swblom schreef:Ik zal nog eens proberen een balletje op te gooien, ik blijf namelijk een Fs van 17 Hz verdacht laag vinden. Daarbij zou ik een veel soepeler ophanging verwachten.
Bedoel je daarmee een rubberen i.p.v. papieren surround? Daar kan je je aardig op verkijken. HiFi-woofers hadden vroeger vaak een papieren ophanging, en bij (de vaak wat grotere) PA-woofers wordt het nog steeds geregeld gebruikt. In tegenstelling tot wat je zou denken zitten daar exemplaren tussen met verbazingwekkend weinig mechanische verliezen... minder dan bij de gemiddelde HiFi-woofer met rubberen ophanging.
Wel maakt een rubberen ophanging een grotere X-max mogelijk, maar wie had dat vroeger nodig? Een versterker van 20 tot 45 Watt was heel gebruikelijk, en een monster van 60 tot 100 Watt trof je slechts aan bij echte audioliefhebbers (toen nog een vrij zeldzaam ras). Dat was ook meer dan genoeg, want het hoefde nog niet in zulke kleine behuizingen te spelen. Woofers uit die tijd hebben dan ook vaak een grote VAS en een hoger rendement. Extra vermogen voor correctie/bassboost werd er ook niet ingepomt, want ook dat was met zo'n behuizing nergens voor nodig.
--
Ps: ter illustratie zie je hieronder wat voor diepgaand geweld een 35 jaar oude 12" woofer in een grote behuizing kan leveren bij een doodgewone aansturing met slechts 68 Watt. Ook deze woofer heeft een erg lage Fs (20Hz) en een ophanging die absoluut niet aansluit bij de huidige verwachtingen. Blijkt dus ook niet nodig te zijn.