PACIFIC, variatie op Nautilus

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus

Bericht door Dan »

Mooi hoor. In den beginne ook over nagedacht om zoiets te gaan bouwen. Ben toch voor iets compacters gegaan. Ben wel erg gecharmeerd van organische vormgeving.
Ik loop nog met de gedachte om iets te gaan maken met aluminiumbeton. Zou dan echt een sculptuur moeten worden waar muziek uit komt. Iets voor 2015 denk ik :)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus

Bericht door asterduc »

ik heb een paar PM's ontvangen en merk dat er interesse is. Daarom zal ik met Frank kijken wat er mogelijk is en aan welke prijs.

Om de prijs laag te houden zou ik opteren om uitsluitend de 3 losse delen te laten gieten. Dwz, per kast een linkerschelp, rechterschelp en de frontplaat. Die 3 delen moeten dan zelf tegen elkaar worden gelamineerd door middel van een polyestermat.
Je hebt dan de vrijheid om extra massa aan te brengen of om inwendig nog iets te wijzigen.

De gaten in de frontplaat zijn bedoeld voor de Scan Speak Revelator 18W en 12M. Als tweeter zat er een oude Vifa in maar die is niet meer leverbaar en kan vervangen worden door bvb de 1" illuninator.

Nu, de randen rond de gaten in de frontplaat zijn vol materiaal en kunnen dus naar believen worden vergroot. Is wel een hele klus die best dmw een schuur- of freesmal wordt uitgevoerd.

Zodra ik een prijsvoorstel heb zal ik het hier posten.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus

Bericht door asterduc »

heb er vandaag met Frank over gesproken en hij staat open om de mallen voor hobby doeleinden te gebruiken.

Een set schelpen (3 stuks, links, rechts en front) lamineren kost inclusief materiaal 300 tot 350€ / kast.
Voor een stereo set heb je dus 2 van deze sets nodig.

Je kunt dan aan de binnenkant van de schelpen nog naar hartelust gewicht of verstevigingen aanbrengen.
Daarna moeten de schelpen nog tegen elkaar aan gelijmd of gelamineerd worden.

Als iemand er wat voor voelt, de mallen kunnen desgewenst ook gehuurd of zelfs gekocht worden.

Mocht er interesse voor zijn, dan kunnen we dat zaterdag in Breda bespreken.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus

Bericht door Jamesblond »

Ik vind ze prachtig! Ben erg benieuwd hoe het klinkt!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus

Bericht door Shadow »

Denk dat ie na 3 jaar wel uitgeklonken is...
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus

Bericht door Jamesblond »

Shadow schreef:
Denk dat ie na 3 jaar wel uitgeklonken is...
Da's een knap korte levensduur dan.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus

Bericht door Shadow »

Ik geloof niet dat Ed ze nog heeft eigenlijk...
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus

Bericht door asterduc »

klopt, maar ik bouw af en toe nog een setje. Ligt er momenteel weer ééntje in de mallen.
Die krijgt trouwens de nieuwe kleine Berillium tweeter van Scan Speak.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus

Bericht door asterduc »

kennen jullie deze nog? ... ik blijf ze nog steeds mooi vinden!

vandaag weer een setje aan het afwerken, mogelijk één van de laatste sets van dit ontwerp.
Ditmaal met de ScanSpeak 18W/8531G00 (8 Ohm versie) en de D3004/602010 tweeter (1" ipv 3/4").
20180102_200005_resized.jpg
20180102_200334_resized.jpg
20180102_200536_resized.jpg
20180102_200756_resized.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus

Bericht door Henkjan »

Idd, tijdloos mooi.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus

Bericht door Shadow »

Ik ontkom niet helemaal aan de gedachte dat Ed wel meer moois heeft staan :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus

Bericht door SSassen »

Shadow schreef:
Ik ontkom niet helemaal aan de gedachte dat Ed wel meer moois heeft staan :lol:
Ik gok op een verzameling oude fietsen :)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus

Bericht door Leeuwarden »

Ed zijn Fietsen zijn waanzinnig! Eén exemplaar mogen aanschouwen: wonderschoon!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus

Bericht door asterduc »

fietsen? nee hoor, dat is het zomerprogramma.
In de winter staat alles onder de noemer 'muziek en audio'.
Momenteel is dat de Daudio C-1 kloon, setje Pacific's, 5-string basje en de contrabas is net klaar.
De huisverbouwing van onze jongste dochter gooit echter wat roet in het eten, maar die werken zijn gelukkig goed gevorderd.
Het is hier dan nu ook een rommeltje.
werk.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus

Bericht door MechanicalAnimal »

Dit blijft een van de meest bizarre builds hierzo :)

hoe hoog is die Nautilus eigenlijk?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus

Bericht door ray5150 »

Ik vind het op zich heel knap van Ed dat hij die dingen kan maken, respect ook voor zijn doorzettingsvermogen.
Ongetwijfeld zullen ze ook heel goed klinken, maar persoonlijk moet ik er niet aan denken om zo'n zwart slakkenhuis in de woonkamer te hebben staan. :hide: :hide:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus

Bericht door hannesie »

En bij mij thuis zouden ze echwel best mooi staan. :kwijl: :kwijl: :kwijl:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus

Bericht door Lnsadnoh »

Waanzinnig mooi project!
Heb je de mallen ook zelf gemaakt?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus

Bericht door MechanicalAnimal »

Hondasnl schreef:
Waanzinnig mooi project!
Heb je de mallen ook zelf gemaakt?
scrol hier maar eens door heen :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus

Bericht door MechanicalAnimal »

MechanicalAnimal schreef:
Dit blijft een van de meest bizarre builds hierzo :)

hoe hoog is die Nautilus eigenlijk?
antwoordje al gevonden :mrgreen:
asterduc schreef:
Hij meet nu net geen 90 cm hoog, 32 cm breed en 56 cm diep. Met de sokkel komt daar in de hoogte nog een kleine 10 cm bij.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus

Bericht door asterduc »

up & running

ze staan nu heel de dag in te spelen.
Pacific.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus

Bericht door Leeuwarden »

Mooi hoor!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus

Bericht door asterduc »

Leeuwarden schreef:
Mooi hoor!
esthetisch wel ja, maar eens OB altijd OB en dan stelt zo'n kastje toch teleur, hoe mooi het ook mag zijn.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus

Bericht door Leeuwarden »

Ik kan het vakmanschap wel waarderen, Ed, of het nu een Nautilus of een OB is...
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: PACIFIC, variatie op Nautilus

Bericht door asterduc »

Na het inspelen van de drivers heb ik het filter op punt gesteld en nog een paar dagen van kunnen genieten.

Ze blijven me toch steeds weer bekoren.
De Revelator units zijn niet meer de jongste maar nog steeds heel prettig om naar te luisteren.
Die kleine Illuminator tweeter doet het enorm goed maar ik denk dat de 19mm variant een betere fit was geweest.

De speaker klingt natuurlijk het best wanneer je er naar kijkt ;-)
Bijlagen
Pacific01sm.jpg
Pacific02sm.jpg
Pacific03sm.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”