Annastasia
Moderator: Beheerdersteam
Re: Annastasia
Er zijn meerdere wegen naar Rome.Een centraal aardpunt is een mooie manier om geen lussen te krijgen.
Mijn bezwaar is dat de laadpulsen van de elco's in de voeding dan ook langs dat punt gaan.Ik heb liever een afzonderlijke voeding en vandaar de "schone" min naar het aardpunt.
Het chassis verbind ik daar waar het signaal de versterker binnenkomt,anders heb je kans dat evt.storingen op het chassis zich bij de massa van het gevoeligste punt optellen.
Of,wat ook kan,de ingang isoleren (massa) en met een afgeschermde draad van ingang naar centaal punt.
De moeilijkheid zit 'm in het vervelende feit dat de massa zowel de voeding verzorgd als dat 't als referentie voor het signaal dient.Alle verliezen over de massa-verbindingen wegens de stroomvoorziening tellen bij het signaal op (brom,HF-oscilleren).
Anne
Mijn bezwaar is dat de laadpulsen van de elco's in de voeding dan ook langs dat punt gaan.Ik heb liever een afzonderlijke voeding en vandaar de "schone" min naar het aardpunt.
Het chassis verbind ik daar waar het signaal de versterker binnenkomt,anders heb je kans dat evt.storingen op het chassis zich bij de massa van het gevoeligste punt optellen.
Of,wat ook kan,de ingang isoleren (massa) en met een afgeschermde draad van ingang naar centaal punt.
De moeilijkheid zit 'm in het vervelende feit dat de massa zowel de voeding verzorgd als dat 't als referentie voor het signaal dient.Alle verliezen over de massa-verbindingen wegens de stroomvoorziening tellen bij het signaal op (brom,HF-oscilleren).
Anne
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
Misschien moet ik vanavond maar eens een fotootje nemen van mijn aardingen. Dit is de situatie.
a) De massa van mijn ingangen loopt via een geïsoleerde draad naar het centrale steraardepunt.
b) De massa van de euroconnector loopt ook via een geïsoleerde draad naar het centrale steraardepunt
c) het centrale steraardepunt maakt contact met het chassis.
Verder zal ik vanavond eens kijken hoeveel soldeerpunten ik op die draadsteun exact heb. Maar het zijn er sowieso te weinig vrees ik.
a) De massa van mijn ingangen loopt via een geïsoleerde draad naar het centrale steraardepunt.
b) De massa van de euroconnector loopt ook via een geïsoleerde draad naar het centrale steraardepunt
c) het centrale steraardepunt maakt contact met het chassis.
Verder zal ik vanavond eens kijken hoeveel soldeerpunten ik op die draadsteun exact heb. Maar het zijn er sowieso te weinig vrees ik.
Re: Annastasia
Kan best dat 't zo gaat hoor
gewoon uitproberen.
Bedacht dat de trem "voeding" ivm die aardverbindingen misschien niet helemaal overkomt als bedoeld.Het gaat me niet om de hele voeding zoals dat getekend is.De elco's na de smoorspoel kunnen best aan het aardpunt.Aleen die voor de smoorspoel,aan de gelijkrichters,moet aan de nul van de trafo en dan pas naar het aardpunt.
Anne
Bedacht dat de trem "voeding" ivm die aardverbindingen misschien niet helemaal overkomt als bedoeld.Het gaat me niet om de hele voeding zoals dat getekend is.De elco's na de smoorspoel kunnen best aan het aardpunt.Aleen die voor de smoorspoel,aan de gelijkrichters,moet aan de nul van de trafo en dan pas naar het aardpunt.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 02 feb 2014, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
Komt in orde. Daarnet de trafo gesoldeerd, dat ging perfect. Nu wat pcprobleempjes voor mijn pa oplossen. Morgen die UGT's solderen.Ah!buis schreef:De elco's na de smoorspoel kunnen best aan het aardpunt.Aleen die voor de smoorspoel,aan de gelijkrichters,moet aan de nul van de trafo en dan pas naar het aardpunt.
Anne
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
Mannekes,
kan er iemand me uitleggen wat die UGT's eigenlijk doen? Afin, die zetten de hoogspanning wellicht om naar een lagere spanning die de luidsprekers niet doet in brand schieten, maar hoe zit dat hier juist? Ik moet ene kring kortsluiten en zo. Als er iemand met wat verklaringen kan strooien zodat ik snap wat Vg2 en zo betekent, dat zou wel tof zijn.
kan er iemand me uitleggen wat die UGT's eigenlijk doen? Afin, die zetten de hoogspanning wellicht om naar een lagere spanning die de luidsprekers niet doet in brand schieten, maar hoe zit dat hier juist? Ik moet ene kring kortsluiten en zo. Als er iemand met wat verklaringen kan strooien zodat ik snap wat Vg2 en zo betekent, dat zou wel tof zijn.
- Bijlagen
-
- annastasia_chassis_42_ugt[1].jpg (23.71 KiB) 364 keer bekeken
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Annastasia
Triode Dick heeft daar een mooi stukje over geschreven. http://www.triodedick.com/ , en dan doorklikken naar 'Mededelingen'.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
bon, ik heb hier thuis die UGT's voor me.
Links en rechts zes contacten die ik per paar van boven naar beneden (dus 1 links en 1 rechts) zal bespreken:
Het boveste paar : CT ====> wat is CT? Waar komt dit vandaan?
Het 2de paar : Vg2 ===> lijkt me de 4 te zijn van beide 7027's
Het 3de paar : An ==> anode natuurlijk, is de 3 van de 7027's
Het 4de paar: 0
Het 5de paar: 4Ohm
Het 6de paar: 8 Ohm
Kortom, wat is die CT ?
Links en rechts zes contacten die ik per paar van boven naar beneden (dus 1 links en 1 rechts) zal bespreken:
Het boveste paar : CT ====> wat is CT? Waar komt dit vandaan?
Het 2de paar : Vg2 ===> lijkt me de 4 te zijn van beide 7027's
Het 3de paar : An ==> anode natuurlijk, is de 3 van de 7027's
Het 4de paar: 0
Het 5de paar: 4Ohm
Het 6de paar: 8 Ohm
Kortom, wat is die CT ?
Re: Annastasia
Als je naar 't schema kijkt,wat mis je dan als aansluitingMuug schreef:bon, ik heb hier thuis die UGT's voor me.
Links en rechts zes contacten die ik per paar van boven naar beneden (dus 1 links en 1 rechts) zal bespreken:
Het boveste paar : CT ====> wat is CT? Waar komt dit vandaan?
Het 2de paar : Vg2 ===> lijkt me de 4 te zijn van beide 7027's
Het 3de paar : An ==> anode natuurlijk, is de 3 van de 7027's
Het 4de paar: 0
Het 5de paar: 4Ohm
Het 6de paar: 8 Ohm
Kortom, wat is die CT ?
Anne
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
Tja, je hebt gelijk natuurlijk.Ah!buis schreef:Als je naar 't schema kijkt,wat mis je dan als aansluiting, B+ zit aan
![]()
Anne
Morgen leg ik de bak op zijn rug, haal in de winkel die nieuwe keuzeschakelaar op, en dan zie ik wel hoever ik raak.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
Probleem : de vergulde soldeeroogjes van mijn steraardepunt willen niet "bonden" met het soldeersel. Ik soldeer er een draadje aan en na het stollen kan je het draadje zo bewegen in het oogje. Ik versta er niets van. Al de rest soldeert goed ! Iemand een idee wat hier aan de hand is? Het spreekt vanzelf dat dit moet opgelost worden voor ik verder ga!
Vraag : TD zegt duidelijk "alle gepaarde draden twisten". Dus hij maakt hier geen onderscheid tussen wissel- en gelijkspanning? Dat wil dan ook zeggen dat ik de twee muziekdraden tussen de keuzeschakelaar en de Alps-potmeter moet twisten?
Vraag : TD zegt duidelijk "alle gepaarde draden twisten". Dus hij maakt hier geen onderscheid tussen wissel- en gelijkspanning? Dat wil dan ook zeggen dat ik de twee muziekdraden tussen de keuzeschakelaar en de Alps-potmeter moet twisten?
Re: Annastasia
Ze zijn dan blijkbaar niet verguld,eerder iets met alu erin of zo.Maar niet gebruiken,waren mogelijk om een veer aan te zetten.Muug schreef:Probleem : de vergulde soldeeroogjes van mijn steraardepunt willen niet "bonden" met het soldeersel. Ik soldeer er een draadje aan en na het stollen kan je het draadje zo bewegen in het oogje. Ik versta er niets van. Al de rest soldeert goed ! Iemand een idee wat hier aan de hand is? Het spreekt vanzelf dat dit moet opgelost worden voor ik verder ga!
Vraag : TD zegt duidelijk "alle gepaarde draden twisten". Dus hij maakt hier geen onderscheid tussen wissel- en gelijkspanning? Dat wil dan ook zeggen dat ik de twee muziekdraden tussen de keuzeschakelaar en de Alps-potmeter moet twisten?
De draden van/naar potmeter ,ingang en rooster triode minstens met de massadraad in erkaar draaien ter afscherming.Volgens mij kun je voor die plaatsen beter afgeschermde draad nemen.
Anne
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
mja, afgeschermd... 't is eigenlijk zilverdraad in teflon hulsje. Had ik niet echt besteld, zat in het pakket van AE Europe, dus gebruik ik het. Afschermen... wat alufolie ronddraaien dan? Beetje primitief natuurlijk.Ah!buis schreef:De draden van/naar potmeter ,ingang en rooster triode minstens met de massadraad in erkaar draaien ter afscherming.Volgens mij kun je voor die plaatsen beter afgeschermde draad nemen.
Anne
Wel dikke fuk, die soldeeroogjes, kosten natuurlijk niks maar ik heb er wel honderd van. Wat zou Dick Best bezield hebben om me zoiets op te sturen? En zeggen dat ik deze middag in Gotron op bezoek was voor die keuzeschakelaar.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
Nog een kwestie : mijn Alps-potmeter is een RH2701, 100KAx2. Omdat ik wou weten hoe ik dit ding moet bedraden (dat weet ik dus ondertussen) zoek ik wat op internet. Nu zou moeten blijken dat dit exemplaar een Japanse namaak-Alps en dat ik die beter maar meteen wegwerp? Heeft iemand van dit forum hier informatie over?
- Bijlagen
-
- T1TKbKXl4iXXb7FP31_041709.jpg_250x250[1].jpg (7.43 KiB) 230 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Muug op za 18 jan 2014, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Annastasia
waar heb je die dan vandaan?Muug schreef:Nog een kwestie : mijn Alps-potmeter is een RH2701, 100KAx2. Omdat ik wou weten hoe ik dit ding moet bedraden zoek ik wat op internet. Nu zou moeten blijken dat dit exemplaar een Japanse namaak-Alps en dat ik die beter maar meteen wegwerp? Heeft iemand van dit forum hier informatie over?
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
Van AE Europe. Zit in de Annastasia-kit.Zweitse schreef:waar heb je die dan vandaan?Muug schreef:Nog een kwestie : mijn Alps-potmeter is een RH2701, 100KAx2. Omdat ik wou weten hoe ik dit ding moet bedraden zoek ik wat op internet. Nu zou moeten blijken dat dit exemplaar een Japanse namaak-Alps en dat ik die beter maar meteen wegwerp? Heeft iemand van dit forum hier informatie over?
Re: Annastasia
Dan gewoon terug sturen.Muug schreef:Van AE Europe. Zit in de Annastasia-kit.Zweitse schreef:waar heb je die dan vandaan?Muug schreef:Nog een kwestie : mijn Alps-potmeter is een RH2701, 100KAx2. Omdat ik wou weten hoe ik dit ding moet bedraden zoek ik wat op internet. Nu zou moeten blijken dat dit exemplaar een Japanse namaak-Alps en dat ik die beter maar meteen wegwerp? Heeft iemand van dit forum hier informatie over?
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
Tja... en weken en weken wachten...Zweitse schreef:Dan gewoon terug sturen.Muug schreef:Van AE Europe. Zit in de Annastasia-kit.Zweitse schreef:waar heb je die dan vandaan?
Check this : http://www.audioasylum.com/cgi/t.mpl?f= ... ad&m=71771 Zo zou ik écht kunnen weten of het een "fake" model is of een "echte : "If you pop one open and it's loaded with a ring of resistors standing on one end, then it's a copy. If it's got a "normal" flat ring of carbon deposited plastic, then it's a real one. " Die post dateert wel al van tien jaar geleden....
Re: Annastasia
Het gaat hier over een potmeter gekocht op Ebay, kan mij niet voorstellen dat die van AE-Europe van Ebay komen.Muug schreef:Tja... en weken en weken wachten...Zweitse schreef:Dan gewoon terug sturen.Muug schreef:Van AE Europe. Zit in de Annastasia-kit.
Check this : http://www.audioasylum.com/cgi/t.mpl?f= ... ad&m=71771 Zo zou ik écht kunnen weten of het een "fake" model is of een "echte : "If you pop one open and it's loaded with a ring of resistors standing on one end, then it's a copy. If it's got a "normal" flat ring of carbon deposited plastic, then it's a real one. " Die post dateert wel al van tien jaar geleden....
Re: Annastasia
Gotron heeft ook Velleman,is zeker makkelijker te bereiken dan Capitani in Schaarbeek (vanuit Pajottenland ?)
Teflon draad en dan iets eromheen wordt wat gepruts.Ik deed 't vroeger met dit soort draad
http://www.gotron.be/2x1x0-25-diodekabe ... zwart.html
kun je mooi splitsen als je maar een verbinding nodig hebt.
Even bij DickB gekeken,zie daar enkel verzilverde soldeerlippen,die zouden best solderen
.
Die potmeter ken ik niet.4 kontakten op een rij,normaal maar 3 nodig.Misschien een aftakpunt (fysiologische vol.regeling ?)
Ben wel nieuwsgierig,als ik wat vind vertel 'k het wel
Anne
Teflon draad en dan iets eromheen wordt wat gepruts.Ik deed 't vroeger met dit soort draad
http://www.gotron.be/2x1x0-25-diodekabe ... zwart.html
kun je mooi splitsen als je maar een verbinding nodig hebt.
Even bij DickB gekeken,zie daar enkel verzilverde soldeerlippen,die zouden best solderen
Die potmeter ken ik niet.4 kontakten op een rij,normaal maar 3 nodig.Misschien een aftakpunt (fysiologische vol.regeling ?)
Ben wel nieuwsgierig,als ik wat vind vertel 'k het wel
Anne
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
ik ook niet ...Zweitse schreef:kan mij niet voorstellen dat die van AE-Europe van Ebay komen.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
Leuke kabel, moet ik onthouden.Ah!buis schreef:Ik deed 't vroeger met dit soort draad
http://www.gotron.be/2x1x0-25-diodekabe ... zwart.html
kun je mooi splitsen als je maar een verbinding nodig hebt.
Even bij DickB gekeken,zie daar enkel verzilverde soldeerlippen
Die zilverdraad aan die fijne pinnetjes van die potmeter solderen is wel aartsmoeilijk, ik denk dat ik het morgen maar eens opnieuw probeer.
Bij Dick Best kan je niet voor minder dan 6 euro bestellen. Ze komen van Conrad trouwens, heb net op de factuur gekeken. Ik zal maandagavond hier in de buurt een DHZ-zaak binnen springen, daar gaan ze wel normale soldeerogen hebben. Die zijn ook langer open dan Gotron.
ik nader stilaan het moeilijkste van deze hele versterker. Houtbewerking, spuiten, polieren, metaalbewerking, vanalles in elkaar vijzen is geen probleem, been there done that. Maar al die dekselse elektronische componenten correct aan elkaar solderen, da's andere koek. Het voelt alsof ik een bom in elkaar aan het steken ben, en bij de minste fout explodeert de boel.
Re: Annastasia
Rare dingen die potmeters
Ben dit tegen gekomen;
There’s a new and strange fourth choice now. Apparently some company has built a stepped attenuator into a package similar to that of the ALPS Blue Velvet. It’s marked as an ALPS pot, but the compnay claims not to know about this part (labeled RH2702) and the web site doesn’t have any information on it. One guess is that it’s made by a Chinese company called Soundwell. I’ve measured one, and it’s got excellent channel matching. It’s a bit tough to turn the knob, and there’s a click in between settings unless you turn it quickly, but it fits the board and it’s inexpensive.
Anne
There’s a new and strange fourth choice now. Apparently some company has built a stepped attenuator into a package similar to that of the ALPS Blue Velvet. It’s marked as an ALPS pot, but the compnay claims not to know about this part (labeled RH2702) and the web site doesn’t have any information on it. One guess is that it’s made by a Chinese company called Soundwell. I’ve measured one, and it’s got excellent channel matching. It’s a bit tough to turn the knob, and there’s a click in between settings unless you turn it quickly, but it fits the board and it’s inexpensive.
Anne
Re: Annastasia
Heb je ook een foto van de assen van deze potmeter?Muug schreef:Nog een kwestie : mijn Alps-potmeter is een RH2701, 100KAx2. Omdat ik wou weten hoe ik dit ding moet bedraden (dat weet ik dus ondertussen) zoek ik wat op internet. Nu zou moeten blijken dat dit exemplaar een Japanse namaak-Alps en dat ik die beter maar meteen wegwerp? Heeft iemand van dit forum hier informatie over?
Als deze geribbeld is is hij zeker niet echt. Alps maakt geen potmeters met een geribbelde as.
Die 4de pen op de chinese namaak is voor een loudness aansluiting, deze zit ergens op 60-80% op de potmeter.
Gr,
Joris
