht. Veel apparaten zitten tegenwoordig verpakt in vrij harde blokken die een schuimachtige structuur hebben. Geen idee hoe dat noemt. Je versnijdt dat tot kleine blokjes of bolletjes of cylindertjes en steekt er gewoon je zilverkabel door. Pluggen aan solderen en klaar ! :goeie:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zelfbouw interlinks van audio creative

Bericht door Pjotr »

De "ladder"interlink? Goed idee Muug. Meer lucht kun je niet hebben. Speel je alle andere mee weg :D

Bij de modelbouwwinkel een plaatje Depron* halen en afstandsstukje van snijden. Beter is natuurlijk mica plaatjes :D
Ladderline.jpg
Ladderline.jpg (18.48 KiB) 1189 keer bekeken
*Depron = geschuimd polystyreen (Styroflex = polystyreen folie).
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: zelfbouw interlinks van audio creative

Bericht door avdboom »

Dan opper ik dat we een parelketting slopen en de parels over de draad rijgen en fixeren, daar krijgt de muziek een zeker "glans" van :mrgreen:

Of, ff serieus... Ahum....

Ik denk er aan een hoeveelheid PE slang aan te schaffen, alleen is dat meer dan ik nodig zou hebben, en de verzendkosten zijn ook relatief hoog. Mochten mensen interesse hebben PB me dan even hoeveel je nodig zou hebben, kleinere hoeveelheden moeten gewoon in een envelope verzonden kunnen worden volgens mij. Zo maken we het voor iedereen leuk.
Ik heb nog wel ter bevestiging een vraagje uit staan of de slang wel soepel is voordat ik definitief beslis.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: zelfbouw interlinks van audio creative

Bericht door ds23man »

Misschien PURschuim nog een idee?
Plaats reactie