Hypex UCD. Geschakelde of conventionele voeding? Andere tips

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
DonSan

Hypex UCD. Geschakelde of conventionele voeding? Andere tips

Bericht door DonSan »

Hallo iedereen,

Ik wil een UCD gaan bouwen. Een UCD180HG lijkt mij voldoende voor de huiskamer, tenzij een UCD400HG beter klinkt.

Over het bouwen heb ik een aantal vragen:

1. Wat is (klinkt) het beste. Een geschakelde voeding (Hypex SMPS400)? Of een conventionele met Trafo, gelijkrichters en capaciteit?
2. Welke Pot-waarde voor de ingang adviseren jullie?
3. Hebben jullie nog tips?

DonSan
satefan

Re: Hypex UCD. Geschakelde of conventionele voeding? Andere

Bericht door satefan »

Hoi,

Ik draai zelf met een Hypex UcD400HG, en die klinkt prima :-). Ik kan m niet vergelijken met de 180, want die heb ik nooit gehoord. Ik begrijp dat je zonder voorversterker gaat luisteren? Heb ik ook een tijd gedaan en toen vond ik dat ik met de 400 al niet giga-veel gain (versterking) had. Met de 180 zal dat uiteraard nog wat minder zijn. Overigens kan de boel nog steeds luid zat, je moet alleen de volume-knop verder open draaien.

De Hypexen worden door de schakelende voeding van sap voorzien. De SMPS400 is zeer eenvoudig te installeren en heeft zelf al een inschakelvertraging ingebouwd. Daar hoef je allemaal niet meer over na te denken. Ik geloof dat iemand hier op t forum een keer een vergelijk heeft gedaan met de SMPS vs conventionele voeding en naar wat ik me herinner kwam de SMPS meer dan prima uit de bus.

Ik draai nu met een Rotel voorversterker en de hypexen er achter als eindtrap...functioneert ook meer dan prima.

groetn

Satefan
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Hallo Donsan,

mijn favourite voeding met de HG modules is een convensionele voeding.
Neem je nu de HG+ HXR dan kun je ook prima een SMPS gebruiken.

Ik gebruik 100k log potmeters al dan niet stereo voor gebalanceerd gebruik.

Normaal heb je aan 50watt genoeg dus de vraag ucd180 of ucd400 lijkt dan makkelijk.
Maar ik zou naar het impedantie verloop van de luidsprekers kijken. Komt deze beneden de 4 ohm dan zou ik voor een UCD400 gaan.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik heb de UCD 180HG met HxR en was eerst tevreden met de conventionele voeding, wist niet beter. :mrgreen:

Met een ombouw naar kleinere kasten heb ik toen de SMPS voedingen gebruikt, en wat bleek, het was sneller, meer controle, juist ook in het laag, maar ik heb het wel over monoblokjes met iedere UCD een eigen voeding.

Naast het feit dat het goedkoper was, ook beter naar mijn oordeel. :kwijl:
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Met een ombouw naar kleinere kasten heb ik toen de SMPS voedingen gebruikt, en wat bleek, het was sneller, meer controle, juist ook in het laag, maar ik heb het wel over monoblokjes met iedere UCD een eigen voeding.
Ik heb een soortgelijke ervaring bij de overgang van traditioneel naar SMPS, maar dan bij een actief systeem (Linkwitz Orion) met hoog en mid op één voeding en laag op één voeding. Alle modules zijn UcD180HG HxR.

Het is natuurlijk ook een kwestie van budget. Wordt het en stereo versterker met één voeding of monoblokken (of dubbel mono in één kast)?
Ik zou bij monoblokken eerder voor een HG met HxR op een SMPS kiezen dan voor een HG zonder HxR op een traditionele voeding.

Gerrit

P.S. ik heb nog een paar Hypex HG voedingen te koop: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=18311
DonSan

Bericht door DonSan »

Bedankt voor jullie feedback.

Voor diegenen die geïnteresseerd zijn. In de Audio van deze maand (Januari 2014) staan een aantal Dac/preamps eindversterkercombinaties.

- Audiolab M-PWR eindversterker met vermoed ik een LM3875/3886 achtig ding haalt 85 punten. In de 'Bestenliste' lees ik dat een Cambridge A340 65 en een A350 75 punten haalt.
- Goldnote M7 haalt 95 en een Pro-ject Box DS Mono met de zelfde UCD180 haalt slechts 80 punten. Verschil zit hem in de voeding.
- Een Auralic met een UCD400 haalt overigens 110 punten.

Knutselen loont en de periferie doet er toe.
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Donsan,

de in de door jou besproken apparaten hebben vaak niet de gewone UCD modules maar de OEM versies. Dit kan verschil maken. Vooral de opamp voorversterker van de UCD's worden dan vervangen voor eigen concepten. Maar ook de standaard UCD's zijn hun geld dubbel waard.
molekuul

Bericht door molekuul »

triode dick heeft net een review geplaatst van ucd monoblokken met een conventionele voeding. Ze zijn van CI Audio. Lees de review in de link hier onder.

http://www.audio-creative.nl/hifi/ci-au ... amplifier/
Plaats reactie