Single Ended 807 BEAM POWER TUBE Amp Monoblock

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
L.Techniek

Bericht door L.Techniek »

Nadat mijn EL34SE al een paar maanden succesvol staat te draaien is het weer tijd voor nieuwe uitdagingen.
De 34ELSE gaat te koop en er moet een 807 Single Ended Monoblock voor terugkomen.
Waarom een Monoblock zou je kunnen zeggen? Ik vind ze mooi en je heb twee maal het bouwplezier.

Dus de daad bij het woord en ik heb een schema samengesteld.
De basis van het schema is van triodedick en ik denk erover om dan ook de trafo kit van EA te nemen voor dit project dat wel even zal gaan duren.
De voortrap wil ik veranderen naar 12AX7 buisjes die zitten ook nu in men EL34SE en ben daar erg tevreden over.
Het voornaamste probleem heb ik met het op spanning brengen van de stuurtap welke weerstandswaarden moeten dat worden en hoe bepaal je die?
Het uitgangspunt is een simpele opzet met weinig poespas en geen terugkoppeling. Nu ben ik geen Tube goeroe dus vraag ik advies en opmerkingen met betrekking tot alles.
Het is een project in de maak dus en ik kan nog vele kanten uit.
Als Bijlage het schema en de bestaande E34SE Amp.

Groet Martijn
Bijlagen
807SE_Rev1a.jpg
20120617_144451 (Large) (Small).jpg
20120617_150130 (Large).jpg
klusser

Re: Single Ended 807 BEAM POWER TUBE Amp Monoblock

Bericht door klusser »

De versterking van een stuurtrap kun je bijvoorbeeld met de volgende formule bepalen/beredeneren:

-μ*Ra/(Ra+Ri )

Ri en μ kun je uit de datasheet halen. Ra is de weerstand die je aan de anode hangt.
Let wel, Ri en μ zijn bij benadering dan, deze zullen iets veranderen wanneer een Ra toegevoegd wordt. Ri is de inwendige weerstand van een buis, μ de spanningsversterking (niet te verwarren met de uiteindelijke versterking)

Met een 100k weerstand wordt de versterking dus: -61.5x voor 1 buis. Een hogere Ra geeft meer versterking maar uiteraard binnen bepaalde grenzen. Op gegeven moment is de Ra zo hoog dat er niet genoeg stroom meer loopt door de buis. Als je zoals in het schema een buis extra parallel zet halveert de impedantie en wordt (maar ben ik niet helemaal zeker van) dus ook de versterkingsfactor hoger.

Voor de juiste kathode weerstand, waarmee je het bias punt bepaald ofwel de negatieve roosterspanning, zou je een met de karakteristiek uit de datasheet een lijn kunnen trekken vanaf de voedingsspanning (buis dicht, alle spanning valt over Ra) tot wat de maximale stroom die door de buis loopt zou kunnen zijn (buis volledig open, I = Uvoeding/Ra) zo als in de bijlage. Kies een bias punt in het midden (waar de lijnen ook redelijk recht zijn) en zorg dat er ongeveer een paar mA doorloopt (genoeg voor een ECC83). Bijvoorbeeld als je een bias wilt van -2 volt dan loopt er 1.1mA door de buis. Dit geeft: 2V/1.1mA = 1k8 ohm als kathode weerstand. Als je de Ra te hoog kiest zou de lijn steeds vlakker lopen met als gevolg je geen bias punt meer kan kiezen in een recht gebied.

Houd ook rekening met hoeveel stroom de eindbuis nodig heeft. Een ECC83 is niet echt geschikt om stroom te leveren.
Bijlagen
buis.png
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat is geen schema van de EL34SE maar een 807 uit franse (canadese ?) hoek :o .
@klusser,
de formule voor de versterking klopt wel maar voor ontkoppelde kathode.Anders komt er in de noemer Rk(µ+1) bij.
Twee buizen parallel geeft verdubbeling van de steilheid en de helft van de Ri.Omdat de µ het produkt van die twee is blijft dat hetzelfde.
Die belastingslijn klopt wel oor 100k maar voor gelijkstroom is de weerstand 100k+82k (staat wel 81 ?) naar de 350V.Dan moet je die eerst trekken en dan in het werkingspunt een lijn met helling 100k (en eigenlijk nog met de lekweerstand 807 parallel).
Wat 't aansturen van de 807 betreft,de belasting is niet meer dan de lekweerstand en Cg1k.Is niet de bedoeling dat er roosterstroom gaat lopen en door het schermrooster geen last van Miller.
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hé de good old 807. Doet mij denken aan een jeugdzonde: 27Mc bakkies :D Als ik het schema zo bekijk vraag ik mij toch wel af of dat lekker gaat klinken met de 807 als penthode zonder tegenkoppeling toe te passen. Lijkt mij meer een buis om in triode te zetten.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ha collega, ik ga jouw topic eens even volgen!
AatV

Bericht door AatV »

Als je verder gaat met de 807 in penthode instelling, zou ik zeker tegenkoppelen. Je verlaagt de impedantie van de schakeling en je verlaagt de gevoeligheid van de ingang. (schat dat die nu op zo'n 150/160 mV zit.)

groet,
Aat
L.Techniek

Bericht door L.Techniek »

Allereerst veel dank voor jullie reacties, maar zoals een ieder hebben we het druk gehad ha ah.
Eerst moest de 34SE verkocht dat is gelukt op ruimte te maken voor de nieuwe plannen.
Te gelijke tijd had ik de Stanley / Oliver ook in het oog gekregen en toevallig of niet kon ik daar best wat onderdelen voor scoren want daar begint alles mee een goede basis. Dus inmiddels ben ik in het bezit van een mooie
EA Trafo 380-0-380, 2.5-0-2.5, 2,5-0-2,5, 0-5, 0-5 & 3.15-0-3,15 V
Choke 2x 10H 200mA
2x CV378 gelijkrichter buis uit 1967 da’s een gokje dat ze top zijn.
Elma 24x stappen schakelaars voor volume en ingangskeuze
En een paar 6SL7GT buizen voor een voortap.

Dit gaat zeker een mooie basis leggen maar met dit soort knape onderdelen gaan we natuurlijk geen rommel maken. De mogelijk heden zijn legio dus ik ga opzoek naar UGTs en mooie eindbuizen. Wie weet wat het gaat worden,

Groet Martijn
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Goed bezig, Martijn!
Je moet wel op zoek naar eindbuizen die gloeien op 5V.
Op marktplaats staat een paartje 300b's....

de 807 gloeit volgens mij op 6,3V.
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

Dat ziet er strak uit, erg mooi!
Plaats reactie