Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door AatV »

Pjotr schreef:
Niet erg helder Anne. Zet je 2 identieke trafo's parallel zowel secundair als primair, dan verdubbelt wel het vermogen wat ze samen kunnen verwerken maar de overzetverhouding niet. En daarmee blijft de impedantie verhouding ook gelijk. Dus 2,5K --> 4 ohm blijft 2,5K --> 4 ohm.
Zou wel mooi zijn, een dubbel vermogen bij dezelfde energie afgifte van de eindbuis. De oplossing voor de energie behoefte! :goeie:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door ray5150 »

dre schreef:
Dat lijkt me wel wat!
Zo, 2015 is dus bij Andre ook al weer volgeboekt. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
dre schreef:
Dat lijkt me wel wat!
Zo, 2015 is dus bij Andre ook al weer volgeboekt. :mrgreen:
En 2016 ook al:
tjecho%20akustik.gif
tjecho%20akustik.gif (53.07 KiB) 298 keer bekeken

:mrgreen:
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door koifarm »

Wat betreft de uitgangtrafo ga ik gewoon wat proberen. Ik hoef ze niet te laten maken, er zijn er genoeg op voorraad.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Ah!buis schreef:
koifarm schreef:
Kun je ook uitgangstrafo's paralell zetten zodat je dubbel vermogen hebt?
Bv. 2 van 6k/100watt paralell zodat je 3k primair krijgt met 200 watt uit.
Moet kunnen maar aan de LS kant wordt 't wel anders.
Twee 8ohm aansluitingen parallel is dan voor 4ohm,in serie is dat 16ohm
Om 8ohm uit te krijgen heb je dan trafos van 4 of 16ohm uit nodig.(+de puzzel van de fase)
Iets op tegen,penthode schakeling zoals bij de RH84 ?
Anne
Niet erg helder Anne. Zet je 2 identieke trafo's parallel zowel secundair als primair, dan verdubbelt wel het vermogen wat ze samen kunnen verwerken maar de overzetverhouding niet. En daarmee blijft de impedantie verhouding ook gelijk. Dus 2,5K --> 4 ohm blijft 2,5K --> 4 ohm.
Ja vanzelfsprekend :sure: .
Zoals je ziet :?: ,ging het niet enkel om meer vermogen maar vooral om de halvering van de impedantie.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Zoals je ziet :?: ,ging het niet enkel om meer vermogen maar vooral om de halvering van de impedantie.
Anne
Ha Anne,

Dat gaat je niet lukken met 2 identieke trafo's. Zet je ze primair in serie en secundair parallel dan verviervoudigd de primaire impedantie. En andersom kun je dan stellen dat je secundair maar een kwart van de impedantie overhoudt.

Zet je ze primair parallel en secundair in serie dan verviervoudigd de secundaire impedantie of andersom kun je zeggen dat je primair een kwart van de impedantie overhoudt.

Het gaat hierbij om de overzetverhouding voor de spanning N_pr/N_sec. Die verdubbelt of halveert al naar gelang de manier waarop je ze serie/parallel schakelt. De impedantieverhouding gaat daarbij kwadratisch mee: Z_pr/Z_sec = (N_pr/N_sec)^2

Dus wil je een halvering krijgen van de impedantie moet je daar toch een andere trafo voor nemen. Parallel schakelen van zowel secundair als primair verdubbelt dan alleen het vermogen wat er door kan.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Ah!buis »

Die kwadratische verhouding is binnen een trafo,bijv.de impedantie tussen de 4 en 8ohm aansluiting is maar ong.1ohm en bij 16ohm is de 4ohm de middenaftakking.
Hier toch niet :? .
Stel 6k naar 16ohm ,zet er twee parallel ,nog steeds 6k naar 16ohm.Sluit nu 8 ohm aan op die trafo dan ziet de primaire kant 3k.
Heb je 3k naar 8ohm dubbel vermogen :D .
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Stel 6k naar 16ohm ,zet er twee parallel ,nog steeds 6k naar 16ohm.Sluit nu 8 ohm aan op die trafo dan ziet de primaire kant 3k.
Heb je 3k naar 8ohm dubbel vermogen :D .
Anne
Ja, dat klopt maar nu ga je smokkelen met de speakerimpedantie en dat was de vraag niet:
Kun je ook uitgangstrafo's paralell zetten zodat je dubbel vermogen hebt?
Bv. 2 van 6k/100watt paralell zodat je 3k primair krijgt met 200 watt uit.
Ik krijg nu niet de indruk dat het de bedoeling is om twee GU-81 buizen parallel te gaan zetten met 2 trafo's.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Ik krijg nu niet de indruk dat het de bedoeling is om twee GU-81 buizen parallel te gaan zetten met 2 trafo's.
:o "het ultieme nintendo gevoel" :lol:
Anne
Gebruikersavatar
tijger
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 15:55

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door tijger »

koifarm schreef:
Vandaag het nieuwe hart van een buizen project binnen gekomen en bij het aanschouwen van de inhoud van de doos uit Bulgarije kreeg ik het ultieme nintendo gevoel.

Het project zal bestaan uit 2 mono SE 100watt of iets meer versterkers. Ik ben bezig met het verzamelen van de nodige materialen terwijl ik nog geen schema heb. Maar dit zal al na gelang wel vorm krijgen.

Wat heb ik al:

- Buizen en voeten , GU-81m, 6c33, 6n6p
- 2 Trafo,s 2 x 900v 0,5A secundair
- Gloeispanning geschakelde voeding 2 x 12v 30A
- Hoogspanning voedings diode's

Nog nodig:

-2 uitgangstrafo's 3 tot 5kohm/ 100 a 150watt
- Elco,s om hoogspanning af te vlakken ( 2200uf/2600v of 2200uf/1300v)
- Behuizingen die de nodige kilo's aankunnen.

Wat betreft het schema ben ik er nog niet uit. Er is een gast op internet die de pentode op een zeer vreemde manier inzet en claimt dat het goed werkt, zie bijgaand schema. Maar ik zou dan graag de 6c33 als driver gebruiken omdat ik die heb. Sta voor alle suggesties open.

Voor de hoogspanningvoeding heb ik de volgende opties 1260V/1A(900x1,4)of 2520V/0,5A(1800x1,4). Ruststroom moet tussen de 150 en 250mA komen. Pentode zoals schema of aan extra aftakking( 20 of 40%) uitgangstrafo of scherm via pseudo triode schakeling.
Wat ik wel een beetje vreemd vind is dat g2 en g3 net even anders om zijn aangesloten dan bij voorbeeld een penthode zoals EL84

Klopt dit wel zoals dit in de tekening is aangegeven
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door koifarm »

Ah!buis schreef:
Die kwadratische verhouding is binnen een trafo,bijv.de impedantie tussen de 4 en 8ohm aansluiting is maar ong.1ohm en bij 16ohm is de 4ohm de middenaftakking.
Hier toch niet :? .
Stel 6k naar 16ohm ,zet er twee parallel ,nog steeds 6k naar 16ohm.Sluit nu 8 ohm aan op die trafo dan ziet de primaire kant 3k.
Heb je 3k naar 8ohm dubbel vermogen :D .
Anne
Zo had ik het ook begrepen.

Tijger, schema wordt nog aangepast.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Pjotr »

Dat op zich klopt ook wel maar dat gaat niet meer op als je 2 trafo's parallel zet en daarvan de secundaire wikkelingen in serie. Zet je daarvan de 2 secundaire wikkelingen van b.v. 4 ohm in serie dan kom je niet op 8 ohm uit maar op 16 ohm. Ga je dat dan belasten met 8 ohm dan halveert uiteraard ook de impedantie aan primaire kant. 'Tis dus even goed rekenen ;) :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Dat op zich klopt ook wel maar dat gaat niet meer op als je 2 trafo's parallel zet en daarvan de secundaire wikkelingen in serie. Zet je daarvan de 2 secundaire wikkelingen van b.v. 4 ohm in serie dan kom je niet op 8 ohm uit maar op 16 ohm. Ga je dat dan belasten met 8 ohm dan halveert uiteraard ook de impedantie aan primaire kant. 'Tis dus even goed rekenen ;) :mrgreen:
Wat was er dan aan te merken op m'n eerste antwoord :x ,behave misschien de bondigheid :lol:
"Om 8ohm uit te krijgen heb je dan trafo's van 4 of 16ohm uit nodig.(+de puzzel van de fase)"
Anne
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door koifarm »

Laatste versie van het schema.

Zal ook iets voor de voeding tekenen.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door KT88 »

Die Rg2 gaat nog heel interessant worden ...... meestal mag g2 verhoudingsgewijs maar een lage spanning hebben.

Ik heb wel ontwerpen gezien waar men Vg2 met een aparte triode naar beneden bracht.
Afhankelijk van de stroom zou dat heel misschien met een spanningsdeler kunnen maar reken dan wel op (zeer) forse weesrtanden (qua vermogen en afmetingen) ivm. de op te vreten spanningsoverschot.

Enfin, de datasheet zal uitkomst brengen (ik heb nog niet gekeken).

- edit -
http://danyk.cz/gu81.pdf

Het valt mee, 600V max. Houd wel rekening met spanningsopslingering aan de anode/UGT.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Pjotr »

Jah, 500V is dan een nette waarde. Maar gezien de roosterstroom van G2 is een aparte voeding toch wel te overwegen.

Ben trouwens wel benieuwd hoe dat gaat uitpakken zonder terugkoppeling. De Ri van de buis in penthode is best hoog en varieert bovendien behoorlijk langs de load line. Ding zal zo bar weing dempingsfactor hebben.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door KT88 »

Ummm ..... ik weet dat ik slecht zie, maar de GU staat toch in triode? :oops:
En ik meen ook tegenkoppeling te zien via de R van 33k naar de kathode van de 2e 6N6.

Dat maakt het wel lastiger om Vg2 max niet te overschrijden.
Een spanningsdeler maakt dat het gedrag ook van een triode gaat afwijken, dat kan ik zo niet voorspellen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Pjotr »

KT88 schreef:
En ik meen ook tegenkoppeling te zien via de R van 33k naar de kathode van de 2e 6N6.
Ja, dat is waar... :oops: Er is al een eerdere discussie geweest over al dan niet in triode. Maar gezien de max V_G2 kan dat dus eigenlijk helemaal niet.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Ah!buis »

Tegenkoppeling :lol: ,300mV als die buis aan z'n rooster richting 10V moet hebben :o
Om uit de FU13 iets van 300Vt te krijgen met niet ontkoppelde kathode-weerstand :? ,weet niet hoeveel die buis presteert,zeg 100..150Vt (2x 3x ?).Is teveel voor de 6N6 op 250V.
De manier van kathode weerstand bij die direkt verhitte buizen gaat wel zo,maar is principieel verkeerd.
Hoe dan ook,leuk bezig :D .Zal uiteindelijk wel geluid uitkomen :sure: al was 't maar knetteren :lol:
Anne
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door KT88 »

Verdomd, zijn die dingen direct verhit?

Tja .... :roll:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Pjotr »

Jah, 140W peertje. Ook geschikt als schemerlamp: Schemerlamp en straalkacheltje in 1 :lol:
Gebruikersavatar
tijger
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 15:55

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door tijger »

Als ik dat zo eens even bekijk wordt het een ampje van 50 kilogram
je heb dan zowat een kraanwagen nodig om hem te verplaatsen.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door ray5150 »

Ook daar hebben we een topic over...
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 22&t=14603

:rofl: :rofl: :rofl:
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door koifarm »

Om het gewicht binnen de perken te houden, zal de voeding een eigen behuizing krijgen.
Het concept zal eerst op de plank en veilig achter glas worden uitgeprobeerd en geoptimaliseerd. En nu verder met de voeding.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door AatV »

Je zou wat de voeding van de eindbuizen betreft kunnen denken aan de Meanwell voedingen. (o.i.d.)

groet,
Aat
Plaats reactie