Weer terug naar de spijkerplank, weergave van de gekozen ingang. Met de in nixie land bekende MPSA42's trek ik de betreffende kathode naar gnd. De schakelaar is een 4 standen schakelaar met 3 moedercontacten, 1 van de andere segmenten ga ik gebruiken om via een ULN de relais voor de ingangen aan te sluiten.
Preamp Voyager
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Re: Preamp Voyager
Je moet wat he
maar het werkt uit de kunst.
Weer terug naar de spijkerplank, weergave van de gekozen ingang. Met de in nixie land bekende MPSA42's trek ik de betreffende kathode naar gnd. De schakelaar is een 4 standen schakelaar met 3 moedercontacten, 1 van de andere segmenten ga ik gebruiken om via een ULN de relais voor de ingangen aan te sluiten.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Het nixie verhaal is duidelijk nu, heb de printen alvast getekend ivm de levertijd, kan ik ze vast bestellen en ondertussen verder gaan met de rest van de voorversterker. De printen op een rijtje:
Voeding 170V en 5V: Nixie control: Ingangsselectie nixie: Volume weergave nixie: Volgende stap wordt de daadwerkelijke ingangsselectie, er moet nog een klik aan - klik uit schakeling in, en natuurlijk waar het allemaal om te doen is, de gloeiende glaskolfjes

Voeding 170V en 5V: Nixie control: Ingangsselectie nixie: Volume weergave nixie: Volgende stap wordt de daadwerkelijke ingangsselectie, er moet nog een klik aan - klik uit schakeling in, en natuurlijk waar het allemaal om te doen is, de gloeiende glaskolfjes
Na die rustperiode zit de vaart er wel weer aardig in
Ziet er allemaal netjes uit,wel nogal ruim opgezet (printen).Is er wel plaats genoeg ?
Even het hele verhaal teruggekeken en vroeg me af waarom die 170V voeding erbij ? Kon er van de versterker voeding niet wat gehaald (170-200V evt met een zener) ,die paar mA is toch geen bezwaar
.
Anne
Ziet er allemaal netjes uit,wel nogal ruim opgezet (printen).Is er wel plaats genoeg ?
Even het hele verhaal teruggekeken en vroeg me af waarom die 170V voeding erbij ? Kon er van de versterker voeding niet wat gehaald (170-200V evt met een zener) ,die paar mA is toch geen bezwaar
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ruimte is er genoeg, kijk maar eens wat posts terug, de kast is vrij fors, het is slechts een voorversterker. Denk zelfs dat ik ruimte heb om iets van een phono preamp er bij in te bouwen, dan niet met buizen maar iets met een opamp, om toch standaard een phono ingang ter beschikking te hebben.
Wat me wel zorgen baart is het gebagger en geschakel van de 170V voeding, in dat kader wil je 'm er helemaal niet in hebben. Of goed afschermen. Ik ga de print wel bestellen, ik vind het zowiezo wel handig om een 170V voeding op de labtafel te hebben, kastje eromheen en klaar.
Voeding kan ik van de 260V van de voorversterker aftappen inderdaad, ik zal het nog even nameten voor de zekerheid maar ik dacht dat ik 3mA heb gezien. Bedenk me nu dat dat alleen voor de volume nixies was, zal het dus nog even nameten. Laat het 5mA zijn, 260 - 170V = 90V. Dus dan zou een serieweerstand van 18k (0.5W) het moeten doen, komt ook niet zo nauw met de nixies. Is een zener nodig denk je?
Wat me wel zorgen baart is het gebagger en geschakel van de 170V voeding, in dat kader wil je 'm er helemaal niet in hebben. Of goed afschermen. Ik ga de print wel bestellen, ik vind het zowiezo wel handig om een 170V voeding op de labtafel te hebben, kastje eromheen en klaar.
Voeding kan ik van de 260V van de voorversterker aftappen inderdaad, ik zal het nog even nameten voor de zekerheid maar ik dacht dat ik 3mA heb gezien. Bedenk me nu dat dat alleen voor de volume nixies was, zal het dus nog even nameten. Laat het 5mA zijn, 260 - 170V = 90V. Dus dan zou een serieweerstand van 18k (0.5W) het moeten doen, komt ook niet zo nauw met de nixies. Is een zener nodig denk je?
Zomaar een serieweerstand naar 260V is niet goed.
De brandspanning van die nixie's is ong.150V .Om te doven moet de spanning daaronder komen,zeg 145V.De max.spanning voor de 74141 is goed 50V zodat de anode van de buis niet meer dan 45+50=195V mag zijn.Is dan ook de max.voeding.
Stel dat je 1mA naar een cijfer stuurt (nu ook (170-150)/22k=~1mA),heb je 3mA nodig.Een serieweerstand ,met 260-180=80V is dat 27k en daarna een 180V(ipv 170 niet gangbaar) zener.Die trekt dan wel geen stroom meer maar voorkomt hogere spanning.
Anne
De brandspanning van die nixie's is ong.150V .Om te doven moet de spanning daaronder komen,zeg 145V.De max.spanning voor de 74141 is goed 50V zodat de anode van de buis niet meer dan 45+50=195V mag zijn.Is dan ook de max.voeding.
Stel dat je 1mA naar een cijfer stuurt (nu ook (170-150)/22k=~1mA),heb je 3mA nodig.Een serieweerstand ,met 260-180=80V is dat 27k en daarna een 180V(ipv 170 niet gangbaar) zener.Die trekt dan wel geen stroom meer maar voorkomt hogere spanning.
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Lijkt me een goede verklaring, ook om de nixies een wat langer leven te gunnen. Ga ik doen, dankjewel voor de tip.
Barry2001 schreef:Wist ik niet, dat je de standaard blauwe Alps kunt stacken. 2 Alps potmeters kopen en deze ombouwen is een optie, maar loopt in de papieren, jullie hebben me wel op een idee gebracht![]()
Ik heb de el cheapo potmeter gesloopt, en op de kolom boormachine het lopertje uitgeboord met 6mm. Hierna de potmeter weer gemonteerd, 6mm as erdoor met een drupje lijm op het plastic gedeelte van de loper. Vanaf de knop aan de voorkant komt toch een lange as naar de potmeter met motorsturing achter in de voorversterker, de potmeter tbv de nixies kan er zo tussen.
Probleem is opgelost zo!
Geniaaal !
Dit soort dingen verblijden me altijd weer
Een DIY oplossing voor een hersenspinsel

Een DIY oplossing voor een hersenspinsel
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Dank! Heb gisteren Gerbers gemaakt van de bordjes en de printen besteld, moet goedkomen 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ingangsselectie. Schakelen van de relais door een ULN2004, ook even op de spijkerplank opgebouwd om te testen. Had pin 8 en 9 (12V en gnd) per ongeluk omgedraaid, de 3A uit mijn labvoeding waren vervolgens genoeg om een mooi custom made bobbeltje op het ic te maken. Naja, omgedraaid, beter.
De motor van de potmeter ga ik aansturen met een L293D motordriver. Deze kan tot 600mA direkt uit het ic leveren en kan dus de motor direkt aansturen. '1A pin 2' of '3A pin 10' hoog maken, 5V, levert vervolgens resp. Volume down en Volume up op. Ik heb geen L293D liggen en de potmeter ook niet, ik wil dit nog wel even testen voor het de print op gaat. Lullig als straks de boel de verkeerde kan opdraait, toch?
Edit: ik probeer een beter leesbaar plaatje van het schema te posten.
De motor van de potmeter ga ik aansturen met een L293D motordriver. Deze kan tot 600mA direkt uit het ic leveren en kan dus de motor direkt aansturen. '1A pin 2' of '3A pin 10' hoog maken, 5V, levert vervolgens resp. Volume down en Volume up op. Ik heb geen L293D liggen en de potmeter ook niet, ik wil dit nog wel even testen voor het de print op gaat. Lullig als straks de boel de verkeerde kan opdraait, toch?
Edit: ik probeer een beter leesbaar plaatje van het schema te posten.
- Bijlagen
-
- l293d.pdf
- (368.84 KiB) 49 keer gedownload
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Potmeter is binnen gekomen, gekocht van een duitser op eBay. Onze oostervrienden noemen dit een 'Motorpoti' , heb daar andere associaties bij maar goed
Schema nog iets aangepast, en de print getekend. ITead zit vanaf vandaag 2 weken dicht ivm de feestelijkheden daar, dus dat gaat even duren. Aan electronica moet er nog een klik-aan klik-uit print komen, dit wordt denk ik de volgende stap. Dit is de laatste print, daarna de kast verder afmaken, zagen en boren, zodat deze gelakt kan worden en de hele boel kan worden ingebouwd.
Schema nog iets aangepast, en de print getekend. ITead zit vanaf vandaag 2 weken dicht ivm de feestelijkheden daar, dus dat gaat even duren. Aan electronica moet er nog een klik-aan klik-uit print komen, dit wordt denk ik de volgende stap. Dit is de laatste print, daarna de kast verder afmaken, zagen en boren, zodat deze gelakt kan worden en de hele boel kan worden ingebouwd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Klik-aan-klik-uit. In mijn huidige voorversterker, jaar of 6-7 geleden gebouwd gebouwd gebruik ik een schakelingetje dat al die tijd probleemloos heeft gewerkt: http://www.bowdenshobbycircuits.info/page9.htm#4013.gif .
Het is dat printje net boven de volume regelaar. Voor de zekerheid toch nog even op het spijkerplankje opgebouwd.
Getekend als schema in mijn layoutpakket (samen met een 5V en 12V output voor resp. de motorsturing, ingangsrelais en nixie control print) om een netlist te kunnen genereren ziet het er zo uit:
En in een layout:
Het relais is dezelfde die ook in m'n Amp Switcher http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=17457 de 230V schakelt, een vet 8A relais met 2 polen die ook nog eens parallel worden geschakeld.
Alle printen zijn nu getekend. Wat nu, er moeten achterpaneeltjes komen voor de 230V entree, 230V uitgangen naar de eindversterkers toe, en natuurlijk een paneeltje voor de tulp chassis delen. Ook kan ik nu een begin maken met de indeling, nu ik precies weet hoe groot de printen zijn geworden.
Ik had eerst het idee alles in de kast te bouwen, maar de voedingstrafo gooit roet in het eten, die is te dik/groot. De trafo is iets van 90mm dik, hoogte van de kast is 80mm. Ik zou de trafo in de kast kunnen zetten en 'm iets boven de topplaat uit kunnen laten komen met een kapje, of in z'n geheel op de bovenplaat zetten, met dan ook de smoorspoel er bij op. Buizen zouden zowel in de kast kunnen komen of erop, voor beide is wel ruimte. Ga ik nog even over nadenken
Alle printen zijn nu getekend. Wat nu, er moeten achterpaneeltjes komen voor de 230V entree, 230V uitgangen naar de eindversterkers toe, en natuurlijk een paneeltje voor de tulp chassis delen. Ook kan ik nu een begin maken met de indeling, nu ik precies weet hoe groot de printen zijn geworden.
Ik had eerst het idee alles in de kast te bouwen, maar de voedingstrafo gooit roet in het eten, die is te dik/groot. De trafo is iets van 90mm dik, hoogte van de kast is 80mm. Ik zou de trafo in de kast kunnen zetten en 'm iets boven de topplaat uit kunnen laten komen met een kapje, of in z'n geheel op de bovenplaat zetten, met dan ook de smoorspoel er bij op. Buizen zouden zowel in de kast kunnen komen of erop, voor beide is wel ruimte. Ga ik nog even over nadenken
Ik zie dat jij je toen ook nog in het gaatjes print stadium bevond, Barry ?Barry2001 schreef:In mijn huidige voorversterker, jaar of 6-7 geleden gebouwd
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Kloptray5150 schreef:Ik zie dat jij je toen ook nog in het gaatjes print stadium bevond, Barry ?Barry2001 schreef:In mijn huidige voorversterker, jaar of 6-7 geleden gebouwd![]()
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Heb ik ook al aan zitten denken. Als ik de trafo iets 'inkort' door het overtollige ijzer van de voetjes eraf te zagen en de spoelkern ook wat korter maak zou het misschien net kunnen. Pootjes moeten natuurlijk dezelfde hoogte worden als de eindblokken. Punt is wel dat de contacten van de trafo dicht bij de bovenplaat danwel kap aan de onderkant komen. Ik zou het wel het mooiste vinden eigenlijk.... zijn er kapjes in de handel van stel 10 a 15mm hoog?Ah!buis schreef:Kan de trafo niet door de bodem ? Kapje erover,pootjes eronder.
Anne
Is dit niet mooier ?
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ductId=669
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ductId=669
En de bond tegen kopen komt met een mooie oplossing, die dan helaas alleen nieuw te verkrijgen is
No offence Ray
No offence Ray
Hindert niet,was toch te hoog (denk ik toch)mischa72 schreef:En de bond tegen kopen komt met een mooie oplossing, die dan helaas alleen nieuw te verkrijgen is![]()
No offence Ray
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Voorstel van Ray ziet er fraaier uit maar is te klein denk ik, staan helaas ook geen maten bij. Voorstel van Anne is ook te klein, de opening van het ijzerpakket, waar de spoelkern doorkomt, is 75 x 75mm. Wat zou kunnen is dit kastje:
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=8537
Als ik nu het kastje op 15mm afzaag, zodat je een deksel van 15mm diep overhoudt.. vervolgens haal ik een stuk uit de bodemplaat ter grootte van het kastje, wat ik daar dan in lijm. Is toch allen bescherming, hoeft mechanisch de trafo niet te dragen ofzo.
Vraag is nog wel of ik zo geen last van het strooiveld van de trafo op de audio krijg, met name op de buisjes, staat allemaal dichtbij. Aan de andere kant, de printen moeten er toch in. Ik kan het gewoon proberen zonder eerst de bodemplaat om te zagen en de boel helemaal af te timmeren. Lukt het niet kunnen de trafo's altijd nog bovenop.
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=8537
Als ik nu het kastje op 15mm afzaag, zodat je een deksel van 15mm diep overhoudt.. vervolgens haal ik een stuk uit de bodemplaat ter grootte van het kastje, wat ik daar dan in lijm. Is toch allen bescherming, hoeft mechanisch de trafo niet te dragen ofzo.
Vraag is nog wel of ik zo geen last van het strooiveld van de trafo op de audio krijg, met name op de buisjes, staat allemaal dichtbij. Aan de andere kant, de printen moeten er toch in. Ik kan het gewoon proberen zonder eerst de bodemplaat om te zagen en de boel helemaal af te timmeren. Lukt het niet kunnen de trafo's altijd nog bovenop.
Trafo's zijn meestal vierkant van (buiten)afmetingen. Als je de trafo draait heb je misschien geen last van sluiting naar de bovenkant wat je eerder zei?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Nou, ik kan wat van de spoelkern afhalen en van de bevestigingssteunen die aan het ijzerpakket zitten. Daarmee kan ik wat ruimte winnen, als ik de trafo draai valt dat voordeel weg helaas.
- audiomanics
- Contacteer:
Ik heb van zo'n stuk gaatjes spul een bakje gevouwen en dat onder het frame gehangen.. erg mooi moet ik zeggen.. in mijn geval mooi blauw laten poedercoaten en een ledje doorheen gestoken.. de pootjes houden het mooi van de grond af...
In jouw geval zou zo'n bakje mogelijk maar een cm of anderhalf hoeven zijn..
Kees
In jouw geval zou zo'n bakje mogelijk maar een cm of anderhalf hoeven zijn..
Kees
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Trafo plaatsing houd ik nog even in overweging.
Vraagje, als basis voor de voorversterker ga ik Triode Dick's Classic Three gebruiken, met 6N6 buisjes. Is een 6N6P hiervoor geschikt?
Vraagje, als basis voor de voorversterker ga ik Triode Dick's Classic Three gebruiken, met 6N6 buisjes. Is een 6N6P hiervoor geschikt?