Er circuleren een aantal schema's met een TDA 7293 omdat de standaardtoepassing zoals beschreven in het datablad te weinig bas zou produceren. Zie avoiding pittfals TDA 7293 of bijvoorbeeld de toepassing door Velleman of Elektuur. De verschillen zitten in:
- de bootstrapcondensator (van 22uF van het origineel naar max 100uF) en
- de feedback ontkoppel condensator (van 22uF van het origineel naar max 100uF) en
- de ingangscondensator hoger (van 0,47van het origineel naar max 2,2 uF)
of de ingangscondensator van 0,47 naar 1uF met een weerstand van 390k in serie en daarna een weerstand van 24K parallel met een condensator van 470P naar de aarde voordat het signaal naar de chip in gaat.
of de ingangscondensator van 0,47 naar 2,2uF met een weerstand van 100k in serie en daarna condensator van 2,2uF naar de aarde en een weerstand van 15K naar de aarde voordat het signaal naar de chip in gaat.
Ik vind de standaardapplicatie inderdaad wat mager klinken. Welke variant is het beste?
Schema versterker metTDA7293
Moderator: Beheerdersteam
Re: Schema versterker metTDA7293
Als je nou eens een proef-versie bouwt met DIP-schakelaars ? dan kun je verschillende waardes condensatoren uittestten...
Dan weet je snel genoeg welke je het beste vind klinken.
Dan weet je snel genoeg welke je het beste vind klinken.
Je kan die minimumwaarden gewoon simpel uittellen, op de bootstrap elco na.
Alles hangt er vanaf met wat je kan leven, -1dB@20Hz of -0.1dB@20Hz ....
Ter info, het origineel doet ~-8.5dB op 20Hz
Dat kan inderdaad wel wat dun klinken.
mvg Rudy
Alles hangt er vanaf met wat je kan leven, -1dB@20Hz of -0.1dB@20Hz ....
Ter info, het origineel doet ~-8.5dB op 20Hz
Dat kan inderdaad wel wat dun klinken.
mvg Rudy
Voor de ingangscondensator snap ik dat. Maar wat die weerstand in serie in de ingangssectie doet snap ik niet helemaal. Hoe minder onderdelen hoe beter zou ik zeggen. Kan iemand mij dat uitleggen?
Dat hij in de standaartaplicatie een -8db bij 20 Hrz valt me overigens wel zwaar tegen. Is dag een kenmerk voor chipamps?
Ik vind hem overigens naast mijn Yamaha 797 of Audiolab 8000s nog steeds wat dun klinken met 2,2uF aan de ingang en 100uF als bootstrap en feedback condensator. Of zou dat meettechnisch niet moeten kunnen. Iemand ervaring mee?
San
Dat hij in de standaartaplicatie een -8db bij 20 Hrz valt me overigens wel zwaar tegen. Is dag een kenmerk voor chipamps?
Ik vind hem overigens naast mijn Yamaha 797 of Audiolab 8000s nog steeds wat dun klinken met 2,2uF aan de ingang en 100uF als bootstrap en feedback condensator. Of zou dat meettechnisch niet moeten kunnen. Iemand ervaring mee?
San
Eigenlijk had ik het dunne geluid van de TDA's al opgegeven en heb de kast en trafo al gekannibaliseerd voor een ander project. Kwam ik er achter dat ik voor de bootstrap capacitor (C5 volgens datablad) en de capacitor in de terugkoppeling naar de aarde (C2 volgens datablad), bipolaire ipv elko's gebruikt had gebruikt (Nichicon Muze BP ipv Nichicon Muze KZ).
Voordat ik de juiste onderdelen er in ga solderen en opnieuw ga inbouwen; verwachten jullie een verschil ten aanzien van basweergave?
Voordat ik de juiste onderdelen er in ga solderen en opnieuw ga inbouwen; verwachten jullie een verschil ten aanzien van basweergave?