Annastasia niet in balans
Moderator: Beheerdersteam
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Annastasia niet in balans
Hm,
ik heb de versterker in de living aangeslote op onze moderne luidsprekers. En blijkbaar is er nu toch een probleem : de linker luidspreker klinkt stiller dan de rechter. Waaraan kan zoiets liggen? Hoe kan ik zoiets uitmeten?
ik heb de versterker in de living aangeslote op onze moderne luidsprekers. En blijkbaar is er nu toch een probleem : de linker luidspreker klinkt stiller dan de rechter. Waaraan kan zoiets liggen? Hoe kan ik zoiets uitmeten?
Re: Annastasia niet in balans
Wissel de eindbuizen eens om van L naar R en kijk of het probleem meeverhuist. Ik heb zelf een keer een buis met een slechte verbinding gehad (repareerbaar) en een onlangs een kapotte buis.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia niet in balans
Zal ik eens doen. Beide eindbuizen verwisselen. 't is echt tamelijk erg, het "midden" vind ik nu op 1/3de van de linkerbox. Da's echt niet de bedoeling. De rechterbox klinkt anders echt wel lekker.Dan schreef:Wissel de eindbuizen eens om van L naar R en kijk of het probleem meeverhuist. Ik heb zelf een keer een buis met een slechte verbinding gehad (repareerbaar) en een onlangs een kapotte buis.
Dat gezegd zijnde : de tuner klinkt verdomd schel. De cd-speler klinkt OK.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia niet in balans
OK
de lampen versteken helpt niet, alle mogelijke combinaties geprobeerd. Rechts blijft luider klinken dan links.
Wat is de volgende stap?
de lampen versteken helpt niet, alle mogelijke combinaties geprobeerd. Rechts blijft luider klinken dan links.
Wat is de volgende stap?
Re: Annastasia niet in balans
Ga er wel van uit dat de gelijkstroom-instelling klopt,want je zei dat de spanning in orde waren.Muug schreef:OK
de lampen versteken helpt niet, alle mogelijke combinaties geprobeerd. Rechts blijft luider klinken dan links.
Wat is de volgende stap?
Behalve de UGT,sinds Aat z'n slechte ervaring ermee,kan een slechte elco bij een van de kathodes ook.
Makkelijker eerst te testen is de volumeregelaar.Verwissel de draden naar de middelste van de drie pinnen.Zo komt rechts aan de regelaar links en omgekeerd,als die potmeter niet deugt moet het verschil ook verhuisd zijn.
Anne
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia niet in balans
ik ga die spanningen nog eens opnieuw uitmeten. Staan er op dat schema van TD genoeg meetpunten om een diagnose te kunnen stellen?
Re: Annastasia niet in balans
Darmee kun je zien of de instelling van de buizen klopt.Beide eindbuizen hetzelfde (staat niks bij onderste kathode) anders is 't mis.
Anne
Anne
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia niet in balans
beestje ligt met de pootjes omhoog en het buikje open. Eerste vaststelling : de draad van het linkerkanaal zit los aan de potmeter... maakt wel contact maar hij kan bewegen... Gigantisch slecht gesoldeerd dus. Moet gisteren gebeurd zijn, toen ik wat haastig die muziekdraadjes herlegde... effe goed solderen en dan terug aansluiten en luisteren.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia niet in balans
hmAh!buis schreef:Darmee kun je zien of de instelling van de buizen klopt.Beide eindbuizen hetzelfde (staat niks bij onderste kathode) anders is 't mis.
Anne
aan de vier anodes van de eindbuizen meet ik 354V, maar aan één anode in het linkerkanaal meet ik 370 V. (Volgens het schema mat TD 374V). Kan hierin de verklaring gevonden worden?
Even een overzicht van mijn meetwaarden , de waarden van TD tussen haakjes
Voeding:
B+ : 358 (380)
B++: 346 (344)
Versterker:
ECC99:
Links:
1: 89.3 (91.2)
3: 2.49 (2.44)
6: 247 (243.7)
8: 95,5 (96.2)
Rechts:
1: 90.3 (91.2)
3: 2.48 (2.44)
6: 246 (243.7)
8: 96.3 (96.2)
7072:
Linker kanaal:
Buis 1:
3: 354 (374)
8: 24.3 (28)
Buis 2:
3: 370 (374)
8: 24.4 (28)
Rechter kanaal:
Buis 1:
3: 354 (374)
8: 24.6 (28)
Buis 2:
3: 354 (374)
8: 24,0 (28)
Re: Annastasia niet in balans
Verdachte zaak,lijkt of de UGT bij buis2 kortgesloten windingen heeft
Meet de weerstanden van de wikkelingen 's door (versterker uit !).Zouden alle vier (twee trafo's) ong. gelijk moeten zijn.
Aan de spanningen te zien zou die bij buis2 wel 's kleiner kunnen zijn.
Hoewel verwisseling aansluiting a en g2 bij buis2 ook nog zou kunnen
Anne
Meet de weerstanden van de wikkelingen 's door (versterker uit !).Zouden alle vier (twee trafo's) ong. gelijk moeten zijn.
Aan de spanningen te zien zou die bij buis2 wel 's kleiner kunnen zijn.
Hoewel verwisseling aansluiting a en g2 bij buis2 ook nog zou kunnen
Anne
- Bijlagen
-
- UGTweerstand.JPG (20.75 KiB) 448 keer bekeken
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia niet in balans
neen, a en g2 heb ik niet gewisseld, die had ik goed gelabeldAh!buis schreef:Verdachte zaak,lijkt of de UGT bij buis2 kortgesloten windingen heeft![]()
Meet de weerstanden van de wikkelingen 's door (versterker uit !).Zouden alle vier (twee trafo's) ong. gelijk moeten zijn.
Aan de spanningen te zien zou die bij buis2 wel 's kleiner kunnen zijn.
Hoewel verwisseling aansluiting a en g2 bij buis2 ook nog zou kunnen![]()
Anne
vanwaar komt het aantal "vier"? Moet ik niet gewoon de weerstand over de An-wikkeling meten, links en rechts, da's toch twee?
EDIT : ha, tegenover de nul bedoel je...
Re: Annastasia niet in balans
Maak ik een tekening ,is't nog niet duiderlijk
Elke UGT (er zijn 'r toch twee
) heeft een wikkeling anode naar plusB.Balans versterker ,Twee anodes per versterker en dus twee wikkelingen anode-plusB.
Kijk ook gelijk maar naar de vier !
wikkelingen g2->plusB
Anne
Elke UGT (er zijn 'r toch twee
Kijk ook gelijk maar naar de vier !
Anne
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia niet in balans
ik moet alles leren lezen... en zeggen dat ik dat zelf zeg tegen mensen met computerproblemen...
Elke ugt heeft twee contactpunten gelabeld "An" en twee met "CT", die twee CT punten zijn rechtstreeks met elkaar doorverbonden. Ik heb telkens de weerstand gemeten tussen de ene An, links op de UGT, en een CT-punt, en dan tusesn de rechter An en een CT-punt. Op de linker UGT meet ik twee keer 75,4 Ohm, op de rechter meet ik twee keer 76,6 Ohm
Ik heb ook eens de versterker aan gezet (met luidsprekers eraan...) en de an-spanningen nog eens gemeten. Overal 354V behalve aan één An : 370V.
Maar ik heb de twee muziekdraden nog niet gewisseld op de potmeter, dat doe ik nu meteen. Ik zit hier eindelijk eens met wat rust thuis.
Re: Annastasia niet in balans
Meet jij op deze An een spaning die hoger is dan je voedingsspanning ?????Muug schreef:![]()
ik moet alles leren lezen... en zeggen dat ik dat zelf zeg tegen mensen met computerproblemen...Komt ook omdat ik me die dingen niet kan visualiseren, geen idee hoe dat vanbinnen is opgebouwd...
![]()
Elke ugt heeft twee contactpunten gelabeld "An" en twee met "CT", die twee CT punten zijn rechtstreeks met elkaar doorverbonden. Ik heb telkens de weerstand gemeten tussen de ene An, links op de UGT, en een CT-punt, en dan tusesn de rechter An en een CT-punt. Op de linker UGT meet ik twee keer 75,4 Ohm, op de rechter meet ik twee keer 76,6 Ohm
Ik heb ook eens de versterker aan gezet (met luidsprekers eraan...) en de an-spanningen nog eens gemeten. Overal 354V behalve aan één An : 370V.
Maar ik heb de twee muziekdraden nog niet gewisseld op de potmeter, dat doe ik nu meteen. Ik zit hier eindelijk eens met wat rust thuis.
Dat klopt niet bij louter DC. Het lijkt op een oscillatie.
Kun je de wisselspanningen meten ?
groetjes,
Joris
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia niet in balans
ehmmmmmmmmmmmm ja dus, jouw bevinding klopt. Wat die metingen betreft : bij de drie goeie anodes meet ik zo'n 789Vac (is dit normaal?) maar die vierde anode brengt me in de war. De ene keer meet ik minutenlang verwarde waardes die flippen tussen 125V en getallen die boven het meetbereik van mijn multimeter ilggen, en nu zit ie al zeker een kwartier rustig op iets meer dan 800Vac. Ik versta het niet. Maar lees eerst verder want ik denk dat er nog iets belangrijkers niet klopt.molekuul schreef:Meet jij op deze An een spaning die hoger is dan je voedingsspanning ?????
Dat klopt niet bij louter DC. Het lijkt op een oscillatie.
Kun je de wisselspanningen meten ?
De potmeter is ok trouwens, ik had de kanalen gewisseld maar het bleef rechts luider klinken.
maar wat ik nog veel straffer vind.... mijn boxen zijn in tegenfase blijkbaar.
Ik heb hier het boek "checkpoint audio" van Eelco Grimm, met twee supergoeie testcd's. Op CD1 staan twee nummers om te zien of je boxen in fase of tegenfase zijn. Nummer vijf laat een spreker horen die mono spreekt, in fase. Nummer zes is mono in tegenfase. Bij nr 5 zou je een smal geluidsbeeld in 't midden moeten hebben, bij nr6 zou het moeten klinken of het van overal komt. En nu deze morgen nu het lekker stil is in huis, blijkt dat ik een mono geluidsbeeld heb bij nr 6 en een tegenfase geluidsbeeld bij nummer 5! Net omgekeerd dus.
Hoe heb ik dat nu geflikt en hoe krijg ik dat goed?
Re: Annastasia niet in balans
Het is normal als je versterker staat te oscilleren dat je dergelijke AC spanningen meet. Eerst deze maar eens oplossen.Muug schreef:ehmmmmmmmmmmmm ja dus, jouw bevinding klopt. Wat die metingen betreft : bij de drie goeie anodes meet ik zo'n 789Vac (is dit normaal?) maar die vierde anode brengt me in de war. De ene keer meet ik minutenlang verwarde waardes die flippen tussen 125V en getallen die boven het meetbereik van mijn multimeter ilggen, en nu zit ie al zeker een kwartier rustig op iets meer dan 800Vac. Ik versta het niet. Maar lees eerst verder want ik denk dat er nog iets belangrijkers niet klopt.molekuul schreef:Meet jij op deze An een spaning die hoger is dan je voedingsspanning ?????
Dat klopt niet bij louter DC. Het lijkt op een oscillatie.
Kun je de wisselspanningen meten ?
Hoe heb ik dat nu geflikt en hoe krijg ik dat goed?
Uhh hoe hebben de Bill bouwers de oscillatie opgelost, dit is een soortgelijke versterker.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia niet in balans
zo
ik heb effe de speakerdraadjes van één speaker gewisseld, dat klinkt al beter.
Nu, terug naar dat oscileren. Wat horen de normale waarden te zijn?
ik heb effe de speakerdraadjes van één speaker gewisseld, dat klinkt al beter.
Nu, terug naar dat oscileren. Wat horen de normale waarden te zijn?
Re: Annastasia niet in balans
Als er niets op de ingang aangeboden wordt, hoort er geen wisselspanning te staan.Muug schreef:zo
ik heb effe de speakerdraadjes van één speaker gewisseld, dat klinkt al beter.
Nu, terug naar dat oscileren. Wat horen de normale waarden te zijn?
Welkom in het debuggen van je versterker.....
Als je de ECC99 buis uit je versterker haalt, en de versterker dan aanzet, heb je dan nog steeds deze hoge AC-spanningen?
Zo nee, dan oscilleert de versterker rondom de ECC99.
Je zou kunnen proberen om een paar extra weerstanden toe te voegen:
Tussen de ingangs trap en de fase draaier, tussen pen 1 en pen 7 van de ECC99, zou je een stopweerstand van 1K - 2.7K kunnen toevoegen, en de verbinding natuurlijk verwijderen.
Verder zie ik dat de roosterlek weerstand voor de ingangstrap via de potmeter loopt. Het is verstandig om een roosterlekweerstand van 500K op het knooppunt van R1 en de potmeter, en de massa te plaatsen.
dan kun je ook nog kijken of je de waarde van R1 niet kunt verhogen naar bijvoorbeeld 2K
succ6
Joris
Re: Annastasia niet in balans
Zo,ben ook weer wakkerMuug schreef:zo
ik heb effe de speakerdraadjes van één speaker gewisseld, dat klinkt al beter.
Nu, terug naar dat oscileren. Wat horen de normale waarden te zijn?
Versterker moet niet oscilleren,dwz zonder geluid wisselspanning nul.Kan wel dat je een beetje vindt,wat brom,ruis.
Er zit geen tegenkoppeling in dus is 't iets wat ergens terug(mee)koppelt.Kan een gemeenschappelijke draad zijn of gewoon een verbinding van eerder in de versterker vlakbij iets van verderop.Vooral de draden (zowel anode als schermrooster) naar de UGT strooien nogal wat rond.
De draden vanaf het rooster triode naar volumeregelaar en ingang kunnen veel oppikken.Met de volume dichtgedraaid is het dan meestal over.
Anne
Zat nog te denken
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia niet in balans
zo,
ik ben wat gaan joggen, was alweer drie weken geleden.
Tijdens het lopen wat zitten nadenken over die tegenfase. Die kon volgens mij enkel van die Auricaps komen die ik verkeerd om had aangesloten ter hoogte van hun aansluiting aan de eindtrap. Dus thuis die twee omgewisseld, testcd erin en hop, nu zijn ze mooi in fase met elkaar. Mono klinkt mono en tegenfase klinkt als tegenfase.
Dus heb ik weer wat uitgemeten aan de UGT. De twee anodespanningen aan de UGT zijn nu heel mooi 356V. Perfect. Meet ik ook even de anodespanningen aan de twee buisvoeten van de 7027's. Moet natuurlijk ook 356V zijn, komt nl recht van de UGT. Bij de rechterbuis van het linkerkanaal klopt het. De foute 370V is vervangen door mooie 356V. Maar links (wat voor de wissel van de auricap correct was) is nu dus plots 367V!
en dat allemaal door die auricaps om te wisselen.
En nu effe douchen.
ik ben wat gaan joggen, was alweer drie weken geleden.
Tijdens het lopen wat zitten nadenken over die tegenfase. Die kon volgens mij enkel van die Auricaps komen die ik verkeerd om had aangesloten ter hoogte van hun aansluiting aan de eindtrap. Dus thuis die twee omgewisseld, testcd erin en hop, nu zijn ze mooi in fase met elkaar. Mono klinkt mono en tegenfase klinkt als tegenfase.
Dus heb ik weer wat uitgemeten aan de UGT. De twee anodespanningen aan de UGT zijn nu heel mooi 356V. Perfect. Meet ik ook even de anodespanningen aan de twee buisvoeten van de 7027's. Moet natuurlijk ook 356V zijn, komt nl recht van de UGT. Bij de rechterbuis van het linkerkanaal klopt het. De foute 370V is vervangen door mooie 356V. Maar links (wat voor de wissel van de auricap correct was) is nu dus plots 367V!
en dat allemaal door die auricaps om te wisselen.
En nu effe douchen.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia niet in balans
het lukt maar niet om te gaan douchen
de draad tussen C2 en smoorspoel lig parallel met de kabel die de anodespanning van de UGT naar de buisvoet bracht. En de draad die komt van 2 van de 4 gelijkrichtdiodes zat op één millimeter van de anode van de buisvoet. Die twee heb ik aangepast en nu meet ik 358 op die buis. Een pak beter dan de 370 van daarnet. De drie andere anodespanningen zijn 356-7V dus met 358 kan ik perfect leven.
Nu zou ik nog graag meer duidelijkheid hebben over dat wisselspanningsverhaal. Da's voor achter de douche.
de draad tussen C2 en smoorspoel lig parallel met de kabel die de anodespanning van de UGT naar de buisvoet bracht. En de draad die komt van 2 van de 4 gelijkrichtdiodes zat op één millimeter van de anode van de buisvoet. Die twee heb ik aangepast en nu meet ik 358 op die buis. Een pak beter dan de 370 van daarnet. De drie andere anodespanningen zijn 356-7V dus met 358 kan ik perfect leven.
Nu zou ik nog graag meer duidelijkheid hebben over dat wisselspanningsverhaal. Da's voor achter de douche.
Re: Annastasia niet in balans
Gezien de kathodespanningen op de eindbuizen kloppen zal het niet van een lek in de Auricaps komen.
Toch oscillatie vermoed ik, of je multimeter raakt van slag daardoor......vreemd geval.
Ik zou zeggen: trek een scoop voor 50 euro van Marktplaats af, dan kun je zien wat er gebeurt.
Het schema is zo straightforward dat er bijna niks mis kan......heb je duidelijke foto's van de opbouw?
- edit - ah, intussen heb je al wat gevonden. Toch zouden wat foto's duidelijkheid kunnen verschaffen.
Toch oscillatie vermoed ik, of je multimeter raakt van slag daardoor......vreemd geval.
Ik zou zeggen: trek een scoop voor 50 euro van Marktplaats af, dan kun je zien wat er gebeurt.
Het schema is zo straightforward dat er bijna niks mis kan......heb je duidelijke foto's van de opbouw?
- edit - ah, intussen heb je al wat gevonden. Toch zouden wat foto's duidelijkheid kunnen verschaffen.
Re: Annastasia niet in balans
En als je geen scoop hebt kan je ook met je multi meter even kijken.
Je sluit dan je meter aan op je speaker uitgang en meet met je meter op AC meting
op bereik tot 20 volt.
Let wel op dat je geen muziek op de ingang zet.
Je zou dan een meting moeten hebben van 0 volt.
Je laat natuurlijk wel je speakers op de versterken aangesloten staan
Een buizen amp kan er immers maar slecht tegen als hij geen belasting ziet van 8 of 4 Ohm op de uitgang
Je sluit dan je meter aan op je speaker uitgang en meet met je meter op AC meting
op bereik tot 20 volt.
Let wel op dat je geen muziek op de ingang zet.
Je zou dan een meting moeten hebben van 0 volt.
Je laat natuurlijk wel je speakers op de versterken aangesloten staan
Een buizen amp kan er immers maar slecht tegen als hij geen belasting ziet van 8 of 4 Ohm op de uitgang
