Annastasia niet in balans

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Re: Annastasia niet in balans

Bericht door KT88 »

Muug schreef:
Anne heeft me goed begrepen : elk kanaal heeft twee koppelcondensatoren die de voortrap met de eindtrap koppelen. Die koppelcondensatoren heb ik ter hoogte van de eindtrap van plaats gewisseld. Dat heb ik dus voor beide kanalen moeten doen.
Dat kan ook alleen maar omdat er geen tegenkoppeling inzit.
In feite heb je nu van beide kanalen de fase gedraaid; als dat al uitmaakt voor de stabiliteit dan zou ik toch eens gaan nadenken over de opbouw.
Wat de overdreven lengte van al die draden betreft en dat gedoe over dat ene steraardepunt : graag uw kritiek doormailen naar TriodeDick. :? Voor alle andere opmerkingen stel ik me graag open. :D
Goed hoor, wie ben ik om de goeroe tegen te spreken? :cry:

Veel luisterplezier!
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia niet in balans

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Kijk,als de boel oscilleerd door een terugkoppeling "ergens" tussen eind- en voorversterker,is dat meekoppeling.
Door het verwisselen van die C's keer je de fase om.De oorprongkelijke terugkoppeling is daarmee niet weg maar is wel tegenkoppeling geworden,geen osilleren meer toch niet helemaal de bedoeling.
Anne
Dat fenomeen van terugkoppeling heb ik nog niet begrepen eigenlijk.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia niet in balans

Bericht door Muug »

KT88 schreef:
Goed hoor, wie ben ik om de goeroe tegen te spreken? :cry:
Ik hoop dat je niet kwaad bent. :D Ik namelijk ook niet. :lol: Ik heb voor dit eerste project gewoon uit koppigheid alles gedaan wat TD zei en schreef. Kwestie van consequent één visie te volgen. Het was niet mogelijk om al het advies van iedereen tegelijk op te volgen, snap je?
Dat gezegd zijnde heb ik nu wel wat meer ervaring en jullie advies sla ik gewoon even in mijn langetermijn geheugen op om de volgende keer toe te passen.
En mocht er iemand zin hebben om deze versterker eens aan een oscilloscoop te hangen : be my guest ! :D
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Re: Annastasia niet in balans

Bericht door KT88 »

Ben niet boos hoor, alleen maar verdrietig. :lol:

Maar zonder gekheid: ik heb ook een hoop versterkers gebouwd en herbouwd en herbouwd ...... totdat het naar mijn zin was.
Al doende leert men.

En als je in deze hobby verder wilt, is een scoop en een goeie toongenerator wel onontbeerlijk.
Op Marktplaats vind je die dingen voor niet te gek veel geld.
Zoiets is erg leuk, werkt simpel en voldoende voor analoge audio.
Paar probes erbij kopen en je bent in business.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastasia niet in balans

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
Dat fenomeen van terugkoppeling heb ik nog niet begrepen eigenlijk.
Zoiets als de micro in de buurt van de LS,gaat de boel gillen :-& .
Behalve als je 't voor elkaar krijgt dat de micro net het omgekeerde reageert als de LS,blijft 't stil.
Lukt in 't echt niet,weerkaatsingen weglengte luchtbeweging (voor Gerhard,dranklucht :lol: ) ,gooien roet in 't eten.
In een versterker lukt dat rondkoppelen wel goed gecontroleerd (hier niet van toepassing),of onbedoeld met verrassende gevolgen 8) .Meestal vervelende :( .
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 02 feb 2014, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tijger
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 15:55

Re: Annastasia niet in balans

Bericht door tijger »

Ja voor je het weet heb je een HF zender in elkaar geknutseld
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastasia niet in balans

Bericht door Ah!buis »

tijger schreef:
Ja voor je het weet heb je een HF zender in elkaar geknutseld
Voor de bedrading en massa had ik hier al gewaarschuwd (eerste bericht daar),zelfs voor de stoorzender :lol: .
Dus niet van "wir haben es nicht gewust" :shock:
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Annastasia niet in balans

Bericht door nl3prc »

wir haben es nicht gewust
Ik vraag ze meestal wanneer de fiets van mijn vader weer terug komt :rofl:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia niet in balans

Bericht door Muug »

KT88 schreef:
En als je in deze hobby verder wilt, is een scoop en een goeie toongenerator wel onontbeerlijk.
Zoiets is erg leuk, werkt simpel en voldoende voor analoge audio.
Dat moet waarschijnlijk een tweekanaals zijn, voor de stereo? De versterker werkt perfect hoor, het was gisterenavond een leuke luisteravond, maar ik ben nu wel nieuwsgierig geworden. :D

Wat denk je trouwens van dit zoekertje ? http://www.kapaza.be/nl/tv-audio-foto-o ... 133766.htm
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Annastasia niet in balans

Bericht door nl3prc »

Twee kannaals kan maar ik doe het nog met een hele oude scoop van handykit
dit is een zelf bouw Scoopje

En voor het doorfluiten gebruik ik een Leader Audio Generator
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Re: Annastasia niet in balans

Bericht door KT88 »

Muug schreef:
Dat moet waarschijnlijk een tweekanaals zijn, voor de stereo? De versterker werkt perfect hoor, het was gisterenavond een leuke luisteravond, maar ik ben nu wel nieuwsgierig geworden. :D

Wat denk je trouwens van dit zoekertje ? http://www.kapaza.be/nl/tv-audio-foto-o ... 133766.htm
Het valt me wel vaker op dat prijzen in België wat hoger liggen dan hier in Nederland.
Niet alleen voor audio, maar ook voor meetapparatuur.

Prima ding en compleet met probes, da's wel weer handig.
Maar ik vind het iets te duur.

Omdat "digitale" oscilloscopen (met een LCD scherm en geheugen) van bv. Rigol zo'n enorm stuk goedkoper zijn geworden kun je ouderwetse analoge scopen met een buis vaak voor 50 euro of minder vinden.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia niet in balans

Bericht door Muug »

KT88 schreef:
Het valt me wel vaker op dat prijzen in België wat hoger liggen dan hier in Nederland.
Niet alleen voor audio, maar ook voor meetapparatuur.
Dat is mij ook opgevallen. :lol: Ik vind het ook nog wat te duur. Ik heb 'm een mail gestuurd, nu wachten op antwoord. Dan proberen om er 50 euro voor te geven, max 75. O:)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Annastasia niet in balans

Bericht door RobertD »

Er zijn vast ook heel goede oplossingen die je PC / Laptop in een scoop veranderen.
Zelf zoek ik nog een goede signaalgenerator die ik vanuit mijn geluidskaart kan uitsturen.
Plaats reactie