Hallo forummers,
Ik heb een heel vreemd “probleem” m.b.t. de spanning in ons huis. Sinds ongeveer 1,5/2 maand komt het regelmatig voor dat tijdens het televisie kijken het beeld en/of geluid even (fractie van een seconde of 2) tijdelijk wegvalt. Sommige storings momenten kan ik herleiden aan het schakelen van de koelkast is de keuken, op jet moment dat deze aanslaat, valt het geluid op TV even weg. Maar er zijn ook storingen die waarschijnlijk door andere schakeling plaatsvinden waardoor geluid en soms ook het beeld compleet wegvalt.
Ik kan melden dat er niets wezenlijks is verandert in ons huis waaraan ik dit zou kunnen toeschrijven. Ik heb een aparte stroomgroep (geaard) t.b.v. de audio en daar is ook niets aan gedaan. Ik heb afgelopen weekend alles van de audiogroep afgehaald en in een gewoon stopcontact gedaan maar ook daar vind deze storing plaats. Vreemde is dat dit alleen waarneembaar is op de TV en ik geen onderbreking ondervind in de audio set, deze blijft gewoon aan.
Kan het zijn dat een TV of misschien zelfs de UPC-box gevoelig is voor spanningswisselingen, zo ja, dan blijft het vreemd dat ik hier pas sinds korte tijd last van heb.
Herkent iemand dit of is er iemand die hierin een oplossing of tip kan bieden??
Ik hoor heel graag van jullie.
Groeten,
Marcel
Netstoring in huis????
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Netstoring in huis????
Kijk eens of je HDMI (of Displayport) kabel niet dicht langs het netsnoer loopt. Die verbindingen zijn vrij gevoelig voor inductiepieken die vanuit netkabels instralen. Hangt ook een beetje van de kwaliteit van de HDMI kabel af.
Zorg ook voor goed afgeschermde kabels en volmetalen stekkers van de UPC aansluitdoos naar de decoder.
Er is kans dat de stoorpieken ook via die kabels de decoder binnenkomt.
En de signaal kabels en de netspanning gescheiden uit elkaar houden, dus niet allemaal opgerold in een kluitje achter het tv-meubel.
Er is kans dat de stoorpieken ook via die kabels de decoder binnenkomt.
En de signaal kabels en de netspanning gescheiden uit elkaar houden, dus niet allemaal opgerold in een kluitje achter het tv-meubel.
Yup, iets wat ook ik nogal eens zag bij "audiofielen". Hebben ze signaalkabels van tig honderd euries en een superduper netverdeelblok. ligt het keurig op een kluitje door en/of tegen elkaarray5150 schreef:En de signaal kabels en de netspanning gescheiden uit elkaar houden, dus niet allemaal opgerold in een kluitje achter het tv-meubel.